menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
avatar van Zachary Glass
Nu ben ik aan het lezen in Darwins Hofvijver van Tijs Goldschmidt, daarna staat Gesloten wegens familieomstandigheden van Luc Boudens op het programma

+ leeswerk in ontwikkeling: Middlemarch van George Eliot

avatar van lebowski
Seth Mnookin - Hard News (The Scandals at the New York Times and their meaning for American media)

In 2003 werd NYT-reporter Jayson Blair ontmaskerd na jaren plagiaat, vervalsingen en verzinsels. De krant schudde op zijn grondvesten en de halve directie moest het veld ruimen. Of: hoe de werkelijkheid spannender kan zijn dan fictie.

dutch2
Lijkt een beetje op de film Shattered Glass. Klinkt trouwens wel spannend.
Aan de andere kant, ik lees altijd graag de berichten op de NY-Timessite, ben nu wel benieuwd wat ze me allemaal hebben wijs gemaakt de laatste jaren.

avatar van Koenr
Laatst Mario Puzo - Omerta gelezen en nu in John Grisham - Bleachers bezig.

Maar ik lees niet zo veel, alleen in de vakantie wil ik nog wel eens een paar boeken pakken.

JonnieBrasco
Laatst gelezen boek was van Calleman, met als titel: "De maya-kalender en de evolutie van het bewustzijn". Suggestief en zeer inspirerend boek, een en al bevestiging en herkenning, al weken min of meer gesprekstof van de dag.

dutch2
JonnieBrasco schreef:

Laatst gelezen boek was van Calleman, met als titel: "De maya-kalender en de evolutie van het bewustzijn". Suggestief en zeer inspirerend boek, een en al bevestiging en herkenning, al weken min of meer gesprekstof van de dag.
En de vraag is dan: Waar gaat het eigenlijk over? Wat wordt bevestigd en wat wordt herkend? Ben benieuwd!

JonnieBrasco
dutch2 schreef:

En de vraag is dan: Waar gaat het eigenlijk over? Wat wordt bevestigd en wat wordt herkend? Ben benieuwd!

Daar zou ik even een voor moeten gaan zitten, aangezien me het moeilijk lijkt dit even beknopt in een paar minuten te formuleren.

dutch2
Ik zou zeggen: doe je best!

Freud schreef:

Walter Moers, de schrijver van het geniale De 13 1/2 levens van kap'tein Blauwbeer


Humor van de bovenste plank! Wellicht zelfs een grotere grappendichtheid dan Pratchett

Laatst gelezen boeken:

Odysseus - Homerus
Il Principe - Macchiavelli

Ik lees boeken achter elkaar, niet door elkaar. Dat vind ik echt niet te doen. Ik heb mezelf nu ook de regel opgelegd dat ik eerst het huidige boek uitlees vóór ik een nieuw boek aanschaf. Anders gaat het hetzelfde als met mijn vinyl collectie

Ik heb wel de twee kleine boekjes van Geert Mak tussendoor gelezen (Gedoemd tot Kwetsbaarheid en Nagekomen Flessenpost), maar dat telt niet.

Nu ben ik bezig in:

Friedrich Nietzsche - Voor bij Goed en Kwaad.

Een werk wat bij mij zowel enorme bewondering als gigantische weerzin opwekt. Prachtig geschreven en onweerstaanbaar interessant. Filosofie is om je geest te prikkelen, Nietzsche prikt er met naalden in.

neo
Nietzsche is dan weer iets waar ik juist geen muziek bij kan luisteren.

Dan kun je net zo goed meteen aan de absint gaan, ja. Normaliter kan ik goed instrumentale muziek draaien tijdens het lezen, maar bij Nietzsche moet ik stilte hebben.

neo
Het is dat ik al praktisch enkel instrumentale muziek luister

avatar van Zachary Glass
Hobbes schreef:

maar bij Nietzsche moet ik stilte hebben.




Ik kan me een passage herinneren bij Schopenhauer waarin hij het had over "stilte" en hoe enkel idioten zich kunnen concentreren met rumoer in de omgeving

neo
Ik hoop dat hij het over zijn ''eigen gebied'' had?

dutch2
Zachary Glass schreef:
Ik kan me een passage herinneren bij Schopenhauer waarin hij het had over "stilte" en hoe enkel idioten zich kunnen concentreren met rumoer in de omgeving.
Behalve Vestdijk. Die zette een stofzuiger aan om zich te kunnen concentreren op zijn schrijfwerk. Maar goed, het continue geloei van een stofzuiger is misschien ook wel een soort van stilte. En Vestdijk was geen idioot he

avatar van Zachary Glass
dutch2 schreef:
Behalve Vestdijk. Die zette een stofzuiger aan om zich te kunnen concentreren op zijn schrijfwerk. Maar goed, het continue geloei van een stofzuiger is misschien ook wel een soort van stilte. En Vestdijk was geen, he


