MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

geplaatst:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/236.jpg
Lang geleden al eens gelezen, nu opnieuw erg vermakelijk.

https://media.s-bol.com/JE98VE4QBGql/n5mBo4p/529x840.jpg
De producer van Rumours vertelt over het maken van die plaat. Niveau roddelmagazine dus heel vermakelijk. De ruzies en cokewolken vliegen je zoals verwacht om de oren, als ook de verder totaal niet ter zake doende sexuele veroveringen van verteller op "toen kon dat allemaal nog gewoon en tegenwoordig mag je ook niks meer zeggen"-achtige wijze die je misschien wel kent van die ene aangeschoten oom op een kringverjaardag.

Na het lezen van dat boek had ik zin in nog meer jaren '70 sleazyness en Mac-pulp:
https://m.media-amazon.com/images/I/51aBnHOjulL.jpg
Carol Ann Harris was een tijdje mevrouw Buckingham en beschrijft die periode alsof zij een wezenlijk onderdeel van de band was, terwijl als je het samenvat zij vooral het lijdend voorwerp was van de grillen van Buckingham en heel goed meehielp in het consumeren van copieuze hoeveelheden wit poeder. In de categorie "stel dat 20% hiervan waar is, dan is het nog steeds waanzinnig".

geplaatst:
Bukowski

(afbeelding)

geplaatst:
itchy schreef:

op "toen kon dat allemaal nog gewoon en tegenwoordig mag je ook niks meer zeggen"-achtige wijze die je misschien wel kent van die ene aangeschoten oom op een kringverjaardag.

Het ene moment blijft alles tussen 4 muren en dan opeens sta je toch op social media

geplaatst:
Gelezen in maart:

17. A.C. Porter - De Erfgenamen (2024) 3,5*
Totaal vergezochte thriller die een beetje uit hetzelfde vaatje tapt als de thrillers van Anya Niewierra die ook op historische feiten gestoeld zijn, maar met De Erfgenamen vermaakte ik me toch een stuk meer dan met de boeken van Niewierra. Af en toe zelfs spannend, ook al is de plot echt totaal belachelijk. Een ruime voldoende voor de hoge entertainmentwaarde.

18. Victor Gijsbers - Oneindigheid: Een Filosofische Gids (2025) 4*
Een filosofische gids die je soms doet duizelen. Hoe kan het ook anders met oneindigheid als thema. Ik vond lang niet alles interessant en vaak te veel een ver-van-mijn-bed-show, maar de laatste hoofdstukken zijn top en de geweldige conclusie verbindt alles heel mooi met elkaar.

19. Hendrik Groen - Piaggio (2026) 3*
Door bijna iedereen afgezeken maar ik vond dit dus best wel een leuk, pretentieloos boekje over totaal gemiddelde mensen. Voelde eigenlijk best verfrissend tussen alle gewichtigheid van het literaire veld. Leuk tussendoortje dat zelf ook begrijpt dat het niet meer dan dat hoeft te zijn.

20. V.E. Schwab - A Conjuring of Light (2017) 3,5*
Laatste deel van een toffe fantasy-trilogie. Het verhaal had naar mijn idee best 100-150 pagina's korter gekund en het drama onderling tussen de verschillende hoofdpersonages was vrij vervelend, maar ik vind de hele sfeer van het verhaal en de wereld die beschreven wordt echt wel heel erg goed. Bovendien een aantal leuke vondsten en een lekkere spanningsopbouw.

21. Mikayla Randolph - Not Your Final Girl (2026) 4*
Heerlijke slasher die met alle clichés speelt en die ook lekker vaak verwijst naar andere slashers. Geen subgenre om echt van te griezelen, maar absoluut topvermaak.

22. Coco Schrijber - Het Gezoem van Bijna Alles (2025) 3,5*
Bij vlagen zeer onder de indruk van de manier waarop Schrijber de innerlijke wereld van de hoofdpersoon beschrijft. Er zitten echt heel erg goede hoofdstukken in. Bovendien vind ik de roman erg goed uitgedacht. En toch snapte ik bepaalde keuzes totaal niet wanneer het gaat om andere personages en hun verhaallijnen.

