Overig / Algemeen / Vraag van de dag #2
zoeken in:
0
geplaatst: 21 mei 2017, 14:21 uur
Misterfool schreef:
Ik vind eigenlijk zowel de uitspraken als angelin en Superbitch vooringenomen en kort door de bocht. Tegen Angelin zou ik zeggen dat je alleen maar eens moet kijken naar de invloed van Nina Simone, Kate Bush en Donna Summer om te zien dat zo'n uitspraak op niets trekt.
De uitspraak van Superbitch vind ik echter zo mogelijk nog erger.Zeggen dat vrouwenhaat een norm is in de rockwereld is, zonder enige motivatie, klinkklare nonsens. Met name het woord 'norm' is nogal overdreven. Een paar foute opmerkingen maakt nog geen norm. In elk forum waar ik actief ben geweest, werden vrouwelijke users met open armen verwelkomt. Of ben jij het soort mens dat elke kritische opmerking als haat wegzet?
Ik vind eigenlijk zowel de uitspraken als angelin en Superbitch vooringenomen en kort door de bocht. Tegen Angelin zou ik zeggen dat je alleen maar eens moet kijken naar de invloed van Nina Simone, Kate Bush en Donna Summer om te zien dat zo'n uitspraak op niets trekt.
De uitspraak van Superbitch vind ik echter zo mogelijk nog erger.Zeggen dat vrouwenhaat een norm is in de rockwereld is, zonder enige motivatie, klinkklare nonsens. Met name het woord 'norm' is nogal overdreven. Een paar foute opmerkingen maakt nog geen norm. In elk forum waar ik actief ben geweest, werden vrouwelijke users met open armen verwelkomt. Of ben jij het soort mens dat elke kritische opmerking als haat wegzet?
Het noemen van 3 invloedrijke, vrouwelijke artiesten daarentegen is een punt dat alles duidelijk maakt!

Verder wat Hendrik68 zegt.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 14:21 uur
Mannen zijn visueel ingesteld, die kijken graag naar een bandje. Andere mannen spelen daar op in en gaan op het podium staan. Vraag, aanbod, markt. Seksisme zal een rol spelen omdat daar altijd wel enige sprake van is, maar vrouwenhaat is iets anders. Alleen Waylon haat vrouwen.
Vergelijk het met yoga-lessen. Dat doe je met je ogen dicht, niks visueels te beleven. Ga als man eens mee met je partner ... dan zit je daar op een mat tussen tientallen andere vrouwen en een enkele man. Maar geen mannenhaters.
Vergelijk het met yoga-lessen. Dat doe je met je ogen dicht, niks visueels te beleven. Ga als man eens mee met je partner ... dan zit je daar op een mat tussen tientallen andere vrouwen en een enkele man. Maar geen mannenhaters.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 14:25 uur
angelin schreef:
Het noemen van 3 invloedrijke, vrouwelijke artiesten daarentegen is een punt dat alles duidelijk maakt!
Ja, maar dat komt ook met name door de wijze waarop jij jouw punt formuleert. Mannen zijn niet per se beter in het maken van muziek dan vrouwen. Dat bewijzen die drie(en veel andere vrouwelijke) artiesten ook wel. Het punt is eerder of mannen vaker dat niveau bereiken dan vrouwen. Dat kan echter liggen aan motivatie of een grotere drang om jezelf te uiten, niet per se aan meer talent. Ik ben het verder ook met Hendrik68 eens. Ik geloof niet dat festivals geld op de tafel laten liggen.
1
geplaatst: 21 mei 2017, 14:39 uur
Een plaatje bij het praatje, met een
naar Superbitch. Als goedzak David Thomas er al zo over denkt ...
naar Superbitch. Als goedzak David Thomas er al zo over denkt ...
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 14:45 uur
This is an irony-free record.
(De absurde humor van de band is een acquired taste).
