MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / State-X New Forms

zoeken in:
Agenda?

Leuk, ben er wel weer bij denk ik.

Volledig programma:

Peter Greenaway (UK) /
Battles (USA) /
Peaches (CAN) /
Merzbow (JPN) /
Rolo Tomassi (UK) /
The Melvins (USA) /
Gary Numan & Ade Fenton DJ Set (UK) /
Zeitkratzer Orchestra (DE) /
Jon Hopkins feat. Davide Rossi (UK) /
Dorian Concept (AU) /
Kurt Vile & The Violators (USA) /
The Invisible (UK) /
Sandy Dillon (UK) /
New Earth Group (NL) /
Cakebuilder (CAN) /
Loops Haunt (UK) /
Three Trapped Tigers (UK) /
Falty DL (USA) /
Slaraffenland (DK) /
Architect (DE) /
Action Beat (UK) /
Gamila Collective (IJSL/NL) /
Helado Negro (USA) /
QFWFQ (I) /
Knalpot (NL) /
Stellar OM Source (USA/NL) /
Daily Bread (NL) /
Machinist (NL) /
Boom Boom du terre (NL) /
Lucid (NL) /
Träd Gräs Och Stenar (SW) /
Haags Saxofoonkwartet (NL) /
Bouwhuis & Verhulst (NL) /
Ensemble van het Koninklijk Conservatorium (NL)

Gallow
Melvins & Merzbow

paranoidandroid
heeft da merz wel eens live gezien?

Ik snap de vraag niet.

Of Merzbow wel 'ns naar een concert van Live is geweest, denk ik.

herman schreef:
Of Merzbow wel 'ns naar een concert van Live is geweest, denk ik.

jeko
Mocht je Merzbow willen zien, begint al om 20:30 uur op de vrijdagavond!!

Gallow
Hij wil maar niet inloggen op paard.nl

jeko

Gallow
Mja maar voor tickets moet je er wel zijn

Wel mooi dat melvins en merzbow kort na elkaar zijn.

paranoidandroid
paranoidandroid schreef:
heeft da merz wel eens live gezien?

hmm ik wilde vragen of iemand hem wel eens live heeft gezien..
en zo ja, hoe was dat?

Gallow schreef:
Hij wil maar niet inloggen op paard.nl
Waarom zou Merzbow inloggen op paard.nl?

Ik ga eigenlijk alleen voor Melvins, maar pak Battles ook direct mee denk ik.

Gallow

hij doet het inmiddels alweer

jeko
Als ik ga., ga ik zeker voor Merzbow de rest ken of boeit me niet!

Kingsnake
Oh ja, de Melvins komen...

Hoe duur zijn de kaartjes eigenlijk?

jeko
vrijdag of zaterdag 27,50 euro
passe-partout 40 euro

De Melvins lijkt me dan ook nog wel wat en op zaterdag Zeitktatzer.

Kingsnake
Ik heb zojuist al met een kameraad afgesproken om de vrijdag te pakken. Dus The Melvins

40 euro is me net ff teveel en de volgende dag moet ik toch repeteren met de band....

jeko schreef:
Als ik ga., ga ik zeker voor Merzbow de rest ken of boeit me niet!

Check dan toch maar Melvins en Battles ook toch!

jeko
Inmiddels een inhaalslag Melvins a/h doen. Bevalt best goed eigenlijk!

Mini-meeting bij Merzbow, vooraan bij de linkerspeakers?

jeko
Eindelijk eens de kans om Merzbow op hard volume te horen zonder vervelende buren enzo, dus ik denk dat ik in de speakers kruip!

Gisteren op de eerste dag van State-X geweest. Om te beginnen Merzbow. De man komt binnen en doet stroicijns zijn ding. Het volume is splijtend, ik was blij met mijn oordoppen. Een drummer voegde wat textuur toe, verder was hij amper hoorbaar. Ik geloof dat ik Merzbow live niet heel boeiend vind.

Melvins was leuk. Goeie liveband, twee drummers, een bassist verkleed als Sjeik en King Buzzo met zijn oboema-kapsel. Nadruk op het latere werk, en geen contact met het publiek. Wel een overtuigens optreden, log en zwaar maar toch ook swingend zoals je dat mag verwachten bij Melvins.

