MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
November 2025:

A People's Tragedy: The Russian Revolution 1891-1924 - Orlando Figes (1996) 4,5*

Een heerlijke deep dive in een ontzettend boeiend en treurig tijdvak van een ontzettend boeiend en treurig land. Een monumentaal werk.

De Havermelkelite. Hoe de Nieuwe Yup de Stad Onherkenbaar Verandert - Jonas Kooyman (2024) 3*

Na een maandenlange onderdompeling in het vroegcommunistische Rusland had ik wel zin in een ander soort non-fictie, één van het wat luchtigere soort. Maar echt luchtig bleek deze toch niet te zijn, ik werd soms zelfs wat nerveus van de beschreven leegte (terwijl ik verwachte dat ik het allemaal cringe-grappig zou vinden). Verder wel een aardig inkijkje in een wereld waar ik altijd gillend van ben weggerend.

The Clan of the Cave Bear - Jean M. Auel (1980) 3,5*

Is dit topliteratuur? Wmb zeker niet, maar ik heb absoluut fijne tijden beleefd met dit boek. Zeker de setting spreekt enorm tot de verbeelding, een non-fictie lezen over de eerste mensen en hoe die geleefd zouden kunnen hebben staat nu in ieder geval ook op de bucket list.

Goudjakhals - Julien Ignacio (2023) 3,5*

Ook eentje voor de schrijfopleiding. Goudjakhals is een sterk geschreven boek dat bestaat uit verschillende zeer los aan elkaar gelinkte kortverhalen. Het grootste minpunt voor mij was dat ik op het einde van vrijwel iedere sectie een beetje op mijn honger bleef zitten, alsof het door de episodische structuur van het boek wat aan ruimte ontbrak om van ieder verhaal de home run te maken die het misschien had kunnen worden.

November:

40. Felix Timmermans - Pallieter (1916) / 3,5*
41. Hiroko Oyamada - Weasels in the Attic (2022) / 3,0*
42. Jacoba van Velde - De Grote Zaal (1953) / 3,5*
43. Muriel Spark - The Ballad of Peckham Rye (1960) / 3,5*

De klassieker van Timmermans is een ontzettend fijne, hoewel wat repetitieve (hoe vaak kan iemands hart overlopen van schoonheid en liefde?) ode aan en viering van het leven. Heel fraai, en het boek voelt, zeker tussen alle zware literatuur (en films) door, vrij uniek en welkom. Ik wil graag meer lezen van Timmermans.

Weasels in the Attic is een droge en licht absurde observatie van het alledaagse, in de vorm van 3 hele kleine, verbonden verhaaltjes. Verhaaltjes die wel vermaken en onderhouden, maar uiteindelijk niet heel beklijvend zijn.

De Grote Zaal is het portret van een moeder-dochter relatie aan de hand van de moeder's laatste dagen nadat ze een beroerte heeft gehad. Ik vond de roman wat onevenwichtig, met enkele passages die weinig toevoegen, maar de kern van de roman is erg sterk en de sterkste gedeeltes zijn meteen ook vrij ontroerend. Fraaie roman.

The Ballad of Peckham Rye is m'n 3e Spark en ik heb opnieuw genoten van haar originele en inventieve schrijfstijl & humor. Het einde voelt wat afgeraffeld, alsof er geen ruimte meer over was, ik had nog wel wat meer tijd willen doorbrengen met deze handvol aan personages. Ik blijf voorlopig tweedehands werk van Spark meenemen, het zijn vrij korte boekjes die ontzettend fijn zijn om onderweg te lezen en veelal bijzonder scherpe observaties van de menselijke natuur bevatten.

