MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Geklets tijdens optredens.

zoeken in:
Het valt mij op dat bij zeer veel concerten menig bezoeker het nodig vind om eens lekker hardop te gaan ouwehoeren aan de bar (of elders in de zaal). Ik erger me daar vaak bont en blauw aan. Heb er ook wel eens wat van gezegd (wat doe je bij een optreden als het je werkelijk niks interesseert ? in een bioscoop ga je toch ook niet hele conversaties voeren ?), maar dan krijg je of een grote mond of ze kijken je vreemd aan en gaan gewoon door.
Wat is jullie ervaring hiermee en wat vinden jullie ervan ? Zoals gezegd erger ik me er aan en wil ik graag genieten van het gebodene. Wat overigens niet wil zeggen dat er niet mag worden meegezongen of dat er tussen de nummers door reacties worden gegeven, dat is wat anders

Yak
Tja, de nummer één ergernis van veel concertbezoekers, denk ik. Heel soms wordt het voorkomen door bijvoorbeeld de bar dicht te gooien tijdens een optreden of er een 'seated' concert van te maken, maar ik heb al best veel optredens verpest zien worden door geouwehoer uit het publiek. Soms (gelukkig niet altijd) heeft dat ook zijn weerslag op de artiest, en dan kan ik me er echt kwaad om maken.

Maar je kan je afvragen hoe het komt. Als ik naar een concert ga, ook al is het met goede vrienden, dan ga ik (hoe bot het ook moge klinken) niet voor de gezelligheid. Bijkletsen doe ik wel voor of na het optreden. Wat me nog wel het meeste verbaast zijn groepjes van een man of vier die zich helemaal tot vooraan het podium dringen om vervolgens uitvoerig te gaan ouwehoeren. De combinatie van (a) er met je neus op willen staan maar (b) een optreden wat je eigenlijk je reet zou roesten? Kan ik met mijn pet niet bij. Ik heb me dan ook al een paar keer na het optreden tegenover de artiest, als ik even een praatje kwam maken of een cd'tje kwam kopen, verontschuldigd voor het wauwelende kutpubliek

aERodynamIC schreef:

Ik erger me daar vaak bont en blauw aan.

Dat groen en geel gaat ook zo vervelen he?

rzasa schreef:
(quote)

Dat groen en geel gaat ook zo vervelen he?

Hahaha, ik zag het al ja. Ach het zal de ergenis wel zijn die de concentratie tijdens dit schrijven verminderde. Ik laat het maar lekker staan

Ik was ooit bij The Delgado's en wie die band kent weet dat ze nu niet bepaald harde muziek maken. Daar was het zo erg dat de band er wat van ging zeggen en zichtbaar geirriteerd was.

Volkomen terecht.

Verder was ik lang geleden ooit bij K's choice akoestisch op lowlands. De tent was klein, dus je moest al enige moeite doen om binnen te komen, vol was vol, komen er twee mensen van drie meter twintig voor ons staan die hard en uitgebreid elkaar gaan vertellen waar ze de band hebben gezien.

Heb weleens gehoord dat het een slechte Nederlandse gewoonte is.

titan (crew)
Zwaar irritant inderdaad, dat geklets. Bij bioskopen of lezingen ga je er toch ook niet doorheen zitten tetteren? Ga dan lekker naar een cafe als je wilt kletsen of blijf thuis.

Yak
starbright boy schreef:

Ik was ooit bij The Delgado's en wie die band kent weet dat ze nu niet bepaald harde muziek maken.

Niet meer. Als je 'Domestiques' of een groot deel van 'Peloton' hoort, wordt je vaak genoeg weggeblazen door het gitaargeweld. Dat vond ik ook de Delgados op hun hoogtijdagen, ik hoop dat met de nieuwe release iets van die oude glorie hersteld wordt.

Overigens is er niets leukers dan een kalm nummertje waar het publiek doorheen zit te kleppen, wat als een vlam in de pan omslaat in loeiharde teringherrie. The Dudley Cooperation flikte dat een paar weken terug nog, je zag letterlijk mensen opspringen van schrik.

Ik las net op 3voor12 dat het publiek in Japan vooraf helemaal uit zijn dak gaat, maar tijdens de nummers heel stil is omdat ze de muziek willen horen! (bron: interview D illinger Escape Planhttp://pages.vpro.nl/3voor12/e...
ik zou er bijna voor naar Japan verhuizen...

het ergste vind ik nog het geouwehoer over hele andere zaken dan over de muziek. Waarom koop je dan een kaartje???

