menu

Genres / Overigen / 2MY presenteert: Dromen Over Regenbogen - 100 Essentiële Vlaamse Schlagerzangers

zoeken in:
avatar van 2MY
2MY
Er zijn al wel een paar topics over Nederlandstalige muziek, maar er ontbreekt er toch nog eentje waar ik me graag enige tijd over zou willen buigen.

En dat is de Wondere Wereld der Vlaamsche Schlagers en Levensliederen!

Geen uitlach-topic, hoewel de wenkbrauwen soms oncontroleerbaar zullen fronsen, maar een introductie van een genre dat – in elk geval in Vlaanderen – met een scheef oog wordt bekeken. Sinds de komst van VTM en hun toenmalige paradepaardje Tien Om Te Zien schoten de schlagerzangers schijnbaar als paddestoelen uit de grond en zagen het aantal leden van hun fanclub plots verhonderdvoudigd!

Wat maakt een lied nu tot een schlager? Niet elk Nederlandstalig nummer is een schlager, en niet elk lied over de liefde is een levenslied. Na grondige analyse van complete oeuvres kwam ik op 10 elementen die de Schlager-Factor (SF) doorheen dit topic zullen bepalen. Idealiter scoort de perfecte schlagersingle op volgende 10 criteria:

1. de uitvoerder is een solo-artiest met anonieme muziekband inclusief een vrouwenkoortje op de achtergrond
2. deze artiest gebruikt niet zijn eigen (eenvoudig Vlaamse) naam, maar heeft deze 'verbuitenlandst' zodat ze hem ook in Benidorm kunnen aankondigen
3. het nummer gaat ofwel over een verloren of onbereikbare liefde (slow) ofwel over een vrolijk vakantiegevoel met veel zon (uptempo)
4. het lied is niet zelfgecomponeerd, maar een cover. Ofwel van een evergreen, ofwel van een onbekend nummer zodat het lijkt alsof de artiest z'n eigen nummers schrijft
5. De tekstschrijver heeft z'n best gedaan om er minstens 1 keer het woord 'regenboog', 'droom' of 'hart' in te steken
6. favoriete instrumenten: accordeon en een zo-goedkoop-mogelijk klinkende synthesizer
7. het lied zelf duurt maximaal 3:30 minuten, oftewel de tijd dat een bejaarde risicoloos in zijn handen kan klappen aan één stuk door
8. het nummer is eenvoudig van structuur (strofe, strofe, refrein, strofe, refrein, intermezzo, refrein) en is zeer meezingbaar - een parlando levert een bonuspunt op!
9. tijdens het zingen ligt de nadruk op articulatie, voornamelijk van eind-medeklinkers als -t en -d
10. de artiest is niet enkel zanger, maar bewijst – door zijn aanwezigheid in de boulevardpers – dat zijn eigen leven niet over rozen gaat, en dat hij dus echt 'voelt' wat hij zingt

Scoren op alle vlakken is een utopie en zal zelden voorkomen. Het aantal criteria waaraan ze voldoen zal weergegeven worden door de SF (Schlager-Factor), die ik vermeld bij elke video.

Vanaf vandaag tot ik er – samen met jullie – genoeg van heb:

2MY presenteert: Dromen Over Regenbogen - 100 Essentiële Vlaamse Schlagerzangers

avatar van Lukas
2MY schreef:

1. de uitvoerder is een solo-artiest met anonieme muziekband inclusief een vrouwenkoortje op de achtergrond

tot en met

10. de artiest is niet enkel zanger, maar bewijst – door zijn aanwezigheid in de boulevardpers – dat zijn eigen leven niet over rozen gaat, en dat hij dus echt 'voelt' wat hij zingt


Ik geloof niet dat ik de behoefte voel om deze 100 nummers daadwerkelijk te gaan luisteren, maar dit lijstje criteria is alvast mooi omschreven .

avatar van 2MY
2MY
We beginnen er aan! De volgorde is trouwens onbelangrijk. Sowieso wordt het nog spannend of we tot bij 1 komen.

