Overig / Algemeen / Hardlopen
zoeken in:
2
geplaatst: 13 augustus 2025, 13:49 uur
7
geplaatst: 13 augustus 2025, 16:05 uur
Ik fiets twee keer per week een klein rondje (25 km op werkdag, 40-60 km in het weekend) maar miste even een bepaalde impuls, dat heb ik wel vaker
Door jullie geïnspireerd om mijn hardloopschoenen weer aan te trekken, maar ben echt met een überbeginnerschema begonnen omdat mijn rechterknie door een blessure als kind nogal zwak is en ik er redelijk snel last van krijg als ik te veel en te snel wil. Komende tijd dus 2x fietsen, 3x 'hard'lopen en kijken hoe lang mijn knie zich blijft gedragen. Vanochtend 5:15 opgestaan voor een klein rondje voor werk en dat heeft me de hele werkdag fijne energie gegeven, so far so good dus. Daar is het me uiteindelijk ook om te doen, ik zal geen scherpe tijden neerzetten of zo, ik pas eerder heel goed in de slow af running groep op Facebook (die is heerlijk overigens).
Door jullie geïnspireerd om mijn hardloopschoenen weer aan te trekken, maar ben echt met een überbeginnerschema begonnen omdat mijn rechterknie door een blessure als kind nogal zwak is en ik er redelijk snel last van krijg als ik te veel en te snel wil. Komende tijd dus 2x fietsen, 3x 'hard'lopen en kijken hoe lang mijn knie zich blijft gedragen. Vanochtend 5:15 opgestaan voor een klein rondje voor werk en dat heeft me de hele werkdag fijne energie gegeven, so far so good dus. Daar is het me uiteindelijk ook om te doen, ik zal geen scherpe tijden neerzetten of zo, ik pas eerder heel goed in de slow af running groep op Facebook (die is heerlijk overigens).
4
geplaatst: 13 augustus 2025, 16:42 uur
madmadder schreef:
Ik fiets twee keer per week een klein rondje (25 km op werkdag, 40-60 km in het weekend)
Ik las - waarschijnlijk door de titel van dit topic - even over het woord “fiets” heen in je eerste zin. Ik was onder de indruk, en geïrriteerd dat je dit een “klein rondje” noemde.Ik fiets twee keer per week een klein rondje (25 km op werkdag, 40-60 km in het weekend)
3
Dessin
geplaatst: 14 augustus 2025, 08:08 uur
Door het lezen van alle berichten hier ging mijn sporthart weer eens wat sneller kloppen, alhoewel ik de laatste jaren een medicijn slik dat de frequentie van de hartslag drukt, een Bètablokker...
Hardlopen deed ik in m'n jongere jaren veel; minimale afstand rond de woonwijk 4,2 km, en max ooit 18 km. Ben bijna 2 meter in lengte, dus ook best wel zwaar, toen iets van 86kg.
Op de racefiets kwam ik makkelijker uit de verf. Rondjes minimaal 35km en max 65km. Uurrecord op de weg 42km, 'tijdritje'.

Hardlopen deed ik in m'n jongere jaren veel; minimale afstand rond de woonwijk 4,2 km, en max ooit 18 km. Ben bijna 2 meter in lengte, dus ook best wel zwaar, toen iets van 86kg.
Op de racefiets kwam ik makkelijker uit de verf. Rondjes minimaal 35km en max 65km. Uurrecord op de weg 42km, 'tijdritje'.
7
Dessin
geplaatst: 14 augustus 2025, 11:26 uur
Met wedstrijden heb ik niet zo veel op, veel liever hield ik het bij de PR's af en toe te verbeteren, maar met het ouder worden wordt dat hem niet meer, behalve als je op oudere leeftijd begint, bijvoorbeeld op je 41e voor het eerst 5km lopen, dan is er vast nog wel progressie de eerste jaren. Begin je echter op je 18e dan kan het verbeteren van je tijden nog wel voortduren tot ver na je 30e...
