MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Vraag van de dag #2

zoeken in:
Onweerwolf
Laten we wel wezen mensen; het nut van mondkapjes is niet bewezen. De theorie is dat het een heel klein beetje kan helpen in die gevallen waarin anderhalve meter onmogelijk is. Op de meeste noodzakelijke publieke locaties is die anderhalve meter prima vol te houden. Op plaatsen waar dat lastiger is kan vaak de symptomen-check worden gebruikt.

Ik kan me iets voorstellen bij het dragen in het OV, al heb ik daar ook wel sterke twijfels bij net als het RIVM.

Datzelfde RIVM dat overigens ook tegen het sluiten van basisscholen was en de juistheid van dat standpunt staat vooralsnog ook fier overeind.

Het gaat er ook niet om om koste wat het kost zoveel mogelijk te voorkomen dat het virus zich verspreid. Het gaat erom dat we het beheersbaar houden. Dat betekent dat regels die aantoonbaar op grote schaal verspreiden voorkomen van belang zijn: anderhalve meter, thuisblijven as je ziek bent, je handen wassen (blijkbaar deden veel mensen dat niet voor deze crisis) en contactonderzoek.

Mondkapjes dragen in de Appie Heijn lijkt daarbij maximaal een druppel op een gloeiende plaat te zijn en dus overdreven.

Ben ik daartoe bereid? Nee, zeker niet. Tenzij wordt aangetoond dat het wel daadwerkelijk significant bijdraagt. Afgezien daarvan hou ik me natuurlijk aan wettelijke regels.

Casartelli (moderator)
Ik geloof niet dat ik het ooit meer met Onweerwolf eens geweest ben dan hierboven.
yeahyeahyeah schreef:
Eens dat mensen die weigeren afstand te houden of bijv. de trein nemen om naar het strand te gaan in de regel gewoon aso's zijn.
Over (min of meer) dat laatste heb ik afgelopen week op Facebook al een stukje geschreven, in reactie op een brave borst die geen auto rijdt, principieel niet vliegt en na de toespraak van Rutte concludeerde dat vakantie er voor hem en zijn gezin voorlopig dus niet in zit. Voor de liefhebber:

---

Tja.

Toen kort na 15 maart de zin "De trein is even geen uitje" in zwang kwam, dacht ik: best, dan ga ik even een paar weken niet met de trein op stap. Bij het halen van mijn frisse neus zag ik (terwijl ik mijn zegeningen telde dat we in Nederland in elk geval nog naar buiten mochten) af en toe een lege trein langsrijden, maar goed, het waren nu eenmaal bijzondere tijden.

Toen april al wat op streek was, begon het toch wel wat te steken dat de NS (en in mindere mate de andere OV-bedrijven) wel morele appèls doet om niet recreatief te reizen, maar niet proactief de abonnementhouder benadert om zijn abonnement stop te zetten (ik heb een Weekend Vrij abonnement, veel recreatiever wordt het niet).

Dus sindsdien toch maar weer af en toe in het weekend met de trein op stap. Die waren over het algemeen nog steeds behoorlijk leeg en van de meerderheid van de andere reizigers had ik niet de indruk dat ze van of naar een vitaal beroep op weg waren. Toegegeven, ik heb het ze ook niet op de man af gevraagd.

Moreel staat het mij niet aan dat mensen die de bewuste keuze hebben gemaakt geen auto te rijden daar nu de dupe van (zouden) zijn. Om niet te beginnen over mensen die die keuze niet zelf gemaakt hebben.

Daarnaast is de status quo mijns inziens symptomatisch voor een treinbedrijf dat uit de vrije markt en de staatsbackup beide precies de verkeerde elementen pakt. Ik weet niet wie precies wie in een wurggreep houdt, maar vergelijk het apathische wegjagen van de reiziger (waarna de staatskas de gaten wel vult) met de graagte waarmee horeca, sportscholen, etc. weer aan de slag willen... en het napapegaaien daarvan door de overheid (of vice versa). Waar is de creativiteit om er met bijvoorbeeld plaatsreserveringen toch wat van te maken? Op welke planeet is het malle compromis ontstaan dat je een niet-medisch mondkapje op moet, alsnog de helft van de stoelen vrij moet laten, waarbij je als je in een vierzitter bij een vreemde gaat zitten er wel recht tegenover moet zitten, omdat schuin ertegenover niet in het stoelenplan past?

