Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic
zoeken in:
0
Sectumsempra
geplaatst: 20 juli 2011, 15:55 uur
@ Slowgaze (Hallo! Maarten!) én Quadraphonic (leuke naam trouwens) :
Ik geloof dat er een zin in zit die zegt: "laat hoog uit de hemel vallen, de heerlijkste raven van allen" ofzo. Nu ging ik dus (heel slim) googelen op die zin, maar ik kwam uit op een site voor Jehova's... Niet wat ik zocht.
Ik geloof dat er een zin in zit die zegt: "laat hoog uit de hemel vallen, de heerlijkste raven van allen" ofzo. Nu ging ik dus (heel slim) googelen op die zin, maar ik kwam uit op een site voor Jehova's... Niet wat ik zocht.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 16:04 uur
Jehova's
"O, ik zie het al,
Jehova's"
De man in kwestie
keek me aan en zei:
"wij zijn geen Jehova,
wij zijn Zijn getuigen"
en ik wist niet
dat Hij een misdaad
had gepleegd,
noch dat Hij
binnenkort ging
trouwen
"O, ik zie het al,
Jehova's"
De man in kwestie
keek me aan en zei:
"wij zijn geen Jehova,
wij zijn Zijn getuigen"
en ik wist niet
dat Hij een misdaad
had gepleegd,
noch dat Hij
binnenkort ging
trouwen
0
Sectumsempra
geplaatst: 20 juli 2011, 16:06 uur
Slowgaze schreef:
Jehova's
"O, ik zie het al,
Jehova's"
De man in kwestie
keek me aan en zei:
"wij zijn geen Jehova,
wij zijn Zijn getuigen"
en ik wist niet
dat Hij een misdaad
had gepleegd,
noch dat Hij
binnenkort ging
trouwen
Jehova's
"O, ik zie het al,
Jehova's"
De man in kwestie
keek me aan en zei:
"wij zijn geen Jehova,
wij zijn Zijn getuigen"
en ik wist niet
dat Hij een misdaad
had gepleegd,
noch dat Hij
binnenkort ging
trouwen
-klapt in haar handen-
JIHOE! Nu heb ik een nieuw gedicht! Ik zou toch bijna een dansje gaan doen van blijheid maar dat doe ik beter niet.
Maarten, je verzint maar beter geen gedicht over dansen want dan ga ik echt plat van het lachen.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 16:29 uur
Dat komt uit de bijbel Rebecca(ook een bijbelse naam trouwens). Het verhaal van Elijah; Die zit dan in de woestijn ergens op te wachten en zodat ie niet verhongerd laat God(Jehovah of JHWH) een stel raven voedsel naar Elijah brengen.
0
Sectumsempra
geplaatst: 20 juli 2011, 16:31 uur
Quadraphonic schreef:
Dat komt uit de bijbel Rebecca(ook een bijbelse naam trouwens). Het verhaal van Elijah; Die zit dan in de woestijn ergens op te wachten en zodat ie niet verhongerd laat God(Jehovah of JHWH) een stel raven voedsel naar Elijah brengen.
Ik zit nu heel erg te denken waarom ik zo goed heb opgelet met levensbeschouwing... Ik zal wel gewoon zoeken op het woord "Raven" en misschien kom ik er dan op. Ik zal het even zeggen als ik het weer weet.
0
Sectumsempra
geplaatst: 20 juli 2011, 16:39 uur
Ik hoor het licht het zonlicht pizzicato
de warmte spreekt weer tegen mijn gezicht
ik lig weer dat gaat zo maar niet dat gaat zo
ik lig weer monomaan weer monodwaas van licht
Ik lig languit lig in mijn huid te zingen
lig zacht te zingen antwoord op het licht
lig dwaas zo dwaas niet buiten mensen dingen
te zingen van het licht dat om en op mij ligt
Ik lig hier duidelijk zeer zuidelijk lig zonder
te weten hoe of wat ik lig alleen maar stil
ik weet alleen het licht van wonder boven wonder
ik weet alleen maar alles wat ik weten wil.
dit is van Hans Andreus, ken je vast wel. Ik vind hem echt briljant...
