menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / 2MY presenteert: Dromen Over Regenbogen - 100 Essentiële Vlaamse Schlagerzangers

zoeken in:
2MY
Filip Piens heeft ook een buikspreekact.

Stiekem moest ik een klein beetje lachen

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=1hG2tvDqEqs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Volgens mij ruult Filip Piens toch een klein beetje.

2MY
Arrie schreef:
Vind het ook wel opvallend dat je Ronnie Tober niet kende, 2MY.

Bij deze hebben we dat ook weer geregeld

2MY schreef:
Begrijpelijk, Eddy Wally is - zoals reeds eerder werd opgemerkt - een held!

https://www.youtube.com/watch?v=5WXEX6HpHHs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Het eerste deel

2MY
Eddy

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://images13.knack.be/images/resized/400/015/950/003/3/500_0_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF/image/Eddy-Wally.jpg

2MY
Hallo lieve schlager-vrienden en -vriendinnen!

Vandaag is het 1 september - hetgeen in een utopische wereld de eerste schooldag voor de Vlaamse kindjes betekent. Dit jaar moeten de moegetergerde papa's en mama's het echter nog een extra weekendje uithouden...

Voorlopig nog kinderloze mezelleve ( ) voelt hun pijn en tracht deze morgen te verzachten met een fijn Interludium waar ik JULLIE TIPS voor kan gebruiken!

Morgen verschijnt er op deze plek - als symbool voor de wederopstanding van dit fijne topic - een SPECIALE SCHLAGER TOP 5 met SCHLAGERKINDSTERRETJES van de Lage Landen!

Zelf geraak ik niet aan een mooie top 5 vrees ik, dus graag hoor ik jullie tips VIA P.M.!
Ken je Vlaamse of Nederlandse Kindsterretjes (of ben je er zelf één ), van vroeger of nu, laat het me weten!

(alvast bedankt en kom morgen (zondag) terug voor dit fijne Schlager-Interludium!)

Om deze emotionele oproep te beëindigen, post ik hieronder nog een foto van een baby-poesje dat rent door een groene weide met bloemetjes.

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://mikecane.files.wordpress.com/2007/03/kitten.jpg

2MY
2MY PRESENTEERT: Het Gezang Van Een Kind Is Als Een Warme Vrind - KINDSTERREN TOP 5

Aangezien de schlagerwereld niet vatbaar is voor deadlines: met enige vertraging alsnog hieronder 5 gedenkwaardige SchlagerKindsterren door de jaren heen in Vlaanderen en Nederland!

5. ZANGER BOB - Als De Zon Weer Gaat Schijnen

Zanger Bob is een uitzonderlijk talent. Hij houdt erg veel van dansen met zijn twee vriendinnetjes, zoals onmiddellijk uit de videoclip zal blijken. En van ijsjes denk ik. 'Als De Zon...' is een romantisch liefdesliedje dat uitermate geschikt is om als nachtelijke serenade voor het balkon van je geliefde te brengen. Bobje heeft (onderandere) kriebels in zijn buik. En hij hoopt dat het meisje hem zal zien staan. Omdat de neiging tot voordehandliggende grapjes nogal groot is, plaats ik snel het clipje!

https://www.youtube.com/watch?v=fYX52v-UvLg

4. LEN NEEFS - Het Toeterlied

Stiekem maar een gelegenheids-kindsterretje, maar als kleinzoon van Louis Neefs (met Margrietje nog in de Kleenex-top 5 een paar weken geleden) en zoon van Gunther Neefs (komen trouwens beiden ongetwijfeld nog in de Schlager-Factor aan bod) heb je sowieso een paar streepjes voor. Als je dan nog eens een klassieker van Bart Peeters op een zodanig ontwapenende manier kunt brengen als in het clipje hieronder, en het is allemaal nog eens voor het goeie doel (het Glazen Huis van StudioBrussel), dan smelt het hartje van 2MY als een marshmallow in de magnetron (zeker eens doen: die wordt (eventjes) GIGANTISCH groot en 't is keilekker!). Bart Peeters speelt gitaar in het clipje trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=Bi9i3r7Huxw

3. WILMA LANDKROON - Een Klomp Met Een Zeiltje

Wilma is 12 als ze in 1969 dit liedje zingt over een jongetje dat dus een bootje maakt met een klomp omdat hij zeeman wil worden. Spoiler: hij wordt nog kapitein ook!
Vader Abraham ontfermt zich over Wilma - mogelijk verkeert hij in de waan dat het een smurf betreft - en samen scoren ze een gi-gán-tische hit met Zou Het Erg Zijn Lieve Opa.
Hieronder de spetterende clip van Klomp Met Een Zeiltje, boordevol spannende actie!