Wel een van de mindere Pere Ubu's
(De absurde humor van de band is een acquired taste).Wel een van de mindere Pere Ubu's
1
geplaatst: 21 mei 2017, 14:56 uur
Misterfool schreef:
Slowgaze. Toon het me aan. Ik heb tot nu toe geen enkel overtuigend argument gehoord voor het bestaan van systematisch seksisme. Het enige wat tot nu toe aangetoond is, is een discrepantie tussen mannen en vrouwen. En nee, vrouwenhaat is daarvoor niet de meest aannemelijke reden.
Slowgaze. Toon het me aan. Ik heb tot nu toe geen enkel overtuigend argument gehoord voor het bestaan van systematisch seksisme. Het enige wat tot nu toe aangetoond is, is een discrepantie tussen mannen en vrouwen. En nee, vrouwenhaat is daarvoor niet de meest aannemelijke reden.
Lees dit artikel eens over hoe giftig seksisme in de muziekwereld is. Wat is systematisch? Er zit geen systeem in, maar het gebeurt keer op keer op keer. En dat leidt ertoe dat vrouwen minder kansen krijgen, wat uiteindelijk kan leiden tot zoiets:
Hendrik68 schreef:
Als er vrouwelijke acts waren die meer aanspraken op een festival dan pakweg Pearl Jam, Springsteen, Metallica of de Stones, dan stonden ze er echt wel. Maar die zijn er dus niet. Zo simpel is het.
Als er vrouwelijke acts waren die meer aanspraken op een festival dan pakweg Pearl Jam, Springsteen, Metallica of de Stones, dan stonden ze er echt wel. Maar die zijn er dus niet. Zo simpel is het.
Ze zijn er ongetwijfeld, maar ze krijgen niet dezelfde kansen. Dat doet me sterk denken aan de kunstgeschiedenis: heel, heel lang hebben vrouwen minder kansen gekregen in de kunstwereld waardoor er geen grote vrouwelijke meesters uit de Gouden Eeuw zijn, waardoor Hannah Höch veel minder bekend is geworden dan de mannelijke dadaïsten, enzovoort.
2
geplaatst: 21 mei 2017, 15:09 uur
Hendrik68 schreef:
Het klassieke eikosargument in een hedendaagse jas. Het noemen van deze mastodontische dan wel dinosauriaanse rockacts lijkt me voldoende adstructie voor het tegendeel.
Ze zijn niet goed genoeg en daarom zijn ze er dus niet; interessant - klinkt mij in de oren als 3 "moestuintjes" ontvangen bij de AH en 1 week later verhaal gaan halen omdat het zo weinig oplevert. Volgden we dat principe dan reden we allemaal nu nog in een T-ford en stond overal nog steeds carpadzio en pets melba op de kaart (die zijn immers alle allemaal "goed genoeg"). Eenieder die twijfelt over de aperte aanwezigheid van seksisme in de muziekindustrie moet even google'n op Nina Kraviz en bubblegate: daar ontspint zich een waarachtige catch22.
1
geplaatst: 21 mei 2017, 15:16 uur
Mjuman schreef:
Het klassieke eikosargument in een hedendaagse jas. Het noemen van deze mastodontische dan wel dinosauriaanse rockacts lijkt me voldoende adstructie voor het tegendeel.
Als ik een platenzaak binnenloop, dan zie ik ook twintig mannen waarvan er drie hun vrouw of vriendin mee hebben. Komt dat ook omdat er alleen mannen-acts in de schappen staan? Wellicht, maar markt speelt toch ook een rol. Mannen kijken, begeren en verzamelen. De markt anticipeert.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 15:27 uur
Als de markt zo simpel was, zou ik mezelf meteen tot oppermarktmeester kronen.
De markt voorzag ook niet wat de impact zou kunnen zijn van de komst van de mp3 in 94, de beschikbaarheid van een behoorlijk snelle infrastructuur vanaf 2003. De markt sliep ...
De markt verandert, ok, van broadcast naar narrowcast, naar pointcast. Welke geïnteresseerde muziekliefhebber dan wel mogelijke muziekmaker herkent zich in de genoemde aftandse rockers? Welk synchroon tijdsbeeld wordt hier ondersteund?