Gaat u wel gerust op vakantie, dat is goed voor u en voor de economie. Maar dan wel graag met eigen auto of met een volgepropt vliegtuig.

Ik hoef trouwens vast niet uit te schrijven wat ik van het tijdelijk verbod op fietsen in de trein vind.

Onweerwolf schreef:
Het gaat er ook niet om koste wat het koste zoveel mogelijk te voorkomen dat het virus zich verspreid. Het gaat erom dat we het beheersbaar houden. Dat betekent dat regels die aantoonbaar op grote schaal verspreiden voorkomen van belang zijn
Precies.

Onweerwolf schreef:
anderhalve meter, thuisblijven as je ziek bent, je handen wassen (blijkbaar deden veel mensen dat niet voor deze crisis) en contactonderzoek.

Het is nu inderdaad aannemelijk dat de combinatie van al deze regels doeltreffend is, maar we weten helaas niet welke regel hier hoeveel aan bijdraagt. Ik heb nog nergens bewezen gezien dat er rampen gebeuren als anderhalve meter wordt beperkt tot specifieke risicogebieden, zoals slecht geventileerde ruimtes. Dat zou de samenleving namelijk enorm veel verlichting geven.

Onweerwolf
Ook ik ben fervent OV reiziger. Ik heb wel een rijbewijs maar een hekel aan autorijden en de vervuiling die het met zich meebrengt. Tot dusverre heb ik het OV vermeden en ook ik heb een trein abonnement.

Ik ga echter binnenkort wel op niet-noodzakelijke wijze van het OV gebruikmaken. Ik heb mijn moeder sinds begin februari niet meer gezien en dat begint op te breken. Ik zou dat niet doen in een situatie waarin er geen sprake is van voldoende beheersbaarheid maar die fase hebben we inmiddels achter ons gelaten. Bovendien vind ik dat als andere mensen in cafés kunnen zitten zuipen dat ik dan wel in een trein naar mijn moeder mag reizen.

Het is een kwestie van wachten tot mijn doos metalheadverantwoorde zwarte mondkapjes van de Alie Express is gearriveerd.

Dat van die fietsen snap ik ook niet; er is nu juist toch veel meer ruimte in de trein en dus kun je gemakkelijker een fiets meenemen? Maar goed dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Onweerwolf
yeahyeahyeah schreef:
Het is nu inderdaad aannemelijk dat de combinatie van al deze regels doeltreffend is, maar we weten helaas niet welke regel hier hoeveel aan bijdraagt. Ik heb nog nergens bewezen gezien dat er rampen gebeuren als anderhalve meter wordt beperkt tot specifieke risicogebieden, zoals slecht geventileerde ruimtes. Dat zou de samenleving namelijk enorm veel verlichting geven.

Dat is absoluut waar. Het probleem is dat het effectief testen ervan risico's met zich meebrengt. Ik denk dat het contactonderzoek moet gaan bijdragen aan meer inzicht hierover. Ik ben derhalve ook meer bereid om die gevreesde app van Ome Hugo te installeren met alle Orwelliaanse vreselijkheden die daar bij komen kijken dan om een mondkapje in de Appie te dragen.

De WHO is na recent onderzoek overtuigd geraakt van het nut van mondkapjes en adviseert nu in haar nieuwste richtlijnen om deze te dragen in de publieke ruimte. Ze raadt nu regeringen wereldwijd aan hun bevolking te vragen/verplichten om in publieke ruimtes deugdelijke beschermingsmaskers te gebruiken om de virusovermacht te beperken. In hoeverre zou je er zelf toe bereid zijn om in (drukke) openbare gelegenheden een mondmasker te dragen?

