MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Psychedelische rock cliché's gezocht

zoeken in:
Kid A(cid)
Zouden jullie me willen helpen om een lijst met psychedelische rock cliché's op te zetten?

1) Acid
2) Blije kleurtjes en hippies

Maar ik zoek ook muzikale cliché's, niet alleen de stijl.

(Waar dat voor is, is een groot geheim buwahaha)

Hier vind je vast wel wat stijlkenmerken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_music

Ik denk ook dat je op Wikipedia wel alles vindt

3) vloeistofdia's
4) één akkoord heel lang aanhouden
5) sitar

lange, lange, lange drumsolo's

Omayyad
Oldfart schreef:
lange, lange, lange drumsolo's

Ah... dus Deep Purple, Led Zeppelin en noem ze allemaal maar op, maken allemaal psychedelische rock?

Zangers die na een tripje teveel de weg kwijtraken en bij hun moeder intrekken danwel het loodje leggen

Of cactussen gaan kweken

sq
LP´s met 4 of 5 nummers aan één kant, en kant 2 éen nummer dat hele kant vult (mét of zonder drumsolo).

Kid A(cid)
Hahaha, ik heb deze cliché's nodig omdat ik zelf aan een soort parodie-achtige psychedelische pop werk, maar lange drumsolo's zullen helaas niet gaan omdat ik met een drumcomputer werk...
Eén akkoord blijven spelen heb ik geen moeite mee ^^
Sitars kan ik ook wel samplen en een kantvullend nummer kan ik ook wel maken ^^

Overmatig gebruik van phaser en tremolo effecten, achteruit gedraaide gitaarloopjes en bekkens (denk aan Strawberry fields forever)

Kid A(cid)
Oh hahaha, ik gebruik ook veel backmasking met onzin Phasers zijn ook erg leuk om mee rond te kloten

Omayyad schreef: Ah... dus Deep Purple, Led Zeppelin en noem ze allemaal maar op, maken allemaal psychedelische rock?

..... Iron Butterfly bijvoorbeeld??
( hou me verder in hoor)

Omayyad
Oldfart schreef:
..... Iron Butterfly bijvoorbeeld??
( hou me verder in hoor)

Ik beweer nergens dat er in de psychedelische rock geen extreem lange drumsolo's zitten. Ik vind het alleen dat deze ellelange drumsolo's ook in andere muziekgenres voorkomen. Met andere woorden... lange drumsolo's zijn volgens mij niet uniek voor psychedelische rock. Dat probeer ik te zeggen.

hawkind!

Echos
Echos

phasing natuurlijk, maar dat is al gezegd

Kid A(cid)
Haha phasing is gaaf Van die dingen die je ene oor uit gaan en je andere oor in en dan door je hoofd heen flossen

Dan ook flanging.

Raar dansende mensen eromheen die, zo te zien, erg in hun eigen ritme zitten. Overbodig veelkoppige bands met een speciaal ingehuurde tamboerijn-speler.
Maar alles is al in beeld gebracht door Spinal Tap; Listen to the Flower People!

Kid A(cid) schreef:
Eén akkoord blijven spelen heb ik geen moeite mee

Als ouwe hippie kan ik je vertellen dat dat niet echt één van de kenmerken van psych is........... Creedence Clearwater kwam met die ellende aanzakken en dat is nou net een van die bands die uiteindelijk een einde aan de psych maakten ......

Kid A(cid) schreef:
Hahaha, ik heb deze cliché's nodig omdat ik zelf aan een soort parodie-achtige psychedelische pop werk, maar lange drumsolo's zullen helaas niet gaan omdat ik met een drumcomputer werk...
Eén akkoord blijven spelen heb ik geen moeite mee ^^
Sitars kan ik ook wel samplen en een kantvullend nummer kan ik ook wel maken ^^

als je dit wilt doen
waarom luister je dan niet gewoon naar psychedelische pop
dan kom je er vanzelf wel achter
denk ik

the waterboy schreef:

als je dit wilt doen
waarom luister je dan niet gewoon naar psychedelische pop
dan kom je er vanzelf wel achter
denk ik

Helemaal mee eens ! De grootste hindernis die je als niet kenner van de materie tegenkomt is het feit dat Psych wel hippie muziek is, maar niet alle hippie muziek noodzakelijkerwijs psych .......

Psych onderscheid zich, buiten het geestverruimende element , vooral door experimenteerdrift: o.a. in het in een aanvaardbare vorm samensmelten van genres die daarvoor niets met elkaar te maken hadden. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog te maken met de verschillen in UK- en US-psych en bands die 1 of 2 psych platen produceerden en vervolgens meer aardse muziek gingen maken, bijvoorbeeld Traffic ( Mr. Fantasy vs. Traffic II )en Grateful Dead ( Anthem Of The Sun vs Workingman's Dead ) ........ Dat maakt het in kaart brengen van de grootste gemene deler er allemaal niet makkelijker op ........

[Roel]
overmatig gebruik van e-bows, proberen een stylo als capo te gebruiken, met een viool strijkstok op een elktrische gitaar proberen spelen, trillende messen en meetlatten in liedje verwerken, saxofoons met half gescheurde rieten...

wcs
Dit vond ik toch wel een goeie :
One of Barrett's trademarks was playing his guitar through an old echo box while sliding a Zippo lighter up and down the fret-board to create the mysterious, otherworldly sounds that became associated with the group.

Stijn_Slayer
Lang haar en een hoop drugs

Stijn_Slayer schreef:
Lang haar en een hoop drugs
Nuttige toevoeging na een jaar

Sir Spamalot (crew)
Muzikanten met groene vingers en botanische kennis. Kennen ongetwijfeld duizend manieren om kruiden en paddestoelen te gebruiken.

Langs gaan bij Plaster Casters!

Antonio
kaztor schreef:
Langs gaan bij Plaster Casters!

Als deze dames aanboden een bepaald lichaamsdeel van jou te vereeuwigen in gips, dan was je binnen de muziekscene iemand om rekening mee te houden

Cynthia Plaster Caster

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.