Pallieter toegevoegd aan mijn ereader. Klinkt goed.

panjoe (moderator)
November:

29. Brian Catling - The Vorrh
Na een veelbelovend / productief begin van leesjaar 2025 ben ik een beetje vertraagd, maar het enige boek dat ik in november heb gelezen was wel weer een banger van heb ik jou daar. De eerste paar hoofdstukken dacht ik niet dat dit boek, het eerste deel van Catlings semihistorische fantasytrilogie over het magische bos The Vorrh, zou kunnen tippen aan het geweldige Hollow, maar hoe verder ik las, hoe meer ik in de magische en gruwelijke fabelwereld werd getrokken. Het centrale verhaal van de mozaïekvertelling is op zich interessant genoeg, maar op de achtergrond speelt altijd de historische drijfveer van kolonialisme, extractivisme, en klassehegemonie, en dat gevoel voor historiciteit gecombineerd met Catlings indrukwekkende vocabulaire en levendige beeldspraak hielden me van begin tot einde geboeid. Deel twee en drie liggen in de kast op me te wachten, maar boek 30 van het jaar wordt Gabriel García Márquez' Honderd Jaar Eenzaamheid - een cadeau van een goede Colombiaanse vriend die erop staat dat ik deze beter in het Nederlands lees dan in het Engels. 9/10

https://media.s-bol.com/Y2VLD2ZJBNM/886x1200.jpg

Ben het nog steeds niet eens met de bewering van Mjuman dat het Duits net zo mooi kan zijn als het Frans, maar ik ging behoorlijk lekker op deze tweetalige editie.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/2000/2349.jpg
Prachtig, prachtig. Blij dat ik deze schrijver heb ontdekt. Met weinig woorden wordt zó veel gezegd. Zijn natuurbeschrijvingen zou ik op zichzelf staand kunnen lezen: zo mooi.
En de andere twee boeken van de border trilogy liggen nog in het verschiet!

De ortolaan van Maarten ‘ Hart
Een kortverhaal van Poe

https://media.s-bol.com/NkD9K9NoVDq2/543x840.jpg
Nog beter dan het bekende eerste deel:

"COW -- I am the main dish of the day. May I interest you in parts of my body? Something off my shoulder, perhaps, braised in a little white wine sauce.

ARTHUR -- Green salad, please.

COW -- A ... green ... salad.

ARTHUR -- Is there any reason why I shouldn't have a green salad?

COW -- I know many vegetables that are very clear on that point, sir. Which is why it was decided to cut through the whole tangled problem by breeding an animal that actually wanted to be eaten, and was capable of saying so, clearly and distinctly. And here I am.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/89000/89074.jpg?cb=1595271804

Bijzonder autobiografisch werk in de derde persoon. Het voelt daardoor wat afstandelijk en onpersoonlijk aan, dat lijkt me ook de opzet van Annie Ernaux. We leven allemaal onze leventjes, er gebeuren ondertussen 101 dingen waar we nauwelijks of geen vat op hebben, we beleven een onophoudelijke stroom aan momentopnames.. tot ook dat uiteindelijk stopt.

Fraai werkje.

Geïnspireerd door Madmadder weer eens een boek van Svetlana Alexievich gelezen:
https://m.media-amazon.com/images/I/81FpLVDqijL._AC_UF350,350_QL50_.jpg
Een boek over de tien jaar (1980-1989) durende oorlog (in Rusland heette het: vredesmissie) tussen tussen Rusland en Afghanistan. Een aanpak zoals in al haar boeken: vele interviews (in dit geval met veteranen en de weduwen en moeders van overleden soldaten) geven bij elkaar een heel goed beeld van de gruwelijkheden die zich hebben afgespeeld. En dat is ook hier ontluisterend: Rusland's eigen Vietnam. Een zinloze oorlog waarin eigenlijk helemaal niemand geïnteresseerd was (zeker aan het einde, toen de perestrojka-wind was gaan waaien) en de soldaten niet wisten wat ze daar eigenlijk deden, omdat niemand de moeite nam om dat uit te leggen. De terugkerende soldaten dachten als helden te worden ontvangen maar werden beschimpt en vernederd, hun trauma's onderdrukkend met wodka en heroïne. Dat laatste was volop aanwezig in Afghanistan en veel soldaten raakten al verslaafd tijdens hun aanwezigheid daar.

