Overig / Algemeen / Hardlopen
zoeken in:
2
geplaatst: 27 augustus 2025, 13:20 uur
Gisteren de ronde van west gelopen. Mijn eerste officiële wedstrijd. Tijd: 26:40. Ben hier redelijk tevreden mee omdat ik wist dat het door de warmte plus mijn griep van vorige week lastig werd om een pr te lopen. Een pr voor mij is onder de 25:20 ongeveer.
Toch genoten van zo'n wedstrijd en de sfeer! Zeker voor herhaling vatbaar!
1
geplaatst: 27 augustus 2025, 13:27 uur
Juul1998B schreef:
Gisteren de ronde van west gelopen. Mijn eerste officiële wedstrijd. Tijd: 26:40. Ben hier redelijk tevreden mee omdat ik wist dat het door de warmte plus mijn griep van vorige week lastig werd om een pr te lopen. Een pr voor mij is onder de 25:20 ongeveer.
Gefeliciteerd hoor, netjes!
Nu door naar de 10 km?
1
geplaatst: 27 augustus 2025, 13:33 uur
Thanks!!
Waarschijnlijk wel ja haha. Wil misschien de bruggenloop gaan doen in Rotterdam.
En hoe zit het met jou en wedstrijden?
1
geplaatst: 27 augustus 2025, 14:39 uur
Ja wel lekker, heb er dit jaar voor het eerst in lange tijd weer een paar gelopen. 2 keer een 10 km in mei en juni, en in oktober nog de halve marathon van Eindhoven op de planning. Daarna een tijdje niks, ik denk dat ik de winter rustig aan ga doen en in het voorjaar 2026 nog wat meer wedstrijden ga doen.
4
geplaatst: 2 september 2025, 20:25 uur
Net meegedaan aan een 5km-loop hier in de stad en m'n PR verbroken: 24:35, tempo 4:55/km. 

6
geplaatst: 2 september 2025, 20:37 uur
Ik ben geen hardloper, maar wel een fervent fietser en kom dus veel hardlopers tegen. Het is wat mij betreft één van de meest gedisciplineerde groep weggebruikers: ze lopen vrijwel altijd links, zijn goed zichtbaar, letten goed op en houden rekening met anderen. Ze zijn vaak ook dankbaar wanneer je als fietser even wat vaart mindert en er met een ruime boog omheen gaat.
Over wandelaars ben ik niet altijd te spreken; wat Onweerwolf al aankaartte: het is niet zo handig dat je zelf mag kiezen of je rechts of links loopt, want nu komt het dus veel voor dat er aan beide zijden van het fietspad wandelaars lopen, wat je als fietser dan wel weer erg weinig ruimte geeft.
Over wandelaars ben ik niet altijd te spreken; wat Onweerwolf al aankaartte: het is niet zo handig dat je zelf mag kiezen of je rechts of links loopt, want nu komt het dus veel voor dat er aan beide zijden van het fietspad wandelaars lopen, wat je als fietser dan wel weer erg weinig ruimte geeft.
1
geplaatst: 3 september 2025, 21:01 uur
Dim schreef:
Over wandelaars ben ik niet altijd te spreken
Dat begrijp ik. Ze horen zeker ook niet op een fietspad. En dat zeg ik!Over wandelaars ben ik niet altijd te spreken
2
geplaatst: 15 september 2025, 14:40 uur
Ik merk nu pas hoeveel temperatuur van invloed is op je prestaties.
Ik ben dit jaar in ongeveer april beginnen met lopen. Vanaf die tijd was het al wat warmer natuurlijk en ik merk dat ik nu met 13-14 graden veel lekkerder loop. En regen vind ik juist heerlijk, waar anderen hardlopen in de regen verschrikkelijk vinden.
Wat is jullie optimale temperatuur om te gaan hardlopen?
Ik ben dit jaar in ongeveer april beginnen met lopen. Vanaf die tijd was het al wat warmer natuurlijk en ik merk dat ik nu met 13-14 graden veel lekkerder loop. En regen vind ik juist heerlijk, waar anderen hardlopen in de regen verschrikkelijk vinden.
Wat is jullie optimale temperatuur om te gaan hardlopen?
1
geplaatst: 15 september 2025, 19:19 uur
Dan denk ik dat je tussen 4 en 10 graden ook wel prima gaat vinden Juul1998B
1
geplaatst: 15 september 2025, 20:29 uur
Vanaf 25 graden doe ik niks meer. Bij Run2day zeggen ze dat je met 30 graden ook kunt hardlopen als je je voorbereid en aan de omstandigheden aanpast maar ik kan dat niet opbrengen. Kou kun je je op kleden. Ik heb wel eens een tijdje niet gelopen omdat ik langs plekken moest waar sneeuw als een platte gladde korst was platgereden. Verder maakt een beetje vrieskou me ook niet uit.