Battles gaf het beste optreden van de avond weg. Het begon wat moeizaam met een wat minder leuk nieuw nummer en een wat verbouwde maar mindere Tonto. Daarna kwam er echter een heel pak nieuwe nummers langs die onverbiddelijk swingden, knalden en zich makkelijk konden meten met het beste materiaal op Mirrored. Dat geeft veel vertrouwen voor het nieuwe album, dat ergens volgend jaar komt!

Voor het nederlandse Daily Bread was de grote zaal vervolgens veel te groot, en de knullige tekstjes tussendoor hielpen ook niet echt. Hun garagerock was leuk, maar niet heel bijzonder.

Gallow
Melvins was inderdaad erg gaaf hoewel ik liever had gehad dat ze een reeks oude nummers speelden. Gelukkig speelden ze wel wat oude nummers zoals Queen en Hooch waardoor ik vanochtend even wat last van me nek had.

jeko
Heb alleen Merzbow en Melvins gezien en een beetje hetzelfde gevoel als itchy. Merzbow deed inderdaad zwaar stroicijns zijn ding. Kon enkel een knikje af na afloop. naast laptops bespeelde hij een soort zelf gebouwd (denk ik) gitaar achtig ding met veel wah wah effect. Veel hoge tonen maar van mij had het allemaal wel wat harsher gemogen. En ondanks de oorpijn (geen oordopjes) toch tof om de icoon gezien te hebben.
Melvins was retestrak en best ok.
Nog heel even itchy de hand geschud alvorens mijn trein te halen, andere mumeleden die er waren ken ik niet van gezicht. (sorry Gallow)

Melvins was super! Inderdaad wel apart, een lange stroom van nummers, geen pauzes (en dus weinig applaus) tussendoor, en geen contact met het publiek.

Heeft iemand de setlist? Ik meen (o.a.) de volgende te hebben herkend (niet op volgorde):

The Kicking Machine
Dies Iraea
The Talking Horse
Dog Island
The Smiling Cobra
Hooch
Billy Fish
Queen
A History of Bad Men
The Hawk

De tweede dag was ook de moeite waard, helaas wat het rustig. Voor mij begon het met Knalpot, een nederlandse tweemansband die met drums, gitaar en electronica indrukwekkende soundscapes maken waarbij ik af en toe zelfs aan Supersilent moest denken.

Daarna Rolo Tomassi. De tekst die ik bij mijn Lowlandsrecensie had geschreven is nog steeds op deze band van toepassing:
[knip] Piepjong engels bandje met een paar behoorlijke weirdo's in de gelederen, het leken wel hobbits. Wat wel opviel is dat de nummers een behoorlijk zooitje zijn. Waar vergelijkbare bands als Dillinger Escape Plan en Blood Brothers de coherentie in de schijnbare chaotische nummers kunnen bewaren, kan Rolo Tomassi dat (nog) niet. Wel een belofte, mocht de zangeres haar stem kunnen bewaren. Ze komt er nu al nauwelijks bovenuit. [/plak]

Daarna Peaches. Dat is live altijd leuk, en ook nu weer. Een totaalshow met in elk nummer nieuwe fratsen. Muzikaal heeft het niet zo veel om het lijf, maar ze brengen het wel erg goed en strak.

De avond geëindigd met Action Beat. Een band uit Wales met vier gitaren en drie drummers. Klinkt als Sonic Youth anno Bad Moon Rising maar dan gespeeld door jongelui met pepers in hun reet. Oftewel: het was heel erg goed, al klonk het af en toe wel heel erg als hun grote voorbeeld.

En toen was het al weer half 5 's ochtends. Ik vond het een leuke editie van State-X.

Kingsnake
Stond op de gastenlijst, dus niet gaan is een zonde.
Wel leuk, dat ik zowat iedereen die ken daar tegenkwam of eerder gezegd, ik kende zowat iedereen die daar was. Gezellige boel. Leuke mensen toch altijd die alternatievelingen

Toen we binnenkwamen speelde Merzbow.
Ongelooflijk wat een rotmuziek die Merzbow. Belachelijk dat dit soort lawaai goed gevonden wordt. Maar ik ben de enige met die mening.

Ik vond de Melvins waanzinnig.

Verde nog een drum&bass act gezien met gitaar en drums en waanzinnige set (met het woord Tigers in de bandnaam, ben de bandnaam vergeten)

Ook nog een stompzinning fries bandje gezien met een drummertje, vrouwelijke organiste en bassist die weg-werp-rocknroll speelden. Saai en niks-an.

Dag twee ben ik niet geweest.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:33 uur

geplaatst: vandaag om 13:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.