Overig / Algemeen / MuMe Poëzie Topic
zoeken in:
0
geplaatst: 25 juni 2011, 15:36 uur
Slowgaze schreef:
Stalkeralert! Of moet ik zeggen schtalkeralert? Als je mijn -sch al irritant vindt, heb je nooit kennisgemaakt met de rest van mijn Grote Trucjesdoosch.
Stalkeralert! Of moet ik zeggen schtalkeralert? Als je mijn -sch al irritant vindt, heb je nooit kennisgemaakt met de rest van mijn Grote Trucjesdoosch.
Liever niet, nee. Maar veel plezier met je vriendjesch hier

0
geplaatst: 25 juni 2011, 18:01 uur
De tijd is ondraaglijk,
Het leven dendert voort.
Tijd slipt weg zonder dat je het weet
Terwijl de klok de tijd aangeeft.
Het leven dendert voort.
Tijd slipt weg zonder dat je het weet
Terwijl de klok de tijd aangeeft.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:01 uur
Er zit een aardig idee in, probeer wat meer te spelen met taal en abstractie erin te verwerken.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:07 uur
't is wel aardig ja, maar het is iets te makkelijk. Zoals Jasper eigenlijk zegt: blijf wat minder bij de oppervlakte.
0
Yann Samsa
geplaatst: 25 juni 2011, 21:21 uur
Ik vind het vooral rondstrooien van enkele clichés. Sorry. 

0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:26 uur
Tja, wij proberen het tenminste wat tactischer te brengen, maar Ferre tells 'em like it is.
0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:38 uur
Grappig dat de Belg onder ons zich het meest 'Nederlands' uitdrukt. 

0
geplaatst: 25 juni 2011, 23:08 uur
Even een stukje schaamteloze zelfpromotie: decemberliedjes - Page 1 of 3 - decemberliedjes.tumblr.com
0
Yann Samsa
geplaatst: 25 juni 2011, 23:36 uur
Vooral deze vond ik echt zeer goed, Maarten:
het meeste hou ik van je
onder het eten, als ik
eindeloos praat
en mijn eten koud wordt
kijk, zij en zij
praten niet met mij
je bent twee hele maanden
volwassen en als je
treintjes ziet
en draaimolens,
praat je over wat je
vroeger deed, las,
zei, en ik moet
er een foto van maken
kijk, zij en zij
luisterden nooit naar mij

het meeste hou ik van je
onder het eten, als ik
eindeloos praat
en mijn eten koud wordt
kijk, zij en zij
praten niet met mij
je bent twee hele maanden
volwassen en als je
treintjes ziet
en draaimolens,
praat je over wat je
vroeger deed, las,
zei, en ik moet
er een foto van maken
kijk, zij en zij
luisterden nooit naar mij
AOVV schreef:
Ferre is een wereldburger.
Ferre is een wereldburger.

