Muziek / MusicMeter Live! / Concert te duur, zeur er hier over...
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 30 mei 2005, 01:06 uur
In concert tips begonnen als discussie hier maar door gevoerd...
Kaartjes voor concerten zijn tegenwoordig veel te duur. Het is belachelijk dat je voor een concert vaak al meer dan 16€ moet betalen (excl. een lidmaadschap of reserveringskosten)
Kaartjes voor concerten zijn tegenwoordig veel te duur. Het is belachelijk dat je voor een concert vaak al meer dan 16€ moet betalen (excl. een lidmaadschap of reserveringskosten)
0
geplaatst: 30 mei 2005, 02:13 uur
Om even mijn gezeur kracht bij te zetten:
Stereolab, Effenaar, 2001
Tortoise, De Helling, 2005
Ik vind het RIDICUUL! Alles is gewoon verdubbeld: entreeprijs én fucking servicekosten.
De enige plek waar je nog voor een normale prijs goede bands kunt zien is de Rotown. Zeven euro voor de Mountain Goats, zes euro vijftig voor Broken Social Scene, hallee!
Stereolab, Effenaar, 2001
Tortoise, De Helling, 2005
Ik vind het RIDICUUL! Alles is gewoon verdubbeld: entreeprijs én fucking servicekosten.
De enige plek waar je nog voor een normale prijs goede bands kunt zien is de Rotown. Zeven euro voor de Mountain Goats, zes euro vijftig voor Broken Social Scene, hallee!
0
geplaatst: 30 mei 2005, 07:41 uur
Qua goede prijzen moet Vera in Groningen ook nog vermeld worden...... en een biertje is daar ook heel redelijk van prijs!
0
geplaatst: 30 mei 2005, 08:44 uur
De oplossing is natuurlijk simpel: met zn allen gewoon niet meer naar die concerten gaan.
Het is wel een groot voordeel als je van wat onbekendere muziek houdt, optredens van die artiesten zijn een stuk goedkoper.
Het is wel een groot voordeel als je van wat onbekendere muziek houdt, optredens van die artiesten zijn een stuk goedkoper.
0
Sietse
geplaatst: 30 mei 2005, 11:22 uur
Dat is wel waar, zo ga ik relatief goedkoop naar Sunn O))) in de paradiso bovenzaal. Al is dat nog 7,50€
Al is het omgerekend 6 jaar terug een normaal concert in paradiso in de grote zaal. Helaas heb ik al mijn oude kaartjes net weg gedaan, anders kon ik Sonic Youth in Noorderligt (voorganger 013) vergelijken met nu een redelijk grote band (sigur ros, bright eyes, mercury rev) Volgens mij scheelt dat wel een euro of 5 a 6. Staat me bij dat Sonic Youth toen incl reserverings kosten 30 gulden, das ongeveer 12,50 € tot 13 €.
Als je dat verlijkt met nu is dat toch wel een stuk goedkoper (en dat was toen een heel duu optreden)
Al is het omgerekend 6 jaar terug een normaal concert in paradiso in de grote zaal. Helaas heb ik al mijn oude kaartjes net weg gedaan, anders kon ik Sonic Youth in Noorderligt (voorganger 013) vergelijken met nu een redelijk grote band (sigur ros, bright eyes, mercury rev) Volgens mij scheelt dat wel een euro of 5 a 6. Staat me bij dat Sonic Youth toen incl reserverings kosten 30 gulden, das ongeveer 12,50 € tot 13 €.
Als je dat verlijkt met nu is dat toch wel een stuk goedkoper (en dat was toen een heel duu optreden)
0
geplaatst: 30 mei 2005, 12:00 uur
15 euro vind ik intussen de standaardprijs voor een concert, ik vind het goedkoop als het minder is
Maar dat is gewoon een gevolg van het aanbod, als alles 15 euro kost dan begin je dat normaal te vinden. Dure tickets dan denk ik eerder aan Tom Waits die 70 euro vroeg, maar zelfs dat was ik bereid te betalen, als ik tenminste zo'n idioot ticket te pakken had gekregen.
Maar het is nu eenmaal een monopolie waar gretig misbruik wordt van gemaakt, als Waits 200 euro zou vragen dan had ik het nog betaald.
