Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic
zoeken in:
0
geplaatst: 23 december 2010, 11:57 uur
Zonder gekheid, en heel eerlijk: ik vind het absoluut geen goed gedicht, ik vind die van R&P beter. Sorry Slowgaze.
0
geplaatst: 23 december 2010, 12:00 uur
Roltrap
Rechts staan mensen.
Schaapachtig als altijd.
Badend in pretentieloosheid.
Links lopen mensen.
Haastig.
Haast chagrijnig.
Dagelijkse taferelen.
Een duif.
Rechts staan mensen.
Schaapachtig als altijd.
Badend in pretentieloosheid.
Links lopen mensen.
Haastig.
Haast chagrijnig.
Dagelijkse taferelen.
Een duif.
0
geplaatst: 23 december 2010, 12:02 uur
Nicolage Rico schreef:
Zonder gekheid, en heel eerlijk: ik vind het absoluut geen goed gedicht, ik vind die van R&P beter. Sorry Slowgaze.
Dat mag jij best vinden joh.

0
geplaatst: 23 december 2010, 12:15 uur
Slowgaze schreef:
(afbeelding)
wat doet die paul van ostaijen nou in dat gedicht? en schrijf je nou bewust zo slordig?(afbeelding)
ik vind de onomatope's wel goed, ook afwisseling in koppel- en liggende streepjes alleen de cesuur aan het einde waar van paul van ostaijen naar straattaal wordt gegaan vat ik niet helemaal.
0
Gallow
geplaatst: 23 december 2010, 12:17 uur
Ik denk juist dat de laatste zin een perfect antwoord op je vraag is 

0
geplaatst: 23 december 2010, 12:18 uur
Ik denk dat Paul gequote wordt en dat Maarten daarmee uit zijn dagdroom komt. Mooi gedicht, het beste van Maarten tot nu toe. 

0
geplaatst: 23 december 2010, 12:25 uur
Op de stoep
Op de stoep
Onder de stoep
Naast de stoep
Naast de stier
Naast het geluid
Door wat
Doorn in het oog
Dans met het verleden.
Op de stoep
Onder de stoep
Naast de stoep
Naast de stier
Naast het geluid
Door wat
Doorn in het oog
Dans met het verleden.
0
geplaatst: 23 december 2010, 12:42 uur
ik weet niet of ik beter kan, maar als "vleugels van duizend vlinders" en "zoute tijden" beter in de smaak vallen dan mijn laatste gedicht heb ik nog hoop. 

0
geplaatst: 23 december 2010, 13:00 uur
jasper1991 schreef:
alleen de cesuur aan het einde waar van paul van ostaijen naar straattaal wordt gegaan vat ik niet helemaal.
alleen de cesuur aan het einde waar van paul van ostaijen naar straattaal wordt gegaan vat ik niet helemaal.
Dat is post-modern.
0
geplaatst: 23 december 2010, 14:19 uur
@ Slowgaze: mijn eerste reactie op je gedicht was ook: het is wel heeeel erg postmodern om dan ook nog Paul van Ostaijen te namedroppen op het einde, maar dat had je zelf dus ook al door
.
.
0
geplaatst: 23 december 2010, 16:16 uur
jasper1991 schreef:
ik vond het serieus mijn beste gedicht van de drie die ik hier heb geplaatst. toch opmerkelijk hoe eens te meer blijkt hoezeer gedichten aan interpretatie onderhevige fenomenen zijn.
ik vond het serieus mijn beste gedicht van de drie die ik hier heb geplaatst. toch opmerkelijk hoe eens te meer blijkt hoezeer gedichten aan interpretatie onderhevige fenomenen zijn.
Heel vaak komt het bij mij wel eens voor dat mijn verhalen niet geheel duidelijk overkomen op de lezer.
Je moet er niet van uitgaan dat de lezer jouw gedachtegang snapt.
Je moet het een beetje universeel begrijpbaar houden.
Je kunt niet verwachten dat de lezer precies hetzelfde weet als jij.

0
Misterfool
geplaatst: 23 december 2010, 16:24 uur
maar aan de andere kant moet je ook niet de lezer bij de hand nemen en moet je ook ruimte laten voor de lezer om zelf details in te vullen!
0
geplaatst: 23 december 2010, 16:27 uur
precies, wat oldskool zegt is zeker waar maar misterfool brengt een juiste nuance aan.
0
geplaatst: 23 december 2010, 17:49 uur
Sandokan-veld schreef:
@ Slowgaze: mijn eerste reactie op je gedicht was ook: het is wel heeeel erg postmodern om dan ook nog Paul van Ostaijen te namedroppen op het einde, maar dat had je zelf dus ook al door
.
. Niet zozeer Paul namechecken, maar zijn naam te juxtapositioneren met een straattaal-woord. Dat is eigenlijk het post-moderne, maar goed dat je het snapt.