https://www.youtube.com/watch?v=DgNaklP00YA

2. MICHAEL JUNIOR - David's Song (Who'll Sing With Me)

Michael Junior werd ontdekt door Helmut Lotti ( ) en is een multilinguaal woordenknutselaartje. Hij kan zijn engelenstemmetje zowel in het Nederlands, Engels én (vooral - want daar zit het Schlagergeld) in het Duits laten weerklinken, en hij doet dat heel goed. Zoals in de intro van deze cover van The Kelly Family, die ongelooflijk getalenteerde en flink doorkwekende fabriek van kindsterretjes. Maar hier is het dus aan Michael Junior, met in deze fantástische clip een bijrol voor die andere Helmut-protégé - doch geen kindster meer - Freddy Bierset op de banjo! (oude man met krulletjes)

https://www.youtube.com/watch?v=srqkgYDKav4

1. HEINTJE - Omaatje Lief

De ultieme lagelandenkindster is - ondanks Jantje Smit - toch dit Heintje. Heintje zong graag over familie (hij heeft ook dat liedje over zijn mama dus) en kan hiermee op de sympathie van het oudere schlagerpubliek rekenen. Heintje heeft in deze clip geen last van valse bescheidenheid en laat jullie graag zijn goudenplatenverzameling zien! Zijn omaatje zal trots zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=I3_Im4cPlHw

En nu mogen jullie mij vertellen welke onvergeeflijke vergetingen ik deze keer heb gedaan
(ik vond geen beter woord voor vergetingen, maar dat zal er vast wel zijn)

2MY
Zangertje Bob weet niet altijd wat hij wil.

De ene keer zingt hij 'Laat de Zon maar Schijnen' (de zon is zo lekker, hij brandt op mijn tong) - de clip is trouwens overduidelijk gebaseerd op Baywatch - en een andere keer zingt hij 'Laat het Sneeuwen' waar hij acteert met een dolenthousiast vriendinnetje.

Er blijkt trouwens nog een andere Zanger Bob te zijn die graag zingt over Vleeskroketten. Het hád hem trouwens toch wel kunnen zijn, als je het zo bekijkt...

2MY
En als bonus nog een ultiem knuffelbaar filmpje waar zelfs de gemeenste kinderschlager-bully een plasje siroop van wordt: Len Neefs - de nummer 4 hierboven - in zijn eigen kleuterversie en nog iets minder zelfbewust - zingt een liedje van en voor zijn papa Gunther Neefs.

Hij gaat enorm hard de mist in in't begin, maar omdat Len zo'n extreem schattig dropje is, wordt het hem uiteraard vergeven. Achter de schermen heeft hij vast een lolly van Peter Vandeveire gekregen

https://www.youtube.com/watch?v=CE_FBdUjcqE

En volgende week gaan we verder met de officiële S-Factor!

2MY
Waar waren we gebleven...

77. SAM GOORIS - Laat Het Gras Maar Groeien

Sam Gooris is een plaagduivel! Een soort van ondeugende kapoen op sportsloefen, en dat straalt hij niet alleen uit met zijn guitige oogjes, al zijn teksten staan er ook bol van. Zijn hit Marijke (wil je me kussen op de mond? Ja, want kussen is gezond) vormde hij steevast live om tot 'Ik heb het liever op mijn kont'

Sam heeft ook schijt aan politieke correctheid en ziet er geen graten in om het Anti-ApartheidLied 'Gimme Hope Jo'anna te Vervlaamsen tot 'Laat het Gras maar Groeien' over de échte problemen in de wereld: kinderarbeid in Vlaanderen! Een stevige beat eronder en een dansje dat iedereen mee kan doen, en we zijn vertrokken! De negertjes in Zuid-Afrika zullen nogal hebben staan swingen

Sam begon trouwens verrassingsgewijs als Soundmixer op 16-jarige schavuit die Shakin Stevens imiteerde. De Nederlanders zullen Sam waarschijnlijk kennen als de drollen-opruimende schoonzoon van Jean-Marie Pfaff uit De Pfaffs, in Vlaanderen heeft hij zo'n beetje een halve cult-status als schlagerzanger die altijd wel zin heeft in een feestje. Hij is ook nogal populair onder studentenverenigingen...