Aan het einde van het boek worden rechtzaken beschreven die enkele geïnterviewden tegen Alexievich hadden aangespannen met de beschuldiging onjuist gequote te zijn. Tijdens die rechtszaken komt aan het licht dat dit vooral is gedaan uit angst voor de staat (om on-nationalisch te zijn) en poging om er munt uit te slaan (middels omgekochte rechters).

Verplicht leesvoer voor liefhebbers van 'sterke leiders' in het algemeen en 'Rusland als voorbeeld-natie' in het bijzonder.

Nu begonnen aan:
Cormac McCarthy - The Crossing
Rebecca West - Black Lamb and Grey Falcon

December 2025:

1. Skeleton Crew - Stephen King (1985) 4*

Een beetje vroeger dan anders, want in 2025 ga ik verder niks meer uitlezen denk ik.

De laatste maand van het jaar nog mooi aan vijf uitgelezen boeken geraakt, en zo kan er rond leesjaar 2025 nog een extra mooie strik. De eerste was Skeleton Crew van King, een schrijver die ik nog steeds heel graag lees, al was dit alweer mijn 20ste van hem. Eigenlijk ben ik de laatste tijd vaak meer fan van zijn kortverhalen dan van zijn langere werken, en deze was daarop geen uitzondering. Erg fijne, gevarieerde bundel weer. Wat een fantasie heeft deze man toch!

2. Jungle Rudy - Jan Brokken (1999) 4*

Zeer vlot en bij vlagen fascinerend reisverslag over een Nederlander die na WOII zijn rusteloze ziel naar Venezuela volgt, waar grote stukken jungle zo onherbergzaam zijn dat ze (nu nog steeds) amper toegankelijk zijn voor de mens. Het hoge niveau wordt niet constant vastgehouden, maar wanneer het goed is, is het ook meteen heel goed.

3. Giovanni's Room - James Baldwin (1956) 4,5*

Hier wordt dat hoge niveau dan weer wel constant vastgehouden. Hartverscheurend verhaal over een liefde die niet heeft mogen zijn, volgens de schrijver zelf wat er gebeurt wanneer "iemand te bang is om werkelijk lief te hebben". Ik was na de non-fictie Notes Of A Native Son heel erg benieuwd waartoe Baldwin op prozavlak zoal in staat is, en hij stelt met Giovanni's Room absoluut niet teleur. Another Country gekregen voor kerst dus die ligt voor 2026 klaar!

4. Boze Geesten - Fjodor Dostojevski (1872) 3,5*

Zo één keer per anderhalf jaar heb ik plots de drang om weer iets van Dostojevski te proberen. Mijn favoriete auteur zal hij wel nooit worden (ik vind zijn plots vaak erg zwalpend en zijn personages overdreven nerveus, hoewel beide er tegelijkertijd ook voor zorgen dat er op een ander vlak een soort chaotisch realisme van zijn werken uitgaat) maar ik vind hem als schrijver, denker en als mens tegelijkertijd erg fascinerend.

Boze Geesten was ook wel weer een Dostojevski-leeservaring volgens het boekje voor mij, al heeft deze het voordeel dat de naamloze verteller dit keer een minder grote dramaqueen is dan gebruikelijk, wat vaak (maar niet altijd) wel hielp om alles nog wat binnen de perken te houden. Ook had Boze Geesten veel farce-elementen in zich (of dat meende ik toch te bespeuren), daarin werkt dat hysterische ook wel beter. Fijn werk!

5. The End of Eternity - Isaac Asimov (1955) 3,5*

Op het einde van het jaar krijg ik vaak zin in klassieke sciencefiction, dit jaar was dat niet anders. The End of Eternity begon nogal stroef en droog, maar werd naar het einde toe steeds beter, met een climax die zelfs erg goed was. Toch bleef er voor mij altijd wat afstandelijks van het boek uitgaan, waardoor ik ook niet hoger dan 3,5* kan inzetten.

Alvast een heel fijn leesjaar 2026 gewenst aan alle mensen van goede wil (en leesbril ) !

ArthurDZ Another Country vond ik geweldig, dit is weer een goeie reminder om meer van Baldwin te gaan lezen.