Vooruit, ik heb m'n beduimelde schrift met pr's eens opgeduikeld:
PR 5km 18min12sec (op atletiekbaan)
PR 10km 36min55sec (op atletiekbaan)
Uurloop 15,4 km (onverhard op bosparcours)
18km in 1uur21min
Ik moest voor deze tijden behoorlijk vaak en voor mijn doen intensief trainen, meestal 5 keer per week, waarvan 2 keer per week interval, 1 keer tempotraining en 2 duurlopen van meestal 10km. Zo was mijn weektotaal niet echt hoog: 35km.
Het ging bij mijn trainer Jan niet om zoveel mogelijk kilometers, meer de afwisseling en intensiteit. Dit heb ik dan ook maar 3 a 4 jaar gedaan, want ik vond de discipline en het bijbehorende fanatisme uiteindelijk te veel een wissel trekken...
Toen ik ging werken bracht ik de frequentie terug naar 2 a 3 keer per week en maximaal 1 uur per keer duurlopen; op een zeker moment kocht ik een racefiets en een mountainbike. Met hardlopen helemaal gestopt en fietsen 2 a 3 keer per week maximaal 40km per keer, maar wel met een redelijk hoge intensiteit. Soms een relaxte langere afstand, variërend van 70km tot een uitschieter van 190km.
Toen ik een gezin met kinderen had sportte ik maximaal 2 keer per week. Zonder echte intensiteit, daar had ik geen zin meer in. Gewoon afstandjes van minimaal 1uur tot 2,5uur. Zodanig tempo dat hijgen en buitenadem niet gebeurd. Handen niet meer onderin de beugel ahw, gewoon losjes bovenop het stuur met 24/25 km uur.
Ja dat was de goede ouwe tijd tot 2012. Hierna steeds meer lichamelijke ongemakken met als gevolg nauwelijks kunnen wandelen langer dan 30 minuten en fietstochtjes van 12km in een uur op gewone fiets (Ooit ga ik wel een E-bike aanschaffen wanneer het nodig is).
Hoort allemaal bij de 'charme' van fysiek ouder worden zal ik maar zeggen.

Vooruit, ik heb m'n beduimelde schrift met pr's eens opgeduikeld:
PR 5km 18min12sec (op atletiekbaan)
PR 10km 36min55sec (op atletiekbaan)
Uurloop 15,4 km (onverhard op bosparcours)
18km in 1uur21min
Ik moest voor deze tijden behoorlijk vaak en voor mijn doen intensief trainen, meestal 5 keer per week, waarvan 2 keer per week interval, 1 keer tempotraining en 2 duurlopen van meestal 10km. Zo was mijn weektotaal niet echt hoog: 35km.
Het ging bij mijn trainer Jan niet om zoveel mogelijk kilometers, meer de afwisseling en intensiteit. Dit heb ik dan ook maar 3 a 4 jaar gedaan, want ik vond de discipline en het bijbehorende fanatisme uiteindelijk te veel een wissel trekken...
Toen ik ging werken bracht ik de frequentie terug naar 2 a 3 keer per week en maximaal 1 uur per keer duurlopen; op een zeker moment kocht ik een racefiets en een mountainbike. Met hardlopen helemaal gestopt en fietsen 2 a 3 keer per week maximaal 40km per keer, maar wel met een redelijk hoge intensiteit. Soms een relaxte langere afstand, variërend van 70km tot een uitschieter van 190km.
Toen ik een gezin met kinderen had sportte ik maximaal 2 keer per week. Zonder echte intensiteit, daar had ik geen zin meer in. Gewoon afstandjes van minimaal 1uur tot 2,5uur. Zodanig tempo dat hijgen en buitenadem niet gebeurd. Handen niet meer onderin de beugel ahw, gewoon losjes bovenop het stuur met 24/25 km uur.
Ja dat was de goede ouwe tijd tot 2012. Hierna steeds meer lichamelijke ongemakken met als gevolg nauwelijks kunnen wandelen langer dan 30 minuten en fietstochtjes van 12km in een uur op gewone fiets (Ooit ga ik wel een E-bike aanschaffen wanneer het nodig is).