23. Giuliano da Empoli - Het Uur van de Wolven (2025) 4*
Leuk prikkelend essay over de opkomst van leiders als Trump en hoe die hand in hand gaat met de ontwikkeling van AI. Over de ideeën zelf heb ik niet echt een mening denk ik, maar ik vond het wel erg goed geschreven en ik vond de beschreven voorbeelden erg interessant.

geplaatst:
Ik had een enorme leesdip deze maand, vind het nog knap dat ik twee boeken heb uitgelezen. Het zat er gewoonweg niet in, helaas te veel aan mijn hoofd.

16. Wilkie Collins - The Moonstone 3*.
Ik geloof dat ik minstens een maand heb gedaan over het eerste deel van dit Victoriaans detective verhaal. Het mysterie wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, welke niet allemaal even prettig te lezen waren. Gelukkig wordt het na verloop van tijd interessanter en vlotter.

17. Yorick Goldewijk - De Boom die een Wereld was 4*
Als ik een leesdip heb helpt het om kinder- en jeugdboeken te lezen. Eerder dit jaar was ik enorm gecharmeerd van Films die nergens draaien, en werd me dit boek getipt. Korte, aan elkaar verwante verhaaltjes met een licht filosofische inslag - precies licht genoeg voor deze pittige maand.

Februari was mijn leesdipmaand, deze maand is dat weer helemaal goed gekomen...

Stoner - John Williams

Prachtig boek, ik leefde helemaal mee met Stoner. Eigenlijk wilde ik gewoon dat boek in om hem te bewegen niet alles te pikken van dat zwarte gat van een vrouw van hem.

Breakfast At Tiffany's - Truman Capote

Al sinds begin jaren negentig, sinds Deep Blue Something hun hitje met de gelijknamige titel had neem ik mij voor dit boek eens te lezen. Eindelijk is het er dan eens van gekomen en dat viel niet tegen. Een novelle waar je doorheen vliegt en dat veel meer diepere lagen heeft dan ik aanvankelijk dacht. Dat komt ook door de oppervlakkige film die begin jaren zestig hiervan gemaakt is. Holly Golightly is een veel complexere vrouw dan geportretteerd wordt in de film. Langzaam wordt duidelijk dat achter haar zorgeloze attitude een verleden van verwaarlozing en misbruik ligt.
Enige minpuntje; ik las een recente heruitgave van dit boek, de uitgeverij heeft blijkbaar besloten alle mogelijk aanstootgevende woorden te censureren. Toen zelfs een 'fuck' er uitgelaten was besloot ik bijna uit ergernis het boek terug te sturen en ergens een oudere uitgave te vinden.

The Snapper - Roddy Doyle

Vinted had de afgelopen maanden een actie waarbij je geen verzendkosten betaald op boeken, dit heeft geresulteerd in een paar planken met nieuwe boeken waaronder het hele oeuvre van Roddy Doyle in mooie hardcover uitgaven. The Snapper is het tweede deel van zijn Barrytown trilogie, inmiddels bestaat deze geloof ik uit vijf delen. Het eerste deel, The Commitments was aardig maar ik vond het verhaal beter werken als film. The Snapper leest een stuk beter weg, Roddy Doyle is echt een meester in dialogen in het Iers en vooral Jimmy Rabbitte Sr is een man waarvan je gaat houden.

De Hel van 1812 - Bart Funnekotter

Een indrukwekkend boek dat leest als een roman. De opmars van Napoleon naar Rusland, ik heb meerdere biografieën over Napoleon gelezen en uiteraard was ik bekend met dit verhaal maar ik heb mij nooit zo gerealiseerd dat er ook duizenden Nederlanders aan die tocht deelnamen. Dit boek is gebaseerd op de memoires en brieven die overgeleverd zijn van de Nederlanders die er bij waren. Het levert een prachtig boek op vol verschrikkingen, een mensenleven was destijds nog minder waard dan nu. Duizenden jonge mannen worden per veldslag opgeofferd om maar het vage doel van Napoleon te bereiken. En dan de barre tocht door Rusland bij temperaturen van - 37 graden, zonder voedsel, mannen die massaal 's nachts doodvriezen, paarden die met honderden tegelijk bevroren neervallen en Napoleon's Grande Armeé dat eindeloos uitgeput doorstrompelt door het ijzige, apocalyptische landschap langs de eindeloze rijen achtergelaten bevroren soldaten en afgebrande dorpen met radeloze dorpsbewoners. Door te citeren uit de persoonlijke memoires beleef je dit alles ook echt zoals de deelnemers dit hebben beleeft. Het boek heet dan ook met recht De Hel van 1812...