- Arbeidsdeskundige: Daar ben ik zeker toe bereid. Maar dan kan het niet zo zijn dat Mark Rutte ons blijft verplichten deze mondkapjes zelf te financieren.
- Gretz: ik draag al enige tijd een mondmasker in de supermarkt en zou dat ook doen als ik een andere winkel bezoek, of een plek waar veel mensen bij elkaar komen. Ik zie het als een simpele maatregel die relatief weinig moeite kost en enorm veel kan schelen in de (potentiële) verspreiding en het uiteindelijke aantal zieken/doden. Het is voor mij evident dat we dit 'offer' moeten brengen om sneller uit de pandemie te geraken. Men kan er niet op vertrouwen dat een vaccin binnenkort wel voor alle oplossingen zorgt, dat is gewoon nog te onzeker. Tot die tijd moeten we mijns inziens voor de effectiefste maatregelen gaan die tegelijkertijd niet enorm veel weerstand oproepen. Liever iedereen een mondkapje op dan een nieuwe 'intelligente' lockdown met allerlei beperkingen en dramatische economische gevolgen. Wanneer de Nederlandse overheid een mondmaskerplicht zou invoeren (Ik zie het nog niet direct gebeuren) zou het inderdaad wel logisch zijn als zij dan de kosten dekken.
- Rudi S: ik maak er nog geen gebruik van in het OV oid zal het wel moeten.
Sommige zangers / zangeressen zou ik wel een mondkapje toewensen als zij in functie zijn.
- Casartelli: in het OV heb ik geen keus. Daarbuiten laat ik de mondkapjes-aanstelleritis graag zo veel mogelijk aan me voorbij gaan
- Dim: Ik ben gewoon me aan regels te houden, dus op plekken waar het verplicht is/wordt, zou ik bereid zijn er een te dragen. Dat betekent echter niet dat ik geloof dat het een effectieve maatregel is, gezien de schijnveiligheid (verkeerd gebruik, verwaarlozing van de overige regels).
-dix: Verschrikkelijke dingen, ik heb er op de werkplaats regelmatig eentje op. Als dat elders ook moet dan geeft dat mij een goede reden om 24/7 te gaan werken.
-yeahyeahyeah: Waar het verplicht is (OV), maar gelukkig hoef ik daar nu geen gebruik van te maken. Ik vind iedere poging tot leefbaardere maatregelen een stap in de goede richting, maar over mondkapjes ben ik het eens met Edgar en Casartelli. Hoe dan ook, op de huidige weg door en wachten op een (onzeker) vaccin is inhumaan en heeft allerlei onderbelichte destructieve neveneffecten, zoals o.a. prof. Michaéla Schippers en dr. Erwin Kompanje je kunnen uitleggen. Een breder perspectief dan alleen virologie is echt broodnodig.
OWW: Prima, maar dan graag het gebod om kleding te dragen afschaffen want dat heeft in ieder geval geen functie.
- itchy: ik zou eerder drukke openbare plekken mijden om maar geen mondmasker te hoeven dragen. Maar die plekken meed ik toch al zo veel mogelijk (behalve festivals en OV), ik haat (opeengepakte) mensen(massa's).
- Broem: ik laat zo nu en dan graag m’n tanden zien. Dat wordt wel moeilijk zo. Poeh.
- Jordi: haha, ik word zo moe van deze discussies. Toch wel duidelijk dat we in een ik-cultuur leven: "ik ga echt geen mondkapje dragen hoor, wat een aanstelleritis!". Het zijn adviezen die opgesteld worden door experts en die streef ik met alle liefde na, de gezondheid van een ander staat toch voorop (bij mij). Heeft het nut? Geen idee. Maar laten we in ieder geval de richtlijnen volgen.... x
- Mausie: helemaal eens met jordidj1. Sterker nog, ik irriteer mij regelmatig mateloos aan de houding van mijn 'nuchtere' en individualistische landgenoten. Mensen die geen moeite meer doen om afstand te houden bijvoorbeeld, omdat het 'zo'n gedoe' is. Ja, je zou maar even achter elkaar moeten lopen of je looproute aanpassen, wat een verschrikking.
- herman: hoewel ik waarschijnlijk de enige hier ben met een mondkapje van zijn avatar (een voorbode was al te zien op Facebook, maar inmiddels heeft mijn vriendin hem met de naaimachine vermaakt tot een echte volgens Belgische richtlijnen) ligt bij mij de mondkapjesbereidheid erg laag. Eigenlijk vooral omdat ik er panisch van wordt en het tot nu toe nog geen 10 minuten volhoud met zo'n ding op. Dus voorlopig mijd ik het ov maar even. Maakt mijn wereld wel iets kleiner en ik heb de luxe dat ik nu niet meer dagelijks van R'dam naar A'dam hoef te treinen, maar ik heb al gemerkt dat Delft, Den Haag en Leiden goed aan te fietsen is. Winkels bezoek ik zonder mondkapje, al moet ik zeggen dat ik mijn boodschappen al maanden online (AH) of in de buitenlucht (Rechtstreex) doe en drukke winkels bezoeken sowieso al nooit een hobby was.