Wat nog veel erger is is als degene die loopt te lullen een immense hanenkam heeft. Dan draait ie z'n hoofd om om tegen z'n buurman te praten en zie je het hele concert niet meer. Als ie gewoon vooruit blijft kijken kijk je zo langs die hanenkam...

Yak schreef:

Niet meer. Als je 'Domestiques' of een groot deel van 'Peloton' hoort, wordt je vaak genoeg weggeblazen door het gitaargeweld. Dat vond ik ook de Delgados op hun hoogtijdagen

Het was ook een concert n.a.v. The Great Eastern. Ben nog nooit toegekomen aan Peloton en Domestiques.

Kom net van het optreden van Sioen. Nog nooit heb ik me zo erg gestoord aan het geklets. Frederik Sioen vroeg zelfs bij een rustig nummer om stilte. Achter mij een groep meiden (en ik stond heel erg vooraan !) die het echt over van alles en nog wat hadden, en werd de muziek wat harder dan gingen zij ook harder praten. Ik heb me ingehouden deze keer want a) de hele zaal was op die manier bezig en b) ze trekken zich er toch niets van aan en c) ik loop me op te vreten en geniet nog minder.
Dames en heren: ga naar de kroeg a.u.b. !!! Laat de echte liefhebbers genieten.....

titan (crew)
Als dat maar geen voorbode is voor het komende concert van A girl called Eddy

Daar had ik het al over met degenen met wie ik daar was: ik vrees het ergste, want die muziek is vrij breekbaar en subtiel.

Helaas heb ik dit voornamelijk al moeten ondervinden in Nederland, om géén namen te noemen: De Boerderij in Zoetermeer, Nighttown in Rotterdam (Laïs legde zelfs ooit even hun optreden stil aldaar), ... In Vlaanderen heb ik er minder last van gehad: maar wat meespeeld in de zalen in Nederland die ik opnoemde staat de bar IN de concertzaal. Dat is bijvoorbeeld NIET het geval in de AB in Brussel.. En dat helpt ook al..

Maar ja ik erger me er ook blauw aan!

Onlangs nog bij het Mostly Autumn concert in De Boerderij in Zoetermeer: voorprogramma was een duo die hele mooie akoestische liedjes bracht. Rustige muziek dus. Wel het was verschrikkelijk: je hoorde de lallende menigte er altijd bovenuit. Dus genieten van de nochthans mooie muziek was kwasi onmogelijk!!!

Dat je al eens een woordje zegt tegen mekaar OVER HET OTPREDEN tot daar nog aan toe: maar je hele leven vertellen doe je misschien best in het café, maar niet in de concertzaal waar andere mensen echt wel betaalden om de GROEP aan het werk te zien..

Ik durf het meestal ook wel zeggen dat het me stoort, tenzij ik zie dat de persoon in kwestie er nogal onvriendelijk en gevaarlijk uitziet.. dan delf ik onderspit en probeer ik een ander plaatsje op tze zoeken ;-(

Ik heb er ook wel eens wat van gezegd: maar dan vinden ze je een zeikerd en zeggen ze "ik heb er ook voor betaald, dus ik maak zelf uit wat ik doe". Of ze zeggen "Ssst roepen is ook irritant" (en dat is natuurlijk ook wel zo : daar begin ik niet aan).
Vooral in Rotterdam maak ik het helaas vaak mee.
Ik heb me voorgenomen om me er maar niets van aan te trekken en ik probeer sowieso altijd ver naar voren te gaan staan.

Als ik met andere Vlamingen eens afzak voor een concertje in Nederland, valt het ons steeds weer op hoe vaak het daar gebeurt dat er zo veel gekletst wordt tijdens optredens ;-(

Dat is hier gelukkig veel minder, pas op: je hoort me niet zeggen dat het niet gebeurt he... maar blijkbaar minder... vreemd, niet?

Opvallend ja.

Maar ik maak ook mee dat het Nederlandse publiek het anders kan: bij Tori Amos heb ik al 2 keer meegemaakt dat je een speld kon horen vallen.

SelmaDuim
Ik heb dat ook meerdere malen gehoord van Nederlandse bands die in Vlaanderen hadden opgetreden. Zij voelden zich daar vaak meer gewaardeerd dan in hun eigen land.