December 2025 (ik ga ook niks meer uitlezen de komende dagen):

85. Wole Talabi - Shigidi and the Brass Head of Obalufon (2023) 3,5*
Nigeriaanse fantasy. Niet geweldig, maar wel erg veel leuke ideeën. Zo maakt Aleister Crowley zijn opwachting, speelt roofkunst een grote rol en wordt er slim door de geschiedenis heen gereisd. Zeker wel van genoten.

86. Svetlana Alexievich - The Unwomanly Face of War (2002) 4,5*
Aan de hand van vele interviews met vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog bij het Rode Leger betrokken waren, wordt een heel indrukwekkend verhaal verteld. Geen grootse heldendaden van mannen, maar indringende verhalen van vrouwen die hebben moeten leven met de dingen die ze anderen aangedaan hebben en met de dingen die ze zelf overkomen zijn.

87. Thomas Pynchon - Vineland (1990) 4*
Een wat makkelijkere Pynchon, maar wel een enorm genietbare. Pynchon biedt de werkelijkheid altijd via een lachspiegel aan. Deze keer heb ik niet erg veel gelachen, maar ik vind de manier waarop hij de uiteenlopende types neerzet die te maken hebben met controle en tegencultuur wel weer echt geweldig. Nu kan ik ook eindelijk de film One Battle After Another gaan kijken, al vrees ik wel dat in die film heel duidelijk een mening door de strot geduwd gaat worden, terwijl in het boek eigenlijk iedereen wel op een bepaalde manier gestoord is.

88. Catriona Ward - Looking Glass Sound (2023) 4*
Erg vermakelijke horror met een hele boel plotwendingen en dubbele bodems. Telkens wanneer je eindelijk denkt te snappen hoe het verhaal nu in elkaar steekt komt er weer een nieuwe verrassing. Een flinke dosis metafictie ook en toch ook een serieuze ondertoon. De vele wendingen zijn een beetje gimmicky en ik snap het direct als je hier niks mee kunt, maar voor mij was het een heuse pageturner.

89. David Szalay - Flesh (2025) 4*
De winnaar van de Booker Prize van dit jaar. Begon geweldig, kakte daarna in, om daarna weer geweldig te worden. Uiteindelijk toch wel een erg boeiende karakterstudie van een man die zich laat leiden door allerlei lichamelijke en emotionele krachten, maar die geen enkel reflectievermogen heeft en geen woorden heeft voor de dingen die hij voelt.

90. Janna Coomans - Dievenland (2025) 3,5*
Leuke non-fictie over de dieven en andersoortige criminelen uit de Middeleeuwen. Door in te zoomen op criminaliteit en de bestraffing van criminaliteit in de middeleeuwen krijg je een boeiend beeld van het gewone leven uit deze periode. Leuk ook om de parallellen en de verschillen met onze tijd te zien. Vond het af en toe wel erg opsommend en daarom wat saaiig opgeschreven. Maar zeker leuk, deze winnaar van de Libris Geschiedenisprijs.

91. Stieg Larsson - Gerechtigheid (2007) 4,5*
Heerlijke afsluiter van de Millennium-trilogie. Het is allemaal niet zo geloofwaardig meer (de goeden zijn zoveel slimmer dan de fouten bv.) maar toch weer ontzettend spannend met interessante uitweidingen over onder meer de Zweedse veiligheidsdienst en de medische wereld. En na alle verschrikkingen die de vrouwen in deze trilogie hebben moeten doorstaan is de wraak zeer zoet.

92. George R.R. Martin - A Feast for Crows (2005) 3,5*
Wat minder dan de eerste drie delen, maar nog steeds erg leuk. Er zijn wat verhaallijnen die maar weinig boeien en er zijn ook verhaallijnen uit de vorige delen die helemaal niet terugkomen in dit deel, maar er zitten toch ook weer enkele erg leuke verrassingen in en het hele gedoe met de geestelijken in Kingslanding vind ik ook erg boeiend.