Ook vrouwen verzamelen - ga in november maar eens naar de grote verzamelaarsbeurs (de platenbeurs is daar een onderdeel van).
De markt voorzag ook niet wat de impact zou kunnen zijn van de komst van de mp3 in 94, de beschikbaarheid van een behoorlijk snelle infrastructuur vanaf 2003. De markt sliep ...
De markt verandert, ok, van broadcast naar narrowcast, naar pointcast. Welke geïnteresseerde muziekliefhebber dan wel mogelijke muziekmaker herkent zich in de genoemde aftandse rockers? Welk synchroon tijdsbeeld wordt hier ondersteund?
Ook vrouwen verzamelen - ga in november maar eens naar de grote verzamelaarsbeurs (de platenbeurs is daar een onderdeel van).
0
geplaatst: 21 mei 2017, 15:35 uur
Mjuman schreef:
Sorry hoor, maar verzamelen is echt een mannen-zaak. Die moeten een voorraad aanleggen voor 'moeilijkere tijden', zo zijn we geprogrammeerd. In de platenzaak, op het forum en ongetwijfeld ook op de platenbeurs zie je daar een verwording van terug.
0
Hendrik68
geplaatst: 21 mei 2017, 15:37 uur
Slowgaze schreef:
Ze zijn er ongetwijfeld, maar ze krijgen niet dezelfde kansen.
Noem ze eens op dan, die vrouwenacts die iedereen wil zien, maar door de Pinkpop's van deze wereld genegeerd worden omdat ze vrouw zijn.Ze zijn er ongetwijfeld, maar ze krijgen niet dezelfde kansen.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 15:43 uur
dix schreef:
Sorry hoor, maar verzamelen is echt een mannen-zaak.
Sorry hoor, maar verzamelen is echt een mannen-zaak.
Mmm, ik moet wel zeggen dat ik Nijmegen inderdaad verschillende vrouwen ben tegengekomen die platen verzamelen. Nou is dat ook niet meer dan een anekdote en het is ook maar de vraag met welke intensiteit ze verzamelen. In ieder geval moet ik het met dat punt wel eens zijn met Mjuman. Daarentegen ken ik ook best wat Stones en Springsteenliefhebbers van mijn leeftijd.
Klaarblijkelijk heeft hun muziek (en dan met name Springsteen) toch iets tijdsloos.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 15:49 uur
Misterfool schreef:
Mmm, ik moet wel zeggen dat ik Nijmegen inderdaad verschillende vrouwen ben tegengekomen die platen verzamelen.
Natuurlijk zijn die er, net als vrouwelijke piloten.Mmm, ik moet wel zeggen dat ik Nijmegen inderdaad verschillende vrouwen ben tegengekomen die platen verzamelen.
1
geplaatst: 21 mei 2017, 16:48 uur
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?
-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden. Van quota
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? ? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.
- Gretz: de verhoudingen zijn zo scheef omdat de muziekindustrie toch een soort van machowereld is. Met kwaliteit heeft het niets te maken. Festivals als Pinkpop en Best Kept Secret kunnen met gemak 50% van de line-up uit vrouwen laten bestaan, zonder dat er wordt ingeboet aan kwaliteit. Zeker in het middensegment en onder de beginnende bands zijn er zoveel talentvolle acts waar een of meerdere vrouwen in spelen. Ik geloof niet dat er vandaag de dag nog veel minder vrouwelijke dan mannelijke muzikanten zijn. Radiostations (zeker de publieke) zouden meer moeten doen met diversiteit. Het is van de zotte dat Kensington(-klonen) veel meer gedraaid word(en). Er zijn tig goede vrouwelijke rockmuzikanten, maar ik hoor ze helaas zelden op de radio. Als men bereid zou zijn hen een kans te geven dan kunnen ze ook veel makkelijker een groot publiek aan zich binden en uiteindelijk doorgroeien tot headliner.