Sam en zijn dansje worden in de SchlagerFactor gesmeten:

https://www.youtube.com/watch?v=ZkBre7QcLRQ

Sam's teksten zijn altijd extreem persoonlijk. Zo komen we in bovenstaand topnummer te weten dat Sam fan is van KV Mechelen en verjaart op 10 april, hetgeen handig is voor de fans die graag kadootjes aan de villa in Brasschaat achterlaten.

De S-Factor voor Laat Het Gras Maar Groeien:

1. Het koortje is subtiel aanwezig op de plaat, op het podium zijn ze essentieel voor Sam zijn podiumact +1
2. Sam houdt van alles wat gooris, maar het is wél z'n echt naam --
3. vrolijke vakantie(werk)-tune +1
4. Eddy Grant's Gimme Hope Jo'anna dus. +1
5. alle meisjes die Sam kent, dromen over een gigantisch gazon +1
6. typische jaren '90-beat uit de machientjes die iedereen toen gebruikte. Speciale vermelding voor de grasmachine-geluidseffecten! +1
7. rebel Sam houdt niet van bejaarden. Hij gaat vlot over de 4 minuten --
8. strofen en refreinen, én een dansje +1
9. alles wat uit Sam's mond komt is overgoten met dialect. --
10. Als Sam al moeite doet om niet op tv te komen, dan mislukt dat toch behoorlijk. Alle strapatsen van de familie Pfaff (hij trouwde met Kelly en kreeg met haar twee kinderen die door het leven moeten met de namen Shania en Kenji) werden in Vlaanderen én NL op tv getoond. Ik herinner me trouwens enkel die incontinente hond waar hij de uitwerpselen van moest verzamelen. Sam en zijn familie doen ook mee in de nieuwe K3 film, zo vertelt Google. +1

S-Factor voor LAAT HET GRAS MAAR GROEIEN van Sam Gooris: 7/10

2MY
de ploeg van Alles Kan Beter ( ) had trouwens een geweldige parodie op Sam's hit 'Ambiance'

Originele tekst:
" Een frisse pint in Lint
Kip met rijst in Heist
Dan naar een keet in Reet
En op cafe in Bree" enzovoort enzovoort

De ploeg van Mark Uytterhoeven maakte er dit van:

https://www.youtube.com/watch?v=Gtc6c-EVsqs

2MY
----------------------------------------------------
Gejodel bekrampt de besneeuwde berg

als buikpijn die kwelt de alpenwei

De boodschap doordringt het beendermerg:

"weest waakzaam, de update is nabij"...

----------------------------------------------------

2MY
het lijkt nu al bijna een feestje!

2MY
Om de heropstanding van dit geweldige topic te vieren - af en toe een jaartje ontwennen is geen overbodige luxe, maar doet enkel de honger naar meer toenemen, nietwaar? - trakteer ik jullie, beste schlagerfans, op een heus jodelfeestje!

Vooraleer we verder afdalen naar de ultieme bodem van de rijkelijk gevulde schlagerput (we hadden net nummer 77 in de vorm van Sam Gooris gehad - nog 76 te gaan!), eerst ons gemoed opkrikken met één van de opmerkelijkste bijproducten van de Schlager:

2MY PRESENTEERT: Opgelet, Lawinegevaar - Op den Berg Staat een Jodelaar! SCHLAGERJODEL TOP 5

5. DE ALPENZUSJES - Lucky Luke Leert Jodelen

Ik geef toe: ik kan behoorlijk wat verdragen qua schlagermuziek. Gepokkeld en bemaasd als ontluikend muziekfan door 10 Om Te Zien (je moet Vlaming zijn om te beseffen wat dit exact inhoudt, vergelijk het met 'Op Volle Toeren' in Nederland, vermoed ik), en daarom ook niet dwars van foutieve zinswendingen, verkeerdelijk gebruik van gezegswoorden of karamellenverzen die van pluim noch vacht rijmen... Grammaticaal kunnen schlagers nog zo krom zijn, zolang ze maar treffen waar het allemaal om draait: recht in ons hart!

Het vermoeden rees bij mij alras dat ik het Schlagerbeest had getemt. Ik was compleet immuun, kon heelder albums beluisteren met de snik in de neus en de krop in de keel maar zonder naar het touw te grijpen. Tot die bewuste dag dat ik kennismaakte met de Alpenzusjes. De Limburgse Alpenzusjes. Je moet al Antwerpenaar zijn om te beseffen wat dit exact inhoudt. De meiden hebben klassiekers als Tiroler Babysittersong en Speedy Gonzales was in Tirool op hun nietsvermoedend publiek losgelaten. En nu was dus Lucky Luke in hun klauwen terecht gekomen...

