MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Hardlopen

zoeken in:
Yo allemaal,
Geen idee of hier al een topic over bestaat, dus bij deze.
Ben zelf sinds 4 maanden begonnen met hardlopen (recreatief) en wil nu ook wedstrijden gaan rennen.
Im sure dat er op deze site meer hardlopers zitten en ik dacht wie weet kunnen we hier alles over hardlopen delen. Tips zijn ook altijd welkom uiteraard

Hardlopen! Vroeger toen ik nog op atletiek zat veel wedstrijden gelopen. Het is sindsdien altijd een beetje af en aan geweest met hoe intensief ik train, maar het is wel iets dat altijd in bepaalde mate aanwezig is mijn leven.

10 jaar geleden heb ik een aantal keer de halve marathon gelopen, wilde ook doorgaan voor de hele maar een langdurige blessure gooide roet in het eten. En een tijdje later werd ik vader, dan zit regelmatig trainen er niet in. Maar de laatste maanden ben ik weer back on track.

Afgelopen mei heb ik voor het eerst in jaren weer eens een wedstrijd gelopen (10km, 44:10), ben nu aan het trainen voor een halve marathon in oktober. Als alles goed gaat dan misschien volgend jaar eindelijk eens een hele marathon lopen.

Tips? Ik ben geen trainer, dus zal niks zeggen over de juiste loophouding oid. Maar iets algemeens: investeer in goede schoenen! Ik heb eens een maandenlange blessure opgelopen omdat ik te lang ben blijven trainen op een afgetrapt paar. Nu zweer ik echt bij maximale demping. En voor iedereen die met hardlopen wil beginnen: zoek een goed schema om geleidelijk op te bouwen en geneer je niet om heel rustig te beginnen (1 minuut hardlopen, 4 minuten wandelen en dat 5x herhalen bijv.)Veel beginners willen meteen hard van stapel lopen, maar dat is op termijn erg slecht voor je spieren en gewrichten.

Op de beste momenten heeft hardlopen (zeker in de natuur) echt iets meditatiefs dat ik nergens anders vind.

Deranged
Op mijn avatar was ik aan het hardlopen met iets vlak achter me maar kon niet plaatsen wat precies.

Helemaal paranoia.

Verder loop ik altijd gewoon chill.

Heb je al een smartwatch (Garmin is een aanrader hiervoor!), Strava, etc? Misschien komt het omdat het een statistieknerd ben maar dit helpt me enorm om gemotiveerd te blijven.

Oh, en zorg dat je een doel blijft houden. Mijn doel was de 4EM lopen, wat uiteindelijk is gelukt en toen ben ik eigenlijk direct weer gestopt.. nu ingeschreven door de 5km begin september en weer langzaam aan het starten

Kijk, meteen andere hardlopers gevonden hier
Ik kan me helemaal vinden in rain king zijn motivatie haha. Ik heb precies hetzelfde. Door Strava heb ik juist motivatie. Vroeger liep ik weleens en wist ik nooit hoever en hoe hard ik ging. Toevallig heb ik echt sinds 2 weken ook een garmin horloge, ook heel handig!
Merk wel dat ik soms te hard van stapel wil lopen. Tof dat je in september een wedstrijd gaat doen! Ik heb eind augustus mijn eerste wedstrijd, ook op de 5 km toevallig.

44:10 op de 10km slothrop, doe je goed!
Ik merk ook dat ik eigenlijk te hard ben begonnen haha (denk ik dan).
Ik loop nu zo'n 2 maanden echt vast (2-3x per week). Ik begon mijn eerste 5km met een tempo van 5:48 en zit nu momenteel gemiddeld op zo'n 5:24.
Mijn pr zit momenteel op 5:03 (zo'n 26 minuten dus).
Ook heb ik al een keer 10km gelopen op een rustiger tempo (5:43). Gek genoeg (en logisch) vond ik de 10km veel makkelijker dan sommige 5km die ik loop op een 5:20 tempo lol.
Wil stiekem op de wedstrijd voor onder de 25 minuten gaan maar weet niet of ik dit echt moet doen aangezien ik dan echt kapot ben en misschien moet je 1e wedstrijd meer ''leuk'' zijn. Maar ik train er wel voor.

Leuk om jullie hardloop doelen en tips te horen btw!

Een rondje van 3 kilometer is ook best fijn. Met 'kapot lopen' heb ik zelf niet zoveel. Maar ja, ik ben dan ook een wandelaar ...

cosmic kid (moderator)
Na talloze herstarts ben ik in april van dit jaar weer eens begonnen, geinspireerd door een vriendin van ons.

