MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic

zoeken in:
Gallow
ik vind hem wel.... optimistisch

Yann Samsa

Is dat positief bedoelt?

Het straalt inderdaad iets positiefs uit...

Quadraphonic schreef:
(quote)

Die onderbrekingen maken het geheel bezwerend, als de stem in je hoofd, hoe je bedenkt dat de vrouw die is weggekomen over jou denkt, alsof ze onder je huid zit en je diepste gedachten kent. Het woordgebruik is simpel, alledaags dat bevalt mij wel, het is pretentieloos en ongeforceerd. Mits goed uitgevoerd natuurlijk. Er zit een gevoel van herkenning in. Ik snap alleen de titel niet, die komt niet echt overeen met de beelden die het gedicht oproept.

Wat bedoel je precies met onderbrekingen? Bedankt verder voor je bericht, ik ben er blij mee.
De titel verwijst naar 1) afstand, door het woord hotel (of is dat te vergezocht?) en 2) de gedichtenbundel "Innerlijk Behang", want in dit gedicht zit zowaar intertekstualiteit.

Slowgaze schreef:
Speciaal voor Niels:

+

Een gedicht van Maarten. Hét Maarten.

Wellicht zijn wij hier allen getuige van de geboorte van een nieuwe minimalistische stroming. Het nieuwe modernisme. Je zou een hele bundel hiervan kunnen maken en dan misselijkmakende dingen zeggen als, ik geef de beelden terug aan de lezer. Of nog beter, ik schilder contouren en de lezer maakt er zijn schilderij van...

Ik bedoel de onnatuurlijke onderbrekingen in je zinnen Maarten. Ik vind het inderdaad wat vergezocht althans wel in deze context. Ik zie liever de titel terug in de beelden, maar dat is een persoonlijke keuze en het doet niks af aan het feit dat het gewoon een sterk gedicht is.

De enjambenten of wat?

jeweetzelluf

Voor de liefhebbers ik heb deze op de kaart van mijn Nederlands docent gezet:
Een leraar Nederlands is iemand die zijn leerlingen wijsmaakt wat voor een taal hun moeder behoorde te spreken.
(Gaby Vanden Berghe)

en

Het doel van het onderwijs kan nooit zijn de domheid te bestrijden - dat zou onbegonnen werk zijn - doch om haar aangenaam te camoufleren.quote end
(Jan Greshoff)

Teven ook deze op die van mijn geschiedenisleraar gezet:
History is a set of lies agreed upon.
(Napoleon Bonaparte)

Napoleon Bonaparte zei dat helemaal niet in het Engels. Waarom niet voor de Nederlandse vertaling van de quote gaan en al dat onnodige Engels laten voor wat het is, of de oorspronkelijke Franse quote?

Koffie

Ik heb het gedronken
de koffie
het smaakte naar gister
en bitter

ik liet het kopje staan
tussen de anderen
om te vergeten

Slowgaze schreef:
Napoleon Bonaparte zei dat helemaal niet in het Engels. Waarom niet voor de Nederlandse vertaling van de quote gaan en al dat onnodige Engels laten voor wat het is, of de oorspronkelijke Franse quote?
Omdat de Franse quote niet direct aankomt en omdat de Nederlandse vertaling gewoon kut is. Daarbij klinkt Engels gewoon mooi.

iets voor de in aantocht zijnde vroege uurtjes:

ik zat naast
een goede vriend
en hij vroeg
ben je gelukkig

ik vertelde hem
dat ik slechts
tevreden wens te zijn

en hij knikte
maar ik zag
dat hij het vreemd vond
wat ik zei

dus ik stelde
dat geluk slechts
tijdelijk bestaat

slechts een lading
dopamine,
dat je lichaam snel verlaat

en hij keek mij
in de ogen
zoals een atheist die kijkt

naar een kerk
in hartje rome
en gelooft dat hij het begrijpt

chevy93 schreef:
(quote)
Omdat de Franse quote niet direct aankomt en omdat de Nederlandse vertaling gewoon kut is. Daarbij klinkt Engels gewoon mooi.

Engelsch is overschat. Sowieso. Nederlandsch is mooi. O zo mooi.

Historie is een kluwen leugens waar men het over eensch geworden is

Babylon

Alles wat hier groeit wordt vlak
in dikke trossen gevlochten
en met de tijd verkocht

Verderop een dorp
waar meisjes spelen
met zelfgemaakte poppenkleden

met de tijd verkocht

Wat is dit topic dood de laatste tijd. Njah ik blijf toch maar mijn werkjes dumpen hier als men het goed vind en if not then toch:

Westermarkt

wat houdt ze van
zijn ruwe huid
je ziet zijn schreden
in haar ogen

hij trekt nu
de gordijnen dicht
gehuld in
zonnebril

richting
westermarkt
de straat in;

Amsterdam smaalt

Yann Samsa
Ze blijven een authentieke sfeer uitstralen, maar ik vind ze alsmaar wat 'minder' worden; degene die je eerst postte, blijven de sterkste!