~Slowgaze: wat Gretz zegt. Ik ben me de laatste tijd er veel bewuster van geworden dat deze verhoudingen scheef liggen en vrouwen in de muziekwereld bepaald geen gelijkwaardige positie hebben. Van quota (serieus, jongens, 'quota's'?) moet ik niet veel hebben, maar het is wel belangrijk om door te hebben dat de meeste vrouwen in de muziekwereld het helemaal niet zo makkelijk hebben. Seksisme is een serieus probleem, en wat dat betreft sluit ik me ook bij Superbitch aan.
- Hendrik68: Als er vrouwelijke acts waren die meer aanspraken op een festival dan pakweg Pearl Jam, Springsteen, Metallica of de Stones, dan stonden ze er echt wel. Maar die zijn er dus niet. Zo simpel is het.
- Don Cappuccino: dat er in de muziekwereld nog steeds een scheve verhouding tussen mannen en vrouwen is, dat verrast me niet. Als ik anno 2017 nog steeds een magazinecover van Revolver zie met daarop ''The Hottest Chicks in Hard Rock'' en formuleringen als ''the baddest babes'', vind ik dat ontzettend smakeloos. Vleeskeuring en objectificatie, dat brengen dat soort artikelen. Probeer maar eens een populaire rock/metalvideo op te zoeken met een vrouw zonder comments waarin haar uiterlijk uitvoerig besproken wordt, vaak op een seksueel getinte wijze.
-dix: Ja, ik vind dat dat soort zaken voorlopig niet meer moet worden onderzocht. Dat geeft namelijk alleen maar achtergesteldheids-gezeik.
-Wilbur: 20 % is nog altijd veel vergeleken bij de hoeveelheid dames in de MuMe top 250lijst.
-Edgar18: Ik vind het vooral flauwekul. Op de radio, festivals en waar ook moeten gewoon de beste artiesten staan, ongeacht of ze man of vrouw zijn. Ik denk wel dat er meer mannelijke artiesten zijn dus daar heeft het verschil ook wel mee te maken. En laten we vooral niet vergeten dat de grootste wereldster op dit moment een vrouw is.
- Sandokan: vermoedt dat het relatieve aantal vrouwen dat antwoord gaat geven op deze vraag ver onder de 20% zal blijven.
- Superbitch: Vrouwenhaat is de norm in een rockmilieu en op muziekwebsites. De laatste jaren is dat alleen maar erger geworden. Van quota
-perrospicados: beantwoording mag alleen plaatsvinden door vrouwelijke Mume gebruikers
-angelin: vrouwen zijn in heel veel dingen beter. Musiceren hoort daar niet bij.
- Misterfool: Nee, of althans geen geforceerde verandering door allerlei maatregelen (zoals o.a. quota's). Kwaliteit boven diversiteit! Wat het percentage vrouw/man is, is uiteindelijk irrelevant. Overigens is de radio ook steeds meer een verouderd medium. Via het internet kun je draaien wat je wil, wanneer je wil. Bovendien zijn er wel degelijk events die zich richten op vrouwelijk talent, zoals: femME.
- Cellulord: Luisteren julie nog radio? ? Neen a.u.b. niet alweer maatregelen-quotas. Over het algemeen zijn er minder vrouwen die voor een muzikale carriere kiezen. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder goed zijn, zoals sommige (idioten) durven te beweren. De ondervertegenwoordiging van vrouwen vind plaats in alle regionen van de kunst.
- Gretz: de verhoudingen zijn zo scheef omdat de muziekindustrie toch een soort van machowereld is. Met kwaliteit heeft het niets te maken. Festivals als Pinkpop en Best Kept Secret kunnen met gemak 50% van de line-up uit vrouwen laten bestaan, zonder dat er wordt ingeboet aan kwaliteit. Zeker in het middensegment en onder de beginnende bands zijn er zoveel talentvolle acts waar een of meerdere vrouwen in spelen. Ik geloof niet dat er vandaag de dag nog veel minder vrouwelijke dan mannelijke muzikanten zijn. Radiostations (zeker de publieke) zouden meer moeten doen met diversiteit. Het is van de zotte dat Kensington(-klonen) veel meer gedraaid word(en). Er zijn tig goede vrouwelijke rockmuzikanten, maar ik hoor ze helaas zelden op de radio. Als men bereid zou zijn hen een kans te geven dan kunnen ze ook veel makkelijker een groot publiek aan zich binden en uiteindelijk doorgroeien tot headliner.