In 2009 ben ik voor de eerste keer gaan hardlopen en in de loop der jaren, door kleine blessures en verminderde motivatie, ook steeds gestopt en weer begonnen als ik de motivatie terug voelde komen. Het fijne aan hardlopen vind ik het relatieve gemak; je kan lopen wanneer je wilt en het kan direct vanuit huis. Ook het sporten in de buitenlucht en het voelbaar/zichtbaar progressie boeken vind ik lekker en zijn ook de redenen waarom ik toch weer begonnen ben.

Ver ben ik nooit gekomen. Mijn langste afstand ooit is 8 km (voor de Rotterdammers onder nu: rondje Erasmusbrug, Noordereiland, Willemsbrug).

Ik ben weer bewust op 0 begonnen. Een 5 km trainingsschema van Runnersworld gedownload want dat heb ik wel ontdekt: ik wil een doel hebben om naar toe te werken. Inmiddels ben ik, zonder grote tegenslag en met veel plezier, bezig aan mijn trainingsschema voor 10 kilometer, ook gedownload van Runnersworld. Die 3 maandelijkse schema's bevallen me erg goed en blijf ik trouw, verleden week heb ik zelfs nieuwe hardloopschoenen gekocht. Mijn doelen houd ik verder klein: ik blijf lopen zolang ik het leuk vind en "werk van schema naar schema". Nu eerst de 10 km en daarna wellicht de 15. Ik loop in principe om de dag, de ene keer buiten en de andere keer in de sportschool. Dat laatste combineer ik dan met wat krachtoefeningen. Ik calculeer in dat ik heus nog wel een blessure krijg en de wintermaanden er straks aankomen. Dat laatste zie ik niet tegen op (lopen in regen en kou vind ik fijn) en ik hoop niet dat een eventuele blessure me terug werpt in mijn motivatie.

De eerste 5-10 minuten vind ik niet fijn. Alles is stram (ondanks warming up) en ik moet nog in mijn ritme komen.
Ik kijk met bewondering naar jullie tempo: over 5 km doe ik zo'n 35 minuten. Nu vind ik snelheid niet het meest belangrijke, het gaat me vooral om de lol. Die snelheid komt vanzelf wel, denk ik.

Ik loop hard op muziek en kies dan vaak voor bekende muziek; onbekende muziek leidt me snel af en kan me uit mijn concentratie houden. Kwa tempo vind ik veel muziek geschikt. Zelfs langzamere muziek werkt goed voor mij.

Juul1998B schreef:

Ik merk ook dat ik eigenlijk te hard ben begonnen haha (denk ik dan).
Ik loop nu zo'n 2 maanden echt vast (2-3x per week). Ik begon mijn eerste 5km met een tempo van 5:48 en zit nu momenteel gemiddeld op zo'n 5:24.Leuk om jullie hardloop doelen en tips te horen btw!

Dit probleem herken ik en is ook direct mijn grootste uitdaging. Het wordt veelal geadviseerd om in Z3 te trainen, maar dat lukt me zelden omdat ik altijd te hard wil. Ik eindig dus ook altijd in Z4. Denk dat mijn ego hier in de weg zit omdat Z3 of lager erg onnatuurlijk en langzaam aan kan voelen. Ik kom op ongeveer dezelfde gemiddeldes uit als jij. Ik heb een trainingschema van hardlopen met Evy gevolgd (je eerste 5km) en had m'n 4EM al gehaald voor het einde van dit schema... m'n PR op de 5km is 25:20

Welke Garmin heb je gekocht? Ik heb de Instinct 2 en ben helemaal verliefd op het monochrome scherm en de fysieke knopjes, haha. Zal m'n leeftijd zijn.

Heeft iemand tips om je tempo in te houden?

Rain King schreef:
Ouderwetse maar goed werkende tip is: ademen door je neus tijdens hardlopen, met mond gesloten. Ga je door je mond ademen, hijgen, dan verbrand je te snel en moet je gas terug nemen.

Jazper: jij hier nog tips om niet zo vaak geblesseerd te zijn?

Wandelaar schreef:
(quote)
Ouderwetse maar goed werkende tip is: ademen door je neus tijdens hardlopen, met mond gesloten. Ga je door je mond ademen, hijgen, dan verbrand je te snel en moet je gas terug nemen.
Gymdocent op de middelbare adviseerde om door neus in te ademen en door mond uitademen. Alleen frisse lucht naar binnen. Ik ben geen expert verder, mij hielp het wel, vooral met extra uithoudingsvermogen.

