menu

Overig / Algemeen / Vraag van de dag #2

zoeken in:
Misterfool
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?

-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden.
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.

avatar van Superbitch
angelin schreef:

-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.

Je beledigt in één klap tienduizenden vrouwelijke muzikanten die volgens jouw opvatting beter aan het aanrecht kunnen gaan staan en jouw hemden strijken. Dit soort uitspraken getuigt van een onvoorstelbare domheid en vooringenomenheid.

avatar van Cellulord
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?

-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden.
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.

avatar van Cellulord
angelin
dan heb je o.a. DEZE plaat nog niet gehoord.
en zo zijn er nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel andere plaatjes.

Superbitch schreef:
(quote)

Je beledigt in één klap tienduizenden vrouwelijke muzikanten die volgens jouw opvatting beter aan het aanrecht kunnen gaan staan en jouw hemden strijken. Dit soort uitspraken getuigt van een onvoorstelbare domheid en vooringenomenheid.


Jij beledigt alle mannen èn vrouwen door ervan uit te gaan dat ik doel op huishoudelijk werk. Heel apart. De vooringenomenheid zit dus meer bij jou dan bij mij.

Ik zeg zelfs dat vrouwen in heel veel dingen beter zijn dan mannen. Volgens mij is dat een groot compliment.

avatar van Arrie
Edgar18 schreef:

-Edgar18: En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.

Er hebben toch al wat naaktfoto's het internet gecirculeerd die bewijzen dat Justin Bieber toch echt een man is. Of bedoel je Ed Sheeran?

Ik weet trouwens oprecht niet wie je bedoelt. Beyoncé? Adele? Rihanna? Lijkt me dat je Beyoncé of Adele bedoelt maar dan ben ik het er niet mee eens. Maar dat terzijde.

avatar van Edgar18
Adele uiteraard. Puur kijkend naar verkoopcijfers van muziek, concerten en airplay op radio, Spotify etc. is zij de onbetwiste wereldster van het moment.

avatar van Arrie
Edgar18 schreef:
Adele uiteraard. Puur kijkend naar verkoopcijfers van muziek, concerten en airplay op radio, Spotify etc. is zij de onbetwiste wereldster van het moment.

Ten tijde van haar vorige album zou ik dit met je eens zijn geweest.

Haar Spotify-plays zijn nooit zo extreem hoog geweest hoor (oké, ten tijde van 21 ongetwijfeld wel, maar sinds ik het volg niet). En na Hello is het met de airplay ook al steeds minder geworden. De singles daarna zijn niet echt heel grote successen geweest.

avatar van Cellulord

open ik net mijn mailbox en zie daar een berichtje (vai het kraak label) over het "IN UTERO FESTIVAL" aanstaande vrijdag in Mechelen. Dit eigenzinnig muziekfestival word georganiseerd door 3 vrouwen.
Wat mag je dus verwachten? Een nieuw LUID- SPANNEND en DONKER muziekfestival.
In Utero Festival
de meiden

avatar van Edgar18
Google maar eens wat op statistiekjes Arrie dan zul je zien wat ik bedoel. Haar laatste album was twee jaar op rij (2015 + 2016) het meest verkochte album ter wereld, ze is verantwoordelijk voor de grootste YouTube viral van 2016, de snelst verkopende concertreeks etc.

Wie is dan volgens jou de grootste artiest van het moment?

Misterfool
Ik vind eigenlijk zowel de uitspraken als angelin en Superbitch vooringenomen en kort door de bocht. Tegen Angelin zou ik zeggen dat je alleen maar eens moet kijken naar de invloed van Nina Simone, Kate Bush en Donna Summer om te zien dat zo'n uitspraak op niets trekt.

De uitspraak van Superbitch vind ik echter zo mogelijk nog erger.Zeggen dat vrouwenhaat een norm is in de rockwereld is, zonder enige motivatie, klinkklare nonsens. Met name het woord 'norm' is nogal overdreven. Een paar foute opmerkingen maakt nog geen norm. In elk forum waar ik actief ben geweest, werden vrouwelijke users met open armen verwelkomt. Of ben jij het soort mens dat elke kritische opmerking als haat wegzet?

avatar van Arrie
Edgar18 schreef:
ze is verantwoordelijk voor de grootste YouTube viral van 2016

Dat klopt. Omdat ze ten tijde van 21 de grootste popster was. Daardoor keek men massaal reikhalzend uit naar nieuwe muziek, en sprong men er massaal op toen het uitkwam. Het grappige is echter dat Sorry van Justin Bieber, dat tegelijkertijd uitkwam, Hello ondertussen ruimschoots is gepasseerd in views. En de singles na Hello wisten totaal niet het succes te evenaren dat de singles van 21 hadden.