Dat ze één van mijn stoere striphelden in dit nummer compleet uitkleden en een tirolerpakje aantrekken, tot daar aan toe. Dat ze hem neerzetten als een conditieloze onaantrekkelijke longkankeraar - hoewel hij al decennia lang zijn sigaretten in de wilgen heeft gesmeten - kan ik ook nog wel verteren. Maar dat Lucky Luke de twee zusjes op het einde van het nummer geen kogel door het strottenhoofd schiet, vind ik ongeloofwaardig...

https://www.youtube.com/watch?v=HYid-O-J7_s

4. LAURA - Zo Verliefd - Yodelo!

Vlaanderen's inzending van Eurosong For Kids in het jaar dat de Nederlandse tapdanser Ralf met de overwinning gaat lopen:

https://www.youtube.com/watch?v=SvtxThzM2I0

Met toestemming van arcade monkeys (hoewel dat ook alweer een jaar geleden is ) zijn S-Factor bepaling van deze Eurosong For Kids-hit:

wat praat na de vaak, maar dit is toch een beetje een slagernummer

1. solo -artiest bijgestaan door ubercoole gozertjes 1+
2. ja nou -
3. het nummer gaat ofwel over een verloren of onbereikbare liefde (slow) ofwel over een vrolijk vakantiegevoel met veel zon (uptempo) 1+
4. Mijn kop eraf als ze dit zelf geschreven heeft, dit is sowieso geschreven door een of andere dandy die zo gefaalt heeft dat hij dit soort nummers moet schrijven. Maar ik geef het het voordeel van de twijfel 0.5+
5. ik kijk heel diep in zijn ogen en zie duizend REGENBOGEN 1+
6. check 1+
7. zeer bejaardenlievend 1+
8. het nummer is eenvoudig van structuur (strofe, strofe, refrein, strofe, refrein, intermezzo, refrein) en is zeer meezingbaar - een parlando levert een bonuspunt op! 1+
9. tijdens het zingen ligt de nadruk op articulatie, voornamelijk van eind-medeklinkers als -t en -d 1+
10. laura is saai -

Is die S-Factor 8,5/10 of niet?

geen speld tussen te krijgen!

3. DIETWIN DE JODELAAR - Jodela-Hiep-Hiep-Hiep!

Dietwin is een bijproduct van Zonder Handen - de 'uitsmijter' van het populaire tv-programma Man Bijt Hond. De kijker kon stemmen of dit fragment de volgende dag een vervolg kreeg of niet. Geen idee of Dietwin een tweede keer mocht jodelen, maar hij heeft wél zijn eigen clipje op Youtube!

https://www.youtube.com/watch?v=PgPWJFNQaOc

2. BOBBEJAAN SCHOEPEN - De Jodelende Fluiter

In de jaren '40 was de wereld van Bobbejaan! Muziek was in die tijd ook meer dan louter vertier: heeldere revoluties werden ontketend, statements gemaakt, regimes omvergeworpen! Er wordt gefluisterd dat schlagermuziek de échte oorzaak was van het einde van de tweede Wereldoorlog. en dat zou geen enkele muziekliefhebber echt mogen verbazen...

Bobbejaan deed meer dan revolteren. Hij zalfde eveneens. Zijn internationale wereldhit 'Café zonder bier' bracht de Mens zin voor relativering bij. Oorlog, geweld, hongersnood en ellende? Man toch! Da's allemaal niet zo erg als een Café Zonder Bier! Kindsoldaten, Vietnam en nuclaire wapenwedloop? Wees blij dat er bier uit de tap komt! Bobbejaan had gesproken, het volk kwam tot inkeer, staakte zijn protestmarsen en was weer tevreden met hetgeen men had.

En de jodelende fluiter? Dat is een rare snuiter. Die fluit niet als hij jodelt. En andersom.

https://www.youtube.com/watch?v=ITYul1WsAaM

1. GRE PARELMOER - Ik ben een Bêh-Bêh-Berggeit

Eveneens getipt door dhr. Monkeys, waarvoor mijn enthousiaste dank.
Gre doet in 2009 mee aan Popstars en de slee - die haar carrière metaforisch voorstelt in deze tekst - gaat oncontroleerbaar aan het glijden! Van Popstars via Man Bijt Hond naar RTL4 om - TRIOMF! - uiteindelijk op nummer 1 in deze Jodel Top 5 terecht te komen!