~Slowgaze: wat Gretz zegt. Ik ben me de laatste tijd er veel bewuster van geworden dat deze verhoudingen scheef liggen en vrouwen in de muziekwereld bepaald geen gelijkwaardige positie hebben. Van quota (serieus, jongens, 'quota's'?) moet ik niet veel hebben, maar het is wel belangrijk om door te hebben dat de meeste vrouwen in de muziekwereld het helemaal niet zo makkelijk hebben. Seksisme is een serieus probleem, en wat dat betreft sluit ik me ook bij Superbitch aan.
- Hendrik68: Als er vrouwelijke acts waren die meer aanspraken op een festival dan pakweg Pearl Jam, Springsteen, Metallica of de Stones, dan stonden ze er echt wel. Maar die zijn er dus niet. Zo simpel is het.
- Don Cappuccino: dat er in de muziekwereld nog steeds een scheve verhouding tussen mannen en vrouwen is, dat verrast me niet. Als ik anno 2017 nog steeds een magazinecover van Revolver zie met daarop ''The Hottest Chicks in Hard Rock'' en formuleringen als ''the baddest babes'', vind ik dat ontzettend smakeloos. Vleeskeuring en objectificatie, dat brengen dat soort artikelen. Probeer maar eens een populaire rock/metalvideo op te zoeken met een vrouw zonder comments waarin haar uiterlijk uitvoerig besproken wordt, vaak op een seksueel getinte wijze.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 16:57 uur
Waar is de kots-smilie als je hem nodig hebt.
Nee, er is niks mis met vrouwen aantrekkelijk vinden, hoe veel onzintermen als objectificatie je er ook tegenaan gooit. Zo'n bericht is eerder een mooi voorbeeld van de mannenhaat die met het moderne Third Wave-feminisme is meegekomen. Mogen mannen hun seksualiteit niet uiten of zo?
Zo vond ik Kate Bush in haar jonge jaren een zeer aantrekkelijke vrouw, maar haar muziek is toevalligerwijs ook nog eens heel goed. Een 'vleeskeuring' sluit het daadwerkelijk waarderen van talent niet uit. Op dezelfde wijze bestaan ook artikelen als deze: Franz Liszt - Classical hunks: the best-looking composers and musicians of deze: Handsome Singers: List of the Music's Hottest Male Singers. Eveneens niks mis mee.
Nee, er is niks mis met vrouwen aantrekkelijk vinden, hoe veel onzintermen als objectificatie je er ook tegenaan gooit. Zo'n bericht is eerder een mooi voorbeeld van de mannenhaat die met het moderne Third Wave-feminisme is meegekomen. Mogen mannen hun seksualiteit niet uiten of zo? Zo vond ik Kate Bush in haar jonge jaren een zeer aantrekkelijke vrouw, maar haar muziek is toevalligerwijs ook nog eens heel goed. Een 'vleeskeuring' sluit het daadwerkelijk waarderen van talent niet uit. Op dezelfde wijze bestaan ook artikelen als deze: Franz Liszt - Classical hunks: the best-looking composers and musicians of deze: Handsome Singers: List of the Music's Hottest Male Singers. Eveneens niks mis mee.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 17:14 uur
Natuurlijk mag je zeggen dat een vrouw mooi is (Kate Bush in haar jonge jaren is zeker zeer aantrekkelijk), maar een discussie houden over wie je het liefste zou willen doen bij muziek, dat hoeft toch niet? Ik bekijk dit puur vanuit de rock/metalwereld waar dat vaak gebeurt en daar zie je gewoon vaak dat bands met een opvallende frontvrouw extreem snel opgepikt worden. Een band als Butcher Babies zou nooit zo populair zijn als ze niet twee frontvrouwen hadden die niet al te bescheiden zijn met het tonen van het lichaam. Als die band dezelfde muziek zou maken, maar dan gewoon met een frontman, dan was dat hoogstwaarschijnlijk nooit zo snel gelopen. Ook Arch Enemy heeft een flink andere aanhang gekregen met Alissa White-Gluz als frontvrouw.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 17:23 uur
Ja, seks verkoopt en hoe je eruitziet is van belang bij het al dan niet hebben van succes. Bij mannen is dat overigens eveneens zo. Zo schijnt lengte, bij mannen, een goede indicatie voor succes te zijn. (Slecht nieuws voor kleine mensen: lange collega’s zijn succesvoller - NRC) Ook in het geval van bijvoorbeeld One Direction (of in het verleden: Doe Maar) denk ik dat hun uiterlijk enorm aan hun succes heeft bijgedragen.
