Overig / Algemeen / Just a joke
zoeken in:
0
geplaatst: 6 augustus 2013, 11:36 uur
En waarom dan wel? Hoewel ik het ook niet geweldig lollig vind.
0
geplaatst: 6 augustus 2013, 15:54 uur
Stijn_Slayer schreef:
Anti-humor
Gut gut, Stijn heeft één keer gelachen (in het fototopic) en moet daar kennelijk nog heel hard van herstellen Anti-humor

0
geplaatst: 6 augustus 2013, 15:54 uur
Haha Gijp. Mooie relativerende grap tussen alle berichtendiarree over een onhandige maar volgens mij niet kwaad bedoelde opmerking.
0
geplaatst: 6 augustus 2013, 16:40 uur
Niet kwaad bedoeld, maar de struisvogelhouding van Gijp en Derksen is wel een beetje dom.
0
geplaatst: 6 augustus 2013, 19:21 uur
Al ben ik best een liefhebber van het programma vind ik de homofobie van Van der Gijp vrij stuitend altijd. En ik ben niet echt het type die bij de eerste beste grap beledigd is. Het is niet alsof het de eerste keer is dat hij zich op een dergelijke manier uit.
0
geplaatst: 6 augustus 2013, 20:29 uur
Homofobie hoor ik er dus echt niet in. Kan aan mijn perverse geest liggen.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 11:31 uur
Oh, ik wist niet dat fobie synoniem was voor haten. Weer wat geleerd.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 11:34 uur
Fobie komt van 'phobos' hetwelk het Griekse woord voor 'angst' is. Het komt er in ieder geval op neer dat men een afkeer tegen homo's heeft, maar 'angst' is op zich ook niet hoe ik zou duiden hoe het woord in de praktijk gebruikt wordt. 'Homofobie' is eigenlijk letterlijk 'angst voor hetzelfde', maar met homo wordt natuurlijk in de volksmond meestal homosexualiteit bedoeld. Zo zie je maar dat etymologie niet altijd even logisch verloopt.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2013, 12:02 uur
Een fobie is niet zo maar hetzelfde als een angst. Het is een structurele, psychologische en irrationele angst. Maar ik denk dat in het geval van homo- en xenofobie meer een ideologische angst wordt bedoeld.
0
TheArtfulDodger
geplaatst: 7 augustus 2013, 12:42 uur
Ik herken een huichelaar al van een kilometer afstand en Van Der Gijp is er één van.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2013, 12:52 uur
Dit is wel typisch vd Gijp. Eerst op tv scoren met een grote mond. Dan volgt er kritiek en plots heeft hij het allemaal niet zo bedoeld en doet hij net alsof hij de (beledigende) helft van zijn uitspraken niet gedaan heeft. Is een soort vicieuze cirkel voor hem.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 13:14 uur
Blijkbaar begrijp ik het allemaal heel anders. Allereerst zaten er volgens mij geen beledigende uitspraken bij. Het was een persoonlijke constatering van vd Gijp die al een poosje in het wereldje meedraait. Hij lardeert dat met wat stereotype beelden. Kroegpraat. Als we daar al over moeten vallen..
Desgevraagd zwakt hij het niet af. Nee, hij legt het gewoon nog een keertje uit.
Ophef om niets. Helemaal niets.
Desgevraagd zwakt hij het niet af. Nee, hij legt het gewoon nog een keertje uit.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2013, 13:32 uur
'Voetbal is geen sport voor homo's' is in feite discriminerend. En dat homo's in kapperszaken werken, vind ik ook beledigend overkomen. Stereotypes zijn ook niet bepaald waardevrij, dat is juist het hele idee erachter.
Het zijn gewoon domme uitspraken. Moet hij achteraf niet doen alsof hij zich niet lomp heeft uitgedrukt.
Het zijn gewoon domme uitspraken. Moet hij achteraf niet doen alsof hij zich niet lomp heeft uitgedrukt.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 13:44 uur
Edwynn schreef:
Blijkbaar begrijp ik het allemaal heel anders. Allereerst zaten er volgens mij geen beledigende uitspraken bij. Het was een persoonlijke constatering van vd Gijp die al een poosje in het wereldje meedraait. Hij lardeert dat met wat stereotype beelden. Kroegpraat. Als we daar al over moeten vallen..
Helemaal mee eens.
Als mensen zich nu zo druk zouden maken om de situatie in Rusland...
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 13:45 uur
Stijn_Slayer schreef:
'Voetbal is geen sport voor homo's' is in feite discriminerend. En dat homo's in kapperszaken werken, vind ik ook beledigend overkomen. Stereotypes zijn ook niet bepaald waardevrij, dat is juist het hele idee erachter.