Ik blik op mijn website terug op mijn leesjaar aan de hand van een awardsceremonie: De Beste Boeken van 2025 (aka de Lonnies) - Boek Uitroepteken - boekuitroepteken.nl

Ik heb lekker alle boeken waar ik in bezig was deze week uitgelezen dus ik ga nu beginnen in vier nieuwe boeken, namelijk:

* Banana Yoshimoto - Moshi Moshi (2010)
* Paul Harding - This Other Eden (2023)
* Kay Chronister - The Bog Wife (2024)
* René ten Bos - Het Laatste Woord (2025)

Op de valreep nog dit jaar uitgelezen:

https://www.boekmeter.nl/images/cover/99000/99609.jpg?cb=1642590276

Eerder zag ik de onthutsende, krachtige verfilming van dit boek door Audrey Diwan, daar kan de novelle van Annie Ernaux zelf niet aan tippen wat mij betreft, haar schrijfstijl is franjeloos en gortdroog, en daardoor ook wat afstandelijk. Het beschrevene is des te indringender natuurlijk..

Ik ga vandaag geen boek meer uitlezen, dus hier alvast mijn update van december & terugblik.

58. Pat Barker - The Voyage Home - 4*

Hertelling van de Odyssee vanuit vrouwelijk perspectief, deel 3. Niet zo sterk als de vorige twee delen, maar wel erg onderhoudend en het leest lekker weg. Door alle films/ boeken over Griekse mythologie van de afgelopen jaren zit het basisverhaal er goed in, maar dit zorgt er wel voor dat je na een tijdje verzadigd raakt.

59. Alice Loxton - Eighteen: A history of Britain in 18 Young Lives - 3*

Alice Loxton is een jonge historica die met name via TikTok en Instagram de wereld (lees: jongeren) informeert over verschillende historische gebeurtenissen, karakters en plekken. In haar boek 18 schetst ze verhalen van bekende en minder bekende personen in verschillende historische periode. De premisse was interessant, maar in de praktijk blijkt dat lang niet elk verhaal boeiend is. Na een tijdje sluipt er ook wat herhaling in. Ik geloof dat ik haar liever in video-vorm meemaak.

60. Jennette McCurdy - I'm Glad My Mom Died - 4,5*

Ik leende deze bij de bieb vanwege de intrigerende titel. Ik behoor niet tot de iCarly generatie, laat staan dat ik ooit van McCurdy gehoord had. Maar dit blijkt helemaal niet erg: I'm Glad My Mom Died geeft op een heftige maar met vlagen ook hilarische wijze inzicht in de wereld van Hollywood kindsterretjes, manipulatieve moeders en de daaruit voortvloeiende problematieken zoals eetstoornissen en verslavingen.

61. Gareth Brown - The Book of Doors - 3*

Boeken over boeken, je word er zo'n beetje mee overspoeld. The Book of Doors heeft een interessante premisse (boeken met magische krachten) maar gedurende de eerste 100 pagina's stond ik regelmatig op het punt ermee te stoppen - te traag, te saai, te veel karakters. Toen het verhaal eenmaal op gang kwam heb ik 'm toch maar wel uitgelezen, en de laatste 100 pagina's waren best onderhoudend. Zoals wel vaker had een redacteur iets kritischer mogen kijken naar de hoeveelheid pagina's.

62. Percival Everett - James - 4*

Huckleberry Finn, maar dan vanuit het perspectief van Jim. Met name de eerste helft vond ik erg sterk, vooral vanwege de schrijfstijl. Ik las Huck Finn minstens 15 jaar geleden dus het verhaal kwam maar deels bekend voor, wat wel het leesplezier bevorderde.

63. Claire Keegan - Small Things Like These - 5*

Ik las Small Things Like These vorig jaar voor het eerst (paar weken voordat de film uitkwam) en dat maakte dermate veel indruk dat ik deze week op een extra koude dag weer naar dit boekje greep. Claire Keegan gebruikt geen woord teveel om het gevoel en sfeer van New Ross weer te geven, en Bill Furlong een stem te geven. Ik heb het idee dat ie de tweede keer zo mogelijk nóg meer indruk maakte.