Bovendien uiten mannen zich seksueel simpelweg anders dan vrouwen (Baltsgedrag). Dat het bij sommige mannen wat explicieter aan toe gaat, is een gegeven. Het kan je stijl niet zijn(nee, mijn stijl is dat ook absoluut niet), maar ik zie niet in wat er moreel gezien gelijk mis mee is. Uiteraard kun je twisten over de tijd en plaats waar zulk soort uitingen fatsoenlijk zijn, maar zo'n magazinecover als revolver die maakt, moet mijns inziens kunnen. Niemand verplicht je het te kopen(en nee, ik zou het zelf ook niet kopen).
Bovendien uiten mannen zich seksueel simpelweg anders dan vrouwen (Baltsgedrag). Dat het bij sommige mannen wat explicieter aan toe gaat, is een gegeven. Het kan je stijl niet zijn(nee, mijn stijl is dat ook absoluut niet), maar ik zie niet in wat er moreel gezien gelijk mis mee is. Uiteraard kun je twisten over de tijd en plaats waar zulk soort uitingen fatsoenlijk zijn, maar zo'n magazinecover als revolver die maakt, moet mijns inziens kunnen. Niemand verplicht je het te kopen(en nee, ik zou het zelf ook niet kopen).
0
geplaatst: 21 mei 2017, 18:24 uur
De ''Hottest Chicks in Hard Rock''-editie is inderdaad met afstand de best verkopende editie van Revolver, ieder jaar. Het is namelijk niet alleen de magazinecover, maar binnenin zitten vaak ook nog fold-out posters van de dames. Er is al jaren lang discussie over dit onderdeel van Revolver met kritiek van andere metalbladen en iemand als Angela Gossow van Arch Enemy. Er wordt in deze ''contest'' ook compleet niet over de muziek gesproken, iets dat ik vooral kwalijk vind van een muziekblad. Als Revolver dit wil doen zouden ze ook ieder jaar een ''Hottest Guys in Hard Rock'' moeten doen, maar dat gebeurt niet, want dat verkoopt minder.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 18:26 uur
Ja, dus...... mannen zijn visuelere wezens dan vrouwen. De markt volgt simpelweg de vraag. Zoals het hoort, zou ik zeggen.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 18:29 uur
Revolver zet lekker commercieel in, ja, en kijkt naar wat populair is. Ik ben blij dat andere metalbladen dat niet doen en gewoon over muziek schrijven. Zoals je al eerder zei: ik zou nooit een Revolver-blad kopen.
0
Misterfool
geplaatst: 21 mei 2017, 18:33 uur
En ook daar is niks mis mee. Het wordt pas een probleem als mensen vervolgens adverteerders van revolver gaan bellen etc. Dan ga je daadwerkelijk mensen frustreren die wel zo'n editie kunnen waarderen. Dan ga je jouw eigen smaak tot moraal verheffen. Niks vervelenders dan een opgelegde moraal (of dat nou van conservatieven of progressieven komt).
