MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Zwarte Tijden voor de Reggae

zoeken in:
LoveStoned
Als het met een genre slecht gaat is het wel met Reggae. Het enige wat er nog veel van uitkom is die zogenaamde moderne Dance Hall, maar naar mijn mening klinkt Sean Paul niet echt bepaalde Reggae. Nog maar te zwijgen over die vreselijk Braziliaanse versie: Reggaeton! Heeft dat überhaupt nog iets met de Roots te maken. Normaal ben ik niet zo nostalgisch en pessimistisch, maar als er over Reggae wordt gepraat... Waar wordt er dezer dagen dan nog over gepraat? Bob Marley? Toots & The Maytals? Het is duidelijk: Reggae heeft zijn beste tijden gehad. Iemand opmerkingen, of is er helemaal niet mee eens? Ik ben benieuwd.

Als je alleen maar reggaeton en Sean Paul kent schiet het niet echt op natuurlijk.

Er wordt nog wel mooie reggae gemaakt. Ayo, Nneka, etc.

En er is nog genoeg mooi oud werk om in te duiken...

Ik ben het er alleen niet mee eens, ik ben van mening dat reggae begin jaren 80 al wel zijn beste tijd had gehad. Sowieso is het geen innovatief genre, maar na de grote Jamaicaanse golf, en de Britse dubvarianten van eind jaren 70 begin 80.. was de koek wel op. Toen ik het genre medio jaren 80 volgde werd er al enorm veel teruggegrepen op nummers uit het verleden, en menig artiest had exact dezelfde nummers als een ander, maar met andere tekst. Dat zette me snel aan het denken.. het is zo nu en dan nog wel een genre waar wat elementjes van hier en daar worden ingezet.. maar de levensvatbaarheid was er snel vanaf.

Ik wil niet discrimineren hoor, maar het zijn volgens mij altijd al zwarte tijden voor de reggae geweest

Ondanks dat ik niet heel veel goede reggae namen van nu kan noemen ben ik het ook met Herman eens. Een Stephen Marley is bijvoorbeeld ook nog erg goed. En reggae in combinatie met soul (zoals om het Amp Fiddler, Sly & Robbie) doet het ook nog eens goed. Daarnaast is er soms ook nog lekkere reggae op een hiphopalbum te vinden. K-Os en Abstract Rude zijn bijvoorbeeld artiesten die wel eens reggae willen toepassen in hun muziek.

derkrijks
Nneka is een goed voorbeel dvan Reggea, maar er is ook voldoende Afrikaanse muziek die beter is dan reggae. Elke muziek ebt een keer weg.

Jongens, laten we het nou niet moeilijker maken dan het is. Gelukkig hebben we Fat Freddy's Drop, The Aggrolites, The Lions, last.fm-users en de de Watt nog.

Ik heb trouwens tijdens mijn afgelopen twee vakanties in Frankrijk gemerkt dat reggae (en wereldmuziek sowieso) daar veel populairder is. Op vrijwel elk dorpsfeest staat wel een (al dan niet lokale) reggaeband te spelen. Verder zijn er natuurlijk ook veel goede reggaebands daar, zoals Dub Inc. Die zijn qua status daar wel een beetje vergelijkbaar met pakweg Voicst of Johan hier.

Dat mijn favoriete reggaealbums uit de jaren '70/'80 komen, zal ik niet ontkennen verder.

Het is gewoon een mindere fase momenteel.Er zullen altijd goeie reggae/ska albums blijven worden gemaakt denk ik.In duitsland bv is er een veel grotere reggae scene als hier.Vorig jaar nog naar een concert van The Skatalites geweest in Brussel (AB) nou daar ging het dak er volledig af.
Het leeft echt nog wel maar ska/rocksteady en (roots)reggae is nou eenmaal geen muziek voor de massa.

Ik ben nu bezig met modernere Reggae te ontdekken en het bevalt me echt uitstekend. Artiesten als Anthony B en Junior Kelly brengen goede traditionele Reggae. Verder heb je ook de iets hardere varianten zoals Capleton, Buju Banton en Sizzla. Ik ben nog steeds aan het ontdekken, maar ik vind zeker dat Reggae niet in een dalletje zit. Integendeel, ik ontdek vooral recente platen, en de meeste bevallen wel.