Rain King schreef:
(quote)

Dit probleem herken ik en is ook direct mijn grootste uitdaging. Het wordt veelal geadviseerd om in Z3 te trainen, maar dat lukt me zelden omdat ik altijd te hard wil. Ik eindig dus ook altijd in Z4. Denk dat mijn ego hier in de weg zit omdat Z3 of lager erg onnatuurlijk en langzaam aan kan voelen. Ik kom op ongeveer dezelfde gemiddeldes uit als jij. Ik heb een trainingschema van hardlopen met Evy gevolgd (je eerste 5km) en had m'n 4EM al gehaald voor het einde van dit schema... m'n PR op de 5km is 25:20

Welke Garmin heb je gekocht? Ik heb de Instinct 2 en ben helemaal verliefd op het monochrome scherm en de fysieke knopjes, haha. Zal m'n leeftijd zijn.

Ik train meestal tussen Z3 en 4 als ik eerlijk ben haha. Hartslag zit gemiddeld op zo'n 165. Al merk ik dat hij nu gemiddeld lager is dan toen ik begin, ook weer progress
Netjes hoor, je PR!
Heb niet veel verstand van alle soorten garmin(s) lol. Ik heb de Forerunner 55. Vind die pacepro ook echt een handige functie op een tempo te lopen!
Trainingsschema's ben ik nog niet aan begonnen, wss omdat ik te eigenwijs ben haha.
En dat zullen misschien meerdere hardlopers hebben, maar de ene dag ren ik heel gemakkelijk en de andere dag kost het me veeeel meer moeite.
Oja en ik ben echt een ochtendloper. S'avonds loop ik for some reason veel moeizamer en ligt me minder.

Juul1998B schreef:
maar de ene dag ren ik heel gemakkelijk en de andere dag kost het me veeeel meer moeite.

Juul vergeet dat het hier over de sport hardlopen gaat, niet dat je hard met lopen omdat je een boze vriendin achter je aan hebt, stoutert

Trots op je progress vriend!

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Juul vergeet dat het hier over de sport hardlopen gaat, niet dat je hard met lopen omdat je een boze vriendin achter je aan hebt, stoutert

Trots op je progress vriend!

❤️

Onweerwolf
Ik heb 550 hardlooprondjes geregistreerd op Komoot. Wedstrijden en supersnel lopen is niets voor mij maar heb mezelf wel eens naar een halve marathon getraind. Momenteel 3x per week 6, 8 en 10km. met het idee om ze weer wat uit te breiden.

GrafGantz schreef:
Jazper: jij hier nog tips om niet zo vaak geblesseerd te zijn?

Die tips zou ik wel willen!

Heerlijk om te lezen over alle ervaringen Ik ben zelf ongeveer 10 jaar geleden begonnen met lopen maar heb door de jaren heen af en aan meer en minder serieus gelopen, niet in de laatste plaats door ziekte (vanwege een extreme flare van mijn colitis in coronatijd heb ik haast twee jaar zelfs nauwelijks gelopen). Vorig jaar zomer ben ik het weer serieus gaan oppakken en inmiddels loop ik dus ongeveer een jaar weer echt trouw. 'Vroeger' liep ik in mijn beste tijden drie keer per week 10km en deed ik daarnaast weleens een grotere afstand en heb ik zo een aantal halve marathons gedaan en één keer de marathon van Rotterdam (2017 geloof ik, met een blessure, in de niet bijzondere tijd van 4:35:xx).

Inmiddels loop ik meer dan vroeger en doe ik doorgaans zo'n 50k per week in drie loopjes, meestal twee keer 15k en één keer 20k of een halve marathon, met maandelijks ergens tussen de 150 en 200k. Zo nu en dan stel ik mezelf dan nog andere doelen zoals vorige maand, waarin ik elke dag 10k heb gelopen. Heb jarenlang met mijn telefoon en de Nike Run app gelopen, maar inmiddels heb ik nu een maandje een Garmin en dat is wel heel fijn, al is het lastig niet te obsessief te worden over alle stats. Ben mede erdoor wel van plan iets gerichter te gaan trainen dan alleen kilometers maken, maar goed, het plezier zit hem voor mij vooral in als amateur gewoon lekker veel afstand doen met leuke routes en af en toe weer eens een PB'tje zetten. Desalniettemin wil ik puur uit nieuwsgierigheid weleens een maandje het door mijn Garmin voorgestelde schema proberen en kijken wat het me oplevert.