0
geplaatst: 16 september 2025, 22:12 uur
Eigenlijk zoals NLKink zegt. Bij mij aan de Waddenzee is ook vooral oktober/november verraderlijk als de suikerbieten geoogst en vervoerd worden. Dan komt er een dun laagje klei op de landweggetjes. Glibberiger dan sneeuw en ijs. Dan is het goed zoeken naar de juiste schone routes. Een paar keer een nare valpartij gehad. Steeds in de herfst door klei.
Overigens ben ik gestopt met rennen door kapotte knieën. Lag niet aan de valpartijen
Overigens ben ik gestopt met rennen door kapotte knieën. Lag niet aan de valpartijen
0
Onweerwolf
geplaatst: 17 september 2025, 09:06 uur
Waarom zouden wandelaars niet op een fietspad horen?
0
Onweerwolf
geplaatst: 17 september 2025, 09:08 uur
Ik loop het liefst hard bij 25+. Hoe warmer hoe beter.
0
geplaatst: 17 september 2025, 15:55 uur
Wandelaars kiezen het best een wandelpad, een stoep of bermpad als dat er is. Niet ongevaarlijk zoals sommige wandelaars, in groepsverband links of rechts van het fietspad, ineens voor je opduiken. En dan nauwelijks reageren als je belt. Hardlopers zijn zich dat meestal beter bewust en lopen tegen de richting in links op het randje van het asfalt. Met de e-bikes tegenwoordig is een fietspad bijna een snelweg geworden.
2
Onweerwolf
geplaatst: 17 september 2025, 16:12 uur
Wandelaar schreef:
(quote)
Wandelaars kiezen het best een wandelpad, een stoep of bermpad als dat er is. Niet ongevaarlijk zoals sommige wandelaars, in groepsverband links of rechts van het fietspad, ineens voor je opduiken. En dan nauwelijks reageren als je belt. Hardlopers zijn zich dat meestal beter bewust en lopen tegen de richting in links op het randje van het asfalt. Met de e-bikes tegenwoordig is een fietspad bijna een snelweg geworden. Als er geen wandelpad is horen wandelaars en hardlopers gewoon thuis op het fietspad.
4
geplaatst: 19 september 2025, 09:58 uur
7
geplaatst: 22 september 2025, 12:26 uur
Zojuist mijn PR op de 5km gelopen bij een training!
Typisch dat het bij de wedstrijd juist slecht ging. (avondloop hater)
Eindelijk onder de 25 minuten gehaald! Erg blij mee
Afstand: 5KM
Beweegtijd: 24:39
Tempo: 4:56
Typisch dat het bij de wedstrijd juist slecht ging. (avondloop hater)
Eindelijk onder de 25 minuten gehaald! Erg blij mee
Afstand: 5KM
Beweegtijd: 24:39
Tempo: 4:56
6
geplaatst: 25 september 2025, 21:47 uur
En zojuist toevallig ook de PR op de 10km gelopen.
Ik ging er oprecht niet voor, maar na 3km dacht ik waarom niet. Het weer was ook erg aangenaam.
Al begon de eerste 2km met nog lichte steken in de zij maar dit ging gelukkig na 3-4 km wel weg.
Afstand: 10KM
Beweegtijd: 55:47
Tempo: 5:34
Ik ging er oprecht niet voor, maar na 3km dacht ik waarom niet. Het weer was ook erg aangenaam.
Al begon de eerste 2km met nog lichte steken in de zij maar dit ging gelukkig na 3-4 km wel weg.
Afstand: 10KM
Beweegtijd: 55:47
Tempo: 5:34
3
geplaatst: 12 oktober 2025, 21:29 uur
Vandaag voor het eerst in 9 jaar weer een halve marathon gelopen, 1:45:36. Ben niet ontevreden, maar had stiekem op iets beters gehoopt (mikte op 1:40:00).
De komende maanden zet ik het hardlopen even op een lager pitje om me wat meer te focussen op andere sportzaken, dan in het voorjaar van volgend jaar weer nieuwe wedstrijden lopen.
De komende maanden zet ik het hardlopen even op een lager pitje om me wat meer te focussen op andere sportzaken, dan in het voorjaar van volgend jaar weer nieuwe wedstrijden lopen.
2
geplaatst: 18 oktober 2025, 15:23 uur
Net weer 'n 5km loop gedaan in de stad. Ik wilde onder de 24 minuten eindigen en dat is ruim gelukt! Nieuw PR 21:57, tempo 4:24/km. Moest wel uit m'n tenen komen, maar ach
Ik ben tevreden!
Dit keer stond ik vrijwel helemaal voorin bij de start en begon ik op een tempo van 4/km ofzo, dat was eigenlijk veel te snel voor mij.. lesje geleerd voor de volgende keer
Ik ben tevreden!Dit keer stond ik vrijwel helemaal voorin bij de start en begon ik op een tempo van 4/km ofzo, dat was eigenlijk veel te snel voor mij.. lesje geleerd voor de volgende keer
5
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:12 uur
Vanochtend 2:58:52 gelopen op de Amsterdam Marathon. Erg blij mee. Moe maar voldaan nu.
2
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:14 uur
Grappig, ik liep gisteren ook een loop (6km). Niet op mijn allerbest gelopen, achteraf had ik veel harder gekund. Tempo 5:08, maar toch ook nice om een keer een relatief comfortabele loop te doen!