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 mei 2017, 21:41 uur
In de Volkskrant stond eerdaags een stukje (kan het zo gauw even niet terugvinden) met de strekking dat de festivals het wel probeerden, maar dat de Beyoncés en Adeles van deze wereld domweg geen zin hadden om op een modderig festival te komen staan. Het had wel iets plausibels.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 21:46 uur
Link, maar daar is wel een abonnement voor nodig.
Behalve de strekking die Casartelli hierboven al geeft, was het tweede element dat de weinige 'festivalwaardige vrouwelijke headliners' - genoemd worden Pink en PJ Harvey - inmiddels al wel erg vaak geweest zijn.
Behalve de strekking die Casartelli hierboven al geeft, was het tweede element dat de weinige 'festivalwaardige vrouwelijke headliners' - genoemd worden Pink en PJ Harvey - inmiddels al wel erg vaak geweest zijn.
0
geplaatst: 21 mei 2017, 21:54 uur
@Casartelli: Hier (Blendle Link)
Stond vorig jaar ook een opiniestuk in Trouw over dit issue: https://www.trouw.nl/home/de-machowereld-van-de-festivals~a697d675/
Het is echter te makkelijk om te beweren dat het probleem hem vooral bij de headliners zit. In de categorieën daaronder zijn genoeg vrouwelijke artiesten te vinden die maar al te graag willen spelen op de (middel)grote festivals. Zeker op indiegebied is er echt een florerende scene van female-fronted bandjes en vrouwelijke solo-artiesten. Maar ze worden helaas gewoon veel minder snel op een festival neergezet dan de mannen, zie de verhoudingen op Down the Rabbit Hole, Lowlands en Best Kept Secret van de laatste jaren. Het is niet dat er veel minder vrouwelijke indie-artiesten beschikbaar zijn.
Stond vorig jaar ook een opiniestuk in Trouw over dit issue: https://www.trouw.nl/home/de-machowereld-van-de-festivals~a697d675/
Het is echter te makkelijk om te beweren dat het probleem hem vooral bij de headliners zit. In de categorieën daaronder zijn genoeg vrouwelijke artiesten te vinden die maar al te graag willen spelen op de (middel)grote festivals. Zeker op indiegebied is er echt een florerende scene van female-fronted bandjes en vrouwelijke solo-artiesten. Maar ze worden helaas gewoon veel minder snel op een festival neergezet dan de mannen, zie de verhoudingen op Down the Rabbit Hole, Lowlands en Best Kept Secret van de laatste jaren. Het is niet dat er veel minder vrouwelijke indie-artiesten beschikbaar zijn.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 mei 2017, 21:58 uur
Kan ik me volgende maand op Rock Werchter even verlicht voelen... al wordt ook daar de 50% niet gehaald - een echt modderfiguur qua m/v-verhouding is het ook niet.
0
geplaatst: 22 mei 2017, 14:29 uur
Vorige week naar precies 1 concert geweest en dat was van Lakshmi, of te wel ik zit aan 100% vrouw! 

0
geplaatst: 22 mei 2017, 19:20 uur
Nieuwe vraag. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke artiesten veel minder gedraaid worden door de radio dan mannelijke artiesten. Op de meeste festivals zijn de vrouwelijke artiesten ook in de minderheid. Vind je dat dit moet veranderen?
- Justus18: Ja, dat zou ik leuk vinden, maar je moet het niet forceren. In mijn singles top40 van 50 jaar geleden week 20 staat 8,5 single van een vrouwelijke artiest (The Mamas and the Papas tel ik voor een halfje). Dat is net iets meer dan 20%. De dames staan met 3,5 nummer in de top 10 waaronder op nummer 1 (Respect).
- Justus18: Ja, dat zou ik leuk vinden, maar je moet het niet forceren. In mijn singles top40 van 50 jaar geleden week 20 staat 8,5 single van een vrouwelijke artiest (The Mamas and the Papas tel ik voor een halfje). Dat is net iets meer dan 20%. De dames staan met 3,5 nummer in de top 10 waaronder op nummer 1 (Respect).
1
geplaatst: 22 mei 2017, 21:59 uur
Fijn nieuws in het licht van deze discussie hier: De Top 25 van ... - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.