MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / NEIL YOUNG in concert

zoeken in:
Geweldigenoten
Ik dacht gisteravond toen ik het bericht in de krant las dat 'mijn' Young naar Nederland komt: "Yess, morgen meteen kaarten bestellen."

Misschien een beetje naïef en loop ik 10 jaar achter, maar wat een sjesis hoge prijzen he Waar is die tijd dat je naar Pink Floyd en de Stones ging voor (omgerekend) 30 euro... Dit slaat werkelijk alles en ik denk dat ik mijn vrouwtje teleur moet stellen, want ik ga geen slordige 200 euro voor 2 kaartjes bestellen.

Je moet je ook afvragen waar je ergens komt te zitten voor 98 euro... Kortom: ik wacht wel op de dvd

Heel veel respect voor de muziek van Neil Young, en op het moment dat bekend werd dat hij naar Antwerpen kwam, wou ik ook kaarten kopen... maar nee, no way dat ik zoveel betaal.
Spijtig dat anderen dat wel willen betalen. Waarom zou LiveNation hun prijzen naar beneden halen als het toch uitverkocht geraakt

Misschien moet ome Neil Celine Dion in Las Vegas maar opvolgen nu zij daar klaar is: kan hij ook lekker binnenlopen.
Maar ja hij komt er mee weg en een Dion uiteraard niet.
Mijn eigen pensioen vind ik eigenlijk belangrijker dan die van meneer Young dus no way dat ik 140 euro ga neertellen.

Het is dat ik de ticket voor mijn verjaardag krijg, zelf heb ik er het geld niet voor, maar dus toch ticket voor eerste rang! kan niet wachten!!

Empyrium
Mr Mojo Risin schreef:
Schofterig duur die Neil Young: goedkoopste kaart in dollars $ 215 (€ 150) en op de eerste rij $ 280 (€ 195). Dit zijn officiele ticketprijzen en dus geen zwarte handel. Dat Neil Young zich dit laat gebeuren.... Dan zeg ik... bied je muziek gratis te downloaden aan op internet: zeker je oudere platen. Ik zeg.. downloaden maar. Wat nou protestmuzikant... Het grote graaien onder de ex-hippies!

Probeer ticketservice, daar zijn de goedkoopste kaartjes € 98,-- en de duurste is € 140. Nog duur, daar niet van maar als je de bierconsumtie in de hand houdt kom je net onder de € 195,--.

Geweldigenoten
Drink je normaal zoveel bier dan? Nog steeds zijn dit geen prijzen om überhaupt te denken aan een concert. Neil Young heeft met dit album een pareltje afgeleverd, maar ik zal hem vanaf nu nog alleen maar live zien spelen op de buis via een dvd...

Het is al een keer eerder gezegd dat de prijzen alleen maar hoger worden, als er gekken zijn die dit ervoor over hebben. Moet je zien wat er met de prijzen gebeurt als de opkomst drastisch terugvalt...

Klepper
Ik ben zo Gek, en er zijn er veel gezien het feit dat al zijn concerten zijn uitverkocht.!

Oneerlijk eigenlijk dat intern nog wordt rondgemaild bij KindaMuzik wie naar het concert wil (voor een recensie) - en dat ze zelfs bij mij uitkomen, terwijl zo veel liefhebbers worstelen met het hoge prijskaartje.

Moet ik een recensie voor je schrijven?

Tonight's the night ! Amai... wat gaan die uren toch traag !

Gegroet !

Net terug van Antwerpen, Stadsschouwburg ...

En genoten !
Van 21.00 t/m 23.40 u - gaf Dinosaur Sr. het beste van zichzelf....

Eerst een machtige akoestische set en dan een al even indrukwekkende electrische set!