Tijd 30:50
Tijd 30:50
1
geplaatst: 23 november 2025, 12:40 uur
Strijders!! Houden jullie het nog een beetje vol met deze winterse temperaturen? Ik, als echte mooiweerloper, heb me zojuist over mijn tegenzin heen gezet en ben gewoon gaan lopen. 2 graden, vreselijk koude wind, maar toch wel weer heel erg lekker hoor! Je voelt je stiekem toch extra stoer als je met dit weer gaat lopen hihihi
0
geplaatst: 23 november 2025, 18:44 uur
Je kunt je erop kleden. Morgen pak ik de draad ook weer op. Vanwege familieomstandigheden een week niet gelopen.
3
geplaatst: 30 november 2025, 23:15 uur
Leuk om mee te lezen hier, tijd om ook even wat te typen.
Anderhalf jaar geleden begonnen met hollen om mijn lichamelijke en mentale gezondheid enigszins in het gareel te houden. Werd helemaal lijp van alle marketingpraat bij het uitzoeken van schoenen, dus uiteindelijk beland in de wonderschoon paradoxale sekte van blotevoetenschoenen - naar volle tevredenheid. Ver vind ik leuker (want makkelijker) dan snel, dus ik loop steeds wat verder en zie wel waar het schip strandt. Vorige weekend ging ik voor 30km, maar door tegenwind hield ik het na 27,5 voor gezien. Ook mooi. Nu weekje rustig aan met alleen maar korte stukjes. Houdoe.
Anderhalf jaar geleden begonnen met hollen om mijn lichamelijke en mentale gezondheid enigszins in het gareel te houden. Werd helemaal lijp van alle marketingpraat bij het uitzoeken van schoenen, dus uiteindelijk beland in de wonderschoon paradoxale sekte van blotevoetenschoenen - naar volle tevredenheid. Ver vind ik leuker (want makkelijker) dan snel, dus ik loop steeds wat verder en zie wel waar het schip strandt. Vorige weekend ging ik voor 30km, maar door tegenwind hield ik het na 27,5 voor gezien. Ook mooi. Nu weekje rustig aan met alleen maar korte stukjes. Houdoe.
3
geplaatst: 30 november 2025, 23:22 uur
O, en geen muziek tijdens het rennen. Het hele idee is dat er juist even niks extra's gebeurt tussen mijn oren, het is daar al druk genoeg.
3
geplaatst: 1 december 2025, 13:18 uur
Eind 2024 heb ik na ongeveer 15 jaar het competitief wielrennen (tijdelijk) vaarwel gezegd. Ik had na al die jaren naar mijn aanvoelen alles eruit gehaald wat ik kon behalen. Ik blijf uiteraard recreatief fietsen, maar dit jaar ben ik begonnen met me langzaam aan om te scholen tot hardloper. Omdat ik competitief sporten echt heel fijn vind, probeer ik elke 2 à 3 weken aan de start te staan van een wedstrijdloop. Meestal rond de 10 km (dat is geloof ik mijn favoriete afstand), maar heb ik ook al een paar 5 km's en halve marathons gedaan.
Een volledige marathon zal ooit wel op het programma staan, maar vooral uit vrees voor blessures blijf ik daar voorlopig nog even weg. Want ik heb gemerkt dat het als voormalig wielrenner met een stevige basisconditie zeer verleidelijk is om te snel te hard te lopen, en daardoor vooral knie- en enkelblessures op te lopen. Tot nu toe nog niks ergs aan de hand gehad, maar ik probeer toch mijn trainingen onder 1u30 te houden en de meeste loopjes niet sneller dan 5:00/km af te werken.
In wedstrijden heb ik intussen al een paar mooie PR's gevestigd. 17'16 op de 5km, 36'02 op 10km en een halve marathon in 1u23'31.
Ik loop het liefst alleen en op een harde ondergrond. Altijd met muziek of een podcast. Ideale temperatuur rond 10 à 15 °C.
Een volledige marathon zal ooit wel op het programma staan, maar vooral uit vrees voor blessures blijf ik daar voorlopig nog even weg. Want ik heb gemerkt dat het als voormalig wielrenner met een stevige basisconditie zeer verleidelijk is om te snel te hard te lopen, en daardoor vooral knie- en enkelblessures op te lopen. Tot nu toe nog niks ergs aan de hand gehad, maar ik probeer toch mijn trainingen onder 1u30 te houden en de meeste loopjes niet sneller dan 5:00/km af te werken.
In wedstrijden heb ik intussen al een paar mooie PR's gevestigd. 17'16 op de 5km, 36'02 op 10km en een halve marathon in 1u23'31.
Ik loop het liefst alleen en op een harde ondergrond. Altijd met muziek of een podcast. Ideale temperatuur rond 10 à 15 °C.
3
Onweerwolf
geplaatst: 1 december 2025, 15:56 uur
Wat een tijden ook weer. Je loopt gewoon twee keer zo snel als ik, bijna. 

* denotes required fields.