Knife - Salman Rushdie

Op de vroege ochtend van 12 Augustus 2022 wordt Salman Rushdie tijdens een lezing van het Chautauqua instituut met 14 messteken bewerkt door een 24 jarige jongen die een fatwa uitvoert dat de Iraanse leider Khomeini eind jaren tachtig uitsprak vanwege zijn boek The Santanic Verses . Hij overleeft de aanslag ternauwernood en gaat een lang revalidatieproces in. Dit boek schreef hij voornamelijk om het gebeuren een plek te geven, en om te proberen te begrijpen wat de aanvaller bezielde. Ook was hij bang dat hij geen roman meer kon schrijven voor hij had afgerekend met deze gebeurtenis. Het levert een indrukwekkend boek op, indrukwekkend in de zin dat Rushdie een behoorlijk veerkrachtige man blijkt te zijn die zich met een groot gevoel voor humor door alles heen slaat. Het verlies van zijn oog, de angst om volledig blind te worden en het lange revalidatieproces. Centraal in het boek staat ook de liefde en steun van zijn 30 jaar jongere vrouw, de dichteres Eliza Griffiths. Dat heeft Salman maar mooi voorelkaar, Eliza blijft voor hem vechten en hem uit een diep dal sleuren. Je vraagt je het hele boek dan ook af of het hem wel gelukt zou zijn zonder haar hulp. Ik heb nog even geprobeerd een roman van hem te lezen, dat had ik nog nooit gedaan, maar helaas voor Salman; na een paar hoofdstukken moest ik toch concluderen dat het niet mijn ding is...

MarkS73 schreef:

De Hel van 1812 - Bart Funnekotter

Een indrukwekkend boek dat leest als een roman. De opmars van Napoleon naar Rusland, ik heb meerdere biografieën over Napoleon gelezen en uiteraard was ik bekend met dit verhaal maar ik heb mij nooit zo gerealiseerd dat er ook duizenden Nederlanders aan die tocht deelnamen.

Dan kan ik je Christiaan van der Spek - Sous les Armes, Het Hollandse Leger in de Franse Tijd 1806-1814 aanraden.

17. Diana Wynne Jones - Fire and Hemlock 3,75*
18. Ken Follett - Whiteout 3,75*
19. Olaf van Nimwegen - De Veertigjarige Oorlog 1672-1712
20. Terry Brooks - Bearers of the Black Staff 3,75*
21. Terry Brooks - The Measure of the Magic 3*
22. Louis Couperus - Eline Vere 4*
23. Casper Postmaa - De Dag dat de Duivel naar Des Indes Kwam
24. Ken Liu - All That We See or Seem 4*

Terry Brooks lees ik steeds met een flink aantal jaar tussen de verschillende series, met als gevolg dat ik me niets meer van eerdere boeken kan herinneren. Eigenlijk schrijft de man steeds trilogieën en ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dat hier ook de bedoeling was. Het eerste boek is vintage Brooks, maar het tweede boek voelt vooral heel afgeraffeld aan, met hele onlogische plottwists en dei ex machina.

Follett schreef een vlotte thriller, die heel erg verfilmbaar is, maar ook wel erg voorspelbaar. De sci-fithriller van Ken Liu is dan een betere aanrader: een combinatie van een redelijk rechttoe-rechtaan-thriller met een 'hoe zou AI zich in de komende jaren kunnen ontwikkelen'.

Eline Vere had ik tot mijn schande nog nooit gelezen dus die omissie is nu hersteld. Het boek bevat talloze fantastische passages, maar op andere momenten kan het niet echt kiezen tussen een karakterroman en een tijdsbeeld, waardoor het toch vooral erg vaak níet over Eline Vere gaat.

Februari:
4. The End of the Affair - Graham Greene (1951) (ruime) 3.5*
5. Identity. The Demand for Dignity and the Politics of Resentment - Francis Fukuyama (2018) 3.5*

Maart:
6. The Abolition of Man - C.S. Lewis (1943) 4.5*
7. Min Kamp 2: Andre Bok - Karl Ove Knausgård (2009) 4*
8. Waiting for the Barbarians - J.M. Coetzee (1980) 3*
9. The Pit and the Pendulum - Edgar Allan Poe (1842) 4*

Heb een lekker leestempo te pakken. Op het betoog van C.S. Lewis na waren het echter geen boeken die mij echt omver bliezen.