Bijgestaan door:
BEN KEITH
RICK "the bass player" ROSAS
RALPH MOLINA

Voorprogramma werd verzorgd door Neil's echtgenote, Pegi. Van 20.00 t/m20.40 mocht zij haar ding doen, (tevens bijgestaan door BEN KEITH & MICK ROSSAS)
Ze deed dat niet slecht, maar ik vond haar country-liedjes nogal veel van het zelfde en echt boeien kon het me niet...

Een volwaardig verslagje schrijf ik wellicht nog wel, maar laat me u al melden dat NEIL YOUNG geweldig was !!!
Amai...... wat een overgave, wat een inzet, wat een concentratie....

En.. jongens, wat een prachtige setlist !!!!
Met natuurlijk aandacht voor "CHROME DREAMS II" ( in de setlist hieronder aangeduid met * ), maar evengoed ruimte voor (niet altijd voor de hand liggend) ouder werk... VééL aangename verrassingen aka hoogtepunten !

SET 1 - ACOUSTIC:

1. FROM HANK TO HENDRICKX
2. AMBULANCE BLUES
3. SAD MOVIES
4. A MAN NEEDS A MAID
5. NO ONE SEEMS TO KNOW
6. HARVEST
7. JOURNEY THROUGH THE PAST
8. MELLOW MY MIND
9. LOVE ART BLUES
10. OUT ON THE WEEKEND
11. LOVE IS A ROSE

SET 2 - ELECTRIC

12. MR. SOUL
13. EVERYBODY KNOWS THIS IS NOWHERE
14. DIRTY OLD MAN *
15. SPIRIT ROAD *
16. BAD FOG OF LONELINESS (Johny Cash)
17. WINTERLONG
18. OH LONESOME ME
19. THE BELIEVER
20. NO HIDDEN PATH *

BIS

21. CINNAMON GIRL
22. CORTEZ THE KILLER

hoogtepunten de fantastische versies van NO HIDDEN PATH (Chrome Dreams II), ruim een kwartier en met prachtig gitaarwerk, EVERYBODY KNOWS THIS IS NOWHERE en de sublieme vertolking van AMBULANCE BLUES (On The Beach) en de geweldige indrukwekkende vertolking van A MAN NEEDS A MAID, met Neil zichzelf begeleidend op de piano....
Heel mooi...

En natuurlijk was ondergetekende blij "zijn" CORTEZ THE KILLER te horen als afsluiter

Ik had natuurlijk ook nog graag ORDINARY PEOPLE (18 min) live gehoord, maar een mens kan niet alles hebben he?!

Een subliem en formitastisch optreden was het! En jongens wat een akoestiek daar in de Stadsschouwburg, daar mogen ze van mijn part nog concertjes geven ))

(Bij het buitengaan nog bekende Neil Young-fans gezien zoals GUY SWINNEN en TOM "Admiral Freebee" VAN LAERE...)

Leuk ook om CYGNUS nog even te ontmoeten al was het ultra-kort. Hij hielp me nog even op weg om de setlist zeker correct voor jullie te kunnen weergeven, toch wat betreft enkele minder bekende nummers in de akoestische set

Groeten!

[Edit: Ondertussen track 3 van set 1 even aangepast Maar de 'fout' bleek ook al gemaakt door een andere fan die op een der websites een setlist met ook als titel DAY AND NIGHT WE WALK THIS AILES plaatste...]

Spijtoptant
c-moon schreef:
En natuurlijk was ondergetekende blij "zijn" CORTEZ THE KILLER te horen als afsluiter !

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij bovenstaande review! Fantastisch was het. Ik verbaasde me even toen Neil Young met het rockende deel van de set begon. Wat een krachtige en knallende versie van Mr. Soul! Die ouwe kan het nog! De nummers in het tweede deel werden knallend gebracht en er was alle ruimte voor de scheve, schurende en schelle gitaarsolo's van Neil Young (No Hidden Path)!. Maar ook de rustige nummers in deze rockset kwamen prachtig uit de verf. Oh, Lonesome Me werd prachtig ingetogen gebracht en ik had tranen in mijn ogen bij Winterlong ('This one is for someone up there, Danny Whitten').