Ik ben op dit moment erg onder de indruk van de laatste cd`s van Sizzla Kalonji - Crucial Times en Alborosie - Escape From Babylon.
Deze plaatjes doen niet onder voor de wat oudere reggae uit de jaren `70 of `80. Lekker relaxed met een hoog rastafari gehalte.

Ik luister nu vaak naar the congos heb ze vorig jaar ook live mee mogen maken

LoveStoned schreef:
[...]Nog maar te zwijgen over die vreselijk Braziliaanse versie: Reggaeton![...]

Reggaeton zoals we het nu kennen is ontstaan in Puerto Rico (met roots uit Panama).
Ere(?) wie ere toekomt
(btw, reggaeton heeft mijn inziens (nog) zeer weinig of niets met Reggae te maken)

Dat het wat minder gaat met de reggae, of eigenlijk dat je nu dieper moet graven om iets interesants te voorschijn te halen, ligt denk ik voornamelijk aan de voorkeur van de Jamaicanen zelf.

roots reggae zoals die uit de jaren 70 is daar eigenlijk gewoon passee en daar komt bij dat de Rastafari's eigenlijk gewoon een minderheid vormen al zou je iets anders verwachten.

Natuurlijk, reggae is geen groot genre en ik weet ook niet of dat ooit wel het geval is geweest. Als je op moderne reggae gaat zoeken krijg je inderdaad veel dancehall en reggaeton en dat soort commerciele troep. Toch is er genoeg te beleven aan goeie reggae tegenwoordig. Sterker nog, de beste reggae band die ik ken komt uit het heden, treedt nog op en er lomt in 2011 weer een nieuw album aan: Groundation heeft al zes albums achter zijn naam staan, een sideproject Rockamovya en een solo album van Harrisson Stafford. Verder is Alborosie ook zeker de moeite waard, al is zijn nieuwe album wat mij betreft geflopt. Dan heb je nog Stephen Marley, Ziggi Recado, Maikal X, dub inc., Midnite, Earl Sixteen, Soldiers of Jah Army, Ragga Lox, Tribal Seeds en 10ft. Ganjaplant. Allemaal artiesten met aardige tot zeer goede roots reggae. Bovendien is er ook nog een hele ontwikkeling in de reggae gaande, de zogenoemde future reggae. Het is dub, dubstep maar dan afgeleid van roots reggae. Het is zeer onbekend, maar ik vind het erg de moeite waard. Een paar artiesten: Radikal Guru, Vibration Lab, Alpha Steppa, Kanka, Pupajim, RSD, Vibronics en nog vele anderen. Bovendien kan je ook nog het verleden in duiken, waar vrij veel te vinden is. Er zijn ook genoeg soundsystems actief waar veel nieuwe en oude reggae bij wordt gedraaid. Voor live echt een aanrader. Ondanks de geringe belangstelling hou ik van reggae net zoals dat ik van indie rock en hiphop hou. Ik hoop dat ik wat heb toegevoegd waar mensen wat aan hebben en als er nog suggesties zijn voor leuke reggae muziek (heden, verleden), graag.

Natuurlijk, reggae is geen groot genre en ik weet ook niet of dat ooit wel het geval is geweest.
...zeer zeker wel; zeg van 1975 tot '78/79.

Ja, ik weet dat Bob Marley en Black Uhuru erg groot waren in die tijd, maar mijn vader bijvoorbeeld, die ik zeker als muziekkenner en liefhebber beschouw uit die tijd komt niet verder dan deze twee namen. Verder ken ik nog iemand vanuit die tijd die Steel Pulse kent, maar dan houdt het ook wel op. O ja, en mijn vader kent ook Madness, maar dat is ook weer geen echte reggae.

Wat moet ik me er dan bij voorstellen? Waren er ook echte reggae hitjes of was het net zoals dat pak em beet the Black Keys en the National groot zijn tegenwoordig?

Qua reggae rap is er iig nog genoeg te vinden, neem bijv. Promoe, Chords, Wayne Lotek, Roots Manuva , Dub Pistols en niet te vergeten NL's eigen Postmen. Dan heb je nog moderne reggae artiesten die gewoon van alles maken van roots reggae tot hiphop tot dancehall zoals Damian Marley, Prince Fatty of Seeed.

Wel apart ik dacht vanwege je post dat je (OP) best wel oud zou zijn maar je bent 18? Check eens wat Peter Tosh, Ini Kamoze, Barrington Levy..