Op dit moment zou ik zeggen dat Ed Sheeran de grootste is. Maar als je ziet hoe alles waar Bieber ook maar bij betrokken is, meteen totaal viral gaat, zou ik zeggen dat hij ook een kanshebber is. In ieder geval vind ik het niet zo duidelijk wie de grootste popster ter wereld is als jij het doet voorkomen.

avatar van Edgar18
Oké. Ik zet Adele toch duidelijk bovenaan. Dat Bieber en Sheeran de top drie complementeren ben ik wel met je eens, dat zijn ook de namen die mij te binnen schieten.

avatar van Superbitch
Misterfool schreef:
Ik vind eigenlijk zowel de uitspraken als angelin en Superbitch vooringenomen en kort door de bocht. Tegen Angelin zou ik zeggen dat je alleen maar eens moet kijken naar de invloed van Nina Simone, Kate Bush en Donna Summer om te zien dat zo'n uitspraak op niets trekt.

De uitspraak van Superbitch vind ik echter zo mogelijk nog erger.Zeggen dat vrouwenhaat een norm is in de rockwereld is, zonder enige motivatie, klinkklare nonsens. Met name het woord 'norm' is nogal overdreven. Een paar foute opmerkingen maakt nog geen norm. In elk forum waar ik actief ben geweest, werden vrouwelijke users met open armen verwelkomt. Of ben jij het soort mens dat elke kritische opmerking als haat wegzet?

Lijsten van critici, de top 250 hier, de Tijdloze Honderd van Studio Brussel enz. bevatten bijna geen vrouwen, en de weinigen die erin staan, zijn aanhangsels zoals The Velvet Underground & Nico. Vrouwen worden systematisch ondergewaardeerd in lijsten van "beste muziek".

avatar van johan de witt
De grootste popsterren van de afgelopen 10 jaar zijn toch vrijwel allemaal vrouwen.
Ik denk inderdaad dat vooral waar het de 'serieuze' muziek aangaat, zoals superbitch aangeeft, het een heel ander verhaal is.

Misterfool
Ergo, omdat mensen overwegend de muziek van mannen beluisteren en waarderen, haten ze vrouwen. Juist ja......ik wordt niet bepaald overtuigd door zo'n dom relaas. Ik vermoed dat de meerderheid van de mensen die echt een groot deel van hun tijd met muziek bezig zijn man zijn en daardoor simpelweg de muziek waarderen waarin ze zichzelf herkennen. Jouw bericht, superbitch, voelt een beetje aan als het slachtofferdenken dat zo'n plaag is op Amerikaanse Universiteiten. Een discrepantie is kortgezegd nog niet gelijk het bewijs voor discriminatie.

avatar van johan de witt
Ik denk dat de muziekindustrie gewoon meer kansen geeft aan vrouwen in een popsetting en aan mannen in een 'muziekliefhebberssetting' , juist om de reden die jij beschrijft. Dit vind ik jammer, en het zou wat mij betreft eens tijd worden dat dat verandert.

Misterfool
Tsja, ik geloof dat niet eigenlijk. Zeker omdat Female Fronted Metal nogal populair lijkt te zijn. Bovendien is mijn indruk van de muzieksmaak van vrouwen (in het Nijmeegse studentenleven in ieder geval) dat de meerderheid luistert naar pop en R&B. Het lijkt me dan ook niet gek dat vrouwen muziek maken waarin ze geïnteresseerd zijn. Toon me het tegendeel aan, zou ik zeggen.

avatar van Gretz
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?

-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden.
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? ? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.
- Gretz: de verhoudingen zijn zo scheef omdat de muziekindustrie toch een soort van machowereld is. Met kwaliteit heeft het niets te maken. Festivals als Pinkpop en Best Kept Secret kunnen met gemak 50% van de line-up uit vrouwen laten bestaan, zonder dat er wordt ingeboet aan kwaliteit. Zeker in het middensegment en onder de beginnende bands zijn er zoveel talentvolle acts waar een of meerdere vrouwen in spelen. Ik geloof niet dat er vandaag de dag nog veel minder vrouwelijke dan mannelijke muzikanten zijn. Radiostations (zeker de publieke) zouden meer moeten doen met diversiteit. Het is van de zotte dat Kensington(-klonen) veel meer gedraaid word(en). Er zijn tig goede vrouwelijke rockmuzikanten, maar ik hoor ze helaas zelden op de radio. Als men bereid zou zijn hen een kans te geven dan kunnen ze ook veel makkelijker een groot publiek aan zich binden en uiteindelijk doorgroeien tot headliner.

avatar van Arrie
johan de witt schreef:
De grootste popsterren van de afgelopen 10 jaar zijn toch vrijwel allemaal vrouwen.

