MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Depeche Mode, Ahoy, Rotterdam, 26 maart 2006

zoeken in:
Ik geloof dat er wel meer mensen zijn heen geweest, dus ik open maar een topicje. Schrijf misschien nog wel 's een verslagje, maar ik kan nu in ieder geval al kwijt dat ik het een erg sterk concert vond.

We zaten op de tweede ring, maar dat was beter dan bij Tori Amos, waar we helemaal achteraan zaten. Nu konden we alles mooi overzien. Erg gaaf om het publiek en masse te horen schreeuwen of met hun armen zien te zwaaien. The Bravery was wel leuk als voorprogramma. Had ze wel 's in de Melkweg gezien, een plek waar ze als relatief kleine band beter op hun plek zijn, maar qua stijl past het wel goed bij DM, al zijn ze wat minder dramatisch.

Depeche Mode begon vervolgens met achtereenvolgens A Pain That I'm Used To, John The Revelator en A Question Of Time. Op die laatste had ik niet gerekend, maar daar was ik dus heel erg blij mee, omdat ik dat veel leuker vind dan de eigenlijk maar flauwe deuntjes uit begin jaren '80 (Just Can't Get Enough enzo). Veel hoogtepunten al met al. Alle hits kwamen wel langs, maar van Ultra en Exciter werd volgens mij niets gespeeld? Wat ook wel opviel was dat Dave Gahan eigenlijk niet zo'n enorme goede stem heeft. Halverwege zong Martin Gore een nummer solo (en later nog eens: Shake The Disease), waarvan ik de titel even kwijt ben en eigenlijk was dat wel mijn hoogtepunt.

Al met al een erg leuk optreden. De sfeer zat er goed in, de muziek was vet en de entourage erg mooi. Hele gave beeldschermen hadden ze ook. Leuk verknipt, voegde voor mij veel toe.

Doorgaans mijd ik concerten van deze grootte, maar volgens mij ben ik gisteren wat minder huiverig geworden voor mega-concerten.

Oh, en toch nog een soort van verslagje geschreven.

herman schreef:
van Ultra werd volgens mij niets gespeeld? Halverwege zong Martin Gore een nummer solo, waarvan ik de titel even kwijt ben

Dat nummer was Home van Ultra

Oja. Op de terugweg waren we ons er suf over aan het piekeren. Best vervelend als je een nummer bijna compleet mee kunt zingen, maar dat je niet op de titel kunt komen...

Ik vond het in 1 woord geweldig!
The Bravery vond ik erg goed, en ook de muziek die tussen de optredens door werd gedraaid (kan iemand mij vertellen wie of wat dat was?) vond ik erg lekker.
Ook leuk dat Anton Corbijn de band aankondigde, en dat de sfeer al gelijk van af dat moment, nog vóór dat DM opkwam, er erg goed inzat.
Heerlijke setlist met een perfecte lengte, en de band zelf was in topvom. Veel interactie met zowel de bandleden onder elkaar als het publiek (dat bij de eerste tonen van ''never let me down again'' al gelijk de handjes in de lucht van links naar rechts lieten zwaaien) met de altijd entertainende Dave Gahan, die als een soort van nichterige podiumbeest al lopend/rennend/huppelend elke vierkante meter van het podium benutte, - en zelfs Martin L. Gore leek het goed naar zijn zin te hebben.
Nog een pluspunt waren de schermen, en de beelden die daarop vertoond werden. Voornamelijk gewoon beelden van het concert zelf dus, maar dan zo bewerkt dat het leek alsof je naar een jaren 80 videoclip keek, van het concert waar je op dat moment was. Bizar maar geniaal!

Ik heb even niet zo veel tijd nu, maar ook ik vond het een geweldig concert!

In antwoord op jouw vraag PsychoBoyJack:

After the opening act, but before the band take the stage, the venue has been filled with a special pre-show DJ set recorded by Martin. Due to numerous requests, here is the track listing of the mix set.

