MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic

zoeken in:
Gallow
Het is maar net hoe je gewit interpreteert, en uitzich klinkt op zich wel leuk, misschien plat amsterdams?

jasper1991 schreef:
Er klinkt een aardig sentiment in je gedicht, wat zich eigenlijk volledig samenvat in de woorden: 'akelig vertrouwd'. Ik kan me voorstellen dat je zo'n gevoel hebt bij Oud-Zuid, niet verkeerd.

Er zitten wel een paar taalfoutjes in (gewit = gewitte, uitzich = uitzicht, brand = brandt). Die maken niet het verschil, alhoewel het een tikkie slordig overkomt.

Thanks voor je reactie, taalfoutjes inderdaad wat slordig. Ik ben niet helemaal gelukkig met gewitte, maar net gewit klopt grammaticaal niet, al voelt dat wel zo. Vreemd is dat, ik zie dat soort fouten meestal. Ik hou het toch op net gewit. Klopt voor mijn gevoel beter, past beter. Ik gooi het maar op dichterlijke vrijheid

Gallow
Ik vind gewit leuker klinken, en als je het bekijkt als: op het....(het is) net gewit....plafond, is er grammaticaal niks mis mee. Alsof je zo'n pauze neemt om naar boven te kijken, of het nog wel mooi wit is.

Als je 'gewit' toch wilt uitleggen als een tussenzinnetje, had ik hem achter of onder 'plafond' geplaatst;

op het -net gewit- plafond = op het plafond -net gewit-

Zo voorkom je twijfel of 'gewit' nu als bijvoeglijk naamwoord dient of niet.

Gallow
Alleen als je het erachter zet klinkt het voor geen meter meer, en dat lijkt me toch belangrijker dan grammaticale correctheid.

Ik vind het best kunnen hoor, er zit verder geen rijm in het gedicht dus ik zie het bezwaar niet. Het loopt ook gewoon lekker.

Gallow
Als je het in het midden zet klinkt het lekker nonchalant, als je het erachter zet klinkt het alsof je je liefde verkondigt aan het plafond; de kaas druipt ervan af. Maar het kan ook aan mij liggen.

jasper1991 schreef:
Ik vind het best kunnen hoor, er zit verder geen rijm in het gedicht dus ik zie het bezwaar niet. Het loopt ook gewoon lekker.

Er zit juist wel rijm in dit gedicht! Al is het maar klankrijm..

Licht

Draadjes pikkend;
niet van mijn jarretels
dan wel van de dieproze bank
ik slaap langer dan verwacht

vanavond tikt slechts
de regen op het raam
bestel ik chinees voor
een en wacht ik op
het samen

in het bekende licht
dat mijn aangezicht
wat minder onaangeraakt kleurt

Joepie, Jonathan heeft weer een nieuw versje geschreven.

Interessant vrouwelijk perspectief, of is u fanatiek cross-dresser? Niet dat ik dat erg zou vinden, ik zou er alleen maar begrip voor hebben hoor. Mooi enjambement, "bestel ik chinees voor/een" en de rest van de zin is ook mooi. Goed gedicht, spreekt een sterk gevoel van eenzaamheid uit.

Twee zelfs, je bent er een ontgaan.

Slowgaze schreef:
Joepie, Jonathan heeft weer een nieuw versje geschreven.

Interessant vrouwelijk perspectief, of is u fanatiek cross-dresser? Niet dat ik dat erg zou vinden, ik zou er alleen maar begrip voor hebben hoor.

Daarom vind ik jou ook zo'n fijne vent, Maarten.

Mooi enjambement, "bestel ik chinees voor/een" en de rest van de zin is ook mooi. Goed gedicht, spreekt een sterk gevoel van eenzaamheid uit.[/

Danku voor de analyse. Komt er binnenkort nog een maarten original of blijft het bij vertalen voorlopig?

Er is zowaar een Maarten-original aan ons verschenen vandaag, hoewel het zo z'n referenties aan een ander gedicht kent. Het is overigens ook in vrouwelijk perspectief geschreven, voor een kwart omdat ik stiekem cross-dressing wel eens wil proberen, voor de helft omdat vrouwen gewoon gaaf zijn en voor de helft omdat daarom.

hotelkamerbehang

ik heb je alleen gelaten
zoals ik iedereen samen
alleen heb achtergelaten

er zijn toch wel armen
waarin je even kunt rusten?
of loop je op het station

elke vrouw achterna die mijn
kapsel heeft, neem je
verkeerde treinen omdat

ze op mij lijkt, ook al
heb je kansberekeningen
geleerd toen we elkaar

net kenden? nu ben ik
elke vrouw die je heilig
hebt gedacht of gaat denken

en ik heb als elk van hen
misschien even geglimlacht,
want ik kan je niet verlaten

Sorry, wat is vrouwelijk perspectief? En een kwart plus de helft plus de helft maakt 125%.

jasper1991 schreef:
Sorry, wat is vrouwelijk perspectief? En een kwart plus de helft plus de helft maakt 125%.