Hoort allemaal bij de 'charme' van fysiek ouder worden zal ik maar zeggen.

2
Dessin
geplaatst: 19 augustus 2025, 11:32 uur
Rain King schreef:
Lopen jullie op de stoep of het fietspad?
Lopen jullie op de stoep of het fietspad?
Ik liep het liefst op vlak asfalt (fietsstrook) op de openbare weg of op geasfalteerd fietspad; gelijkmatig tempo gegarandeerd.
Ik heb ook wel bosparcoursen gedaan. Wat een gezwoeg met mijn 1.98 en 86kg, zeker als er rul zand op de route lag.
Mountainbiken op ATB-routes ging voor mij wel wat makkelijker. Hier in NL weinig hoogteverschillen, gelukkig...
2
geplaatst: 19 augustus 2025, 11:32 uur
Fiets- en wandelpaden, af en toe stukken straat, stoep. Stoep eigenlijk alleen maar als daar wat schaduw te pakken is op een warme dag. Ik loop ook het liefste op asfalt.
1
geplaatst: 19 augustus 2025, 15:32 uur
2
geplaatst: 19 augustus 2025, 16:10 uur
Ik op beide eigenlijk haha. Misschien ietsjes een voorkeur voor het fietspad tho, maar ligt echt aan de omgeving en idd ook waar de schaduw valt.
Ik wil graag weer hardlopen, maar ben sinds zaterdag geveld door een buikgriep goddamn.
Dus hopelijk kan ik snel weer gaan hardlopen, mis het nu al haha.
Ik wil graag weer hardlopen, maar ben sinds zaterdag geveld door een buikgriep goddamn.
Dus hopelijk kan ik snel weer gaan hardlopen, mis het nu al haha.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 augustus 2025, 21:12 uur
Ik geef de voorkeur aan zand en gras. Mag rul en/of nat zijn. Asfalt is voor mooiboys (m/v/x) die trots zijn op hun witte sportschoenzooltjes.
1
geplaatst: 19 augustus 2025, 21:24 uur
Hardlopen, dat is lang geleden… liefst in het bos / de vrije natuur natuurlijk! Tegenwoordig wel hopen dat Bram niet in de buurt is.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 augustus 2025, 21:27 uur
Man, als ik eens wolf zou mogen tegenkomen tijdens het hardlopen dan zou mijn jaar meteen geslaagd zijn. 

0
geplaatst: 19 augustus 2025, 21:30 uur
Zo eentje die een hapje van je neemt?
Jij je zin, er zijn plekken bekend waar de kans vrij groot is, toch?
Jij je zin, er zijn plekken bekend waar de kans vrij groot is, toch?
1
Onweerwolf
geplaatst: 19 augustus 2025, 22:10 uur
Ik ben geen 6-jarig kind en bovendien is de kans dus extreem klein aangezien we na 10 jaar Wolf in Nederland slechts een paar krabwonden hebben. De kans dat je doodgebeten wordt door de Pitbull of Staffordshire vechthond van de lokale tokkie is een stuk groter. Overigens woont die 'probleemwolf' precies daar waar mijn kampeerverening een natuurkampeerterrein heeft. Letterlijk in het stuk bos dat vorig jaar afgesloten was dus hopelijk kom ik Brammetje eens tegen als ik daar weer eens ben dan zal ik hem wel even corrigeren.
0
geplaatst: 20 augustus 2025, 09:41 uur
Als jezelf een wolf bent snap ik wel dat jij daar geen zorg over hebt 

1
geplaatst: 20 augustus 2025, 09:52 uur
Onweerwolf schreef:
Zal wel. Nooit bij stilgestaan. Ondanks dat ik in Drenthe woon zou ik extra moeite moeten doen om op zand te kunnen lopen. Nu kan ik, en dat ga ik straks ook letterlijk doen, de voordeur achter me dicht trekken en mijn rondje maken. Als ik straks terug ben hoef ik maar een uur langer door te werken om mijn afwezigheid door het hardlopen te compenseren.
