menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Niets is zo fijn om op een zondag als vandaag een lekker boek te lezen en de één na de andere cd te draaien.

Welk boek hebben jullie als laatste gelezen ? En hoe beoordeel je het ?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img43.exs.cx/img43/2051/lichtjaar0mr.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Lichtjaar - Arnout ter Haar 4,5 *

aERodynamIC schreef:
Niets is zo fijn om op een zondag als vandaag een lekker boek te lezen en de een na de andere cd te draaien.

Hulde voor aERo, Een boek lezen en muziek draaien tegelijkertijd, ik kan het simpelweg niet Wanneer ik lees moet het absoluut stil wezen. Nu ik erover denk, ben ik best een enorm grote bewonderaar van de stilte. Ik ben dan ook een gepatenteerde saaie mens

4,5 *

Alvast aan 't opwarmen voor boekenmeter?

Ik heb me vandaag enorm kunnen opwarmen aan "Een gebied zonder eind" van Günter Grass. Blijkt een verdomde kopstoot te wezen richting spook van de Eeuwige Vooruitgang

Hoe beoordeel ik een boek?

- Breekt het boek het ijs dat mijn bewustzijn overkoepelt?

- Wordt er wat aangevangen met de taal (m.a.w. hoe wordt het Menselijke Verlangen Tot Communicatie gevangen in de zinnen? )

- In welke mate blijft het boek nazinderen? Is het een lucifer aan een traag brandende kaars of een staaf dynamiet (b.v. traag brandende kaars = David Copperfield van Charles Dickens/Staaf dynamiet = Disgrace van J.M. Coetzee).

- Hoe gaat het boek de dialoog aan met andere literatuur? (wat Grass dus schitterend doet in "Een gebied zonder Eind" dat in zekere mate een fonkelend tribuut is aan Theodor Fontane)

En ten slotte - wat is "goede" (om even het cowboy & indiaantje-baantje te betreden ) literatuur???? Daar onderschrijf ik de woorden van Heiner Müller:

Het gaat niet om informatie, maar om de mededeling van een gevoeligheid. Door de manier waarop hij formuleert kan een schrijver meedelen hoe met hem staat.

Dat is rijker dan informatie, dan een vreemd voorwerp door midden of met behulp van tekst te transporteren. Want je eigen gevoeligheid op een andere manier waarnemen, dàt helpt. Buiten de syntactische ordening om wordt iets meegedeeld dat niet mededeelbaar is. Daar moet de lezer aan werken, om het op zichzelf te betrekken, want hij weet niet wat hem daar wordt medegedeeld.

Maar dan weet hij ook niet meer wie hij is. En wie niet weet wie, wat en waar hij is, die moet zich roeren. Dat is het revolutionaire moment in dat soort teksten, ze brengen verandering teweeg.

neo (crew)
De heilige Antonio van Arnon Grunberg. Ik kies zelf vaak zoals dit laatst gelezen boek voor korte(re) boeken van een pagina of 100. Nimmer denk ik er eigenlijk echt goed over na wat een boek nu goed maakt. Zolang het makkelijk wegleest, de schrijver of schrijvsters origineel schrijft met een meeslepende wijze...

als voorbereiding op http://boekmeter.nl/ zeg maar

Kos
Zachary Glass schreef:

Wanneer ik lees moet het absoluut stil wezen.
Idem hier. Hoe kun je nu fatsoenlijk een boek lezen als er muziek uit je speakers komt? Dan moet je toch je aandacht verdelen en dat is natuurlijk zonde .

Jordy schreef:

als voorbereiding op http://boekmeter.nl/ zeg maar

Nou, hieraan kun je zien dat ik minder op moviemeter bivakeer dan op musicmeter. Dit topic heb ik dus even totaal gemist. Maar een mooi voornemen !!!
Beschouw dit dan inderdaad maar als voorbereiding

neo (crew)
Sowieso kan ik met praktisch iedere cd uit mijn collectie heerlijk lezen, het voordeel van filmmuziek dus

Kos schreef:
(quote)
Idem hier. Hoe kun je nu fatsoenlijk een boek lezen als er muziek uit je speakers komt? Dan moet je toch je aandacht verdelen en dat is natuurlijk zonde .

Ja, dan moet je niet Venetian Snares ofzo opzetten

Ik draai de muziek dan wel meer op de achtergrond, en kies vaak voor de rustige soort (en dan doet instrumentaal het natuurlijk goed). Maar ik kan veel dingen tegelijk; zal wel door mijn beroep komen.

