MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Stelling van de Dag

zoeken in:
FRIPI
Qua Afrikaanse dingen ben ik enorm fan van:

Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - "The Vodoun Effect" 1972-1975 (2008)
Moussa Doumbia - Keleya (2007)
Next Stop ... Soweto (2010) dit is een 4 disc box
Nigeria 70 - Lagos Jump: Original Heavyweight Afrobeat & Afro-funk (2008)

Mijn voorkeur gaat naar Orchestre Poly-Rhythmo maar voor west Afrikaanse muziek met veel energie maar ook Highlife muziek. Vooral uit Ghana, Nigeria en Benin en label Lagos heeft veel te bieden.

Ook heb ik psychedelische rock, funk, jazz uit Iran, Turkije, India, Indonesië en de Balkan/Oostblok landen.

Mijn voorkeur blijft wel de Afrikaanse stijlen vanwege de ritmes die toch heel anders zijn dan elders.

Wat is westerse muziek hé. Ik hoor praktisch alleen Angelsaksische pop/Rock en afgeleiden op de radio. Hoeveel Oost-Europese bands ken je of hoorje op de radio? Het kan toch niet dat er daar geen enkele goede band is.

De muziekindustrie zoekt mensen waarvan ze zeker zijn dat ze een return on investment krijgen. Als je een Gamelan-band van Lombok bent krijg je nada. als je een Art Rock band uit Roemenië : Nada.
En dat gaat ook op voor Afrika, Rusland etc.

Veel heeft te maken met de wijze waarop dat wij in muziek gegroeid zijn. Hier op Mume zijn het allemaal muziekliefhebbers die nog eens buiten het hokje durven denken, maar Gamelan staat bijvoorbeeld mijlenver weg van ons toonbeeld van mooi. Wij zijn niet gewoon aan die ritmes, klanken. Afrikanen gebruiken dan traditioneel weer geen 4/4 maten wat wij dan weer heel gewoon zijn. Voor de gemiddelde mens (radioluisteraar) klinkt dat dan slecht of verkeerd dus de radio draait dat niet.

Ik ben altijd blij als ik eens iets hoor dat me verbaasd. Overal vind je mooie dingen. En het zou wat meer op de radio mogen.

ohmusica
De Nederlandse media hebben veel te weinig aandacht (bijna geen) voor niet-westerse muziek. Niet-westerse muziek past gewoon niet in het format, omdat luistercijfers leidend zijn voor zowel publieke als commerciële radio. Onbekend, maakt onbemind en wat de boer niet kent.... dat etc. Dit is erg jammer, en een culturele verschraling van jewelste.
Voor mij is het alternatief. Fip | Radio musicale éclectique du groupe Radio France - fipradio.fr.
En gelukkig kan ik, geheel vrij, mijn eigen keuze maken via streaming, wat een luxe.

Op MuMe vang ik ook nog wel eens een tip op, w.b. niet westers materiaal. Dank FRIPI!

tip
Maalem Mahmoud Guinia & Floating Points - Mimoun Marhaba - YouTube

buizen
trebremmit schreef:
Hey buizen dit vind je vast wel mooi, desert blues.

Boubacar Traore

Het is best de moeite waard om naar muziek uit Afrika op zoek te gaan, ook jazz uit Ethiopie en funk/afro beat uit Ghana is vaak erg goed.

Dat klinkt inderdaad heel mooi, trebremmit.
Bovenstaand te lezen zijn er toch best wel mensen die niet-westerse muziek erg kunnen waarderen, net als ik. Maar inderdaad weinig activiteit dienaangaande op MuMe.
Gisteravond dit topic: Genres >> Overigen >> Muziek uit Afrika wat doorgenomen, een fijn topic! Maar erg inactief.
Overigens lijkt dat topic ook 'dicht te slibben' door de vele vele embed video's en audio's. Op een mobiel denk ik geen doorkomen aan. Jammer.

Misschien is het beter om te zeggen dat er teveel aandacht uitgaat naar blankemannenrock - niet alleen niet-westerse muziek wordt vergeten, een hoop muziekstijlen wordt over het hoofd gezien

Desondanks, als je zoekt, is er genoeg te vinden in Nederland: Afrikafestival in Hertme (met vorig jaar Mahmoud Ahmed!), het gratis Roots Festival in Amsterdam, RASA in Utrecht, optredens op Le Guess Who?, Rewire, de Pantropical-reeks in WORM Rotterdam, OCCII nodigt meermaals niet-westerse artiesten uit, Bimhuis, en ongetwijfeld wel meer op te noemen. Laatste tijd komen bv. veel artiesten uit Mali komen langs, alhoewel dat uiteraard door de politieke situatie aldaar komt. En dan val ik zelf al snel in de valkuil dat ik vooral interesse heb in muziek uit het continent Afrika, en daardoor nog hele werelddelen vergeet.

Niettemin lijkt het me leuk om bv een ''Afrikaans' album van de week' te openen. Het lijkt dat er genoeg interesse is om dat een actief topic te laten zijn, en ik verdiep me zelf ook behoorlijk in dergelijke (overigens zeer uiteenlopende landen/stromingen, landen verschillen daar qua cultuur meer van elkaar dan in Europa)... Ik zal in de komende dagen een dergelijk topic openen, maar mocht iemand me voor willen zijn, graag!

buizen
Masimo schreef:
Misschien is het beter om .........

Ik zal in de komende dagen een dergelijk topic openen,..

Lijkt me een leuk idee.

In de Oosterpoort in Groningen staan trouwens ook best vaak artiesten uit Afrika.

ohmusica
goed idee...

FRIPI
Het probleem zit hem niet zo zeer in westerse muziek maar zodra je niet verkoopt is het niet goed terwijl de populariteit niest zegt over de kwaliteit van muziek.

Meer info

http://jeffjank.com/home/nigeria-book1.jpg
The Western world was in the throes of peace, love, and flower power as Nigeria descended into Civil War in 1967. The rock scene that developed during the following three years of bloodshed and destruction would come to heal the country, propagate the world-wide ideal of the Modern Nigerian, and propel Fela Kuti to stardom after conflict ended in 1970.
Rappcats

Ngozi Family

Twee uitstekende tips Fip staat sinds een jaar eigenlijk altijd aan bij mijn ouders thuis. Je kunt daar werkgelijkwaar van alles verwachten. Afrikaans, Zuid-Amerikaans, hiphop, electronica, folk, alleen Oost-Aziatisch heb ik nog niet echt langs horen komen.

ohmusica
Ja Teunnis dan heb jij ouders met smaak, FIP is eigenlijk de enigste zender die ik ken die echt eclectisch durft te zijn, tenminste voorzover ik heb kunnen vinden en in een goede kwaliteit uitzend. Het past natuurlijk goed in het Franse straat en hun identiteit.
Wat ik ook nog wel een aardig station vind is Radio Paradise, het is wel behoorlijk 'Amerikaans', maar ik heb al een aantal keren meegemaakt, dat ze zomaar onze Nits draaien en ook wel af en toe iets Afrikaans aandurven.
www.radioparadise.com

Bericht verwijderd.

Geen politiek graag.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.