Huh?

Dat idee heb ik helemaal niet.

avatar van dix
dix
Superbitch schreef:

Lijsten van critici, de top 250 hier, de Tijdloze Honderd van Studio Brussel enz. bevatten bijna geen vrouwen, en de weinigen die erin staan, zijn aanhangsels zoals The Velvet Underground & Nico. Vrouwen worden systematisch ondergewaardeerd in lijsten van "beste muziek".

Dat valt natuurlijk niet tegen te spreken. Maar vrouwenhaat vormt niet de basis van deze ongelijkheid, daar maak je een denkfout.

avatar van Gretz
Van de 20 grootste popsterren uit de 10s, die ik nu even uit m'n hoofd opnoem, zijn er 9 man en 11 vrouw. Mooi verdeeld dus. Aan de absolute top - kijkende naar populariteit - is er niet zo zeer sprake van ondervertegenwoordiging (in tegenstelling tot de 60s en 70s) . Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de grote festivals nog te weinig vrouwelijke headliners boeken, maar dat heeft er deels ook mee te maken dat sommige vrouwelijke artiesten minder graag op festivals spelen. Het diversiteitsprobleem speelt een veel grotere rol bij de bands en artiesten die wat minder populair zijn.

Adele
Ariana Grande
Beyoncé
Bruno Mars
Chris Martin (Coldplay)
Drake
Ed Sheeran
Harry Styles (One Direction)
Justin Bieber
Justin Timberlake
Kanye West
Katy Perry
Kendrick Lamar
Lady Gaga
Lorde
Miley Cyrus
P!nk
Rihanna
Sia
Taylor Swift

avatar van Gretz
dix schreef:
(quote)

Dat valt natuurlijk niet tegen te spreken. Maar vrouwenhaat vormt niet de basis van deze ongelijkheid, daar maak je een denkfout.

Juist. Mannen hebben zoals algemeen wordt aangenomen meer met het invullen van lijstjes. Hier op MuMe worden de toplijsten overwegend door mannen bepaald. Mogelijk is dit bij de Tijdloze, de Hemelse 100, de Top 2000 en soortgelijke lijsten net zo. Dan is het feitelijk gewoon een kwestie van smaak die zorgt voor de ongelijkheid. Een mannelijke muziekliefhebber luistert gemiddeld toch vaker naar mannelijke artiesten, om welke reden(en) dan ook. Het is dan logisch dat de mannen dan ook veel vaker vertegenwoordigd zijn in toplijsten.

Echter onder het radio- en festivalpubliek bestaat er volgens mij een redelijk gelijke man-vrouwverdeling. Dus bovenstaande zou hier dan veel minder moeten spelen, tenzij de vrouwelijke radioluisteraar/festivalbezoeker ook vaker de voorkeur geeft aan een bandje waarin mannen spelen (lijkt me niet). Toch spreken de cijfers die de Correspondent aanhaalt boekdelen: <20% vrouwen en >80% mannen. Het lijkt me dat boekers, pluggers, dj's, platenmaatschappijen e.d. hier degelijk wel veel invloed op hebben.

Misterfool
Gretz schreef:
tenzij de vrouwelijke radioluisteraar/festivalbezoeker ook vaker de voorkeur geeft aan een bandje waarin mannen spelen (lijkt me niet).

Je wijst gelijk dit argument af, maar ik ken bijvoorbeeld maar weinig mannelijke liefhebbers van Justin Bieber(Hoi Arrie ) of One Direction. Ik zeg ook niet dat het zo is, maar het zou toch best eens mogelijk kunnen zijn.

avatar van Arrie
Tsja, ik ken dan weer weinig vrouwelijke liefhebbers van Bieber. Ik heb het idee dat het tegenwoordig wel meevalt wat betreft de verdeling man/vrouw, voorheen zullen er wel meer vrouwelijke Bieber-liefhebbers zijn geweest.

avatar van Slowgaze
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?