Ja, mijn naam komt uit de bijbel, maar nu vind ik het wel ineens heel grappig dat mijn vaders volledige naam Jacobus is en dus Jacob. (kort hij af als Jack trouwens)
Haha.
de warmte spreekt weer tegen mijn gezicht
ik lig weer dat gaat zo maar niet dat gaat zo
ik lig weer monomaan weer monodwaas van licht
Ik lig languit lig in mijn huid te zingen
lig zacht te zingen antwoord op het licht
lig dwaas zo dwaas niet buiten mensen dingen
te zingen van het licht dat om en op mij ligt
Ik lig hier duidelijk zeer zuidelijk lig zonder
te weten hoe of wat ik lig alleen maar stil
ik weet alleen het licht van wonder boven wonder
ik weet alleen maar alles wat ik weten wil.
dit is van Hans Andreus, ken je vast wel. Ik vind hem echt briljant...
Ja, mijn naam komt uit de bijbel, maar nu vind ik het wel ineens heel grappig dat mijn vaders volledige naam Jacobus is en dus Jacob. (kort hij af als Jack trouwens)
Haha.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 16:46 uur
Die van Andreus is wel amusant ja. Overigens is Maarten ook een bijbelse naam, het is afgeleid van Jezus.
0
Sectumsempra
geplaatst: 20 juli 2011, 16:59 uur
Slowgaze schreef:
Die van Andreus is wel amusant ja. Overigens is Maarten ook een bijbelse naam, het is afgeleid van Jezus.
Ik heb de betekenis van jouw naam opgezocht, en internet zegt dat het "tevredenheid over oorlog" betekent.
Dat is zeker iets wat Jezus zou vinden

0
geplaatst: 25 juli 2011, 20:35 uur
Sectumsempra schreef:
Ik heb de betekenis van jouw naam opgezocht, en internet zegt dat het "tevredenheid over oorlog" betekent.
(quote)
Vergis je niet in de oorlogszucht van Jezus, lees de openbaring maar is...
0
geplaatst: 26 juli 2011, 20:29 uur
Sectumsempra schreef:
(quote)
Van alle mogelijkheden is "tevredenheid over oorlog" wel de meest onzinnige uitleg. Ik begrijp niet eens wat daarmee bedoeld wordt.
Overigens wordt elders op de door jou bedoelde site beweerd dat het Franse Martin "man" betekent, terwijl de deskundigen het erover zijn dat Maarten en Martin dezelfde oorsprong hebben.
Een betere uitleg lijkt me dat Maarten "toegewijd aan (de oorloggod) Mars" betekent, hetgeen niet hoeft te zeggen dat de naamdrager oorlogzuchtig is, maar wel dat hij in de maand van Mars (maart) geboren is.
0
geplaatst: 26 juli 2011, 20:32 uur
Jasper komt van het Perzische Caspar wat iets als 'Schatbewaarder' betekent. 

0
geplaatst: 26 juli 2011, 20:44 uur
Jonathan betekent 'Geschenk van God'. Had ik het bonnetje maar bewaard zegt mijn liefhebbende moeder dan altijd 

0
geplaatst: 27 juli 2011, 18:14 uur
Gister geschreven
De Stappen
Wij waren vrienden
samen op een vrije avond voor de poort
ik had pijn in mijn schouders
Ik bewaarde God bij mijn sleutels
in mijn zak
Gedruis op straat was een hard gelag
maar de steegjes waren stil
je kon geen fles horen vallen
of toch
Wij waren vrienden
samen op een vrije avond voor de poort
ik had pijn in mijn schouders
Ik bewaarde God bij mijn sleutels
in mijn zak
Gedruis op straat was een hard gelag
maar de steegjes waren stil
je kon geen fles horen vallen
of toch
0
geplaatst: 30 juli 2011, 17:22 uur
Troosteloosheidslaan
Een gedicht van Maarten
Op het feestje was Baudelaire
en Whitman plukte zijn baard
Gustav Klimt had worstjes
en Jackson Pollock de saus
Er was de Rain Man en
Lotte Lenya en Martinus Nijhoff
en de Rain Man moest naar huis
Hij had tien kapotte tv's
en overal was God op
(citeer hier ergens
een bijbelpassage)
en Bob Dylan had last van
lintwormen en Oprah Winfrey
haar dikke reet op de bank
Iedereen haat Andy Warhol
terwijl hij aan cummings likt
Hans is een crossdresser,
nu is hij Grietje,
daar heb je Immauel Kant
met zijn filosofietje
Johnny Lion met zijn Sofietje,
Bob Dylan prikt nog een frietje
van Ginsberg weg en schrijft het op
en de critici vallen allemaal flauw
Een gedicht van Maarten
Op het feestje was Baudelaire
en Whitman plukte zijn baard
Gustav Klimt had worstjes
en Jackson Pollock de saus
Er was de Rain Man en
Lotte Lenya en Martinus Nijhoff
en de Rain Man moest naar huis
Hij had tien kapotte tv's
en overal was God op
(citeer hier ergens
een bijbelpassage)
en Bob Dylan had last van
lintwormen en Oprah Winfrey
haar dikke reet op de bank
Iedereen haat Andy Warhol
terwijl hij aan cummings likt
Hans is een crossdresser,
nu is hij Grietje,
daar heb je Immauel Kant
met zijn filosofietje
Johnny Lion met zijn Sofietje,
Bob Dylan prikt nog een frietje
van Ginsberg weg en schrijft het op
en de critici vallen allemaal flauw
0
geplaatst: 1 augustus 2011, 12:23 uur
Langzamestaar schreef:
Een rijmpje van Maarten
Een rijmpje van Maarten
Leuk feestje, Andy warhol likt aan cummings is goed gevonden. Props, jeweet!