0
geplaatst: 25 juni 2011, 23:50 uur
vooral de eerste strofe was een instant glimlach bij mij. maar het hele gedicht heeft iets lieflijks, iets knus...
Ik heb weer eens wat woorden achter elkaar geplaatst:
de wanhoop in de avondzon
een lopend stokend vuurtje
op een glinsterende weg
reflecties op het asfalt
versleten als beloften
die wij maakten in het gras
rondzwervende verhalen
projecteren hun gedaanten
op de waan van de dag
een vuren houten hek
beschimmeld en verweerd
herinnerde mij weer
aan alles wat ik was
de wanhoop in de avondzon
een lopend stokend vuurtje
op een glinsterende weg
reflecties op het asfalt
versleten als beloften
die wij maakten in het gras
rondzwervende verhalen
projecteren hun gedaanten
op de waan van de dag
een vuren houten hek
beschimmeld en verweerd
herinnerde mij weer
aan alles wat ik was
0
geplaatst: 26 juni 2011, 20:05 uur
Zoo, je eigen beschrijving "Ik heb weer eens wat woorden achter elkaar geplaatst" doet niet veel goeds vermoeden, maar ik zal je gedicht eens bekijken.
Gedicht is minder ongestructureerd dan ik had verwacht, zit een centraal gevoel van reflectie in en dat verbinden aan het hek in de vierde strofe werkt prima. Ook het contrast tussen gras en asfalt werkt leuk, ook omdat je ze wel deels aan elkaar gelijkstelt.
Suggestie: De vierde strofe heeft i.p.v. de eerste drie vier regels. Een witregel tussen zin 3 en 4 van die strofe, waardoor je een strofe van drie regels en eentje van één krijgt, zou misschien goed kunnen werken.
Gedicht is minder ongestructureerd dan ik had verwacht, zit een centraal gevoel van reflectie in en dat verbinden aan het hek in de vierde strofe werkt prima. Ook het contrast tussen gras en asfalt werkt leuk, ook omdat je ze wel deels aan elkaar gelijkstelt.
Suggestie: De vierde strofe heeft i.p.v. de eerste drie vier regels. Een witregel tussen zin 3 en 4 van die strofe, waardoor je een strofe van drie regels en eentje van één krijgt, zou misschien goed kunnen werken.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 20:55 uur
Arpsej II: De dans om het verlichtte bos
Neem mijn dans aan
en leid hem zoals
alleen u dat kan.
Barokesque, bravouresque
brutaal…
Daar in de krochten van
Arpsej’s imaginatie
voel ik haar opkomen.
Echter ik
wil goud zien stromen
en maagden zien sterven
en zal niet door
het vuur gaan voor
hem.
...…en Arpsej luister...…
Alstublieft dans met mij
tot de nevel van jouw bloed
ons zal doen laten
buigen
ja
knielen we zullen.
Neem mijn dans aan
en leid hem zoals
alleen u dat kan.
Barokesque, bravouresque
brutaal…
Daar in de krochten van
Arpsej’s imaginatie
voel ik haar opkomen.
Echter ik
wil goud zien stromen
en maagden zien sterven
en zal niet door
het vuur gaan voor
hem.
...…en Arpsej luister...…
Alstublieft dans met mij
tot de nevel van jouw bloed
ons zal doen laten
buigen
ja
knielen we zullen.
0
Yann Samsa
geplaatst: 26 juni 2011, 22:01 uur
Nou, Jasper, ik vind hem beter dan de vorige. Maar, je voelt het al aankomen, het is echt niets voor mij. Die thematiek past volgens mij niet in de poëtische wereld. Te cliché, meiner Meinung nach.
Aan de andere kant heeft de opbouw wel iets, en het leest ook zeer spontaan.
Ik weet dan ook niet of het aan onze totaal verschillende smaken en schrijfstijlen ligt, of omdat het gewoonweg een minder gedicht is.
Aan de andere kant heeft de opbouw wel iets, en het leest ook zeer spontaan.
Ik weet dan ook niet of het aan onze totaal verschillende smaken en schrijfstijlen ligt, of omdat het gewoonweg een minder gedicht is.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 22:30 uur
Barokesque en bravouresque zijn neologismen neem ik aan?
Die ... allemaal vind ik niet zo mooi, maar ik vind hem beter dan de vorige, ook vanwege het, zoals Ferre al aanhaalt, spontanere karakter.
Die ... allemaal vind ik niet zo mooi, maar ik vind hem beter dan de vorige, ook vanwege het, zoals Ferre al aanhaalt, spontanere karakter.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 22:42 uur
Bravouresque en barokesque zijn inderdaad duidelijke gevallen van dichterlijke vrijheid. Door -esque erachter te gooien poog ik de woorden wat theatraler en krachtiger over te laten komen, het maakte me niet uit of het klopt.
@ Ferre: Deze thematiek vind ik zelf wel wat hebben aangezien je het verhaal zelf voor het grootste deel in kunt vullen, alles is abstract. Bij poëzie is het doel (In ieder geval het mijne) gedachten van mensen te voeden, een dergelijke manier van schrijven biedt hier de ruimte voor mijns inziens.
Ik doe dit ook mede omdat ik dergelijke onderwerpen hier simpelweg weinig zie, ik zie veel van dezelfde soort (liefdes)gedichten.
Cliché's heb ik bewust geprobeerd te omzeilen, door progressief woordgebruik(neologismen, imaginatie, krochten) en - zoals je zelf al zei - opbouw. Het komt blijkbaar toch clichématig op jou over, dus ik neem het weer mee.
@ Ferre: Deze thematiek vind ik zelf wel wat hebben aangezien je het verhaal zelf voor het grootste deel in kunt vullen, alles is abstract. Bij poëzie is het doel (In ieder geval het mijne) gedachten van mensen te voeden, een dergelijke manier van schrijven biedt hier de ruimte voor mijns inziens.
Ik doe dit ook mede omdat ik dergelijke onderwerpen hier simpelweg weinig zie, ik zie veel van dezelfde soort (liefdes)gedichten.
Cliché's heb ik bewust geprobeerd te omzeilen, door progressief woordgebruik(neologismen, imaginatie, krochten) en - zoals je zelf al zei - opbouw. Het komt blijkbaar toch clichématig op jou over, dus ik neem het weer mee.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 23:25 uur
Dn!S schreef:
vooral de eerste strofe was een instant glimlach bij mij. maar het hele gedicht heeft iets lieflijks, iets knus...
Deze vind ik waanzinnig sterk! vooral de eerste strofe was een instant glimlach bij mij. maar het hele gedicht heeft iets lieflijks, iets knus...
(quote)

Mooie beelden en een aangename melancholische sfeer ademt dit gedicht uit.
Ik vind net als Slowgaze dat je best een regel had kunnen overslaan voor de laatste regel.
0
Gallow
geplaatst: 27 juni 2011, 15:41 uur
ik gebruikte je dagboek
als wc papier en gooide het
over je huis heen
over je huis heen
0
geplaatst: 27 juni 2011, 16:03 uur
"De ramp"
De ramp eiste
tien doden op
Niemand ging
gelukkig
op de eis in
De ramp eiste
tien doden op
Niemand ging
gelukkig
op de eis in
0
geplaatst: 27 juni 2011, 16:03 uur
Rhythm & Poetry schreef:
"De ramp"
De nacht viel.
25 doden.
Waarvan 10 ernstig.
"De ramp"
De nacht viel.
25 doden.
Waarvan 10 ernstig.
15 licht-doden

0
geplaatst: 27 juni 2011, 16:10 uur
Nou je het zegt, inderdaad. Daar gaat mijn respect voor Rop. Poef, in één klap weg.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 16:11 uur
Gallow schreef:
ik gebruikte je dagboek
over je huis heen
ik gebruikte je dagboek
over je huis heen

* denotes required fields.