MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / TodaysArt Festival

zoeken in:
TodaysArt Festival

Hoorde er vandaag over. Maar als Mr. Oizo langs komt dan is mijn interesse gewekt. Iemand al eens geweest?

Ja, TodaysArt is een leuk festival, zowel muzikaal als visueel. Het is niet echt op één lokatie, al staan de grote namen meestal in het Paard. Het speelt zich op allerlei lokaties in het centrum van Den Haag af die allemaal op loopafstand van elkaar liggen. Ik weet niet meer precies hoe het ook al weer met kaartjes zat. Sommige dingen loop je gratis binnen, en er was ook iets met dag- of passepartoutkaarten. Staat vast wel op de website.
Maar: een leuk festival met niet-alledaagse muziek op niet-alledaagse lokaties.

Hier wat fotoos van vorig jaar.

Cool, ja kost 25 euro voor allebei de dagen. Valt mee. Denk dat ik ook maar eens een bezoekje gun, even kijken wat voor leuks er nog bij komt.

Sietse
Robert Henke is wel erg mooi

Ik Doe Moeilijk
De voorstelling van Array lijkt me ook wel bijzonder. Tevens een dubstepavond in het Paard:

vrijdag 21 september

Dubstep Massive @ Todays Art Festival location Paard van Troje

- Milanese (live)
- Vex'd (live)
- Charly & Gallus (live)
- Boxcutter (live)
- Warlock
- Tech-Matix

Ik Doe Moeilijk
Voorts is William Basinski op de site aan de line-up toegevoegd

Sietse
en toen was er opeens een reden om wel te gaan

Jieha, ik heb een perskaart en ga foto's maken voor het Haags Uitburo!

Gaaf. Ik ga wellicht de vrijdag. In ieder geval naar Sebastian in het Paard.

Nou, ik was er. Mr. Oizo had - helaas voor de topicstarter - gecanceld, maar het was desalniettemin een leuk feestje.

Behalve Boxcutter heb ik niets meegekregen van het dubstepgebeuren, onze voorkeur ging toch uit naar het electro-gebeuren in de grote zaal.

Uiteindelijk gezien:

Nôze:
Twee Franse heren (getooid in keurig pak en hoed) die begonnen met een cover van DMX Krew's Good Ol' Daze en voor de rest maffe electro maakte. Erg dansbaar en hier en daar had het wel een beetje een Parijs anno 1956-sfeertje. Af en toe ook ging het ook wel een beetje over the top: met een cover van Peggy Lee's You Give Me Fever werd de plank mijns inziens finaal misgeslagen. 3,5*

Yuksek:
In het kielzog van Boys Noize/Justice etc. timmert Yuksek ook al even aan de weg. Achter zijn laptop, effectendoosjes en microfoon stond hij behoorlijk te keer te gaan. Heerlijk overstuurde electro. Ik ken eigenlijk ook weinig andere muziek dat zo klinkt. Zat ook een mooie opbouw in zijn set en eigenlijk geen saai moment. Knap. Jammer genoeg kunnen zijn beste releases (Amerik en het Prince-achtige Little Dirty Trip) niet op MuMe. 4,5*

Sebastian:
Na Justice en Boys Noize is Sebastian toch wel de grootste naam in de 'electro distortion' (bij gebrek aan een betere genrenaam). Hij begon met Justice' remix van ZZT's Lower State of Consciousness (wat nogal een populair nummer is momenteel, was ook niet de eerste keer dat we het hoorden die avond). In tegenstelling tot Yuksek stond ie er een stuk rustiger bij. Bij vlagen was het wel erg goed (&Down van Boys Noize!), maar op een gegeven moment raakte ie door zijn razendsnelle manier van mixen het publiek wel een beetje kwijt, voor mijn gevoel. Zijn beruchte remix van Killing in the Name Of was de afsluiter van de avond. 4*

Hier een paar plaatjes van Todays Art 2007.

Mooie foto's zitten daarbij.

In de Grote Marktstraat stond ook nog een grote geluidsinstallatie opgesteld waar uit een enorm lawaai kwam. Toen we op het Spui liepen, leek het alsof er een vliegtuig aan het opstijgen was. Erg indrukwekkend.