In De Oosterpoort stopte The Waterboys daar om dezelfde reden ook met spelen. En geheel terecht - tegen die herrie viel niet op te spelen

Erg he, ik heb het nu al een aantal keer meegemaakt dat artiesten er wat van zeiden. Schamen jullie je dan ook zo diep (ook al heb je er zelf geen aandeel in)?

SelmaDuim
Ik heb dan ook wel wat last van plaatsvervangende schaamte. Ik vind het ook zo onbeschoft. Vooral als die mensen ook nog voor bij het podium staan. Als je wilt kletsen doe je dat maar ergens anders, maar niet tijdens een concert en dan ook nog keihard denken te moeten praten omdat de ander het anders niet kan verstaan! Ik vind het net zo storend als kletsen tijdens de film in de bioscoop.

Bij American Analog Set in Paradiso gebeurde wel iets grappigs, vrijdag. Het geluid was echt ontzettend goed (de zanger begon na het tweede nummer al over de geweldige omstandigheden) en het publiek goed stil. Toen na een tijdje ergens achter in de zaal een bekertje viel, ging veel mensen keihard 'ssssshhht', op een leuke manier. De band moest er zelf ook om lachen.

Zelf ga ik meestal zo ver mogelijk vooraan: dan is de kans groter dat je tussen de echte fans staat en dus kleiner dat er stom gekeuveld wordt. Ik heb er ook wel 's wat van gezegd (toen was ik echt boos aan het worden) en toen was het gelukkig ook wel stil daarna. Het kan voor mij ook wel een optreden behoorlijk verpesten.

ik ben bij 3 concerten van Toto geweest, geen geklets of irri gedrag van ander mensen meegemaakt.
wel bij een rock festival in Luxemburg waar Toto de hoofdact was, bij de bands die voor Toto speelde was genoeg rumoer, bij Toto niet.
en ook bij Steve Lukather's El Grupo concert in de melkweg ook geen geklets meegemaakt.

....misschien komt het omdat het volume van toto redelijk hoog is.....het gaat hier meer over bandjes als a girl called eddy, kings of convenience, low, ozark henry......bands die bijna alleen rustige liedjes spelen...

Bij de laatste keer Low in Paradiso was het overigens ook doodstil. Die andere bands heb ik niet gezien.

bonothecat schreef:
....misschien komt het omdat het volume van toto redelijk hoog is.....het gaat hier meer over bandjes als a girl called eddy, kings of convenience, low, ozark henry......bands die bijna alleen rustige liedjes spelen...

Absoluut waar. Bij A Girl Called Eddy in Rotown ergerde ik me er kapot aan. Bij Zita Swoon gebeurde het ook wel eens dat Stef er wat van zei, maar inderdaad wel bij een rustige song.
Bij de up-tempo nummers valt het minder op.
Neem Franz Ferdinand in hetzelfde Rotown: daar sta je te swingen en te springen en dan valt het minder op. Veel feest en minder rustige passages. Dat scheelt absoluut.
Net als Herman merk ik wel eens dat mijn humeur dusdanig verpest is dat het van negatieve invloed is op mijn beleving van het concert. We lopen ons achteraf dan meer te ergeren en op te winden over (alweer) dat geouwehoer dan dat we lekker nagenieten van een geweldig optreden.
Daarom probeer ik nu ook om me er voor af te sluiten. Je doet er toch weinig aan helaas.
Of de kleine zaaltjes gaan mijden en de grote hallen opzoeken, want dat heeft ook invloed. Alleen dat weiger ik pertinent

Onlangs nog bij het Mostly Autumn concert in De Boerderij in Zoetermeer: voorprogramma was een duo die hele mooie akoestische liedjes bracht. Rustige muziek dus. Wel het was verschrikkelijk: je hoorde de lallende menigte er altijd bovenuit. Dus genieten van de nochthans mooie muziek was kwasi onmogelijk!!!

Daar stond ik inderdaad echt met plaatsvervangende schaamte naar te kijken. Vooral omdat je zag aan de 2 hoe erg ze zich ergerden maar ze waren te verlegen om er iets van te zeggen. (Waarschijnlijk kregen ze heel erg het gevoel dat ze maar een nietsbetekenend voorprogrammaatje waren).

Precies, Obsessed!!! Livvy verdiende beter!!!!!
Ik stond op de tweede rij, maar zelfs daar hoorde ik meer van het irriterende gezwets van het publiek dan van Livvy.

Zeer droef.

Best irritant ja maar nog irritanter vindt ik het als een artiest zijn halve set vol lult.

*kuch*Bono*kuch*

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.