Aan het eind van 2025 kijk ik met een goed gevoel terug op wat ik gelezen heb. Ik maakte meer tijd vrij voor boeken, ipv dom scrollen/ voor de tv hangen. Ik deed een paar fijne ontdekkingen (David Barnett!) en heb alweer een stapeltje klaar liggen voor het nieuwe jaar.

Om af te sluiten: de top 5 van 2025.

1. David Barnett - Withered Hill (folkhorror, getipt door een boekverkoper in Hay on Wye)
2. Paul Murray - The Bee Sting (episch familiedrama, ik las het begin januari 2025 en denk er nu nog steeds wel eens aan)
3. Malachy Tallack - That Beautiful Atlantic Waltz (klein verhaal over familie, eenzaamheid en eilandleven)
4. Susan Stokes-Chapman - The Shadow Key (Welshe geschiedenis/ mysterie/ folklore mix, ingedriënten waar ik erg goed op ga)
5. Robert Macfarlane - Is A River Alive (lyrisch geschreven non-fictie over het belang van rivieren en water. Met vlagen enorm poëtisch)

84. Gareth Brown - The Book of Doors 4,25*
85. Simone van der Vlugt - Kruistocht van een Koningin 3,5*
86. Stuart Turton - The Last Murder at the End of the World 4,5*
87. Marcel van Roosmalen - Totaal 3 4*
88. John Lanchester - The Wall 4,5*
89. Janna Coomans - Dievenland 4*
90. Simon Carmiggelt - Een Stoet van Dwergen 3,75*
91. Maria Dermout - De Tienduizend Dingen 4,25*
92. Kim Stanley Robinson - Red Mars 4*
93. Allison Saft - A Dark and Drowning Tide 4*
94. Marten Toonder - De Avonturen van Tom Poes 5 4*
95. Renske de Greef - En Je Ziet Nog Eens Wat 4*
96. Harrie Jekkers & Koos Meinderts - Kunst met Peren 4,25*
97. Joost Zwagerman - De Houdgreep 2,75*
98. Louis Couperus - Sprookjes 3,5*
99. Gerrit Verhoeven en Ingrid van der Vlis - Het Slavernijverleden van Delft 3,5*

Mede door verlof was december een goede leesmaand in een goed leesjaar.

De non-fictie bestond uit de publieksversie van het onderzoek naar het slavernijverleden van Delft en uit het al door madmadder genoemde Dievenland. De eerste was lekker beknopt, maar daardoor ook wel met lange-halen-snel-thuis en de tweede was me ook iets te toegankelijk geschreven - de parallellen met het heden had ze wat mij betreft weg mogen laten. Wat ik wel heel gaaf vond aan het boek was haar gebruik van bronnen voor een ander doeleind dan waar ze ooit voor gecreëerd zijn - niet nieuw, maar het biedt nog zoveel mooie onderzoekskansen.

Ook veel Nederlandse schrijvers gelezen. De Tienduizend Dingen is terecht een 'Indië-klassieker', knappe compositie ook. De Sprookjes van Couperus waren van wisselende kwaliteit - soms een knapverzonnen verhaal, soms vooral een brij van bijzinnen en gekke grammaticale constructies. En Je Ziet Nog Eens Wat is een onderhoudend verhaal, waarbij de schrijfstijl van De Greef erg grappig is, maar doordat het ook wel trucjes zijn, beginnen ze ook wel wat te irriteren. Kunst met Peren heeft verder geen enkele literaire illusie en is vooral hilarisch. Kruistocht van een Koningin was mij te simplistisch als historische roman - chronologisch, lineair, en af en toe ook wel geschreven alsof het een kinderboek was. Jammer, want met het materiaal zelf is niets mis.

Hoogtepunten van December waren The Last Murder at the End of the World van Stuart Turton en The Wall van John Lanchester. Van Turton is dit zijn derde boek - en ook de derde die ik lees. Het knappe is dat ze alle drie compleet anders zijn, en bovendien alle drie niet lezen als een who-dunnit, terwijl ze dat uiteindelijk wel zijn. Van Lanchester had ik nog niet eerder iets gelezen, maar The Wall is echt wel een aanrader, knappe post-apocalyptische roman over ontmenselijking en verantwoordelijkheid nemen.