Dat was inderdaad erg gaaf gedaan (de Grote Marktstraat was met omgetoverd tot een start- en landingsbaan, waarbij met ca. 100 speakers heel goed het geluid van opstijgende en landende vliegtuigen werd nagebootsts, waarbij het geluid dus ook echt naar je toe kwam of van je af ging. En het was HARD).
Ook leuk waren de mensen die nietsvermoedend de Albert Heyn uitliepen en in de verte een Boeing hoorden aankomen, die steeds dichterbij kwam...

Ja, eerlijk gezegd schrok ik er ook wel van de eerste keer (en toen liepen we nota bene niet eens op die straat zelf). Wel erg goed gedaan!

Klinkt goed allemaal. Ik had ook graag SebastiAn en Yuskek willen zien, maar helaas had ik andere verplichtingen

Dit weekend weer. Gaan er nog mensen?

Ik ga vanmiddag kaartjes proberen te kopen...

Ik ga alleen op vrijdag en ga sowieso naar T.R.A.S.H. en !!!, verder moet ik het hele programma nog doorworstelen.

Het is gelukt met de kaartjes. Wel apart dat die tegenwoordig persoonsgebonden zijn. Dat gaat wellicht met alle concertkaartjes gebeuren...

!!! speelt geloof ik gelijk met Byetone waar ik heen ga. Verder wilde ik nog naar Kettel en Lindstrom en Prins Thomas. Jammer dat die laatste twee overlappen met Joris Voorn, die doet het een stuk beter bij mijn vrienden.

Lindstrom of Joris Voorn? Geen keuze natuurlijk Kom op, herman!

ElMeroMero
Ik was van plan te gaan maar er zijn wat dingetjes tussendoor gekomen die ik helaas niet kan afzeggen.

Dat is jammer want vorig jaar heb ik mij prima vermaakt bij William Basinski en Robert Henke en dit jaar stonden ook enkele leuke optredens op het programma zoals Olaf Bender en Ben Frost.

Hopelijk lukt het volgend jaar wel om weer twee dagen in Den Haag rond te hangen.

SelmaDuim
itchy schreef:
Ik ga alleen op vrijdag en ga sowieso naar T.R.A.S.H. en !!!, verder moet ik het hele programma nog doorworstelen.

Ik ga ook sowieso naar !!!. Als ze net zo goed zijn als op Lowlands vorig jaar dan MOET ik er weer bij zijn!

luc011190 schreef:
Lindstrom of Joris Voorn? Geen keuze natuurlijk Kom op, herman!

Oh, maar het is allebei in het Paard hoor. Ik weet wel in welke zaal ik rondhang.

Ok, het was weer een leuk festival. Even in een notendop wat ik gezien heb en wat ik ervan vond:

Het eerste was Kettel in het kleine zaaltje van de Rootz (een wat studentikoos cafe, aparte locatie), wat wel vet was. Hij begon wat rommelig, maar uiteindelijk toch wel een mooie set. Het enige moment best stevig, het andere moment waande je je Supermario die net de prinses had bevrijd. Erg vrolijke melodietjes af en toe. Ook nog even SelmaDuim en Yak gemeet. Jullie hebben maar een paar minuutjes gemist aan het eind, overigens.

Daarna naar de oude kerk voor Byetone, wat ik zelf nog niet kende. Dit bleek behoorlijke stevige en experimentele techno met aparte visuals (onder andere een tellertje waarin de afterbeat werd geteld). Wel apart om zittend in een kerk naar techno te luisteren en opgeslorpt te worden door visuals. De publieksreactie was zeer afwisselend: sommige mensen waren binnen 5 minuten al weg, terwijl andere mensen per climax harder gingen juichen.

Vervolgens terug naar de Roots om 2562 te zien. Ik kende hem niet echt, maar was nieuwsgierig gemaakt door de berichten van Goodfella hier op de site. Dubstep is blijkbaar wel erg populair aan het worden, want het stond binnen de kortste keren vol en dat terwijl de vorige act (waarvan we nog het staartje mee pakten) afsloot voor 3 (!!) mensen. 2562 begon vrij stevig en saai, maar gaandeweg werd zijn set wat levendiger en ging het goed los voor een volle zaal. Interessante artiest, al sloeg na een tijdje de verveling wel toe. Er zat toch net te weinig variatie in.