0
Yann Samsa
geplaatst: 20 augustus 2011, 18:03 uur
De gedichten van Slowgaze en Quadraphonic zijn top! 
Eindelijk ben ik zelf ook nog eens tot schrijven toegekomen:
Woord
Jij hoorde woord
en werd opeens
stil
Woord hield van liefde,
en diepte en zien
maar liet ons verlegen en kil
Het dood me te denken
en ik denk
dat het woord dood
te weten
dat de stilte meer te zeggen had
maar toch:
jouw gezaag klinkt
als muziek in me,
schat
Tijdspanne
Taal,
sluip binnen
en
Ontkleed haar
Lege gangen
van pilaren ontzien
Het doet me iets
en misschien
vermoord het m’n woorden
zoals je altijd
had gehoopt
en zo eindeloos
de Leugens
van de Waarheid
hebt gestookt
Jouw borsten zijn immers
teleurstellend

Eindelijk ben ik zelf ook nog eens tot schrijven toegekomen:
Woord
Jij hoorde woord
en werd opeens
stil
Woord hield van liefde,
en diepte en zien
maar liet ons verlegen en kil
Het dood me te denken
en ik denk
dat het woord dood
te weten
dat de stilte meer te zeggen had
maar toch:
jouw gezaag klinkt
als muziek in me,
schat
Tijdspanne
Taal,
sluip binnen
en
Ontkleed haar
Lege gangen
van pilaren ontzien
Het doet me iets
en misschien
vermoord het m’n woorden
zoals je altijd
had gehoopt
en zo eindeloos
de Leugens
van de Waarheid
hebt gestookt
Jouw borsten zijn immers
teleurstellend
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 19:13 uur
Ik vind die tweede best mooi, goede opbouw. Probeer wel wat te doseren met je enjambement.
De eerste komt me een beetje gezocht over.
De eerste komt me een beetje gezocht over.
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 22:17 uur
Er zit zeker iets in de gedichten van ferre al sluit ik mij wel aan bij Jasper wat betreft het eerste gedicht.
Het dood me te denken
en ik denk
dat het woord dood
te weten
dat stukje snap ik niet, dat het woord dood te weten? Je doet wel meer gekke dingen met woorden hier, iets waar ik helemaal voor ben natuurlijk, maar dit lijkt grammaticaal incorrect. Ach, wellicht mis ik gewoon iets. De 2e bevat borsten, teleurstellende borsten, maar borsten nonetheless! Hoe komt het toch dat iedereen het altijd over borsten heeft en niet over tieten? Ik dwaal af... Een ode aan de taal is een vrij platgelopen concept maar hier toch wel stijlvol uitgevoerd. Het is ook goed te zien dat je experimenteert met kortere gedichten!
Het dood me te denken
en ik denk
dat het woord dood
te weten
dat stukje snap ik niet, dat het woord dood te weten? Je doet wel meer gekke dingen met woorden hier, iets waar ik helemaal voor ben natuurlijk, maar dit lijkt grammaticaal incorrect. Ach, wellicht mis ik gewoon iets. De 2e bevat borsten, teleurstellende borsten, maar borsten nonetheless! Hoe komt het toch dat iedereen het altijd over borsten heeft en niet over tieten? Ik dwaal af... Een ode aan de taal is een vrij platgelopen concept maar hier toch wel stijlvol uitgevoerd. Het is ook goed te zien dat je experimenteert met kortere gedichten!