100. Helmut Lotti - Kom Nu

Iedereen kent de nachtegaal Helmut Lottigiers tegenwoordig als klassieke zanger, maar in een ver verleden (1989) begon hij als... schlagerzanger! Dik tegen zijn goesting - zo zal Helmut later laten optekenen - moest hij in het Nederlands zingen, want dat 'was populair' door de komst van de commerciële tv. Hij scoorde gigantisch veel hits in de Vlaamse Top 10!




eens kijken hoe Kom Nu scoort qua SchlagerFactor:

1. solo-artiest met vrouwenkoortje +1
2. verbuitenlandste naam +1
3. het nummer gaat ofwel over een verloren of onbereikbare liefde (slow) +1
4. het lied is wel zelf geschreven --
5. het woord 'hart' komt in de tekst voor +1
6. de synthesizer is aanwezig +1
7. het lied zelf duurt meer dan 4 minuten --
8. de structuur is er, én er is een parlando! +2
9. de eindmedeklinkers worden niet overdreven uitgesproken --
10. met z'n scheidingen, huwelijken en haar-perikelen is Helmut veel gezien in de privé en de story +1

SF-score KOM NU van Helmut Lotti: 8/10 (inclusief parlando-bonuspunt)

avatar van Arrie
Geweldig topic dit!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

avatar van 2MY
2MY
99. Luc Steeno - Hij Speelde Accordeon

Luc Steeno - géén pseudoniem - zet (zoals Helmut Lotti hierboven trouwens) z'n eerste stappen in de showbizz als imitator. Helmut als Elvis en Luc als Will Tura, de koning van het Vlaamsche Levenslied (komt ongetwijfeld nog in de lijst). Na een tijdje ploeteren komt ook voor Luc de commerciële tv als een geschenk uit de hemel, en hij scoort onmiddellijk met Ik Mis Je Elke Dag zijn eerste nummer 1 hit. Talloze singles en hits volgen (oa een paar duetten met Sandra Kim), maar onderstaande klepper wordt zijn grootste succes (1992). Geschreven door John Terra (komt ook nog aan bod), en met de accordeonist op het podium als side-kick.




eens kijken hoe Hij Speelde Accordeon scoort qua SchlagerFactor:

1. solo-artiest met vrouwenkoortje +1
2. Steeno is dus zijn échte naam, maar hij had het niet beter kunnen verzinnen --
3. het nummer gaat ofwel over een verloren of onbereikbare liefde (slow) +1
4. het lied is geschreven door manager John Terra --
5. ze droomden op het strand +1
6. de accordeon én de synthesizer zijn aanwezig +1
7. het lied zelf duurt meer dan 4 minuten --
8. de structuur is er, en het is een kanjer van een meezinger +1
9. de eindmedeklinkers worden zeer zeker overdreven uitgesproken +1
10. Luc Steeno is saai. Buiten de mysteries ivm zijn geaardheid was Luc niet zo interessant voor de roddelpers --

SF-score HIJ SPEELDE ACCORDEON van Luc Steeno: 6/10

avatar van freitzen
Komen er echt 100?

Edit: iets te snel gelezen, ben benieuwd of je het gaat halen. Zelf speelde ik een tijd geleden met het plan om mijn 50 favoriete Nederlandse schlagers danwel mijn 15 favoriete schlagers uit het noorden des lands eens uitgebreid te bespreken. Maar zo geniaal als met deze criteria zal zo'n topic toch nooit worden.

avatar van GrafGantz
Waarschijnlijk ga ik op geen enkele link durven klikken maar ik verwacht veel leesplezier

avatar van Lukas
jasper1991 schreef:
(quote)
En waarom?


Omdat het op zichzelf weinig aantrekkelijke muziek zo bespreekt dat je het tóch bijna wilt gaan luisteren om deze tien criteria te toetsen.