Sir Spamalot (crew)
De WHO is na recent onderzoek overtuigd geraakt van het nut van mondkapjes en adviseert nu in haar nieuwste richtlijnen om deze te dragen in de publieke ruimte. Ze raadt nu regeringen wereldwijd aan hun bevolking te vragen/verplichten om in publieke ruimtes deugdelijke beschermingsmaskers te gebruiken om de virusovermacht te beperken. In hoeverre zou je er zelf toe bereid zijn om in (drukke) openbare gelegenheden een mondmasker te dragen?

- Arbeidsdeskundige: Daar ben ik zeker toe bereid. Maar dan kan het niet zo zijn dat Mark Rutte ons blijft verplichten deze mondkapjes zelf te financieren.
- Gretz: ik draag al enige tijd een mondmasker in de supermarkt en zou dat ook doen als ik een andere winkel bezoek, of een plek waar veel mensen bij elkaar komen. Ik zie het als een simpele maatregel die relatief weinig moeite kost en enorm veel kan schelen in de (potentiële) verspreiding en het uiteindelijke aantal zieken/doden. Het is voor mij evident dat we dit 'offer' moeten brengen om sneller uit de pandemie te geraken. Men kan er niet op vertrouwen dat een vaccin binnenkort wel voor alle oplossingen zorgt, dat is gewoon nog te onzeker. Tot die tijd moeten we mijns inziens voor de effectiefste maatregelen gaan die tegelijkertijd niet enorm veel weerstand oproepen. Liever iedereen een mondkapje op dan een nieuwe 'intelligente' lockdown met allerlei beperkingen en dramatische economische gevolgen. Wanneer de Nederlandse overheid een mondmaskerplicht zou invoeren (Ik zie het nog niet direct gebeuren) zou het inderdaad wel logisch zijn als zij dan de kosten dekken.
Sommige zangers / zangeressen zou ik wel een mondkapje toewensen als zij in functie zijn.
- Casartelli: in het OV heb ik geen keus. Daarbuiten laat ik de mondkapjes-aanstelleritis graag zo veel mogelijk aan me voorbij gaan
- Dim: Ik ben gewoon me aan regels te houden, dus op plekken waar het verplicht is/wordt, zou ik bereid zijn er een te dragen. Dat betekent echter niet dat ik geloof dat het een effectieve maatregel is, gezien de schijnveiligheid (verkeerd gebruik, verwaarlozing van de overige regels).
-dix: Verschrikkelijke dingen, ik heb er op de werkplaats regelmatig eentje op. Als dat elders ook moet dan geeft dat mij een goede reden om 24/7 te gaan werken.
-yeahyeahyeah: Waar het verplicht is (OV), maar gelukkig hoef ik daar nu geen gebruik van te maken. Ik vind iedere poging tot leefbaardere maatregelen een stap in de goede richting, maar over mondkapjes ben ik het eens met Edgar en Casartelli. Hoe dan ook, op de huidige weg door en wachten op een (onzeker) vaccin is inhumaan en heeft allerlei onderbelichte destructieve neveneffecten, zoals o.a. prof. Michaéla Schippers en dr. Erwin Kompanje je kunnen uitleggen. Een breder perspectief dan alleen virologie is echt broodnodig.
OWW: Prima, maar dan graag het gebod om kleding te dragen afschaffen want dat heeft in ieder geval geen functie.
- itchy: ik zou eerder drukke openbare plekken mijden om maar geen mondmasker te hoeven dragen. Maar die plekken meed ik toch al zo veel mogelijk (behalve festivals en OV), ik haat (opeengepakte) mensen(massa's).
- Broem: ik laat zo nu en dan graag m’n tanden zien. Dat wordt wel moeilijk zo. Poeh.
- Jordi: haha, ik word zo moe van deze discussies. Toch wel duidelijk dat we in een ik-cultuur leven: "ik ga echt geen mondkapje dragen hoor, wat een aanstelleritis!". Het zijn adviezen die opgesteld worden door experts en die streef ik met alle liefde na, de gezondheid van een ander staat toch voorop (bij mij). Heeft het nut? Geen idee. Maar laten we in ieder geval de richtlijnen volgen.... x
- Mausie: helemaal eens met jordidj1. Sterker nog, ik irriteer mij regelmatig mateloos aan de houding van mijn 'nuchtere' en individualistische landgenoten. Mensen die geen moeite meer doen om afstand te houden bijvoorbeeld, omdat het 'zo'n gedoe' is. Ja, je zou maar even achter elkaar moeten lopen of je looproute aanpassen, wat een verschrikking.
- herman: hoewel ik waarschijnlijk de enige hier ben met een mondkapje van zijn avatar (een voorbode was al te zien op Facebook, maar inmiddels heeft mijn vriendin hem met de naaimachine vermaakt tot een echte volgens Belgische richtlijnen) ligt bij mij de mondkapjesbereidheid erg laag. Eigenlijk vooral omdat ik er panisch van wordt en het tot nu toe nog geen 10 minuten volhoud met zo'n ding op. Dus voorlopig mijd ik het ov maar even. Maakt mijn wereld wel iets kleiner en ik heb de luxe dat ik nu niet meer dagelijks van R'dam naar A'dam hoef te treinen, maar ik heb al gemerkt dat Delft, Den Haag en Leiden goed aan te fietsen is. Winkels bezoek ik zonder mondkapje, al moet ik zeggen dat ik mijn boodschappen al maanden online (AH) of in de buitenlucht (Rechtstreex) doe en drukke winkels bezoeken sowieso al nooit een hobby was.
- Sir Spamalot: natuurlijk, een aantal eenvoudige regels volgens kan toch zo moeilijk niet zijn en als het zo gevraagd wordt, waarom niet?