De begeleidende clip is werkelijk geweldig: iedereen in de clip acteert waarlijk fantastisch. Zowel de lederhozen-mannen als de dolenthousiaste witgeklede huppel-meisjes zijn het resultaat van zorgvuldige casting. En de special effecten zijn ook fenomenaal. Zo wordt er gefluisterd dat het niet écht sneeuwde in de clip, maar dat men het weer beïnvloedde met behulp van een artificiaal sneeuwkanon! Proficiat Gre, deze JodelSchlager-pluim kan nog net op je hoed!

https://www.youtube.com/watch?v=KVPzhmdk5Bs

Ik was eerlijk waar vergeten dat ik dat tekstje ooit geschreven had Gré ben ik natuurlijk nog niet vergeten.

2MY
... ik denk dat Gré in ons collectieve geheugen vastgebeiteld zit, arcade. Bedankt daarvoor

Ik merkte trouwens zonet dat er bij het album van de Alpenzusjes dat ik heb moeten doorstaan (en uiteindelijk op MuMe heb toegevoegd) een 'worship-smiley' werd geplaatst. Misschien dat user brooklyn daar nog iets aan wil toevoegen?

Hm, die jodelpost was me destijds helemaal ontgaan. Wat een leuke nummers toch weer. Men doet bij Bobbejaan nog vrolijk van tra-la-la, waar het heden ten dage vaak van ja-la-la gaat. Zoiets valt toch wel op. En wat doet Gré dat toch goed, gewoon tijdens een couplet even met volle overtuiging jodelahiti jodela jodelee tussendoor, met van die fijne enthousiaste armbewegingen. Zie ik daar trouwens op 2:59 zomaar Marian, bekend van Roef en Marian, die helaas al lang niet meer samen zijn?

Benieuwd of er binnenkort weer wat nieuws zal komen!

Dan plaats ik zelf wel eentje

Gisteravond zat ik met een vriend in het café en kwam het gesprek, niet geheel onverwacht, op muziek. De barman draaide de hele avond al prima nummers, zowel van vroeger als van nu, en we kregen het over LP's. Hij had nog een hele collectie liggen en omdat het niet druk was, ging hij meteen naar zijn opslagruimte. Tevoorschijn kwamen onder andere Yes, Alan Parsons en ook George Baker. Alledrie de platen mocht ik meenemen: de eerste twee omdat ik dat graag wou, en de derde omdat hij dat graag wou. Eenmaal thuis keek ik eens goed naar de playlist en zag ik dat Una Paloma Blanca (of eigenlijk zonder Una, maar zo noemt iedereen hem toch?) zowaar ontbrak! Dan moesten de 28 nummers op mijn verzamelaar wel héél goed zijn... oh wacht, de witte duif verscheen pas een jaar later. Ja, dan is het logisch.

De Wikipedia-pagina van de duif leerde mij ook dat Willy Sommers twee jaar geleden een cover heeft uitgebracht met een nieuwe tekst. Hoewel Willy al langs is geweest in het topic, verdient deze creatie absoluut ook een plaatsje.

Ik heb genoeg van regenbuien, want ik word daar depri van

WILLY SOMMERS - Dromen Van Verre Stranden

https://www.youtube.com/watch?v=Zl147Ldb7h8

1. Willy heeft zijn koortje nu wel meegenomen voor het refrein +1
2. hij heet dus eigenlijk Willy Jeanne Jean De Gieter +1
3. het gaat over vakantie en zon +1
4. de tekst is van hem, maar het is wel een cover +1
5. Willy droomt erop los +1
6. hij wordt begeleid door blije tonen van de synthesizer +1
7. netjes binnen drie-en-halve minuut +1
8. geen parlando helaas, maar dit zingt iedereen natuurlijk mee +1
9. Willy articuleerT bovendien prima +1
10. en volgens 2MY schijnen de paparazzi gesmuld te hebben van Willy, dus dat betekent weer een +1

Dat maakt een S-factor van 10/10!

2MY
freitzen, je bent een held! En Willy natuurlijk ook!

En kijk hem eens swingen en de woorden mee uitbeelden (favoriete scene: 1:35 waar Willy lekker bruint in de zon).

Leuke update, freitzen! Laten we het nummer 76 noemen!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:19 uur

geplaatst: vandaag om 18:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.