0
geplaatst: 20 augustus 2011, 22:49 uur
ode aan de tiet
voel maar er pronkt
niet wat er pronkt
een tiet tot in het
einde der tijden
voel maar er pronkt
niet wat er pronkt
een tiet tot in het
einde der tijden
0
Yann Samsa
geplaatst: 21 augustus 2011, 11:18 uur
Tieten 
Het is nochtans simpel. Gedichten uitleggen doe ik meestal niet, maar kom:
"dat het woord dood te weten dat te stilte meer te zeggen had..."
Woorden hebben een kracht, woorden en taal zijn nobel, kunnen zoveel bereiken. Maar wat is de inhoud van woorden, de connotatie; vaak zijn woorden, zinnen, beloftes zo leeg de dag van vandaag. Soms heeft een stilte meer emotie en lading dan (misbruikte) woorden. Het dood (de kracht van het) woord te weten dat men niet op een sublieme manier met het woord omgaat - dat men het woord misbruikt, er geen karakter en gevoel inzit. Het dood woord te weten dat de stilte meer te zeggen heeft.
Door het zo ellenlang uit te leggen lijkt het bijna moeilijk, vergezocht; maar dat is het toch niet. Welke andere betekenis zou het dan wel kunnen hebben?...

Quadraphonic schreef:
dat stukje snap ik niet, dat het woord dood te weten? Je doet wel meer gekke dingen met woorden hier, iets waar ik helemaal voor ben natuurlijk, maar dit lijkt grammaticaal incorrect. Ach, wellicht mis ik gewoon iets.
dat stukje snap ik niet, dat het woord dood te weten? Je doet wel meer gekke dingen met woorden hier, iets waar ik helemaal voor ben natuurlijk, maar dit lijkt grammaticaal incorrect. Ach, wellicht mis ik gewoon iets.
Het is nochtans simpel. Gedichten uitleggen doe ik meestal niet, maar kom:
"dat het woord dood te weten dat te stilte meer te zeggen had..."
Woorden hebben een kracht, woorden en taal zijn nobel, kunnen zoveel bereiken. Maar wat is de inhoud van woorden, de connotatie; vaak zijn woorden, zinnen, beloftes zo leeg de dag van vandaag. Soms heeft een stilte meer emotie en lading dan (misbruikte) woorden. Het dood (de kracht van het) woord te weten dat men niet op een sublieme manier met het woord omgaat - dat men het woord misbruikt, er geen karakter en gevoel inzit. Het dood woord te weten dat de stilte meer te zeggen heeft.
Door het zo ellenlang uit te leggen lijkt het bijna moeilijk, vergezocht; maar dat is het toch niet. Welke andere betekenis zou het dan wel kunnen hebben?...
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 12:57 uur
Behoort 'doodt' in dat geval niet met dt te worden gespeld?
0
geplaatst: 21 augustus 2011, 13:18 uur
Je kan goed schrijven, Ferre, mooi stukje poëzie!
Jij ook Maarten. Ik vergeet je niet hoor, vent. Dûh.
Puike stukjes!
Jij ook Maarten. Ik vergeet je niet hoor, vent. Dûh.
Puike stukjes!
0
Yann Samsa
geplaatst: 21 augustus 2011, 19:57 uur
Sandokan-veld schreef:
Behoort 'doodt' in dat geval niet met dt te worden gespeld?
Zie het als dichterlijke vrijheid.Behoort 'doodt' in dat geval niet met dt te worden gespeld?
Nee, je hebt gelijk. Werkwoordsfouten zijn niet van m'n gewoonte; maar deze had ik echt over het hoofd gezien - niet aan gedacht in de roots van het schrijven.