Onweerwolf
Sir Spamalot schreef:
- Sir Spamalot: natuurlijk, een aantal eenvoudige regels volgens kan toch zo moeilijk niet zijn en als het zo gevraagd wordt, waarom niet?

"Eenvoudig" is toch echt geen woord dat ik zou gebruiken om een mondkapjesplicht in alle publieke locaties te omschrijven. Ik vind het vooral enorm ingrijpend als zo'n regel zou worden ingevoerd.

- spoon: Het wordt tijd om toe te geven aan de meer introverte kanten van mijn karakter. Nog meer reden om de massa te onlopen. Ik vind het verre van aangenaam al die gemaskerde personen in de publieke ruimte.

- spoon: Het wordt tijd om toe te geven aan de meer introverte kanten van mijn karakter. Nog meer reden om de massa te onlopen. Ik vind het verre van aangenaam al die gemaskerde personen in de publieke ruimte.
- Pietro: Ik kan er wel mee leven, want mijn eigen gezondheid en die van mijn omgeving vind ik belangrijk. Gisteren tijdens de demonstratie in Eindhoven nog met een mondkapje gelopen en ik heb er nauwelijks hinder van ondervonden.

dix
Casartelli schreef:
Ik hoef trouwens vast niet uit te schrijven wat ik van het tijdelijk verbod op fietsen in de trein vind.
Onacceptabel natuurlijk. Hardlopen is tot daar aan toe.

Sir Spamalot (crew)
Onweerwolf, met een aantal eenvoudige regels bedoel ik voor alle duidelijkheid:
* afstand houden (1,50 meter / 2,00 meter)
* regelmatig handen wassen
* indien gevraagd een mondmasker dragen in besloten ruimtes of wanneer de afstand niet kan gegarandeerd worden

De eerste twee regels paste ik voorheen al toe als parttime misantroop en fulltime hygiënisch persoon. Het derde vind ik momenteel tamelijk logisch gezien de gebeurtenissen van de voorbije maanden, want mijn instinct zegt me dat we het laatste van deze smerige Corona nog niet hebben gezien. Ik hoop dat ik me vergis.