Bezig in:
Het Bureau 1: Meneer Beerta - J.J. Voskuil (1996)

geplaatst:
MarkS73 schreef:
Februari was mijn leesdipmaand, deze maand is dat weer helemaal goed gekomen...

Stoner - John Williams

Prachtig boek, ik leefde helemaal mee met Stoner. Eigenlijk wilde ik gewoon dat boek in om hem te bewegen niet alles te pikken van dat zwarte gat van een vrouw van hem.

Heb het boek jaren geleden gelezen en vervolgens diverse malen herlezen. Prachtige roman!

geplaatst:
https://media.s-bol.com/grkRll6RM33/550x759.jpg
Na mijn strijd nu begonnen met de seizoenen van Knausgard

geplaatst:
https://www.boekmeter.nl/images/cover/113000/113444.jpg?cb=1736886545

Zo, een hele pil van Geert Mak, zoals te verwachten viel. Interessant leesvoer, wederom erg fijn en vlot beschreven door Mak. De parallellen met huidige tijden zijn onvermijdelijk.

Maart 2026:

10. Fjodor Dostojevski - Igrok [De Speler] (1866) / 3,5*
11. Theo Thijssen - Kees de Jongen (1923) / 3,5*
12. Mercè Rodoreda - El Carrer de les Camèlies [In de Cameliastraat] (1966) / 3,5*
13. Tove Ditlevsen - Barndom: Erindringer [Childhood] (1967) / 4,0*
14. Tove Ditlevsen - Ungdom: Erindringer [Youth] (1967) / 3,5*
15. Tan Kok Seng - Son of Singapore (1972) / 3,5*
16. Tove Ditlevsen - Gift: Erindringer [Dependency] (1971) / 4,5*
17. Agustina Bazterrica - Las Indignas [Het Boek van de Nacht] (2023) / 1,5*

Maart was een lekker volle leesmaand.

De Speler, m'n 2e Dostojevski pas, is een bijzonder vermakelijk relaas van een erg tof hoofdpersonage. Het slotstuk (de laatse afwikkelingen + het stuk in Parijs) vond ik wel een stuk minder boeiend dan de rest van het boek en haalt m'n score wat omlaag.

Kees de Jongen is de volgende klassieker op m'n pad door de Nederlandstalige literatuur en het was een aangename kennismaking met Thijssen, erg fraai hoe hij in de belevingswereld van ons hoofdpersonage duikt. Ik vond het wat aan de lange kant voor een echt hoge score, maar ik heb hier wel behoorlijk van genoten.

In de Cameliastraat is opnieuw een sterk werk van Rodoreda. Wat minder concreet en wat meer symbolisch/allegorisch ditmaal, waardoor ik emotioneel wat minder met dit werk kon dan de eerdere 2 romans die ik van haar las, maar vooral het middenstuk is erg sterk & vrij beklemmend.

De Kopenhagen-trilogie van Ditlevsen stond al heel lang op mijn lijst en overtrefde mijn verwachtingen. In sobere maar vrij krachtige stijl voert Tove de lezer mee door haar jeugd en de eerste jaren van haar schrijverschap. Het eerste deel is het mooiste en meest ontroerende, het derde deel is het krachtigste, en als geheel is dit zeker het beste wat ik dit jaar heb gelezen. Het 2e deel is ook erg fraai, maar net wat minder speciaal.

Son of Singapore is ook een autobiografische roman, van een plattelandsjongen die in Singapore z'n geluk beproeft in de jaren '50. Het begint erg didactisch, maar wordt gaandeweg toch wel een erg aangenaam, humoristisch en inzichtelijk verslag van het leven in Singapore na de tweede wereldoorlog.

Het Boek van de Nacht was de enige tegenvaller deze maand. Het boek is best onderhoudend, maar vanaf ongeveer 1/3 wordt het langzaamaan duidelijk dat Bazterrica eigenlijk niks interessants of origineels te melden heeft en in de 2e helft stevent het boek op z'n dooie gemak af op een voorspelbare climax. Ondanks dat het behoorlijk gruwelijk is bij momenten, voelde dit uiteindelijk enorm suf en plichtmatig aan. Ben nog steeds wel benieuwd naar haar eerdere roman Cadáver Exquisito, maar heb mijn verwachtingen nu toch wat bijgesteld.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:32 uur

geplaatst: vandaag om 02:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.