Verre van. Een duivelskunstenaar, dat was hij

Ik heb trouwens die stofzuiger van Vestdijk gezien op Nederland 3 (staat toch in het Vestdijk museum?). Een pre-Nilfisk als het ware

Toch wel een televisiemoment om te koesteren

dutch2
Zachary Glass schreef:

Ik heb trouwens die stofzuiger van Vestdijk gezien op Nederland 3 (staat toch in het Vestdijk museum?).
Volgens mij staat ie in het Letterkundig Museum. Ik geloof trouwens niet dat er zoiets als een Vestdijkmuseum bestaat. Zou hij wel verdiend hebben trouwens.

neo
Off topic. Neem aan dat dit over Simon Vestdijk gaat? Weet praktisch niks van hem.

avatar van Zachary Glass
dutch2 schreef:

Volgens mij staat ie in het Letterkundig Museum. Ik geloof trouwens niet dat er zoiets als een Vestdijkmuseum bestaat. Zou hij wel verdiend hebben trouwens.


Juist Daar was het .

Samen met nog allerhande schrijverprullaria

Viel me wel wat tegen dat het Letterkundig Museum de total-loss Austin Healey van W.F. Hermans niet bezat

dutch2
neo schreef:

Neem aan dat dit over Simon Vestdijk gaat? Weet praktisch niks van hem.
Yup. De grote, behoorlijk in de vergetelheid geraakte, Simon Vestdijk. Voor sommigen was zijn proza wat te afstandelijk, maar als je daar doorheen kunt prikken, krijg je zeldzaam intelligente en (soms) zeer gevoelige romans te lezen.

neo
Hoor vaak genoeg de naam vallen maar ja waar is de tijd om je je erin te verdiepen...

dutch2
Nou, je kunt beginnen met het huren van de film Pastorale 1944, een redelijke adaptatie van een prachtig boek. Als je de film niks vindt, zou ik zeker niet aan Vestdijk beginnen. Vind je de film wel goed, dan krijg je er in de roman nog een stuk knapperend proza bij!

avatar van Zachary Glass
dutch2 schreef:

dan krijg je er in de roman nog een stuk knapperend proza bij!


en één van de leukste namen in de Nederlandse literatuur: Poerstamper

neo
Bedankt voor de tip dutch2 maar ik ben niet iemand die echt achter een bepaalde film aangaat, ook al is het maar huren

dutch2
Man, je weet niet wat je mist

Maar mocht ie ooit op tv komen...

Om maar terug te gaan naar het begin van het topic. Ik lees ook graag samen met muziek. Van stilte word ik gek. Boeken lees ik ook altijd door elkaar, wegens het trage tempo dat ik lees, kan soms het ene boek mij niet boeien op dat moment en dan pak ik een ander. Ik heb sinds vanmorgen Extremely Loud and Incredibly Close uit van Jonathan Safran Foer (ook van Everything is Illuminated), aanrader! Ik was eerder begonnen in Dave Eggers' How We Are Hungry, en daar ga ik dus mee verder. Het liefst lees ik boeken in hun originele taal...
Oja, als ik lees staat er ook meestal filmmuziek op.

avatar van Zachary Glass
Bloompje schreef:
Van stilte word ik gek


Je kan er niet gek van worden ... want absolute stilte bestaat niet. Het is niet omdat je niets hoort, dat er niets is


Ik heb sinds vanmorgen Extremely Loud and Incredibly Close uit van Jonathan Safran Foer


Wel ... ja

Er wordt ook nogal veel in geouwehoerd over liedjes van The Beatles ... misschien een valabele tip voor sommige gebruikers hier

Verder blijft de oude man met het kaartensysteem bij en ... de theorie over Hamlet en de doden. Mooie literatuur hoor

Ik vond het een mooi boek. Ik vond het aangenamer lezen dan Everything is Illuminated. (Sorry, ik ben nooit goed geweest in recensies) .

dutch2
Bloompje schreef:

Oja, als ik lees staat er ook meestal filmmuziek op.
Maar word je dan niet erg afgeleid door die muziek? Ik heb zelf vroeger weleens geprobeerd om tegelijk te lezen en muziek te draaien, maar binnen de kortste keren gingen de letters voor mijn ogen dansen en hoorde ik alleen nog maar die muziek. Zelfs in de trein kan ik nauwelijks lezen, met al die verschillende geluiden om me heen.

Ik denk trouwens wel dat filmmuziek een aardige keuze is, omdat dat meestal sfeermuziek is en je dan niet wordt afgeleid door heftige zangpartijen en zo.

dutch2 schreef:


Ik denk trouwens wel dat filmmuziek een aardige keuze is, omdat dat meestal sfeermuziek is en je dan niet wordt afgeleid door heftige zangpartijen en zo.


Ja, juist daarom. Uiteraard zijn niet alle soundtracks van toepassing, bijv Gladiator of Star Wars. Meestal lees ik obv van Yann Tiersen of Rachel Portman of Phillip Glass of Mychael Danna.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:24 uur

geplaatst: vandaag om 03:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.