Het zou wel aan mij liggen, maar ik kan nergens in die publicatie terugvinden dat de WHO ook daadwerkelijk mondmaskers aanraadt in de publieke ruimte.

Verder kijken veel mensen halsreikend uit naar vakantie en is het voor veel landen, NL incluis, een zeer belangrijke inkomstenbron. Is het dan gek dat het na tien persconferenties ook een keer over toerisme gaat?

En als er ergens geen gebrek aan aandacht voor is is het wel voor de cultuursector. Ieder dag schuift er wel weer een artiest aan in de talkshows en de kranten staan er vol mee..

Onweerwolf schreef:
Laten we wel wezen mensen; het nut van mondkapjes is niet bewezen. De theorie is dat het een heel klein beetje kan helpen in die gevallen waarin anderhalve meter onmogelijk is. Op de meeste noodzakelijke publieke locaties is die anderhalve meter prima vol te houden. Op plaatsen waar dat lastiger is kan vaak de symptomen-check worden gebruikt.

Die eerste stelling is gewoon feitelijk onjuist.

https://pbs.twimg.com/media/EZdrhUGXQAAzuW3?format=jpg&name=large
Bron: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext

Maar je hebt natuurlijk de vrijheid om blind te varen op de mening van RIVM/Van Dissel. Ik ga je niet koste wat kost proberen te overtuigen. Een combinatie van mondmaskersplicht in bepaalde publieke ruimtes (zoals in Duitsland al succesvol wordt toegepast) en het houden van afstand als algemene(re) regel (waar dit mogelijk is) lijkt mij in ieder geval toch doeltreffender dan het beleid om van de anderhalvemetersamenleving het nieuwe normaal maken.

En ik ga zelf wel liever af op de onderzoeken van voorstaande wetenschappers en de richtlijnen van de WHO dan op het RIVM dat aantoonbare blunders heeft gemaakt (alleen durven ze dat in tegenstelling tot de Zweden nog niet toe te geven).

chevy93 schreef:
Het zou wel aan mij liggen, maar ik kan nergens in die publicatie terugvinden dat de WHO ook daadwerkelijk mondmaskers aanraadt in de publieke ruimte.

Letterlijk een quote van een vooraanstaand WHO-medewerker:
,,We adviseren overheden om mensen aan te moedigen in openbare gelegenheden een maskertje te dragen, om precies te zijn een niet-medisch masker. We hebben nu bewijs dat als zo’n kapje op de juiste manier wordt gebruikt het een barrière kan vormen voor potentieel besmettelijke druppeltjes."

https://www.ad.nl/politiek/who-is-om-en-adviseert-mondkapje-in-publieke-ruimte~a38ec56c/

In het document over de nieuwste richtlijnen zal het ongetwijfeld ook vermeld staan, in iets andere bewoordingen.

Edit, hier dus:
Third, WHO has also updated its guidance on the use of masks by the general public in areas with community transmission.

In light of evolving evidence, WHO advises that governments should encourage the general public to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult, such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments.
WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 5 June 2020

Arbeidsdeskundige
Ik ben het volledig met je eens Gretz

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Die eerste stelling is gewoon feitelijk onjuist.

"Certainty of evidence: low"

Zoals ik je ook al in een pm schreef: één onderzoek maakt geen wetenschap. Als het dragen van mondkapjes wel nut zou hebben dan kan dat gewoon uitgebreid onderzocht en bewezen worden.

Bovendien adviseert de WHO: "to wear masks where there is widespread transmission and physical distancing is difficult"

Dus alleen als er in een regio een hoge besmettingsgraad bestaat én de anderhalve meter op een specifieke plaats niet mogelijk is.

Dus alleen in die situaties en dan is het vooralsnog een gevalletje van weinig overtuigend bewijs. Als dat voor jou reden is om met een mondkapje naar de Appie Heijn te gaan dan is dat prima, maar dat is het voor mij in ieder geval niet. Er zal echt eerst voortschrijdend inzicht moeten komen.