December:

44. Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman (1934) / 4,0*
45. Fumiko Enchi - Onnamen [Masks] (1958) / 3,5*
46. Mario Vargas Llosa - La Casa Verde [Het Groene Huis] (1966) / 4,0*
47. Hugo Claus - De Dans van de Reiger (1962) / 2,0*

De klassieker van Vestdijk is een bijzonder fraai relaas over pubertijd & een obsessieve jeugdliefde vanuit het perspectief van een (over)gevoelige en onzekere jongen. Het boek kent meerdere prachtige passages, over vriendschap, onvermogen, onbegrip, etc. en ik vond het bij vlagen ook best ontroerend. De beste Vestdijk van de drie die ik tot nu toe las. Ik heb er nog een aantal staan hier, dus zal er dit jaar weer eentje uit de kast pakken.

Onnamen is een sterk pyschologisch drama over twee vrienden die compleet in de macht zijn van de spelletjes die de vrouw waarop ze verliefd zijn en haar schoonmoeder met hun spelen. Strak geschreven werkt het boek toe naar een onvermijdelijke climax. Het boek heeft wat weg van enkele Tanizaki's, maar is ook genoeg eigen om zich te onderscheiden. Fumiko Enchi stond al langer op mijn lijst om een keer iets van te lezen en deze eerste valt niet tegen.

La Casa Verde is mijn 2e Vargas Lllosa, na het geweldige La Ciudad y los Perros vorig jaar. Dit boek is nog wat complexer en gelaagder, zowel in opzet als schrijfstijl, want we volgen zoveel personages en het boek verandert zo vaak van perspectief, zonder dat altijd duidelijk is wie er aan het woord is of waar we ons op de tijdlijn bevinden. In de eerste helft vond ik alle verhalen desondanks wel ontzettend meeslepend en intrigerend, maar in de 2e helft begon ik toch bij sommige stukjes wat van mijn interesse te verliezen. Uiteindelijk vond ik het uiteindelijk wellicht iets te complex voor zijn eigen gezondheid, maar dat is een klein smetje, want La Casa Verde zit vol boeiende personages, geweldige settings en verweefd op een interessante manier verschillende stukjes Zuid-Amerikaanse geschiedenis met elkaar. Ik heb grotendeels enorm van het boek genoten en alvast heel veel zin in de volgende van hem.

De Dans van de Reiger heeft een toffe setting en enkele aardige ideeën & momenten, maar ik vond het psychologisch vrij simplistisch en mager. Ik heb mijn exemplaar ergens 2ehands meegenomen en het is wellicht een wat random pick voor mijn 1e Hugo Claus, ik zal hem op basis van dit werk iig nog niet afschrijven.

Fijne laatste leesmaand dus, en ik ben zeer tevreden dat ik in totaal op 47 gelezen boeken uitkom dit jaar. Nog wat statistiekjes:

25/47 Vrouwelijke auteurs
Pagina's gelezen: 10,701
Dunste boek: Hugo Claus - De Dans van de Reiger (1962) / 66 pagina's
Dikste boek: Herman Melville - Moby Dick (1851) / 634 pagina's
Oudste boek: Herman Melville - Moby Dick (1851)
Beste boek: Virginia Woolf - Mrs. Dalloway (1925) / 4,5*

Beste leesmaand: Maart
Minste leesmaand: Januari
Gemiddelde waardering: 3,3*

Per regio:
Europa: 24
Azië: 12
Noord-Amerika: 4
Afrika: 2
Oceanië: 0
Zuid-Amerika: 5

10 beste boeken gelezen in 2025:
1. Cat Marnell - How to Murder Your Life (2017)
2. Wessel te Gussinklo - Zeer Helder Licht (2014)
3. Thomas Hobbes - Leviathan (1651)
4. Wessel te Gussinklo - De Weergekeerde Bloem (2017)
5. Elif Şafak - Drie Dochters van Eva (2016)
6. Elif Batuman - The Idiot (2017)
7. Sinan Çankaya - Mijn Ontelbare Identiteiten (2020)
8. Daniel Kahneman - Thinking, Fast and Slow (2011)
9. Sally Rooney - Intermezzo (2024)
10. Fjodor Dostojevski - Witte Nachten (1848)

Dat boekje van Claus ken ik niet Koenr, maar de auteur is het zeker waard niet te worden afgeschreven. Het vooral als titel bekende/beruchte Het Verdriet van België vond ik een dikke, bittere, lastige pil om te doorworstelen maar uiteindelijk zeker zijn tijd/energie waard! Al prefereer ik toch nog steeds, en altijd, Boon.