Asfalt is voor mooiboys (m/v/x) die trots zijn op hun mooie sportschoenzooltjes.
Zal wel. Nooit bij stilgestaan. Ondanks dat ik in Drenthe woon zou ik extra moeite moeten doen om op zand te kunnen lopen. Nu kan ik, en dat ga ik straks ook letterlijk doen, de voordeur achter me dicht trekken en mijn rondje maken. Als ik straks terug ben hoef ik maar een uur langer door te werken om mijn afwezigheid door het hardlopen te compenseren.
1
geplaatst: 20 augustus 2025, 10:01 uur
De reden dat ik er naar vroeg is omdat op het fietspad lopen eigenlijk niet is toegestaan (tenzij er geen stoep is) en ik toch best regelmatig boze blikken krijg als ik het wel doe. Bij voorkeur loop ik ook op het fietspad i.p.v. de stoep omdat de ondergrond veel gelijkmatiger is, maar voel me er ook weer niet echt welkom ofzo. Hebben jullie hier geen last van? Of gewoon lak aan? 
Ik probeer uiteraard ook wel onverharde stukken in mijn routes te plannen, dit is als ik me niet vergis ook handig om te doen om blessures e.d. te voorkomen. Gelukkig is hier in Zwolle genoeg diversiteit qua omgeving en zit 't park bij mij om de hoek.

Ik probeer uiteraard ook wel onverharde stukken in mijn routes te plannen, dit is als ik me niet vergis ook handig om te doen om blessures e.d. te voorkomen. Gelukkig is hier in Zwolle genoeg diversiteit qua omgeving en zit 't park bij mij om de hoek.
2
geplaatst: 20 augustus 2025, 10:10 uur
Ik heb nog nooit boze blikken gehad tijdens het hardlopen op een fietspad. Sterker, zoals het in het noorden betaamt, word ik regelmatig begroet. Heb ook al eens meegemaakt dat iemand een stukje meereed en uit de doeken deed hoeveel kilometer per uur ik op dat moment liep.
1
Onweerwolf
geplaatst: 20 augustus 2025, 14:33 uur
Ik probeer wel hard te lopen op de stoep ipv het fietspad als er een stoep is. Dat loopt inderdaad minder handig maar ik heb mezelf aangeleerd om dat als uitdaging te zien. Als fietser is het inderdaad licht vervelend wanneer een loper het fietspad gebruikt terwijl er een stoep is.
Ik loop (en wandel) wel altijd links trouwens. Dat vinden veel mensen, inclusief andere lopers en wandelaars vreemd maar dat is echt een stuk veiliger. Vroeger moest het zelfs op wegen buiten de bebouwde kom zonder stoep. Die regel had van mij gewoon intact kunnen blijven in plaats van het verwarrende "je mag het zelf bepalen".
Ik loop (en wandel) wel altijd links trouwens. Dat vinden veel mensen, inclusief andere lopers en wandelaars vreemd maar dat is echt een stuk veiliger. Vroeger moest het zelfs op wegen buiten de bebouwde kom zonder stoep. Die regel had van mij gewoon intact kunnen blijven in plaats van het verwarrende "je mag het zelf bepalen".
0
geplaatst: 20 augustus 2025, 15:25 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ben geen 6-jarig kind en bovendien is de kans dus extreem klein aangezien we na 10 jaar Wolf in Nederland slechts een paar krabwonden hebben. De kans dat je doodgebeten wordt door de Pitbull of Staffordshire vechthond van de lokale tokkie is een stuk groter. Overigens woont die 'probleemwolf' precies daar waar mijn kampeerverening een natuurkampeerterrein heeft. Letterlijk in het stuk bos dat vorig jaar afgesloten was dus hopelijk kom ik Brammetje eens tegen als ik daar weer eens ben dan zal ik hem wel even corrigeren.