Daarom.

avatar van Cygnus
Toptopic!

avatar van Paap_Floyd
Is er al een Spotify-playlist? Prachtig topic.

avatar van Paap_Floyd
De mate waarin ik dit ga beoordelen is in hoeverre ik de neiging krijg om mee te gaan sjalalala-en en tralalala-en.

Helmut Lotti krijgt dat al vlot door elkaar. Een 7,5

Als criterium mis ik wel de 'spoken-word'-sectie met het koor die het refrein overneemt. Of wordt dat overkoepeld door 1?

avatar van inquestos
Dit topic (de titel alleen al). Ik vrees dat dit topic populairder gaat zijn dan je andere.

Je vergeet overigens wel de 'handjes in de lucht' factor, maar ongetwijfeld heeft elk nummer dat hier.

avatar van pim556
Die beschrijving van de tien criteria voor een schlager

avatar van 2MY
2MY
Paap_Floyd schreef:
Als criterium mis ik wel de 'spoken-word'-sectie met het koor die het refrein overneemt. Of wordt dat overkoepeld door 1?


Nee, parlando's zouden eigenlijk bonuspunten moeten opleveren, want die geven sowieso altijd een gigantische meerwaarde aan het nummer én aan de act.

Edit: criterium nummer 8 aangepast, een parlando levert een extra punt op! Merici voor de tip
Helmut Lotti scoort dus nu een vette 8/10

inquestos schreef:
Ik vrees dat dit topic populairder gaat zijn dan je andere.


Maar ik zie al mijn kinderen graag
Ik sta er trouwens van te kijken dat er hier zoveel reactie op komt.

inquestos schreef:
Je vergeet overigens wel de 'handjes in de lucht' factor, maar ongetwijfeld heeft elk nummer dat hier.


Die factor zal Paap_Floyd beoordelen

avatar van herman
2MY schreef:
7. het lied zelf duurt maximaal 3:30 minuten, oftewel de tijd dat een bejaarde risicoloos in zijn handen kan klappen aan één stuk door



Geweldig topic, alvast bedankt voor het leesplezier 2MY.

avatar van Paap_Floyd
Een parlando. Zo leren we zelfs nog iets. Luc Steeno had een lekkere meezinger, maar deed me toch wat minder opwinden dan Helmut: Een 6,5.


avatar van kemm
Fantastisch! Ik vrees dat ik meer zangers/nummers zal kennen dan me lief is, maar in zulk opzet moet ik het gewoon volgen!

'Hij speelde accordeon' is natuurlijk een klassieker van jewelste. Het "hoehoew, hoehoew" gejuich van het publiek keerde vanaf dan ook in al zijn andere nummers terug, ongeacht de melodie of de aanwezigheid van een accordeon. Vrij hilarisch.

avatar van De Daniël
Droog topic

avatar van 2MY
2MY
kemm schreef:
'Hij speelde accordeon' is natuurlijk een klassieker van jewelste. Het "hoehoew, hoehoew" gejuich van het publiek keerde vanaf dan ook in al zijn andere nummers terug, ongeacht de melodie of de aanwezigheid van een accordeon. Vrij hilarisch.


Als Luc Steeno ooit een deprimerend nummer over een stervende puppy zou opnemen, zou het publiek nog altijd enthousiast "hoehoew, hoehoew" meebrullen

avatar van 2MY
2MY
98. Tony Servi (featuring Corina) - Mexicaanse Nachten

Wie? Tony Servi! Oftewel Antoine Serverius! Een oude rot in het vak (30 jaar op de planken) die - als er rechtvaardigheid in schlagerland had bestaan - tussen de échte toppers als Eddy Wally en Willy Sommers had moeten staan (komen beiden ongetwijfeld nog aan bod!)