Vanuit de vrouw beschreven

Quadraphonic schreef:
(quote)

Vanuit de vrouw beschreven
En wat maakte jouw laatste gedicht dat hebben? Die dieproze bank?

jasper1991 schreef:

Jasper, je kunt zowaar nog procenten optellen ook. Ik dacht nog wel dat je het nooit zou zien.

Jaja, die laatste opmerking dient overduidelijk ter camouflage van je eigen blunder.

Niet. Het was opzettelijk. A la Men-Bear-Pig, half mens, half beer, half varken. Ftw.
En zullen we nu eens over het gedicht gaan praten?

Gallow
jasper1991 schreef:
En wat maakte jouw laatste gedicht dat hebben? Die dieproze bank?

Ik hoop niet dat jij dagelijks jarretels draagt....

Ah, tuurlijk.

Slowgaze schreef:
Er is zowaar een Maarten-original aan ons verschenen vandaag, hoewel het zo z'n referenties aan een ander gedicht kent. Het is overigens ook in vrouwelijk perspectief geschreven, voor een kwart omdat ik stiekem cross-dressing wel eens wil proberen, voor de helft omdat vrouwen gewoon gaaf zijn en voor de helft omdat daarom.

hotelkamerbehang

ik heb je alleen gelaten
zoals ik iedereen samen
alleen heb achtergelaten

er zijn toch wel armen
waarin je even kunt rusten?
of loop je op het station

elke vrouw achterna die mijn
kapsel heeft, neem je
verkeerde treinen omdat

ze op mij lijkt, ook al
heb je kansberekeningen
geleerd toen we elkaar

net kenden? nu ben ik
elke vrouw die je heilig
hebt gedacht of gaat denken

en ik heb als elk van hen
misschien even geglimlacht,
want ik kan je niet verlaten

Die onderbrekingen maken het geheel bezwerend, als de stem in je hoofd, hoe je bedenkt dat de vrouw die is weggekomen over jou denkt, alsof ze onder je huid zit en je diepste gedachten kent. Het woordgebruik is simpel, alledaags dat bevalt mij wel, het is pretentieloos en ongeforceerd. Mits goed uitgevoerd natuurlijk. Er zit een gevoel van herkenning in. Ik snap alleen de titel niet, die komt niet echt overeen met de beelden die het gedicht oproept.

Heeft iemand een leuk gedicht dat op de kaart voor mijn Nederlands leraar kan zetten? Graag niet al te lang (een paar regels). Hij is zo'n poëzie-gek!

Typ bij google in: 'haiku'

wat te denken van het kortste nederlandse gedicht op naam van Joost van de Vondel?

U nu

Waarom is er nog niemand geweest die heel stoer dit gedicht schreef:

X

Dan zou dat op jouw naam komen en niemand kan het meer overtreffen, alleen maar evenaren

Quadraphonic schreef:
wat te denken van het kortste nederlandse gedicht op naam van Joost van de Vondel?

U nu

Dat is een rijmpje joh, geen gedicht. Vindt Maarten.

Anderen:

"Hier ligt Poot,
hij is dood"

"Hier ligt Driek,
hij is ziek"

"Pijn, verdwijn"

"De kroketten in het restaurant
zijn aan de kleine kant"

Slowgaze schreef:
(quote)

Dat is een rijmpje joh, geen gedicht. Vindt Maarten.

Anderen:

"Hier ligt Poot,
hij is dood"

"Hier ligt Driek,
hij is ziek"

"Pijn, verdwijn"

"De kroketten in het restaurant
zijn aan de kleine kant"

Dat mag Maarten vinden, sommige mensen menen ook dat ze jou een pijp kunnen geven, we weten allemaal wat daarvan komt. Ik vind het juist wel bijzonder om een gedachte of zelfs een levensfilosofie in 3 letters te vatten. Die laatste is wel hard though...

Die laatste gaat overigens over Madurodam, zo is mij verteld. Echt.

Speciaal voor Niels:

+

Een gedicht van Maarten. Hét Maarten.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.