Als ik lees, kies ik vaak voor muziek die ik al goed ken. Gisteren heerlijk uren op de bank gelegen, terwijl Erlend Oye, Explosions In The Sky, Motorpsycho, etc. langs kwamen.

Ik lees altijd meerdere boeken tegelijk en doe er dan veelstelang over. Ik lees nu oa. het boek van Andre Manuel.

Yak
Ik lees ook bijna nooit met muziek op de achtergrond. Geen idee waarom eigenlijk. Ook in de trein is het altijd het één of het ander, maar nooit muziek en boek tegelijkertijd.

Ik lees boeken ook altijd door elkaar, lees ze soms niet uit, begin overnieuw, geef een ander boek prioriteit, en meer van dat onhandigs. Momenteel lees ik A Heartbreaking Work Of Staggering Genius, Jan Wolkers' boekenweekgeschenk Zomerhitte, en de Hitchhiker's Guide omdat ik die herlezen wil hebben voor de film uitkomt. Maar vorig weekend had ik daar ook About A Boy van Hornby weer doorheen gefietst. Schiet allemaal niet op dus.

Wat overigens wel leuk is: een boek lezen met de soundtrack van een later gemaakte verfilming op de achtergrond.

Ik lees altijd meerdere boeken tegelijk en doe er dan veelstelang over

zeer herkenbaar

ik neem mij altijd voor om het bij één boek te laten, maar dan kom ik weer iets tegen en dan denk ik hé dat is ook wel interessant. tja en dan is het te laat.

momenteel zit ik in huxley's eiland te lezen en ursula nuber's de valkuil van het egoisme

Ik heb in het begin altijd problemen als ik lees met muziek, maar eens je in het boek zit valt de muziek min of meer weg (dus veel nut heeft het niet) Vroeger las ik altijd beneden in de woonkamer en daar had mijn vader altijd een cd opstaan, dus ik ben er wel een beetje in getraind intussen. Mijn perfecte leescd is Bleu van Preisner, omdat ik vroeger toen ik tien was maar een cd kende beneden en dat was die.
Maar lezen met Tom Waits of de Nieuwe Snaar op is totaal onmogelijk, dat vind ik ook.

Laatste goede boek is Wilde Reise durch die Nacht dat ik nu aan het lezen ben (om mijn Duits wat te oefenen) Het is een boekje van Walter Moers, de schrijver van het geniale De 13 1/2 levens van kap'tein Blauwbeer en het is op een leuke manier gebaseerd op de etsen van Gustave Doré. Het boekje is met zijn etsen geillustreerd, maar omdat Duré natuurlijk al lang dood is heeft Moers zijn verhaal zo geconstrueerd dat de tekeningen erin passen in plaats van andersom, en dat is een erg leuk procédé, zeker als je de tekeningen al kent uit Don Quichote of een ander door Doré geillustreerd boek.
Het verhaal zelf is gewoon erg leuk en vlot geschreven zoals Moers altijd doet, net niet te moeilijk om in het Duits te lezen maar meer dan goed genoeg om je niet te ergeren. En het barst natuurlijk van de fantasie zoals gewoonlijk

Yak
Overigens heb ik wel zin in BoekMeter.nl, want ik heb het idee dat ik veel meer boek-gerelateerde dan muziek-gerelateerde rare tics heb. Lezen jullie boeken stuk (als in: ziet het boek er niet meer uit als je ermee klaar bent)? Schrijven jullie je naam erin? Hoe pakken jullie de allerlaatste regels van het boek aan? Ezelsoren of boekenleggers? Gaat bij een hardback meteen de omvouwkaft eraf, of laat je 'm zitten? Zijn je boeken netjes geordend, of staan ze in de kast alsof ze er van grote afstand zijn ingeworpen?

De vragen deze levens.

Haha, ik ben daar eigenlijk erg netjes in. Boeken probeer ik tijdens het lezen zo lang mogelijk mooi te houden (kan ik erg ver in gaan, don't ask ) en in de kast staan ze netjes gerangschikt op schrijver, taal en grootte.