Helaas draaide het voor Tony anders uit: weinig ups en veel downs, en zijn carrière komt nooit echt van de grond. Voor één van zijn meest recente singles, deze 'Mexicaanse Nachten', trekt hij alle registers open en vraagt hij de sympathieke Corina als bewijs van zijn niet-tanende mannelijke aantrekkelijkheid. Dit nummer zit volgestouwd met seks ('kussen op de mond', enzo) en stiekeme insinuaties (wtf gebeurde er nu tijdens die nachten). Beetje aandoenlijk in de bijhorende video hoe ongemakkelijk onzen Tony zich bij deze tekst blijkt te voelen... en die euh, dansjes... Corina en Tony verhouden zich een beetje als vs




De S-Factor van Mexicaanse Nachten:

1. er zijn in dit geval zelfs 2 solo-artiesten! En in schlagerland betekent dat bonuspunten! +2
2. Servi is de veritalianisering van Serverius... +1
3. het nummer gaat over zon en vakantie en liefde +1
4. Tremeloes - My Little Lady, anyone? +1
5. de tekstschrijver had schijt aan mijn tekst-criteria --
6. het wordt wat weggemoffeld onder die trompetgeluiden, maar de synthesizer is zeer aanwezig +1
7. gezien de toenemende spanningen in dit nummer is er wijselijk tot slechts 3 minuten besloten +1
8. de structuur is er, helaas geen parlando +1
9. Tony is een nette jongen met een voortreffelijke uitspraak, maar zonder overdrijven --
10. Toni/Tony Servi is niet echt een prooi voor paparazzi --

S-Factor MEXICAANSE NACHTEN van Tony Servi (feat. Corina): 8/10

avatar van Paap_Floyd
Dit nummer gaat me iets te snel. Ik vraag me af of het publiek dit kan bijhouden. Het sjalala-gehalte is hierdoor laag. Het instrumentale gedeelte vanaf 1:35 is wel leuk.

Een 6.

avatar van 2MY
2MY
'k Vind uw bijdrage geweldig, Paap_Floyd

Moge dit topic uw aanwezigheid langdurig genegen zijn

avatar van Paap_Floyd
Ik heb inmiddels een bestandje aangemaakt waarin ik mijn scores bij hou. Je zult me hier dus nog wel blijven tegenkomen

avatar van 2MY
2MY
Paap_Floyd schreef:
Het instrumentale gedeelte vanaf 1:35 is wel leuk.


Toevallig bereiken de danspasjes van Tony op dat moment ook hun hoogtepunt

avatar van Arrie
Hmm, nee, deze vind ik toch wat minder. Op een échte schlager moet je natuurlijk echt kunnen feesten en uit je dak gaan, en dat gaat me hiermee niet lukken. Laag sjalala-gehalte, en die Tony Servi heeft gewoon te weinig uitstraling en te belabberde zang (terwijl dat bij schlager niet eens zo goed hoeft te zijn). Het vrouwtje ernaast maakt wel weer wat goed.

avatar van 2MY
2MY
Soms lijkt Tony een typetje van Frank Focketyn uit Het Eiland... Ik zie hem nog niet direct swingend uit de bol gaan...

Edit: trouwens is het een zeer jammere evolutie in de (feest)schlagerwereld dat er zoveel gekopieerd wordt van elkaar. Waarschijnlijk gaan ze er van uit dat hun nummer de grens niet zal oversteken en kopen ze simpelweg de muziekband op. Zo lijkt het alleszins. Wie eerst was, weet ik niet (ik vermoed dat Tony kopieerde), maar kijk maar eens naar Christiaan & Diana. Inclusief ongemakkelijke danspasjes, met als extraatje een traditionele verkleedpartij in origineel Mexicaanse setting!

avatar van freitzen
Ja, het kwam me al zo bekend voor!

Hoewel het natuurlijk correct is, trok ik bij Tony en Corina wel even mijn wenkbrauwen op bij de passage 'op iemand als jij gewacht'... en inderdaad, Christiaan en Diana zingen 'iemand als jou.'

avatar van Sandokan-veld
Hoppa, nog eentje voor in de updates

Gast
geplaatst: vandaag om 09:47 uur

geplaatst: vandaag om 09:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.