MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Vraag van de dag

zoeken in:
Claus wordt door velen beschouwd als de beste Belgische schrijver. Ik denk dat het als Belg zijnde erger moet zijn om hem niet te kennen dan als Nederlander. Maar in Nederland geniet hij toch ook een zeker aanzien, dacht ik?

Ik moet een beetje huilen.

Bij de lezende volwassenen wel, lijkt me?

AOVV schreef:
Claus wordt door velen beschouwd als de beste Belgische schrijver. Ik denk dat het als Belg zijnde erger moet zijn om hem niet te kennen dan als Nederlander. Maar in Nederland geniet hij toch ook een zeker aanzien, dacht ik?
Volgens mij is Brusselmans bekender...

Masimo schreef:
Ik moet een beetje huilen.

ach meisje toch.

Ja, ik heb het zwaar. Dank voor het medeleven. Je bent een goede vent!

Beste Belgische schrijver is natuurlijk Brusselmans, ondanks dat hij dat zelf ook al vindt.

niels94 schreef:
(quote)

Ik doe ook VWO, we behandelen bij het vak Nederlands flink wat schrijvers en ben zeker niet ongeletterd maarre... sorry. Naam kkwam me ergens wel bekend voor maar had het niet eens aan 'schrijver' gelinkt. Misschien toch niet bekend genoeg voor een facepalm? Als je Mulish o.i.d. nou niet zou kennen, oké
Verder dan dat Mulisch een schrijver was kom ik toch ook niet hoor

en wie kent Hugo Claus nu niet

Brusselmans bij DWDD is sowieso geniaal, altijd Matthijs(+tafelgast) in de zeik nemen!

jassn schreef:
(quote)
Verder dan dat Mulisch een schrijver was kom ik toch ook niet hoor

*facepalm*

Mb.
Het is ook maar net wat je meekrijgt. Ik ken ook genoeg mensen die nog nooit van Jay-Z hebben gehoord, terwijl ik in eerste instantie zou denken dat deze genoeg op TV en radio voorbijkomt om de naam in ieder geval te kunnen herkennen.

Mb. schreef:
Het is ook maar net wat je meekrijgt. Ik ken ook genoeg mensen die nog nooit van Jay-Z hebben gehoord, terwijl ik in eerste instantie zou denken dat deze genoeg op TV en radio voorbijkomt om de naam in ieder geval te kunnen herkennen.

Kijk, zo hoort het! Gewoon weer de rust terugbrengen :")

Viva la revolution!

Op naar een Claus-beschaving!

Aaaahh!

Oke, Arrie, pak die bezem maar.

Dan haak ik af, last van claustrofobie.

Misterfool schreef:
Maar sowieso heb ik erg weinig gehoord over Belgische schrijvers bij Nederland. Wel veel over nederlandse schrijvers en uiteraard de grote 3.

Van Ostaijen, grapjas? En heb je de Dautzenberg nooit doorgelezen? Bovendien, men spreekt ook nog wel eens van de Grote Vijf, zijnde uiteraard Reve (die echt een held was), Mulisch en Herman, plus Claus en Wolkers. (Of Hella S. Haasse, maar die doet alleen mee omdat vrouwenemancipatie.)

Overigens vindt dhr. Slowgaze dat Frans Kellendonk bij de grote drie hoort, i.p.v. Mulisch en Hermans.
En men zou absoluut de Vlaamsche schrijvers Paul van Ostaijen, Hugo Claus, Serge Feys, Tom Lanoye en Herman de Coninck moeten kennen.

deric raven schreef:
Dan haak ik af, last van claustrofobie.

En de Grote Vijf is natuurlijk wel voor de Claus/Wolkers/Hella-fans.. Ik zou toch eerder van een Grote Drie spreken. Die anderen hangen er een beetje achter, niet?

Misterfool
@ slowgaze
Het staat wel in dautzenberg, maar naar mijn weten hebben we het expliciet nooit echt over Claus gehad. Wel van ostaijen inderdaad(Avant-gardische schrijver beroemd door zijn tekstuele collage's als ik het niet verkeerd heb)

Masimo schreef:
Viva la revolution!

Op naar een Claus-beschaving!

Aaaahh!

Oke, Arrie, pak die bezem maar.

Dat is dus een beschaving zonder stropdassen.

[maar dit berichtje mag ook mee in de stofzuiger van een moderator.]

Klopt. Enkel de strop(das) voor hen die Claus niet kent.

Oei.. Nu herken ik Serge Feys in de post van de heer Slowgaze niet. Shit. En meneer de Coninck. Zet die strop voor mij anders ook maar klaar.

Volgens mij is Claus niet kennen net zoiets als The Velvet Underground niet kennen. Je moet wel een beetje geïnteresseerd zijn in literatuur, wil je Claus kennen (dat geldt dan voor Nederlanders, Vlamingen moeten hem uiteraard kennen). Op mijn middelbare school is zijn naam slechts een of twee keren toevallig voorbijgekomen, dus zo gek is het niet om hem niet te kennen. Ik denk dat maximaal zo'n 25% (van mijn generatiegenoten) Hugo Claus kent, hetzelfde geldt ook voor VU.

dix
Als je moeder de Privé of de Story las, dan kende je Hugo Claus ook. Hij deed het met Sylvia Kristel.

Kent hier iemand Curtis James Jackson III? Amerikaanse literaire grootheid.

Wat mij betreft van hetzelfde niveau als Faulkner, Burroughs en Miller, Henry dat is.

Dank zij de boekenlijsten van vroeger jaren lang geen zin meer gehad om een boek te lezen.
Onzinnig gedoe, en ik las voorheen 2 redelijke dikke boeken per week.
Mooi verslag gemaakt, krijg je een krappe voldoende omdat je niet inziet wat een schrijver bedoeld, in tijdsnood een uitreksel op de bibliotheek gehaald; ruime voldoende, vanwege de essentie van het geheel begrijpen.

Via grootheid Stephen King me langzaam aan steeds meer in het lezen verdiept.

Dat wij hier deze grote meneer amper kennen doet mij verdriet

Hugo Claus - BoekMeter.nl

Ik heb op vijf van die boeken gestemd en daarvan eentje van aan de site toegevoegd.

jasper1991 schreef:
Kent hier iemand Curtis James Jackson III? Amerikaanse literaire grootheid.
Toch wel schrijnend dat niemand deze man lijkt te kennen.
Ik raad jullie aan eens te Googlen.

Wat zeg ik net, Jasper? Eén van de grootste na-oorlogse literatoren.

Slowgaze schreef:
Wat zeg ik net, Jasper? Eén van de grootste na-oorlogse literatoren.

Als wij posten over literatuur, tellen wij jou auto niet mee, immers sneeuw is ook wit .

herman schreef:
- herman: op mijn werk een (universitair geschoolde) collega die blijkbaar nooit gehoord had van Hugo Claus.
chevy93 schreef:
Ik weet niet precies wat jouw werk is, maar ik zou het ook niet weten.

Als je 18 bent kan ik het je nog wel vergeven, maar Hugo Claus is de grootste schrijver uit het Nederlands taalgebied. Hij zit in de categorie WF Hermans, Harry Mulisch en Gerard Reve (neem aan dat je die wel kent?).

En nog een facepalm - uit mijn middelbare schooltijd - die ik me ineens herinnerde:

Leerling: Zeg Ivar, ken jij Arafat?
Ivar: In welke klas zit die?

(voor de jongelingen: Arafat was een Palestijns politicus en destijds dagelijks in het nieuws).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.