MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Hardlopen

zoeken in:
Ik ben langzaam aan het ontwaken uit mijn winterslaap. Behoorlijk lang niet geweest en nu sinds 3 weken elke zaterdag. Het valt echt vies tegen als je het niet bijhoudt, merk ik. Het gaat echter ook weer snel de goede kant op!

7 feb - Niet eens gelukt om 5km uit te lopen. 2 noodgedwongen wandelpauzes en uiteindelijk na 4,8km gestopt. Gemiddelde bpm 169. Tempo 6:06/km.

14 feb - Ego aan de kant gezet en het volgende schema aangehouden: 1,5km lopen, 90 seconden wandelen, 2km lopen, 2 minuten wandelen, 1,5km lopen. Gemiddelde bpm 158. Tempo 6:29/km.

21 feb - Duidelijk merkbaar beter vol te houden, ook omdat ik nu meer dan 5 dagen gestopt ben met roken. 8,31km zonder wandelpauzes. Gemiddelde bpm 163. Tempo 5:95/km.

Bpm natuurlijk aan de hoge kant maar op zich is dat ook wel logisch na meerdere maanden (vrijwel) niet geweest te zijn. Komt vast snel weer goed, het is nu ook weer lekker warm aan het worden.

Hoe gaat het bij jullie?

Tof dat je het weer aan het oppakken bent @rain Rain King En goed dat je gestopt bent met roken man!
Ik ben ook ietsje minder gedaan.
Ipv vast 3 keer per week ga ik nu 2x per week en soms 1x per week. Ik merk dat toen ik 1x per week ging ik wel achteruit ging hoor.
Nu ik ''maar 2 keer loop'' probeer ik wel één snelle loop te doen en een gemiddelde.

Gemiddeld is voor mij momenteel de 5km in 5:30. Hartslag is dan gemiddeld zo'n 158-160.
Snelle loop is tussen de 5:15 en 5:25 ongeveer. Dan is mij hartslag zo gemiddeld rond de 165.

Sowieso vond ik het ruk lopen met dit winterweer de laatste tijd joh

Eigenlijk ben ik weer meer tijd in muziek aan het steken omdat mijn andere hobby, namelijk hardlopen (en vooral ook fietsen) even niet zo lukt. Ik heb vanaf mijn 15e jarenlang wel wedstrijden gelopen, vooral op de 800 meter. In het vorige decennium was ik ook lange tijd niet meer fanatiek. Maar toen ik op een gegeven moment veel en fanatiek ging fietsen (niet zozeer wedstrijden, maar wel lekker hard bergen op enzo), begon ook lopen weer beter te gaan. De afgelopen jaren vooral geprobeerd om een keer een goede marathon te lopen, maar dat gaat helaas steeds mis door blessures. Maar ik heb me nog wel sterk kunnen verbeteren op alle afstanden van 3 kilometer en langer, ook t.o.v. mijn eerste hardloopleven. Nu dus helaas aan het kwakkelen en of ik nog een keer de geest krijg/wil krijgen, weet ik nog even niet.

Lukas
Ik heb ook jaren hardgelopen tot mijn gezondheid dat niet meer toe liet.
Voornamelijk halve marathon maar ook wel 10km en 10 Engelse mijlen.
Ik had ook regelmatig lastige blessures tot ik mij heb laten analyseren bij het sport medisch adviescentrum.
Ik heb toen het advies gekregen on enkel nog duurlopen te doen in verband met mijn " bewegingssysteem" dat heeft perfect geholpen.
Gezien dat jij ook kortere afstanden loopt is dat misschien geen optie.
Vaak is dacht ik fietsen wel minder blessure gevoelig.

Nou ja, ik vind lopen zelf vooral leuk als wedstrijdsport. Als ik alleen nog maar duurloopjes kan doen, ga ik liever fietsen. Mijn probleem is ook eerder dat ik wel de snelheid (daar heb ik van nature weinig training voor nodig) en de conditie (door heel veel fietsen) heb, maar dat mijn lichaam niet heel veel kilometers aan lijkt te kunnen.

Mijn ervaring is wel dat als je lang kan fietsen dat niet automatisch betekend dat je ook langdurig kan lopen ( andere belasting).
Voor halve of hele marathons moet je die afstanden toch ook wel in trainingen lopen.

Ja, maar dat doe ik ook wel. Ik loop/liep best op redelijk niveau de afgelopen jaren. Maar juist als ik in de voorbereiding op een marathon het aantal (loop)kilometers ga uitbouwen, gaat het steeds mis. Terwijl je die kilometers wel nodig hebt om de schokbelasting voorbij de 25 kilometer aan te kunnen. Ik liep m'n PR op de 10 kilometer met maar 40-50 kilometer lopen per week, naast zeker in de zomer vaak honderden fietskilometers. Maar als ik dan geleidelijk opbouw richting de 100 kilometer, wat voor een marathon wel nodig is, gaat het dus mis.

Vandaag ook maar weer eens wat sneller geprobeerd te lopen. 6,15km op 5:09/km met een gemiddelde bpm van 161. Ging best aardig

Net meegedaan aan de Lenteloop in Eerbeek. Zou 5km moeten zijn maar was 4,84km ongeveer. Tijd 22:30 tempo 4:38/km

Ging mooi! Tiende plek van de 66 mannen

Gast
geplaatst: vandaag om 09:47 uur

geplaatst: vandaag om 09:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.