Wordt vervolgd dan, hou ons op de hoogte. Ik ben geen 6-jarig kind en bovendien is de kans dus extreem klein aangezien we na 10 jaar Wolf in Nederland slechts een paar krabwonden hebben. De kans dat je doodgebeten wordt door de Pitbull of Staffordshire vechthond van de lokale tokkie is een stuk groter. Overigens woont die 'probleemwolf' precies daar waar mijn kampeerverening een natuurkampeerterrein heeft. Letterlijk in het stuk bos dat vorig jaar afgesloten was dus hopelijk kom ik Brammetje eens tegen als ik daar weer eens ben dan zal ik hem wel even corrigeren.

1
Onweerwolf
geplaatst: 20 augustus 2025, 15:32 uur
Oh, als ik eindelijk eens een wolf heb gespot dan ga ik dat hier zeker in geuren en kleuren delen!
Vooralsnog heb ik zelfs nog nooit een vos kunnen betrappen. Kutbeesten.

2
geplaatst: 20 augustus 2025, 18:13 uur
Ik ben in de gelukkige omstandigheid,dat ik altijd in de duinen en over het strand kan hardlopen. Enkele jaren geleden kwam ik dan regelmatig een vos tegen, en heel veel konijnen. Momenteel kom ik af en toe een konijntje tegen, maar vossen laten zich niet meer zien.
2
geplaatst: 20 augustus 2025, 22:28 uur
Eerste stuk fietspad, na 2 km verder over stoepen en zandweggetjes door de wijk en laatste stuk weer fietspad.
Dat gedeelte over stoepen door een woonwijk gaat voor mij veel gemakkelijker dan oneindig fietspad, al moet je wel oppassen met op en afstappen en oneffenheden, fietspad is dan weer prima egaal.
Zoals iemand hierboven al zei, nooit problemen met fietsers gehad, alleen mensen met honden die de hond niet bij zich trekken als ze je zien naderen is wel eens misgegaan.
Dat gedeelte over stoepen door een woonwijk gaat voor mij veel gemakkelijker dan oneindig fietspad, al moet je wel oppassen met op en afstappen en oneffenheden, fietspad is dan weer prima egaal.
Zoals iemand hierboven al zei, nooit problemen met fietsers gehad, alleen mensen met honden die de hond niet bij zich trekken als ze je zien naderen is wel eens misgegaan.
3
geplaatst: 24 augustus 2025, 22:28 uur
Leuk, een hardloop topic op MuMe. Ik ben er behoorlijk fanatiek mee bezig. Ik wil in oktober namelijk de marathon van A'dam lopen, dus vandaag stond er een duurloop van 32 km op het trainingschema programma. Ik lig qua training goed op koers, ik mik op een tijd onder 3:10:00. Verder vind ik vooral 10 km en halve marathon leuke afstanden, daar heb dit jaar ook PR's op gelopen (36:40 en 1:24:08). Ik word binnenkort 37 jaar, maar vooralsnog weet ik mezelf keer op keer te verbeteren.
2
geplaatst: 27 augustus 2025, 11:46 uur
Twee weken geleden kreeg ik opeens last van mijn hiel/achillespees bij het hardlopen. Ik voelde de bui al hangen en heb maar even een tijdje niet getraind. Gelukkig lijkt het niet te hebben doorgezet, gisteren heb ik een rustig rondje van 5 km gerend en dat ging zonder problemen. Ik ga dus langzaam maar weer verder met trainen voor de halve marathon in oktober.
Ik vind het soms wel frustrerend dat hardlopen zo blessuregevoelig is. Met een beetje pech lig je er zo een paar weken of langer uit en heb je veel verlies. Gelukkig ging het gisteren nog wel goed qua hartslag en snelheid.
Ik vind het soms wel frustrerend dat hardlopen zo blessuregevoelig is. Met een beetje pech lig je er zo een paar weken of langer uit en heb je veel verlies. Gelukkig ging het gisteren nog wel goed qua hartslag en snelheid.
* denotes required fields.