MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic

zoeken in:
Slowgaze schreef:
De katholieken! Dat is het meest schunnige, belazerde, onderkruiperige, besodemieterde deel van ons volk! Maar díe naaien er op los! Die planten zich voort! Als konijnen, ratten, vlooien, luizen. Die emigreren niet! Die blijven wel zitten in Brabant en Limburg met puisten op hun wangen en rotte kiezen van het ouwels vreten!

Uiteindelijk is WF Hermans natuurlijk ook veel interessanter dan Nietschze, want: hetzelfde pessimisme, een betere schrijfstijl en zijn hele leven doorgekomen zonder syfilis op te lopen.

Nietzsche is een vele male briljantere stilist dan Hermans. Wat vinden jullie overigens van het nieuws omtrent Hermans?

Stijn_Slayer
Nietzsche vind ik inhoudelijk lang niet altijd even sterk of zinnig. Als schrijver was hij zo goed dat het bijna niet meer uitmaakte wat hij zei, hij wist toch wel te overtuigen.

Dat bedoel ik.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Uiteindelijk is WF Hermans natuurlijk ook veel interessanter dan Nietschze, want: hetzelfde pessimisme, een betere schrijfstijl en zijn hele leven doorgekomen zonder syfilis op te lopen.

Ik wil mezelf nauwelijks opwerpen als een expert-filosoof, maar ik heb wel eens wat proberen te lezen van Nietzsche, en ik snap niet hoe iemand door dat obsessieve gezaag kan heenkomen. Maar ik vond Plato ook flauwekul, dus het is mogelijk dat ik een boer ben die niet abstract kan denken. Welk boek zou ik moeten lezen om me van mening te veranderen over Nietzsche, denken jullie?

Stijn_Slayer
Wat heb je al van Nietzsche en Plato gelezen dan? Voordat ik iets opnoem dat je al kent.

Plato ben ik op zich ook niet zo heel erg kapot van.

Sandokan-veld schreef:
Ik wil mezelf nauwelijks opwerpen als een expert-filosoof, maar ik heb wel eens wat proberen te lezen van Nietzsche, en ik snap niet hoe iemand door dat obsessieve gezaag kan heenkomen. Maar ik vond Plato ook flauwekul, dus het is mogelijk dat ik een boer ben die niet abstract kan denken. Welk boek zou ik moeten lezen om me van mening te veranderen over Nietzsche, denken jullie?

Ach, mijn docent wetenschapsfilosofie raadde ons aan om beschouwingen van filosofisch werk te gaan lezen ipv het echte werk, omdat dat niet doorheen te komen was

Stijn_Slayer
Soms is dat ook wel zo. Sartre vind ik bijvoorbeeld moeilijk doen om het moeilijk doen. Kort door de bocht: onnodig doordenken verheffen tot een soort egotripperij.

Scheppingsdrang

God schiep de Aarde in zes dagen
Op de laatste dag nam Hij rust
Trots keek Hij naar zijn schepping
Toen kwam de mens
God is inmiddels ontslagen

Pa en Ma schiep mij in één nacht
Daarna namen zij rust
Tederheid bracht Pa en Ma samen
Toen kwam ik
Nu zijn ze gescheiden

@ Stijn: het speelveld ligt nog grotendeels open, hoor. Van Nietzsche ken ik alleen een paar losse teksten en één of twee keer ben ik in een boek begonnen maar na een pagina of dertig weer afgehaakt.

@Slowgaze: Het nieuws over Hermans deed me niet zoveel, that was a different time and besides, the witch is dead. Het was dan wel weer een akelige toevalligheid dat ik zijn bundel Paranoia aan het lezen was.

@ Stino: Probeer L'Existentialisme Est un Humanisme eens.

@ Sander: Het wijst er maar weer op dat sommige aspecten van de Tweede Wereldoorlog al 'verjaard' zijn en sommige aspecten zeker niet. Dat is een beetje dubbel moet ik zeggen, ik weet in elk geval zelf niet helemaal wat ik er mee aanmoet.

Ulfat-e-Zulmat
Slowgaze schreef:
Wat vinden jullie overigens van het nieuws omtrent Hermans?

Doesn't matter, had sex.

Overigens snap ik niet hoe je Plato flauwekul kunt noemen..

Om nog wat verder door te zagen over Hermans (voor mensen die het niet volgen: er is boven water gekomen dat Hermans zich in 1942 bij de Kultuurkamer heeft ingeschreven, het door de nazi's ingestelde (en voor joden verboden) instituut voor kunsten. Dit is extra saillant omdat Hermans vaak voorop stond om anderen uit te kafferen die in de oorlog niet zuiver op de graat waren):

Twee aspecten:
1) Het spanningsveld tussen de kwaliteit van het werk van een kunstenaar en zijn gedrag als mens. Het kan wel eens moeilijk zijn om een kunstenaar te waarderen ondanks zijn walgelijke persoonskenmerken (hiervan is Reve ook een goed voorbeeld). Toch ga ik zelf vrij ver in het beoordelen van het kunstwerk op zijn eigen waarde, en niet op de 'correctheid' van de kunstenaar, wat ik een marxistische neiging vind die niets met liefde voor kunst te maken heeft.
Toegegeven, hier zijn wel grenzen in aan te geven (zouden we Mein Kampf moeten erkennen als kunstwerk, als het boek fantatische literaire kwaliteiten bleek te hebben?), maar we kunnen moeilijk beweren dat Hermans hier als een collaborateur wordt ontmaskerd. Verder zou een te strikte politieke correctheid leiden tot het door de plee moeten spoelen van bijna ons gehele culturele erfgoed, omdat er weinig kunstenaars zijn van voor de jaren zestig van de twintigste eeuw die er werkelijk moderne ideeën op na hielden t.o.v. bijvoorbeeld de verhouding tegenover vrouwen, andere etnische groeperingen, homo's, etc.

2) Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als mensen van onze generatie een hard oordeel vellen over het gedrag van Nederlanders tijdens de Duitse bezetting, omdat geen van ons echt weten hoe we ons zelf zullen gedragen als het risico bestaat om 's nachts te 'worden verdwenen' als je niet naar de pijpen danst van een fascistisch regime.
We hoeven daar ook weer niet apathisch in te worden, fout is fout, maar enige bescheidenheid in het bekritiseren van onze voorouders past hier toch ook wel, lijkt me.

Ik vind het altijd lastig om met de wetenschap van nu iemand te veroordelen die zich in 1942 bij de Kulturkammer ingeschreven heeft. Aanmelding was verplicht, en hoewel het uiteraard ook mogelijk was om je niet aan te melden en in het verborgene verder te werken kan ik het me indenken dat als je niets kwaads in de zin hebt (zoals het publiceren van anti-nazi gedichten) je deze aanmelding kunt zien als een noodzakelijk kwaad om te kunnen blijven werken.

Het is ook niet zo dat er opeens werken van Hermans boven water zijn gekomen waarin hij het Derde Rijk verheerlijkt, de aanmelding bij de Kulturkammer an sich was destijds nu niet bepaald een bijzonderheid die alleen voorbehouden was aan NSB'ers en andersoortige nazi sympathisanten. In 1943 weigerde Hermans overigens de zogeheten loyaliteitsverklaring te tekenen (overigens deed 75% van de studenten dat niet dus zo speciaal is dat ook weer niet) waardoor hij met z'n studie moest stoppen.

Verschil lijkt me dat hij (en met hem vele anderen) van mening was dat inschrijven bij de Kulturkammer geen invloed zou hebben op z'n artistieke vrijheid, en het tekenen van de loyaliteitsverklaring wel.

Al met al is het m.i. een typisch geval van een storm in een glas water, alle mogelijke grote en kleine "schandalen" uit WW II zijn al lang en breed boven water, en bij gebrek aan beter blaast men futiliteiten als dit op tot buitengewoon grote proporties. Maar goed, dhr. Otterspeer heeft natuurlijk ook een boek te verkopen zullen we maar zeggen.

Wat vind men van mijn gedicht? Feedback graag.

Stijn_Slayer
Zoals gevraagd keer ik even terug op Nietzsche. Zijn tekst On the Use and Abuse of History for Life vind ik een goed voorbeeld van een ijzersterke en overtuigende stijl, maar inhoudelijk durf ik wat vraagtekens te plaatsen.

Lukk0
Hij blijft ook maar hameren, en hameren, en nog maar eens doorhameren, zo overtuigd is hij van zijn eigen gelijk. Ik vind het erg moeilijk te behappen in elk geval, ook door de zekere mate van arrogantie die erin zit.

Maas en Waal

Het is een dorp waar eksters mak op hun takken bleven.
ik had mijn pakje sigaretten half leeggerookt in mijn
tas gedaan. De kerkklok luidt in het koffiehuis er tegenover.
Mannen kijken lijzig naar de overkant van hun tafels.
Gelijk Onze Vader aan de overzijde van de tabernakel.
"Gaat, het offer is voltrokken". Door de ochtendmist
naar huis.

Op veler verzoek nog maar een gedicht op een muur:

(afbeelding)

Die ken ik van een rouwkaart...

Van welke muren komen die? Geen muren uit Leiden toch? We hebben hier heel veel muurgedichten in de stad.

Deze gedichten staan op muren in Den Bosch, Herman.

Een versje dan maar weer...

school is saai
mijn mond zit vol
ik laat mijn hond uit
het is rommelig op mijn kamer
mijn tandarts heeft net afgebeld
mijn kaas is nep
Ik komt uit Londen en heet Rob
ik krijg meer poesjes dan jij
mijn zus is zwanger
ik heb mooie foto's van bali
ik heb meer foto's van bali
mijn broodje ei is lekker
Witherspoon?
RIP Steve Jobs

Yann Samsa
maar wij,

wij hebben gevochten
en

verdienen het
niet onze jeugdige
rimpels

in de realiteit
te moeten verschansen

zo
tussen nu en even
zal ik je vragen
ons de zuurstof te geven

die we altijd hebben
veracht

Ik stel voor dat je pas een nieuw versje mag plaatsen, als je inhoud'lijk en/of vorm'lijk commentaar op het vorige versje hebt geplaatst.

het vorige vers
was eg wel vers
en onwijs gers

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.