Wat stats verder, toch altijd leuk: pb'tjes zijn nu 5k in 20:12, 10k in 41:58, 15k in 1:05:00, HM in 1:34:44 en marathon in 3:36:36. In Nike Run, waarin ik mijn activiteiten het meest compleet geregistreerd heb, heb ik nu ruim 4000k staan met 373 loopjes.

Oh, en muziek: vroeger veel gelopen met My Everything van Ariana Grande, toen een hele tijd Tiny Moving Parts en de laatste tijd haast uitsluitend Post Human: Nex Gen van Bring Me the Horizon. Voor echt lange afstanden (meer dan hm) ook weleens podcasts omdat ik drie of vier keer dezelfde plaat op rij dan vaak te veel vind. De afgelopen tijd ook meer zonder muziek gelopen, ook omdat ik het een gedoe vind het aan te zetten op mijn Garmin en ik er sowieso maar één album en één playlist op heb staan, maar bevalt eigenlijk ook wel.

Oh, ik loop bij voorkeur ook 's ochtends; in een werkweek is het echter meestal niet anders en ga ik in principe dan direct als ik uit mijn werk kom, heel soms ga ik weleens 's ochtends (maar dan heel vroeg, afgelopen maand met mijn 10k every day ben ik drie keer om 5:15 gegaan, dat vond ik echt wel bikkelen). Laat op de avond vind ik fysiek wel prettig lopen maar mentaal niet zo.

HZ verschilt en hangt ook af van wat ik met mijn loopje ambieer, soms zet ik in op wat rustiger en soms push ik wat meer. In een rustiger loopje vooral Z3 (met een gemiddelde hartslag van 135) en als ik meer tempo maak ook meer in Z4 (maar dan zit ik max aan 150, meestal rond de 145). VO2 max zit ik nu op 61.

Succes Juul1998B

Diverse "rally'" periodes gehad met hardlopen de afgelopen 10 jaar.
Het opbouwen moet je echt met beleid doen. En je moet echt losjes gaan, bij mij werkte het absoluut niet om mezelf te forceren om elke 3 dagen te gaan rennen (dan krijg je echt die-de ene dag geweldig en de andere waardeloos-acties).

Ik kan de 5km nu altijd aan (ook al zou ik een paar jaar niks doen) maar alles daarboven ben ik heel snel weer kwijt en moet ik weer opbouwen. Zelf vind ik s avonds lopen het fijnst, vooral als het ook nog enigzins koud is (tussen 2 en 8 graden perfect). En gevarieerde routes. (niets is zo boring als 3km rechtdoor op een fietspad).
Iedereen die hier voorbereidt op een marathon of flinke loop, succes!

Net weer even 5km gedaan na lange periode inactiviteit.. poeh, dat was wel even wennen. Tijd: 28:06. Tijdens het lopen kwam ik op een mogelijk leuk idee: zullen we een gedeelde MuMe hardloopplaylist maken? Hoor graag of hier animo voor is!

en nu douchen, doei

Ik loop drie à vier keer per week een ronde van 8 kilometer, linksom of rechtsom. Elk moment van de dag is mogelijk als de agenda het toelaat. Deze morgen wil ik mijn rondje voor 11:00 hebben voltooid, het is nu nog lekker koel. Ik blok dat uur in mijn agenda zodat collega's weten dat ik dan niet te bereiken ben. Ik 'plak' het uur in de middag weer aan de werkdag.
Ik loop mijn hele leven al hard maar ben rond 2018 intensiever gaan rennen omdat mijn werk naar mijn woonplaats verhuisde. In de coronaperiode is het me gelukt om een half jaar bijna elke dag een uur hard te lopen. Dat was soms best wel intensief maar toen een goede methode om even 'weg' te zijn.
Ik loop altijd hetzelfde rondje. Saai misschien, maar ik weet waar ik aan toe ben. Het verveelt me nog lang niet.

Rain King schreef:
Net weer even 5km gedaan na lange periode inactiviteit.. poeh, dat was wel even wennen. Tijd: 28:06. Tijdens het lopen kwam ik op een mogelijk leuk idee: zullen we een gedeelde MuMe hardloopplaylist maken? Hoor graag of hier animo voor is!

en nu douchen, doei

Goed bezig man!
Toevallig net ook gelopen, en ja hoor.. na vorige week in de avond moeite te hebben met 5:24 nu 5:10 "relatief" gemakkelijk. Tijd: 25:53.
Gek hoe sommige dagen zo verschillen qua beleving. Ik gooi het maar op "ik haat s'avonds lopen.
En on topic:
Ik ben in voor een mume hardlooplijst. Al heb ik nog nooit met muziek gelopen gek genoeg haha.