Ik laat het zo staan. Moeilijk doen om moeilijk te doen

0
geplaatst: 22 augustus 2011, 19:17 uur
Het was ook meer bedoeld om te controleren of ik het goed had begrepen dan om de onuitstaanbare betweter uit te hangen (maar de correcte term is natuurlijk: in de roes van het schrijven
)
)
0
Yann Samsa
geplaatst: 22 augustus 2011, 19:36 uur

Even geduld, terwijl ik mezelf voor m'n kop sla. Hoe in godsnaam is het mogelijk dat ik roes en roots verwissel. Tuurlijk weet ik het verschil, hoe kan ik daaraan missen. Zwak moment, zou ik zo zeggen

Het kan nog erger; op een mondeling examen eens overtuigd geweest dat het 'beter tien vleugels in de hand...' was. Toen ik buitenstapte had ik letterlijk 5sec nodig om te beseffen wat ik had gezegd. Pijnlijk, doch grappig.
Nee, ik snap het niet. Soms typ je een fout zonder ze, na drie x te herlezen, op te merken; terwijl je, bijvoorbeeld, de dag erna ze direct ziet. En zo'n domme fout dan nog.
Weet iemand op dit forum trouwens een goede site/plaats voor gedichtenbundels. Kloos, Marsman en zelfs T'Hooft zijn zo goed als onvindbaar...
0
geplaatst: 24 augustus 2011, 12:03 uur
Na het zien van het Google-logo van vandaag naar aanleiding van Borges 112de (mooi Borgiaans getal) geboortedag, deze aankondiging :
¡ Hasta la vista !
Jorge Luis Borges: Alle gedichten
ma 26 sep aanvang: 20.00 uur /Met: Pieter Boskma, Wim Brands, Tjitske Jansen, K. Michel, Barber van de Pol, Maarten Steenmeijer, Willem Jan Otten en Hagar Peeters (o.v.).
De Argentijnse schrijver en dichter Jorge Luis Borges (Buenos Aires, 1899-1986) brak in de jaren zestig internationaal door met zijn verhalen, in het bijzonder met de bundel De Aleph. Borges zag zichzelf echter vooral als dichter. Vooral in de laatste dertig jaren van zijn leven schreef hij graag poëzie, niet alleen omdat hij langzaam blind werd en daardoor meer op zijn geheugen was aangewezen, maar ook omdat gedichten hem de mogelijkheid gaven persoonlijker te zijn dan hij zich in zijn proza veroorloofde.
Slechts een klein deel van zijn gedichten werd tot nu toe in het Nederlands vertaald. Barber van de Pol en Maarten Steenmeijer hebben in Alle gedichten het volledige dichtwerk van Borges in Nederlandse vertaling bijeen gebracht.
Wim Brands gaat met Barber van de Pol en Maarten Steenmeijer in gesprek over het vertalen van vormgebonden poëzie. De dichters Pieter Boskma, Tjitske Jansen, K. Michel, Hagar Peeters (o.v.) en Willem Jan Otten kiezen een gedicht van Borges en reageren met een eigen gedicht. Borges zelf komt aan het woord in een fragment uit een documentaire.
ma 26 sep aanvang: 20.00 uur /Met: Pieter Boskma, Wim Brands, Tjitske Jansen, K. Michel, Barber van de Pol, Maarten Steenmeijer, Willem Jan Otten en Hagar Peeters (o.v.).
De Argentijnse schrijver en dichter Jorge Luis Borges (Buenos Aires, 1899-1986) brak in de jaren zestig internationaal door met zijn verhalen, in het bijzonder met de bundel De Aleph. Borges zag zichzelf echter vooral als dichter. Vooral in de laatste dertig jaren van zijn leven schreef hij graag poëzie, niet alleen omdat hij langzaam blind werd en daardoor meer op zijn geheugen was aangewezen, maar ook omdat gedichten hem de mogelijkheid gaven persoonlijker te zijn dan hij zich in zijn proza veroorloofde.
Slechts een klein deel van zijn gedichten werd tot nu toe in het Nederlands vertaald. Barber van de Pol en Maarten Steenmeijer hebben in Alle gedichten het volledige dichtwerk van Borges in Nederlandse vertaling bijeen gebracht.
Wim Brands gaat met Barber van de Pol en Maarten Steenmeijer in gesprek over het vertalen van vormgebonden poëzie. De dichters Pieter Boskma, Tjitske Jansen, K. Michel, Hagar Peeters (o.v.) en Willem Jan Otten kiezen een gedicht van Borges en reageren met een eigen gedicht. Borges zelf komt aan het woord in een fragment uit een documentaire.
¡ Hasta la vista !
* denotes required fields.