01 - "Vegetables" - Audion, SuckFish
02 - "Winter Green" - Lawrence, The Absence Of Blight
03 - "Rebird" - Metope, Kobol
04 - "Hot Sugar Candy Apple Taffy" - Heartthrob, Minimize to Maximize
05 - "Lost In Sound" - Alex Smoke, Incommunicado
06 - "Sinsentrikken Ut I 2 Spor" - Woody McBride, Demosessions May 2002
07 - "Cooling The Plasma" - Rene Breitbarth, With A Little Luck
08 - "33" - Metope, Kobol
09 - "Yak" - Motor, Sweatbox
10 - "The Dancing Box" - James T Cotton, The Dancing Box
11 - "An Army Of Watt" - T. Raumschmiere, Blitzkrieg Pop

Zo, dat is nog eens interessante informatie! Ik vond de muziek die tussendoor kwam ook erg vet. Sowieso goed dat ze de muziek voor het concert ook zelf regelen, maar het klonk echt heel vet. Vanaf de tweede ring zag je ook al best wat mensen dansen.

Ik ben niet echt een DM-kenner, maar die Gore lijkt me heel erg belangrijk voor de band als ik dat zo zie (ook gisteren).

herman schreef:
Zo, dat is nog eens interessante informatie!

Vond ik ook wel ja, is zo van hun eigen site af te halen!

"herman schreef:
Ik ben niet echt een DM-kenner, maar die Gore lijkt me heel erg belangrijk voor de band als ik dat zo zie (ook gisteren).

En Gore is inderdaad erg belangrijk, als ik het goed heb schijnt hij het merendeel van de nummers te schrijven. Maar desondanks schijnt het solo-album van Dave Gahan ook niet onverdienstelijk te zijn...(staat nog op mijn to-listen lijstje)

En bedankt Vince

En bedankt herman!
Grappig .... zo aan de hoek van de fotos te zien, moeten wij toch wel ongeveer naast elkaar hebben gezeten!

Het was inderdaad een geweldig concert zondag. Het voorprogramma van The Bravery vond ik persoonlijk maar matig (vond ze op Lowlands stukken beter), maar het kan aan het geluid hebben gelegen, of aan mijn positie in de zaal. Maar ik kwam natuurlijk enkel en alleen om, eindelijk, Depeche Mode te zien. En wat mij betreft maakten ze mijn verwachtingen waar: geluid was goed, prima setlist, presentatie sympathiek en met de duur van het optreden was niets mis. Natuurlijk speelden ze niet al mijn persoonlijke favorieten (It's No Good, Master & Servant, Blasphemous Rumours), maar met zo'n oeuvre moeten ze natuurlijk keuzes maken. Ook opvallend weinig van Ultra en Exciter, zoals eerder door Herman opgemerkt. Maar al met al was het de lange rit vanuit het noorden waard (kom gelukkig niet té vaak in ahoy )

Voor de liefhebbers, hier nog de setlist:

- A Pain That I'm Used To
- John The Revelator
- A Question Of Time
- Policy Of Truth
- Precious
- Walking In My Shoes
- Suffer Well
- Macro
- Home
- I Want It All
- The Sinner In Me
- I Feel You
- Behind The Wheel
- World In My Eyes
- Personal Jesus
- Enjoy The Silence

toegift:

- Shake The Disease
- Just Can't Get Enough
- Everything Counts
- Never Let Me Down Again
- Goodnight Lovers

Ah, bedankt voor de setlist!

En Jack, de foto's zijn niet van mij hoor.

Was een prima concert!

Hoogtepunten: Walking in My shoes, Behind The Wheel, Enjoy the Silence, de acoestische set van Shake the Disease en Everything Counts.. de ongeremde energie van Dave en het geknuffel van de twee kopstukken aan het eind van het concert

kluivie
De setlist ziet er best goed uit, terwijl ik ook weer ergens las dat die het tegen vond vallen, zo blijf je altijd verschillende meningen hebben zie je wel

greetz kluivie

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.