Dat eerste zinnetje is ernstig uit zijn verband gerukt. Hij legt het niet uit als: homo's kunnen maar beter wegblijven bij het voetbal. Het is eerder dat hij denkt dat er niet zoveel van zijn. Dat homoseksuelen eerder andere dingen doen. Sterker nog, hij stelt vrij duidelijk dat volgens hem homoseksueel zijn binnen voetballerij helemaal geen issue is.
Wie Gijp een beetje volgt, begrijpt dat hij niet haatdragend is en al helemaal geen moralist is. Het gebruik stereotypen is hier gewoon barpraat. We schieten hier teveel in een krampachtige politiek correcte reflex naar mijn idee. Er wordt hier niet gepropageerd dat er een bom op moet ofzo.
Het zijn gewoon domme uitspraken.
Het is pas dom als blijkt dat het tegendeel bewezen is. Vooralsnog is het een constatering. Hij kan er naast zitten. Maar er is niemand die dat heeft aangetoond.
Moet hij achteraf niet doen alsof hij zich niet lomp heeft uitgedrukt.
Dat heeft hij dan ook helemaal niet gedaan.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2013, 13:55 uur
Dat hij het niet zo bedoelt, neemt niet weg dat hij zich keer op keer onhandig uitdrukt (en vaak nog een stuk erger dan hier). Als hij niet wil dat het uit zijn verband wordt gerukt, kan hij beter niet dat soort zinnen gebruiken.
Inhoudelijk interesseert het me geen donder, maar Gijp zou er goed aan doen iets langer na te denken over wat hij zegt. Denk je dat Marc Overmars het leuk vindt als hij deze uitspraken hoort?
Inhoudelijk interesseert het me geen donder, maar Gijp zou er goed aan doen iets langer na te denken over wat hij zegt. Denk je dat Marc Overmars het leuk vindt als hij deze uitspraken hoort?

0
Improvision
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:02 uur
Stijn_Slayer schreef:
Als hij niet wil dat het uit zijn verband wordt gerukt, kan hij beter niet dat soort zinnen gebruiken.
Als hij niet wil dat het uit zijn verband wordt gerukt, kan hij beter niet dat soort zinnen gebruiken.
Er zal altijd wel iemand zijn die een uitspraak uit zijn verband rukt. Dit zou niemand mogen tegenhouden om te zeggen wat hij denkt.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:04 uur
Edwynn schreef:
Sterker nog, hij stelt vrij duidelijk dat volgens hem homoseksueel zijn binnen voetballerij helemaal geen issue is.
Sterker nog, hij stelt vrij duidelijk dat volgens hem homoseksueel zijn binnen voetballerij helemaal geen issue is.
Maar dat is toch juist het kwalijke eraan? Net als Derksen die zei dat het ook geen enkel probleem is in de huidige voetbalwereld. Dat is gewoon je kop in het zand steken en negeren dat er iets aan de hand is. In de praktijk is het wel anders. Met de voetballers die wel uit de kast kwamen liep het vaak niet goed af, met Justin Fashanu als meest verdrietige voorbeeld.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:05 uur
Stijn_Slayer schreef:
Dat hij het niet zo bedoelt, neemt niet weg dat hij zich keer op keer onhandig uitdrukt (en vaak nog een stuk erger dan hier). Als hij niet wil dat het uit zijn verband wordt gerukt, kan hij beter niet dat soort zinnen gebruiken.
Volgens mij ligt het allemaal meer aan diegenen die het verhaal moeilijk weten te interpreteren. Bij Knevel en Van den Brink zat ook weer iemand aan tafel die zei dat ie het niet gezien had maarrrr... bladiebla.
Denk je dat Marc Overmars het leuk vindt als hij deze uitspraken hoort?
Dat weet ik niet. Ik ken Marc Overmars niet persoonlijk.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:12 uur
Bovendien vind ik een uitspraak als 'ik ben in twintig jaar betaald voetbal geen Gordon tegen gekomen' al genoeg zeggen. Van der Gijp leeft nog in een wereld waar je een homo zou herkennen omdat hij een roze string onder zijn sportbroekje draagt. Als ik een homo was en bij types als Van der Gijp in de kleedkamer zat zou ik dat ook voor me houden. Ordinaire cafepraat. Neemt overigens niet weg dat de hele ophef overtrokken is.
Ik denk overigens niet dat Van der Gijp homo's haat en ze rechten zou misgunnen. Maar zijn hele toon van over homo's praten is gedateerd en genant. Vergelijkbaar met hoe er vijftig jaar geleden over vrouwen werd gepraat.