Binnenkort ga ik naar Duitsland op vakantie en daar bepaalt de deelstaat wat er gebeurt. Waar wij heen gaan geldt het volgende:
* in openbare gebouwen, ov, winkels, winkelcentra, weekmarkten: kapje op
* zitten ze aan je lijf (pedicure, kapper): kapje op
* ga je kroeg of restaurant naar binnen: kapje op
* eenmaal aan tafel om te drinken/eten: kapje af
* ga je pissen: kapje op; eenmaal terug: kapje af

Ontbijten in hotel: wordt klaargezet, met - naar keuze - coffee/te to go, alles mit im Zimmer en daar verteren of onderweg.

Van al dat kapje op/kapje af zakt ondertussen mij de broek af. Oja en ongehoorzamen - bijv bij de bakker - mogen door het personeel de winkel worden uitgezet. Vermoedelijk handhaaft men daar beter dan hier

Onweerwolf schreef:
(quote)

Zoals ik je ook al in een pm schreef: één onderzoek maakt geen wetenschap. Als het dragen van mondkapjes wel nut zou hebben dan kan dat gewoon uitgebreid onderzocht en bewezen worden.

De onzekerheidsmarge van The Lancet is niet hetzelfde als 'geen bewijs'. 'Moderate' is maar iets zekerder dan 'low'. Jij stelt het feit dat er nog geen 100% consensus is over de effectiviteit gelijk is te stellen aan 'geen nut / niet bewezen'. Dat is echt veel te kort door de bocht.

Er zijn nog volop wetenschappelijke onderzoeken bezig waar het effect van mondmaskers nader wordt bestudeerd. Het bewijs voor het nu in de toekomst zal naar mijn verwachting alleen maar groter worden. (Er komen immers ook steeds meer onderzoeken naar buiten die er op wijzen dat aerosolen een rol spelen bij de verspreiding)

Indirect zijn de bewonderenswaardig goede cijfers van Aziatische en Midden-Europese landen waar mensen wel massaal een mondkapje gingen dragen natuurlijk ook een behoorlijk duidelijk teken dat het waarschijnlijk effectief is bij het voorkomen van verdere verspreiding. Social distancing heeft natuurlijk ook effect, maar je geeft geen argumenten waarom dat 1,5 m zo sterk te prefereren is boven maskers.

Geert is vast in het dagelijks leven viroloog of doventolk

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Daar bleef ik ook meteen achter haken.

Vertrouwen in de wetenschap is een goede basisinstelling, maar Geert zal vast elders ook wel meegekregen hebben dat de WHO in deze nou ook niet bepaald van onbesproken gedrag is ("wiens brood men eet...").

Gretz schreef:
Er zijn nog volop wetenschappelijke onderzoeken bezig waar het effect van mondmaskers nader wordt bestudeerd.
En er is net zoveel bewijs voor het wel werken als het niet werken van mondneusmakers. Waarbij de onderzoeken die een effect vinden vaak ook nog eens hooguit een klein effect vinden en alleen maar onder laboratoriumomstandigheden en nooit daadwerkelijk met COVID-19 virusdelen. Het directe bewijs is echt heel dun dat de maskers ook echt een significant positief effect heeft wanneer de basisafspraken (1,5 meter, bij ziekte thuisblijven en handhygiëne) in acht worden genomen.

Zoals elders ook al gezegd: het is heel makkelijk om een beetje selectief te shoppen in de literatuur om vervolgens je punt te maken. Feit is gewoon dat er geen consensus is en dat veel landen het hoofdzakelijk implementeren onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Wat op zichzelf wellicht klopt, maar alleen wanneer de maskers alleen maar een additionele maatregel zijn en dus geen gedragsmatige veranderingen bewerktstelligt (e.g. 'ik ga toch maar naar oma, want ik bescherm haar met mijn mondkapje').

Indirect zijn de bewonderenswaardig goede cijfers van Aziatische en Midden-Europese landen waar mensen wel massaal een mondkapje gingen dragen natuurlijk ook een behoorlijk duidelijk teken dat het waarschijnlijk effectief is bij het voorkomen van verdere verspreiding. Social distancing heeft natuurlijk ook effect, maar je geeft geen argumenten waarom dat 1,5 m zo sterk te prefereren is boven maskers.
En in Aziatische landen eten ze ook veel rijst. Conclusie: rijst eten helpt tegen de bestrijding van corona.

Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Binnenkort ga ik naar Duitsland op vakantie
Ah, het land waar ze zo knap zijn dat ze het reproductiegetal op de dag zelf kunnen bepalen. Dat moet toch een veilig gevoel geven.

Gretz schreef:
En ik ga zelf wel liever af op de onderzoeken van voorstaande wetenschappers en de richtlijnen van de WHO dan op het RIVM dat aantoonbare blunders heeft gemaakt (alleen durven ze dat in tegenstelling tot de Zweden nog niet toe te geven).
Je bedoelt onderzoeken die jouw mening onderschrijven? De suggestie dat het RIVM/OMT niet vol zit met vooraanstaande wetenschappers met internationale allure is echt bespottelijk. Daarmee niet gezegd dat ze per se altijd gelijk hebben, uiteraard niet, maar bv. iemand als Marion Koopmans is gewoon één van de beste experts op het gebied van virusuitbraken. Mede onder haar leiding is de ebola-uitbraak een halt toe geroepen.

Rudi S schreef:
Geert is vast in het dagelijks leven viroloog of doventolk

Gelukkig niet. Maar ik ben wel gewoon teleurgesteld dat er in bepaalde landen nog steeds zoveel discussie is over welke maatregelen wel en niet werken. Ik wil gewoon net zoals iedereen dat we er zo snel mogelijk (grotendeels) van deze pandemie verlost zijn, zodat we in de rest van de wereld net zoals als in 🇳🇿 ( coranavrij ) weer terug kunnen naar een normaal leven met nauwelijks restricties

chevy93 schreef:
En in Aziatische landen eten ze ook veel rijst. Conclusie: rijst eten helpt tegen de bestrijding van corona.

Als je zulke trieste drogredenen gaat gebruiken dan heeft het vrees ik weinig zin om te verder te praten
(afbeelding)
Please verdiep je wat meer in de situatie Chevy, er zijn genoeg interessante stukken geschreven over de succesvolle aanpak in Oost-Aziatische landen. Beleid dat ze elders in Europa ook gewoon toepassen.

Onweerwolf
Gretz schreef:
mijn verwachting

Prima. Ik sta hier redelijk neutraal in. Ik ben namelijk geen viroloog. Jij ook niet dus jouw verwachting neem ik ter kennisgeving aan.

En als we toch selectief gaan shoppen in het nieuws:

Privacy settings - hln.be
Herinnert u zich nog de luide roep in ons land, half maart, om strengere maatregelen bij onze laksere noorderburen? Drie maanden later krijgt Nederland voor zijn eigenzinnige aanpak van de coronacrisis goede punten op de nieuwssite van Bloomberg.

Netherlands Coronavirus Lockdown: Dutch Followed the Rules - Bloomberg
Dutch Cooperation Made an ‘Intelligent Lockdown’ a Success

Despite a largely laissez-faire attitude, the Netherlands has fared better than most.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Prima. Ik sta hier redelijk neutraal in. Ik ben namelijk geen viroloog. Jij ook niet dus jouw verwachting neem ik ter kennisgeving aan.

Klopt. Daarom lijkt me het beter om te stoppen met deze discussie hier die waarschijnlijk enkel voor meer polarisatie gaat zorgen. Want we gaan het niet eens worden als we beiden vertrouwen op andere experts. Ik hoef jullie niet te overtuigen en andersom ook niet. Ik ga weer even in wat muziekgerelateerde topics posten .

Onweerwolf
Gretz schreef:
Ik wil gewoon net zoals iedereen dat we er zo snel mogelijk (grotendeels) van deze pandemie verlost zijn, zodat we in de rest van de wereld net zoals als in 🇳🇿 ( coranavrij ) weer terug kunnen naar een normaal leven met nauwelijks restricties

Dat is dus niet wat iedereen wil, althans het is niet realistisch. Het doel van het beleid is het beheersbaar houden van de ziekte. Niet het uitbannen van Covid19. Daarvoor doen andere medische wetenschappers heel erg hun best op het gebied van vaccins of behandel medicijnen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.