Oja, over tips gesproken.
Als ik nu 3x per week loop doe ik (met planning qua weer etc.) 1x snel rondje (5km), daarna een rustig rondje (5km) en dan een lang rondje (10km). Werkt prima voor mij so far en zorgt voor houvast.

Zie trouwens een hoop Rotterdammers, grappig, benieuwd of ik weleens een MuMe'er tegenkom. Gisteren nog een rondje Rotterdam gelopen, vanaf thuis in West langs de Maas tot aan Kralingen, daardoorheen en rondje Kralingse Plas, stukje richting Hillegersberg en dan door Noord langs de hofboogjes weer naar het zuiden van het spoor en naar huis. Alleen op hz gelopen en niet naar snelheid of afstand gekeken, gewoon gelopen wat lekker voelde: resultaat was 20,82k in 1:36:48. Lekker loopje

010 is gewoon de beste stad van Nederland, dat blijkt hier ook maar weer
Ik vraag me ook af en toe af of ik mumers tegen kom, moeilijk zo zonder fotos haha.
On: nette tijd man! Ik kan lastig op gevoel lopen tho.

Iemand tips voor lopen bij warm weer los van zo vroeg mogelijk gaan

Juul1998B schreef:

Zo laat mogelijk gaan?

Maar leuk, een hardlooptopic.
Zelf loop ik ook graag hard, ook in Rotterdam!

Helaas sinds de Bruggenloop afgelopen december doorlopend geblesseerd, terwijl die Bruggenloop hartstikke goed ging en mijn PR op de 15 met 4 minuten deed aanscherpen.

Sinds 2 jaar ben ik ook lid van de atletiekclub, dat is erg leuk en ben er (tot mijn blessures) echt sneller van geworden!

Nu met oefeningen probeer ik weer fit te worden en weer wat op tempo te kunnen gaan lopen.

Juul1998B schreef:

Als het zo warm is als vandaag? Veel in het bos/de schaduw lopen, niet te lang gaan en een rustig tempo en laag hartslagniveau aanhouden. Maar ik sla zelf ook wel eens training over als het warmer dan 30 graden is, ik vind het echt niet prettig en ik haal er ook niet zoveel uit voor mijn gevoel.

Slothrop schreef:
(quote)

Als het zo warm is als vandaag? Veel in het bos/de schaduw lopen, niet te lang gaan en een rustig tempo en laag hartslagniveau aanhouden. Maar ik sla zelf ook wel eens training over als het warmer dan 30 graden is, ik vind het echt niet prettig en ik haal er ook niet zoveel uit voor mijn gevoel.

Vanochtend ging het nog wel met 20 graden. Deed een relatief rustig loopje, pacepro ingesteld op 5:28 maar liep toch 5:21. Ging sneller dan ik wilde lol.
Maar idd, ging echt net hoor. Bij boven de 22 skip ik sws altijd.

Heel vroeg of heel laat is het beste bij hitte inderdaad, laat eigenlijk beter w.m.b. omdat het al heel erg scheelt dat er dan geen zon is. Dat is 's ochtends in de warme maanden lastiger, dan moet je echt heel vroeg. Toen het een paar weken geleden zo gruwelijk heet was heb ik wat vaker later gelopen. En goed op hartslag lopen en niet onnodig pushen. Vanochtend om 7:30 uur gegaan, 15k in 1:07:46, dus was in orde.

Is op hartslag lopen echt zo belangrijk? Of is het een beetje een hype die zone 1-2-3-4-5. Want ik begrijp het proces erachter, maar soms zie ik influencers het te pas en te onpas gebruiken.
Ik bedoel maar zo: toen ik voor mij pr ging was hij gemiddeld wel 176 ofzo dacht ik.
Bij een gemiddeld loopje is mijn hartslag rond de 162 ongeveer.
Tis natuurlijk ook een persoonlijk ding.
En yes, ik weet dat je door veel trainen je gemiddelde hartslag omlaag kunt brengen. Maar om er op terug te komen. Is het erg als je 80% van je training in zone 4 traint?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:52 uur

geplaatst: vandaag om 19:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.