Leren met instrumentale (film)muziek heb ik lange tijd wel gekunt, radio of songs is haast ondenkbaar, maar lezen doe ik liever niet, omdat ik toch zoveel mogelijk in de wereld van het boek wil kruipen. Ik merk ook steeds meer dat ik of afdwaal naar de muziek, en me helemaal uit het verhaal laat sleuren, of ik ga zo op in het verhaal dat ik de muziek toch helemaal niet meer hoor

JonnieBrasco
Laatst gelezen boek: De Celestijnse Belofte van James Redfield.
Nu bezig met: Bewust Dromen van de enige echte dromen-expert Robert Moss.
Volgende boek: Iets over de galactische voorspellingen van de Maya's... Iemand een tip?

Ik ben erg zuinig op mijn boeken, maar dat lukt niet altijd. Ik zet ze wel netjes op het schap, maar als ze omvallen heb ik vaak geen zin ze recht te zetten en zo dus dat blijft niet lang staan. Als ik een boek ergens mee naartoe neem dan draag ik er ook weinig zorg voor en zo, maar ik haat het wel als een boek er niet goed uitziet
Ezelsoren gebruik ik altijd in cursussen en bibliotheekboeken over architectuur (als je ergens iets leuks hebt gezien: hup, ezelsoortje) Terwijl ik op mijn eigen (veel te dure) architectuurboeken waanzinnig zuinig ben en altijd papiertjes scheur voor aanduidingen. Leesboeken lees ik altijd met bladwijzer. Het leukst zijn natuurlijk de boeken met een lintje.
Heb ook een hekel aan paperbacks, en ik kan er ook totaal niet tegen als strips hun blaren gaan verliezen omdat ze slecht gebonden zijn. Ik kan een stripverhaal echt opnieuw gaan kopen gewoon omdat er een blad los zit.
Losse kaft mag gewoon blijven zitten, zolang hij niet begint op te blazen tijdens het lezen.
Ik ruik ook vaak aan een boek als ik het ga kopen, het moet goed ruiken of ik laat het staan als ik aan de inhoud twijfel. Heb ik van mijn vader die doet dat ook altijd.
Schrijven in boeken is taboe, maar eens ik eraan begin (voor cursussen of zo, die zijn bij ons meestal ook behoorlijk sjiek) dat loopt het helemaal fout en begin ik te onderstrepen en omcirkelen en extra vet te onderstrepen als ik het overzicht verlies en zo.
Ach, ik kan lang doorgaan zo hoor, misschien moet ik het wat opsparen voor volgend jaar

Freud schreef:

Ik ruik ook vaak aan een boek als ik het ga kopen, het moet goed ruiken of ik laat het staan als ik aan de inhoud twijfel. Heb ik van mijn vader die doet dat ook altijd.

Aha - mijn vader en ik zijn niet meer alleen

Mijn boeken staan "organisch" (kriskras dus) in mijn boekenrekje, net zoals mijn cd's lukraak door mijn kamer slingeren.

Pas op - er steekt daar een weloverwogen theorie achter (*Zach proest het uit wanneer hij zijn hoogdravende zinsconstructies leest*):

literatuur en muziek laten zich niet derigeren door structuren (alhoewel de academici wel gedegen structuren hebben bedacht om de literatuur in onder te brengen, tiens).

Waarom zou ik me dan gedragen als een van de toren gevallen boekendictator en mijn prachtige (het is mijn verzameling boeken, dus is het vanzelfsprekend prachtig ) letterenconstructies met de accuratesse van een rigoureuze boekhouder onderbrengen in een door mij uitgekiend classificatiesysteem? Dat voelt niet goed, chaos dient er te wezen in mijn letterenbestaan

Ik heb best wel een voorliefde voor pockets, ze zijn zo charmant democratisch geprijsd (belangrijk voor mij! ). Na verloop van tijd gaan ze er danig getaand uit zien dat ze nog méér onweersteenbaar worden

Mijn boeken staan vooral op uitzicht geordend, zodat er geen kleine boekjes in de verdrukking staan tussen van die kanjers, en zodat boeken die een beetje dezelfde stijl hebben in elkaars buurt staan (bij strips hangt dat meestal samen met de uitgeverij, maar dat is geen bindend criterium) Ook de mate waarin ik met de boeken gezien wil worden is belangrijk: pulpboeken staan niet in open rek maar liggen in de kast om maar een voorbeeld te noemen. Niet dat iemand ooit mijn boekenrek bekijkt, ik doe het eerder om mezelf het idee te geven dat ik een beschaafd mens met stijl ben