-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden. Van quota
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? ? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.
- Gretz: de verhoudingen zijn zo scheef omdat de muziekindustrie toch een soort van machowereld is. Met kwaliteit heeft het niets te maken. Festivals als Pinkpop en Best Kept Secret kunnen met gemak 50% van de line-up uit vrouwen laten bestaan, zonder dat er wordt ingeboet aan kwaliteit. Zeker in het middensegment en onder de beginnende bands zijn er zoveel talentvolle acts waar een of meerdere vrouwen in spelen. Ik geloof niet dat er vandaag de dag nog veel minder vrouwelijke dan mannelijke muzikanten zijn. Radiostations (zeker de publieke) zouden meer moeten doen met diversiteit. Het is van de zotte dat Kensington(-klonen) veel meer gedraaid word(en). Er zijn tig goede vrouwelijke rockmuzikanten, maar ik hoor ze helaas zelden op de radio. Als men bereid zou zijn hen een kans te geven dan kunnen ze ook veel makkelijker een groot publiek aan zich binden en uiteindelijk doorgroeien tot headliner.
~Slowgaze: wat Gretz zegt. Ik ben me de laatste tijd er veel bewuster van geworden dat deze verhoudingen scheef liggen en vrouwen in de muziekwereld bepaald geen gelijkwaardige positie hebben. Van quota (serieus, jongens, 'quota's'?) moet ik niet veel hebben, maar het is wel belangrijk om door te hebben dat de meeste vrouwen in de muziekwereld het helemaal niet zo makkelijk hebben. Seksisme is een serieus probleem, en wat dat betreft sluit ik me ook bij Superbitch aan.

Misterfool
Slowgaze. Toon het me aan. Ik heb tot nu toe geen enkel overtuigend argument gehoord voor het bestaan van systematisch seksisme. Het enige wat tot nu toe aangetoond is, is een discrepantie tussen mannen en vrouwen. En nee, vrouwenhaat is daarvoor niet de meest aannemelijke reden.

avatar van Gretz
@Misterfool: in een van de artikelen van De Correspondent staan daar enkele argumenten voor, onder het kopje 2. De muziekwereld is op mannen ingericht.
Het artikel verwijst naar twee wetenschappelijke onderzoeken die het systematische seksisme aantonen. Ik heb deze zelf nog niet doorgelezen.
Gender and the Artist Archetype: Understanding Gender Inequality in Artistic Careers.
Amplifying the voice of women: On the representation of female musicians in alternative music publications (2000-2015).

avatar van Fathead
Hm, in mijn top 10 artiesten zit ook maar één vrouw...

Hendrik68
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?

-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden. Van quota
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? ? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.
- Gretz: de verhoudingen zijn zo scheef omdat de muziekindustrie toch een soort van machowereld is. Met kwaliteit heeft het niets te maken. Festivals als Pinkpop en Best Kept Secret kunnen met gemak 50% van de line-up uit vrouwen laten bestaan, zonder dat er wordt ingeboet aan kwaliteit. Zeker in het middensegment en onder de beginnende bands zijn er zoveel talentvolle acts waar een of meerdere vrouwen in spelen. Ik geloof niet dat er vandaag de dag nog veel minder vrouwelijke dan mannelijke muzikanten zijn. Radiostations (zeker de publieke) zouden meer moeten doen met diversiteit. Het is van de zotte dat Kensington(-klonen) veel meer gedraaid word(en). Er zijn tig goede vrouwelijke rockmuzikanten, maar ik hoor ze helaas zelden op de radio. Als men bereid zou zijn hen een kans te geven dan kunnen ze ook veel makkelijker een groot publiek aan zich binden en uiteindelijk doorgroeien tot headliner.
~Slowgaze: wat Gretz zegt. Ik ben me de laatste tijd er veel bewuster van geworden dat deze verhoudingen scheef liggen en vrouwen in de muziekwereld bepaald geen gelijkwaardige positie hebben. Van quota (serieus, jongens, 'quota's'?) moet ik niet veel hebben, maar het is wel belangrijk om door te hebben dat de meeste vrouwen in de muziekwereld het helemaal niet zo makkelijk hebben. Seksisme is een serieus probleem, en wat dat betreft sluit ik me ook bij Superbitch aan.
- Hendrik68: Als er vrouwelijke acts waren die meer aanspraken op een festival dan pakweg Pearl Jam, Springsteen, Metallica of de Stones, dan stonden ze er echt wel. Maar die zijn er dus niet. Zo simpel is het.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:51 uur

geplaatst: vandaag om 13:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.