Ik vind Derksen wel een iets anders geval, aangezien die vooral moeite lijkt te hebben met het mensen uit de kast forceren. Hij vindt volgens mij meer dat een homoseksuele voetballer beter in de kast kan blijven omdat hij anders geen leven meer heeft.
Ik denk overigens niet dat Van der Gijp homo's haat en ze rechten zou misgunnen. Maar zijn hele toon van over homo's praten is gedateerd en genant. Vergelijkbaar met hoe er vijftig jaar geleden over vrouwen werd gepraat.
Ik vind Derksen wel een iets anders geval, aangezien die vooral moeite lijkt te hebben met het mensen uit de kast forceren. Hij vindt volgens mij meer dat een homoseksuele voetballer beter in de kast kan blijven omdat hij anders geen leven meer heeft.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:15 uur
@ Improvision: Hij mag zeggen wat hij denkt. Dat doen de mensen die er kritiek op hebben ook, maar dan vindt Gijp het niet zo leuk meer.
Verder eens met Ward.
Verder eens met Ward.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:17 uur
herman schreef:
Maar dat is toch juist het kwalijke eraan? Net als Derksen die zei dat het ook geen enkel probleem is in de huidige voetbalwereld. Dat is gewoon je kop in het zand steken en negeren dat er iets aan de hand is. In de praktijk is het wel anders. Met de voetballers die wel uit de kast kwamen liep het vaak niet goed af, met Justin Fashanu als meest verdrietige voorbeeld.
In Groot Britannië gaan ze iets anders met voetballers om als in Nederland. Ik vind dat een lastige vergelijking. Een incident aldaar hoeft niet representatief te zijn voor de situatie alhier.
Spreekkoren vanaf de tribunes heb je hier ook. Dat vind ik sowieso kwalijk wanneer er ziektes en dergelijken bijgesleept worden. Dat heeft niets met homohaat te maken maar gewoon met het achterlijke van de voetbalwereld an sich. Hoe er in de kleedkamers gereageerd zou worden, kan ik niet inschatten.
Van de Gijp loopt al een poosje mee in het voetbalwereldje. Het is een scherp observator. Vanuit die observaties meent hij dat er gewoon niet zoveel zijn. In het profvoetbal En als ze er wel zijn is dat geen probleem. Denkt hij. Het staat wellicht haaks op hoe de Knvb erover denkt, maar het afdoen als homofobie slaat echt nergens op.
Dan vind ik de opmerking van Frank de Boer over de motorriek van homoseksuelen vele malen kwalijker. Maar broertje Ronald stond op de boot en dus is alles weer bon ton.
Ondertussen buitelt toute bekend Nederland over de man heen en verandert er helemaal niets. Behalve dan dat het steeds lastiger wordt om een gewone discussie te voeren op tv.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:22 uur
Stijn_Slayer schreef:
@ Improvision: Hij mag zeggen wat hij denkt. Dat doen de mensen die er kritiek op hebben ook, maar dan vindt Gijp het niet zo leuk meer.
Waar blijkt dat uit?
Toen hij de vierde man zo affakkelde, kwam er de uitzending daarop een scheidsrechter vertellen hoe het werkelijk zat met officials. Gijp accepteerde dat keurig.
0
geplaatst: 7 augustus 2013, 14:24 uur
Edwynn schreef:
Van de Gijp loopt al een poosje mee in het voetbalwereldje. Het is een scherp observator. Vanuit die observaties meent hij dat er gewoon niet zoveel zijn. In het profvoetbal En als ze er wel zijn is dat geen probleem. Denkt hij. Het staat wellicht haaks op hoe de Knvb erover denkt, maar het afdoen als homofobie slaat echt nergens op.
Ik denk dat zijn stelling dat er in voetbal statistisch gezien minder homo's voorkomen dan in andere lagen van de bevolking best waar kan zijn. Vind ik ook niet zo boeiend en de ophef is ook niet over die stelling. Zoals ik in mijn vorige bericht al zei vind ik de stereotypering en de toon waarop hij praat over homo's wel genant en daar spreekt ook zeker wel een vorm van homofobie uit (maar dat zal ook te maken hebben met hoe je die term invult).Van de Gijp loopt al een poosje mee in het voetbalwereldje. Het is een scherp observator. Vanuit die observaties meent hij dat er gewoon niet zoveel zijn. In het profvoetbal En als ze er wel zijn is dat geen probleem. Denkt hij. Het staat wellicht haaks op hoe de Knvb erover denkt, maar het afdoen als homofobie slaat echt nergens op.
Die uitspraak van Frank de Boer vind ik overigens nog een stuk genanter inderdaad.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.