Yak
Ik probeer mijn cd- en lp-collectie een beetje op orde te houden door ze alfabetisch te rangschikken, en er zuinig mee om te springen, maar dat lukt me bijna nooit. Tot voor kort pasten mijn nieuwe cd's niet meer in de rekken die ik had, en had ik ze dus met boekenleggers en ander gevonden materiaal maar op een cd-kast gerangschikt. Als ik daar een cd uit wilde vissen, ging het zoals wanneer je een tafelkleed weg wil trekken terwijl het servies nog op tafel staat. Maar ik probéér het georganiseerd te houden. En verkreukelde boekjes (je kent het, wanneer je ze verkeerd hebt teruggedaan en die verrekte halvemaantjes erin zijn gestanst), ik heb er echt een teringhekel aan.

Maar met boeken ben ik juist een enorme ransaap. Ze staan of liggen enigszins in de buurt van mijn boekenkast, zijn verkreukeld, en zitten vol met ezelsoren. Jaren geleden kocht ik de allermooiste en allerduurste LOTR en beloofde plechtig hem te koesteren als ware het mijn eigen kind. Momenteel ziet het ding eruit alsof het recht van de vuilnisbelt komt.
Waarom ik mijn platen wel enigszins netjes probeer te houden (wat mislukt) en mijn boeken niet: geen idee.

Yak schreef:
Lezen jullie boeken stuk (als in: ziet het boek er niet meer uit als je ermee klaar bent)? Schrijven jullie je naam erin?

Ik ga vrolijk verder met de tros vragen die Yak over ons heenliet

Ik schreef een paar berichtjes vroeger dat mijn pockets een verweerd aanzien hebben, maar ... dat blijkt helemaal niet het geval te zijn.

Ik heb er een stuk of twee die er gehavend uitzien: de Victor Bockris-biografie van Andy Warhol (oorzaak: lekkend inktbuisje in mijn boekentas) en "Het Stenen Bruidsbed" van Harry Mulisch (dat boek heb ik een viertal keer gelezen dacht ik).

Ik ben dus een "cleane" lezer klaarblijkelijk (yep! heb zopas mijn boekenrekje gecontroleerd) ... Het monster-drieluik van Tom Lanoye (Het Goddelijke Monster/Zwarte Tranen/Boze Tongen) leende ik ooit uit aan een vriend:

reactie vriend: " maar dit zijn nieuwe ongelezen boeken! "

En toch had ik ze gelezen

Ik vermoed dat mijn vader daar voor iets tussen zit, die gaat altijd om met z'n boeken al waren het kleine diamanten. Blijkbaar heb ik dat opgepikt

Hans Dorrestijn - finale kwijting...... en ik zit er al minstens vier weken in.....

JonnieBrasco schreef:

Laatst gelezen boek: De Celestijnse Belofte van James Redfield.
Nu bezig met: Bewust Dromen van de enige echte dromen-expert Robert Moss.
Volgende boek: Iets over de galactische voorspellingen van de Maya's... Iemand een tip?

Fingerprints of the Gods al eens gelezen?

neo (crew)
Freud schreef:

Mijn perfecte leescd is Bleu van Preisner, omdat ik vroeger toen ik tien was maar een cd kende beneden en dat was die.

Las gister een boek van Leon de Winter met precies deze cd en Rouge en Blanc

JonnieBrasco
lebowski schreef:
(quote)

Fingerprints of the Gods al eens gelezen?

Nee, dank voor de tip!

neo schreef:
(quote)

Las gister een boek van Leon de Winter met precies deze cd en Rouge en Blanc

Was het Serenade?

Tijdens mijn vakantie enorm genoten van "De Schaduw van de Wind" van Carlos Ruiz Zafon.

Is er al wat nieuws te vernemen over "Boekenmeter"?

neo (crew)
Zachary Glass schreef:
(quote)

Was het Serenade?

Nee, Zoeken naar Eileen W (gaap)

dutch2
Mario Vargas Llosa - Het Paradijs om de Hoek

Matig voor Vargas Llosa-begrippen.

Edit: Boeken en muziek tegelijkertijd? Gaat echt niet, in mijn geval tenminste.

Bright Lights Big City... noodgedwongen in het Nederlands.... nu Kundera's "Unbearable Lightness of Being".

dutch2
Dat zijn twee prachtboeken. Ben benieuwd naar je recensies

Gast
geplaatst: vandaag om 18:04 uur

geplaatst: vandaag om 18:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.