Daarvoor had Neil Young de zaal al muisstil gekregen met zijn akoestische set. Gezeten op een stoeltje, omsingeld door 7 akoestische gitaren (waaronder 1 die hij in 1968 van Stephen Stills had gekregen, zo vertelde hij) en een banjo, met rechts van hem een vleugel en links van hem een piano, gaf hij een schiterende solo-performance. De piano en vleugel werden ingezet voor mooie uitvoeringen van A Man Needs A Maid, Journey Through The Past en No One Seems To Know. En dat klagerige en jankende geluid van zijn mondharmonica in Ambulance Blues en Out On The Weekend!

Ik had graag foto's van het concert geplaatst, maar fotograferen was verboden en de security zat iedereen die ook maar een camera tevoorschijn haalde meteen in de nek. Ik heb nog geprobeerd om stiekem wat plaatjes te schieten, maar ja, als je op de eerste rij in het midden zit valt dat teveel op. En dan nog, tegen de herinnering dat Neil Young op 2,5 meter van je staat te spelen en het feit dat je een plectrum hebt bemachtigd, kan geen foto op.

Mooi omschreven, beste Frank.... Wat was het toch geniaal he!!! En zeker mijn beste Neil Young concert-ervaring tot nutoe !!!

Goh: je hebt een plectrum bemachtigd dus

Hey... en nog vermelden wat Neil zei tegen iemand op de eerste rij... "this one's for you, I saw what you where doing" en dan: "DIRTY OLD MAN"

17 feb duurt ook nog zo lang, haha.. Na de verhalen van jullie nog veel meer zin in!!!

Oei, had m ook graag live willen zien, ben ik alleen nu iets te laat mee. Kaartjes zijn nog wel beschikbaar, maar 269 euro vind ik net wat overdreven...

Ik heb ook nog geen kaarten. Maar dat gaat nog wel lukken hoor. Kaarten genoeg op het laatste moment denk ik.

In Antwerpen stonden er althans genoeg mensen buiten hun aan te bieden aan vaak redelijke prijzen..

Dat sommigen uiteindelijk niet kwamen was duidelijk.. zo bleef het zitje naast mij de héle avond leeg...

Gewoon proberen, dus, denk ik!

En wie wordt er net gebeld of hij zin heeft om maandag mee te gaan naar Neil Young?

Hoeveel mazzel past er in 1 dag?

@ lebowski: Kut, ik zie net een gemiste oproep.

Titmeister schreef:
Oei, had m ook graag live willen zien, ben ik alleen nu iets te laat mee. Kaartjes zijn nog wel beschikbaar, maar 269 euro vind ik net wat overdreven...

Staan op Marktplaats gewoon voor kostprijs.

Ook nog via www.ticketmaster.nl zijn er kaartjes te bestellen. Voor alle dagen (heb net ff gecontroleerd)

Er zijn namelijk extra kaarten beschikbaar gekomen!!!

Man, man man, wat een optreden gisteren, gewoonweg grandioos. Het voorprograma van vrouwlief mocht er zijn maar stond volledig in de schaduw van wat volgde.

Echt zalig om zo'n grote meneer te bewonderen in zo'n kleine zaal. Tussen de songs door, kon je een speld horen vallen. En Neil zelf? Die genoot, net zoals wij!!
Het tweede deel was minstens even goed met als hoogtepunten No Hidden Path en een uitmuntende versie van Rockin' In The Free World!

Heb hem ook in de Koningin Elisabethzaal gezien en vond het toen al geweldig maar dit optreden zal me toch het meest bijblijven.
Hey hey my my, rock n' roll will never die...