Dn!S schreef:
iets voor de in aantocht zijnde vroege uurtjes:

Mooi, een meer filosofische inslag; maar jammer dat het idee al zovele malen is gebruikt. En toch knap, ik snap de opvatting en ga akkoord; mooi verwoord ook...

Ja, deze zijn allemaal wat ouder, Ferre. Moet er toch iets mee he Bedankt voor je reactie.

Quadraphonic schreef:
Een versje dat "Koffie" heet

Dit lijkt aanvankelijk een wat minder gedicht van je, maar "het smaakte naar gister" is een sterke zin vind ik. Allicht had je beter "gister" en "bitter" opgedraaid, hoewel, zo heeft het ook wel wat. En de tweede strofe is ook hip, vooral de zin "om te vergeten", hoewel die niet heel supermooi is of zo, ik bedoel, dat zeggen we de hele dag door en zo, maar het werkt wel.

Quadraphonic schreef:
Een wat langer versje dat "Babylon" heet

Babylon is voor helden, dat weet iedereen. Leuk enjambement in de eerste zin trouwens, daar ben je wel sterk in. Prima gedicht verder, hoewel ik het een van je mindere werkjes vind, maar dat is niet persoonlijk en zo, je weet toch.

Quadraphonic schreef:
Het versje "Westermarkt"

"Gehuld in/zonnebril" Strakke enjambementen wederom, prima gedicht ook. Ga zo door, Jonathan, dan komt er vast nog wel wat van je terecht.

Bedankt voor je reacties op mijn versjes. Leuk woord versjes. Als ik vanaf nu gewoon tegen iedereen zeg dat ik 'versjes' schrijf, stel ik ze wellicht minder teleur dan wanneer ik mijzelf het pretentieuze predikaat dichter of schrijver opleg. Is er trouwens geen hip woord voor iemand die versjes schrijft? Een verseteer, versolist, the versonator?

Versinator lijkt me wel wat. Als je veel explodies van versjes hebt ben je een Versuvius.

Een Versuvius..

Als je een echte versjesgoochelaar bent; een Versace?

nee dan schrijf je allemaal versjes die dames leuk vinden

Nou ja, aan het humorgehalte van Versuvius gaan we toch nooit kunnen raken. Tot zover mijn schamele poging.

Slowgaze schreef:
Allicht had je beter "gister" en "bitter" opgedraaid,

Ben ik het niet mee eens. De zin zou dan zoiets zijn als: 'Het smaakte bitter/ en naar gister'. Het beeld is véél sterker zoals Quadraphonic het schrijft.

Goede gedichten van hem op deze pagina, trouwens, vooral 'Babylon'. Ik weet niet echt wat je met de meeste gedichten wil zeggen, Quadraphonic, maar de beelden erin zijn echt heel sterk gekozen.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Ben ik het niet mee eens. De zin zou dan zoiets zijn als: 'Het smaakte bitter/ en naar gister'. Het beeld is véél sterker zoals Quadraphonic het schrijft.

Goede gedichten van hem op deze pagina, trouwens, vooral 'Babylon'. Ik weet niet echt wat je met de meeste gedichten wil zeggen, Quadraphonic, maar de beelden erin zijn echt heel sterk gekozen.

Ja ik heb even gespeeld met de gedachte om het om te draaien maar dan zit je inderdaad met dat geforceerd klinkende "en naar.."

en de onduidelijkheid tsjah, iets met duidelijk voor mij, chinees voor een ander. Het doet mij goed dat je ze sterk vind in ieder geval

Gr,

The Versonator

AOVV schreef:
Een Versuvius..

Als je een echte versjesgoochelaar bent; een Versace?

En iemand die rechts stemt is een Liberace?

Sectumsempra
Ik heb ergens een gedicht gehoord, iets met raven, maar ik weet niet meer hoe hij heet en nu probeer ik al de hele dag verwoed dat gedicht te vinden -AAARGH-

Iemand hier die van Hans Andreus houdt?

Sectumsempra schreef:
Ik heb ergens een gedicht gehoord, iets met raven, maar ik weet niet meer hoe hij heet en nu probeer ik al de hele dag verwoed dat gedicht te vinden -AAARGH-

Iemand hier die van Hans Andreus houdt?

Nederlands of engels?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:59 uur

geplaatst: vandaag om 02:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.