Vargas Llosa & Virginia Woolf zijn twee namen die wel op mijn interesselijstje staan voor 2026 verder.

https://m.media-amazon.com/images/S/compressed.photo.goodreads.com/books/1389211724i/19232680.jpg

“No one is finally dead until the ripples they cause in the world die away, until the clock wound up winds down, until the wine she made has finished its ferment, until the crop they planted is harvested. The span of someone’s life is only the core of their actual existence.”

Mijn tweede Discworld en ik ben qua volgorde begonnen bij de 'Death' serie. Dus na Mort - die ik iets beter vind - nu Reaper man uit. Pratchett ligt me wel, maar dat had ik al verwacht na het lezen van Good Omens...

https://www.boekenwebsite.nl/files/imagecache/detail2x/licht-augustus.jpg

Woelige tijden in Huize Etta. Deze winter deed ik Faulkner. Natuurlijk in herleesstand. Eerste keer was ergens rond 1994. Blijft beklemmend en bezwerend

panjoe (moderator)
December:

30. Gabriel García Márquez - Honderd Jaar Eenzaamheid

Ik lees zelden een boek in het Nederlands, maar de Colombiaanse vriend die dit boek cadeau gaf stond erop dat ik hem in het Nederlands zou lezen, omdat dat volgens hem dichter bij het oorspronkelijke Spaans lag. Ik heb er uiteindelijk lang (+/- drie weken) over gedaan om het uit te lezen, maar dat was niet omdat ik niet onmiddelijk gegrepen werd door García Márquez' magische realisme. Een geweldige geschiedenis van de familie Buendía, stichters van het Colombiaanse dorp Macondo, dat je constant op het verkeerde been zet en commentaar geeft op allerlei grotere contextuele narratieven: lokale gewoontes en cultuur, Colombiaanse nationale politiek, Amerikaans neokolonialisme, ga zo maar door. Een klassieker die die status dubbel en dwars verdient. 9,3/10

Ik heb het afgelopen jaar dus dertig boeken gelezen, en dit waren mijn tien favorieten (beknopte recensies zijn terug te vinden in dit topic):

1. Mikhail Bulgakov - The Master and Margarita (1966) - fantasy / satire
2. Gabriel García Márquez - Honderd Jaar Eenzaamheid (1967) - familiesaga / historische fictie
3. Brian Catling - Hollow (2012) - dark fantasy / historische fictie
4. Ursula K. Le Guin - The Left Hand of Darkness (1969) - science fiction
5. Brian Catling - The Vorrh (2012) - dark fantasy
6. Karl Ove Knausgård - The Third Realm (2022) - gothic horror
7. Olga Tokarczuk - Drive Your Plow Over the Bones of the Dead (2009) - mysterie / ecokritiek
8. Safae El Khanoussi - Oroppa (2024) - diaspora
9. Tsitsi Dangarembga - Nervous Conditions (1988) - postkoloniaal / coming of age
10. Michel Nieva - Dengue Boy (2023) - science fiction / satire

Met als honorable mention de Annihilation trilogie van Jeff VanderMeer - een sciencefictionsaga met elementen uit kosmische horror die afgelopen jaar met Absolution onverwachts een vierde deel heeft gekregen. Deze staat op de lijst voor 2026, net als o.a. deel twee en drie van Catlings Vorrh-trilogie, het volgende deel van Knausgårds horrorsaga, minstens één Cormac McCarthy, en een paar boeken met non-fictie over Palestina.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:27 uur

geplaatst: vandaag om 08:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.