Hetzelfde euvel hadden we bij Joris Voorn in het Paard. Het beetje meeslependheid dat ik nog wel op zijn album hoor, was nu ver te zoeken. Leuke rechttoe rechtaan techno, maar na een half uurtje was het tijd voor de grote zaal met Prins Thomas en daarna Lindstrom. Prins Thomas draaide erg, erg goed. Heel ontspannen ook, rustig drinken tijdens het mixen. Die hele nu-disco trend is toch wel erg leuk, het was een erg muzikale set waarin hij volgens mij ook wat jaren '70 disco langs liet komen. Aan het einde werd het wel iets te cheesy, maar volgens mij deed ie dat ook een beetje bewust om te kijken hoe ver hij kon gaan.

Lindstrom was vervolgens een kleine teleurstelling. Hij deed een liveset vanaf laptop waarop hij zichzelf begeleidde met toetsen en effecten. Het begon erg goed met de eerste pak 'm beet 10 minuten van zijn nieuwe album, maar al snel daarna sloeg het onheil toe en bleef gedurende een minuut of 10 zijn laptop voortdurend hangen. De schwung raakte er steeds meer uit en de zaal liep langzaam leeg. Het laatste kwartier was wel weer heel goed, met volgens mij een oude plaat van hem. Ik moet nodig die oude dingen van hem weer 's herluisteren.

Al met al wel een leuke avond gehad en dat voor relatief weinig geld? Nog meer mensen geweest? En was !!! nog net zo goed als vorig jaar?

De projecties hier trouwens: http://www.flickr.com/photos/wilbertbaan/2891711575/

Bizar... het is af en toe net alsof er een stuk uit dat gebouw wordt gehaald of dat de stenen verschuiven. Knap hoe ze met perspectief spelen.

SelmaDuim
herman schreef:
En was !!! nog net zo goed als vorig jaar?

Leuk om je nog even bij Kettel te zien, Herman!

!!! was weer erg leuk, de zanger was goed op dreef, de muzikanten waren goed, alleen hadden ze deze keer een zangeres bij zich wat niet echt een positieve aanvulling was. Ze was vrij lomp, liep vooral in de weg en kon haar vingers niet van de instrumenten afhouden terwijl ze geen idee had wat ze er mee moest doen. Ze voegde niets toe, vond ik. Verder was het weer een leuk feestje alleen stonden we iets te ver vooraan om een goede mix te horen. Nu hoorden we vooral het geluid vanuit de monitors op het podium en dat was iets teveel gitaar en te weinig percussie. Ik heb wel nog even een drumstokje weten te scoren na afloop.

Heeft itchy trouwens nog leuke foto's gemaakt bij !!! ?

Yak
Kettel gaat nog hoog scoren in mijn lijstje van beste optredens dit jaar, ik vond het echt geweldig en had er graag God Is an Astronaut voor laten schieten. Het laatste beetje wat ik van die band hoorde sprak me niet echt aan.

!!! was weer cool, ik kan eigenlijk wel gewoon het stukje van SelmaDuim hierboven citeren.

Ach 2days Art is eigenlijk gewoon een leuk feestje in het paard, met de mogelijkheid om vooraf een uurtje door de satd te lopen en gekke dingen bekijken...

SelmaDuim schreef:
Heeft itchy trouwens nog leuke foto's gemaakt bij !!! ?

Jazeker, en ik zal ze binnenkort even ergens plaatsen!

SelmaDuim
itchy schreef:
(quote)

Jazeker, en ik zal ze binnenkort even ergens plaatsen!

Leuk! Ik heb er een paar proberen te maken, maar ze stonden steeds niet stil, dus ze zijn allemaal bewogen.

SelmaDuim schreef:
!!! was weer erg leuk, de zanger was goed op dreef, de muzikanten waren goed, alleen hadden ze deze keer een zangeres bij zich wat niet echt een positieve aanvulling was.

Hmm, !!! met een zangeres. Deden ze nog nieuw materiaal dat je weet? Myth Takes is ook alweer een tijdje uit.

En Kettel was inderdaad tof. Ik moet maar 's een album van hem uit gaan proberen, sommige staan erg hoog aangeschreven hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:19 uur

geplaatst: vandaag om 08:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.