Setlist:

From Hank To Hendrix
Ambulance Blues
Sad Movies
A Man Needs A Maid
No One Seems To Know
Try
Harvest
After The Gold Rush
Mellow My Mind
Love Art Blues
Don't Let It Bring You Down
Cowgirl In The Sand
Old Man

Mr. Soul
Don't Cry No Tears
Dirty Old Man
Spirit Road
Bad Fog Of Loneliness
Winterlong
Oh, Lonesome Me
The Believer
No Hidden Path

Cinnamon Girl
Rockin' In The Free World

The Sultan

Het was een geweldig concert, ik vond alleen de zaal een beetje tam. Naar mijn idee teveel "schouwburg"mensen die voor de gelegenheid hun best parelsnoer uit de kast hadden gehaal om Neil Young te aanschouwen. Ik kon me dus ook zeer moeilijk inhouden om tijdens de rockset niet te gaan staan, maar werd door een security mannetje weer keurig op mijn stoel gezet (terwijl ik niet eens iemands zicht belemmerde)..maar goed het was een GE-WEL-DIG concert van deze levende legende.

Ja, dat security-volk was zwaar irritant bezig. Zelfs tijdens de toegiften mocht je niet eens gaan staan. Ik hoop dat ze in Amsterdam wat relaxter zijn.

Zo net terug van het concert van Neil young in het Rai-theater en het was werkelijk fantastisch. Vooral het 2e deel vond ik echt geweldig, wat een gitaargeweld bij No hidden Path en Cortez the Killer. Concert begon ook lekker. Neil begon met From Hank To Hendrix maar dit nummer werd niet afgemaakt. Meneer had natuurlijk teveel last van de persfotografen en deze werden met veel gescheld de zaal uit gestuurd (zeer memorabel moment). Voor de rest echt een super avond gehad en de prijs meer dan waard. Neil rules!!

"SHUT UP, ASSHOLE!" Het concert is maar een paar minuten oud wanneer Neil Young er genoeg van heeft. Genoeg van het geroezemoes in de zaal en de fotograaf die, leunend op het podium, zijn lens zowat in Neil's gezicht duwt. Hij onderbreekt het nummer 'From Hank to Hendrix' en geeft de fotograaf ervan langs, die met de staart tussen de benen afdruipt. Neil maakt nog even van de gelegenheid gebruik om het kletsende voetvolk erop te wijzen dat er ook mensen in de zaal zitten die flink betaald hebben om naar zijn muziek te komen luisteren. "What did I came here for?", zo stelt hij zijn publiek een retorische vraag.

Neil maakt het nummer niet af. "Usually I finish the first song, tonight I don't", zegt hij en gaat verder met Ambulance Blues. Maar wie denkt dat het RAI theater na deze Tirade van 'Dinosaur Sr.' de rest van het concert muisstil over zich heen laat komen, heeft het mis. Enkele lieden vinden zichzelf blijkbaar belangrijker dan de hoofdact en sommige groepen bezoekers lijken wel een stel duffe kantoormedewerkers die het hele jaar in een trieste kantoortuin opgesloten zitten en op het jaarlijkse bedrijfsuitje zijn. Even een uurtje je kop houden en gewoon luisteren naar de schitterende nummers is blijkbaar teveel gevraagd.

Tussen de zaal en Neil Young komt het deze avond niet meer goed. Tijdens de akoestische set maakt Neil een geïrriteerde indruk en hij is een stuk minder spraakzaam dan een week geleden in Antwerpen. Maar daar wisten de bezoekers wel hoe je één van 's werelds grootste rockers, die waarschijnlijk met zijn Europese afscheidstoernee bezig is, hoort te ontvangen.

(edit freddze: deadlink foto's verwijderd)

Vond het zelf meevallen met het praten in de zaal. Waar ik zat was het echt muisstil. Had zelf echt niet het gevoel dat de zaal niet stil was.

Dat sujet dat luidkeels een stuk van A Man Needs A Maid zat mee te brullen, kan je toch niet ontgaan zijn. Ik zat achteraan in het middenstuk en om mij heen was er veel geroezemoes.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:18 uur

geplaatst: vandaag om 04:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.