Dit is misschien ook wel een interessante playlist voor de bezoekers van dit topic:

Kanaal van McProZak - YouTube

En tja roots reggae wordt misschien niet zo veel meer gemaakt, maar het aantal nieuwe genres dat beinvloed is door reggea is niet op twee handen te tellen. Het komt alleen niet uit Jamaica, al weet ik niet of ik daar zo rouwig om ben. Dat land is volgens mij lang niet zo vredig als mensen hier (mede dankzij reggae muziek) graag geloven. Geen wonder dat er zo veel geweld- en criminaliteit verheerlijkende dancehall wordt gemaakt.

Peter Tosh, Ini Kamoze en Barrington Levy ken ik allemaal. Vooral Ini Kamoze vind ik erg goed. Peter Tosh en Barrington Levy hebben een paar leuke nummers, maar dat is het dan ook wel.

Reggae rap vind ik ook erg leuk, mits uitgevoerd. Postmen en Dub Pistols kende ik ook al, erg leuk. Roots Manuva kende ik vaag van naam, maar nooit naar geluisterd. Nu ben ik begonnen aan Dub Come Save Me en dat is zeer interessant. Bedankt voor de tips in ieder geval.

Jij bent blijkbaar ook 18 hehe, ik bedoelde de topicstarter maar verder is iedereen natuurlijk van harte welkom om die tips te checken. Nog wat concreter, deze albums zijn sowieso de moeite waard:

Promoe - The Long Distance Runner (2004)
Roots Manuva meets Wrong Tom - Duppy Writer (2010)
Chords - Things We Do for Things (2008)
Lotek Hi-Fi - Mixed Blessings (2005)
Seeed - Next! (2005)

(die laatste zou ik trouwens de engelstalige versie van opzoeken, tenzij je Duits verstaat misschien)

als je het niet erg vindt om het wat verder van Reggae af te zoeken kan ik Asian Dub Foundation en Freestylers ook zeker aanraden.

Wat mij betreft zijn de hoogtijdagen van de reggae al sinds halverwege de jaren 80 voorbij.
Daarna zijn er ook wel goeie dingen gemaakt, maar naar mijn idee steeds minder.

De reggae die tegenwoordig wordt gemaakt, volg ik nauwelijks, en wat ik hoor vind ik meestal niet erg boeiend. De moderne dancehall kan me al helemaal gestolen worden.

goh, iemand van 42 die de muziek van tegenwoordig maar niks vindt...'de moderne dancehall' vindt jou waarschijnlijk ook niet belangrijk als doelgroep. Probleem opgelost.

Toch jammer dat de enige bijdrage aan dit topic binnen een jaar alleenmaar nutteloos gezeik bevat, dus aan de positieve kant:

Prince Fatty heeft weer twee erg lekkere albums geproduceerd

deze (staat niet op MuMe) Prince Fatty Meets The Mutant HiFi - Return Of The Gringo by Mr Bongo on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

en deze Hollie Cook - Hollie Cook (2011)

Nutteloos gezeik?
Ik ga gewoon in op een vraag van de topicstarter en ik geef mijn mening over reggae anno nu.
Vreemd dat je daar zo stekelig op reageert.

Ik heb niet beweerd dat ik de muziek van tegenwoordig maar niks vind, dat maak jij ervan.

Ik zeg alleen dat ik niet veel op heb met de meeste reggae (en niets met de dancehall) die tegenwoordig wordt gemaakt.
Daarmee heb ik het dus niet over "de muziek" van tegenwoordig (er bestaan ook nog andere genres) en zeg ik ook niet dat ik álle nieuwe reggae maar niks vind.

Toevallig heb ik Prince Fatty's Hollie Cook in Dub onlangs aangeschaft: ook een lekker album, dat qua sound goed aansluit op mijn ouderwetse smaak

YoG
Schopje omhoog.. onderstaande is een aardig album, geen 100% reggae maar een soort mengelmoes van dub, reggae en een randje triphop. Denk dat de doorgewinterde reggae liefhebber hier wel van kan genieten
The Butch Cassidy Sound System - Butches Brew (2004)
En als je dat bevalt zou je ook nog het andere album van hem kunnen proberen.. die klinkt wat donkerder en meer dubby .
The Butch Cassidy Sound System - Echo Tone Defeat (2012)

Gast
geplaatst: vandaag om 20:16 uur

geplaatst: vandaag om 20:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.