0
geplaatst: 23 december 2010, 20:02 uur
Slowgaze schreef:
Niet zozeer Paul namechecken, maar zijn naam te juxtapositioneren met een straattaal-woord. Dat is eigenlijk het post-moderne, maar goed dat je het snapt.
(quote)
Niet zozeer Paul namechecken, maar zijn naam te juxtapositioneren met een straattaal-woord. Dat is eigenlijk het post-moderne, maar goed dat je het snapt.
welk straattaalwoord?
En post-modern, meen je serieus? Wat maakt het precies post-modern dan, als ik vragen mag?
0
geplaatst: 24 december 2010, 10:03 uur
Ik moet zeggen dat ik ook niet al te gecharmeerd ben van veel wat hier de laatste dagen wordt gepost. Een hoop lollige tekstjes maar niet veel serieuze gedichten. Het is natuurlijk maar net wat je er onder verstaat maar het is niet aan mij besteed over het algemeen. Nog maar een uit de oude doosch dan:
Ver van hier staat op een pleintje,
in een dorpje, in het land
een klein meisje met een hondje,
met een riempje in haar hand.
Zonder moeder, zonder vader
loopt ze zorgeloos op straat
op het pleintje van het dorpje
is men niet bekend met kwaad.
lief klein hondje doet een plasje
en een poepje in het gras
langs de weg je zou vergeten
wat een serie auto's was.
lief klein meisje met een strikje
keerde terug naar 't warme huis
waar haar moeder op haar wachtte
met een stoofpot op het fornuis
lief klein meisje wist niet beter
dat haar hondje levend was
en ze sleepte hem al huppelend
door het ongemaaide gras.
in een dorpje, in het land
een klein meisje met een hondje,
met een riempje in haar hand.
Zonder moeder, zonder vader
loopt ze zorgeloos op straat
op het pleintje van het dorpje
is men niet bekend met kwaad.
lief klein hondje doet een plasje
en een poepje in het gras
langs de weg je zou vergeten
wat een serie auto's was.
lief klein meisje met een strikje
keerde terug naar 't warme huis
waar haar moeder op haar wachtte
met een stoofpot op het fornuis
lief klein meisje wist niet beter
dat haar hondje levend was
en ze sleepte hem al huppelend
door het ongemaaide gras.
0
geplaatst: 24 december 2010, 10:12 uur
Klinkt als een songtekst. Wellicht heeft Marianne Weber interesse.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:31 uur
iets te armetierig voor echt kwalitatieve dicht. eerder een songtekst inderdaad.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:54 uur
Kerst
Witte sneeuw.
Gele sneeuw.
'Zonne' grote ijspegel.
BAM!
Witte sneeuw.
Gele sneeuw.
'Zonne' grote ijspegel.
BAM!
0
geplaatst: 24 december 2010, 13:52 uur
De Nationale Gedichtenwedstrijd is dit jaar ook een aanfluiting, zeg. Hebben ze de gedichten die door zijn en die niet door zijn omgedraaid. Voor mij maakt het op zich niet zoveel uit, ik had er 4 door van de 7, nu dus 3. Maar die hebben de laatste 100 ook niet gehaald, helaas. Maar je zou maar de hele tijd denken dat je bijv. 5 gedichten uit 5 door hebt en nu blijkt dat die juist niet door zijn... Nogal slordig dit.
0
geplaatst: 24 december 2010, 17:26 uur
kühnekxs schreef:
welk straattaalwoord?
En post-modern, meen je serieus? Wat maakt het precies post-modern dan, als ik vragen mag?
welk straattaalwoord?
Tsss, alsof post-modernisme een serieuze zaak is.

Het gaat hier om het woord "bitch", in de vaste uitdrukking "[...] is me bitch". Deze term is ontleend uit de straatcultuur, die door sommigen als lage cultuur gezien wordt. Paul van Ostaijen daarentegen wordt als hoge cultuur beschouwd, terwijl zijn naam wordt gejuxtapositioneerd in de buurt van "[...] is me bitch". Dit, als het ware, samennemen van hoge en lage cultuur is een van de kenmerken van post-modernisme. Hoge cultuur is een dom begrip, zo beredeneert men. (Is iets voor te zeggen.)
Vergelijk dit maar:
-In "De Man Die Werk Vond" van Brusselmans, slaat het hoofdpersonage iemand bewusteloos met het verzameld werk van Paul van Ostaijen.
-In "Bij Jules en Alice" van Lanoye sterft Jules terwijl hij naar de Brandenburgse Concerten van Bach luistert en "natte winden" laat.
0
geplaatst: 24 december 2010, 18:05 uur
Met uitzondering van Zuid-Limburg zijn alle straten in Nederland laag. Wat is je punt?
0
geplaatst: 24 december 2010, 18:39 uur
Dn!S schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook niet al te gecharmeerd ben van veel wat hier de laatste dagen wordt gepost. Een hoop lollige tekstjes maar niet veel serieuze gedichten. Het is natuurlijk maar net wat je er onder verstaat maar het is niet aan mij besteed over het algemeen. Nog maar een uit de oude doosch dan
Ik moet zeggen dat ik ook niet al te gecharmeerd ben van veel wat hier de laatste dagen wordt gepost. Een hoop lollige tekstjes maar niet veel serieuze gedichten. Het is natuurlijk maar net wat je er onder verstaat maar het is niet aan mij besteed over het algemeen. Nog maar een uit de oude doosch dan
Ja, deze vind ik sterk.
Echt, serieus. Goed werk jongen. "Ongemaaid" doet het hem ook absoluut.* denotes required fields.