Maar dat is gewoon een gevolg van het aanbod, als alles 15 euro kost dan begin je dat normaal te vinden. Dure tickets dan denk ik eerder aan Tom Waits die 70 euro vroeg, maar zelfs dat was ik bereid te betalen, als ik tenminste zo'n idioot ticket te pakken had gekregen. Maar het is nu eenmaal een monopolie waar gretig misbruik wordt van gemaakt, als Waits 200 euro zou vragen dan had ik het nog betaald.
0
geplaatst: 30 mei 2005, 12:23 uur
System of a Down, ahoy: 32 euro!! (excl. reserveren)
Da's 2x de prijs die ik voor de nieuwste CD heb betaald.
Da's 2x de prijs die ik voor de nieuwste CD heb betaald.
0
geplaatst: 30 mei 2005, 13:01 uur
Ik ben nog wel bereid om €15 te dokken voor een band die ik echt graag wil zien, maar heel veel gekker moet het toch niet worden. Gelukkig ben ik ook goedkoper af omdat ik geen geldverslindende Absolute Helden heb. Als ik al een muzikale held moet noemen is het Mark Linkous, en zijn laatste optreden in Tivoli Oudegracht kostte maar liefst twaalf euro. 
Even met archive.org wat opgezocht. Zita Swoon in Tivoli in 2001 kostte fl. 25,=, omgerekend €11,34. Zita Swoon in Tivoli in 2004 kostte €15, teruggerekend volgens dezelfde sleutel fl. 33,=. In drie jaar tijd zo'n 30% omhoog.

Even met archive.org wat opgezocht. Zita Swoon in Tivoli in 2001 kostte fl. 25,=, omgerekend €11,34. Zita Swoon in Tivoli in 2004 kostte €15, teruggerekend volgens dezelfde sleutel fl. 33,=. In drie jaar tijd zo'n 30% omhoog.
0
geplaatst: 30 mei 2005, 18:09 uur
En daarom is dat ook een van de weinige tenten waar ik nog graag en regelmatig een concertje meepik

Vorig jaar o.a. de volgende bands gezien: Franz Ferdinand (nog voor ze echt doorbraken dus en voor 8 euro), Tim Christensen (7 euro), The Jessica Fletchers (4 euro !), The Zutons (7,50), Sioen (5 euro), A Girl Called Eddy (7 euro), The Hidden Cameras (7, 50 euro), Solo (5 euro).............. ik bedoel maar: genoeg leuks voor relatief weinig !
0
geplaatst: 30 mei 2005, 19:56 uur
als ik dit allemaal lees blijkt Toto één van de duurste bands te zijn, tussen de 30 en 40 euro.
als artiesten en concertorganisaties weten dat het concert toch altijd uitverkocht wordt, dan zouden ze in principe gek zijn om maar 10 euro te gaan vragen he, van hun oogpunt uitgezien dan.
als artiesten en concertorganisaties weten dat het concert toch altijd uitverkocht wordt, dan zouden ze in principe gek zijn om maar 10 euro te gaan vragen he, van hun oogpunt uitgezien dan.
0
geplaatst: 30 mei 2005, 19:59 uur
Rare redenatie TOTO.....dan zouden dus gewoon nog meer kunnen vragen. Toto heeft veel oude fans denk ik....die geld zat hebben.... dus worden minder daadkrachtige fans gewoon genaaid....
0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:04 uur
bonothecat schreef:
Rare redenatie TOTO.....dan zouden dus gewoon nog meer kunnen vragen. Toto heeft veel oude fans denk ik....die geld zat hebben.... dus worden minder daadkrachtige fans gewoon genaaid....
Tja Bono, dat heet vrije marktwerking!
0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:10 uur
Ik vermoed dat het allemaal wat te maken heeft met "de status van het entertainment". Hoe hoger de (vermeende, weliswaar) status, hoe hoger de prijs.
Het geld dat je publiek (geld = fictief vertrouwen toch) veil heeft om je kunsten aan te schouwen, zou je kunnen beschouwen als de waardemeter voor het entertainment dat de artiest brengt.
Ben je relatief onbekend/onbemind, dan resulteert dat meestal in een lagere status. De status die een artiest toegekend wordt is het perfide (?) product van de appreciatie die het publiek uitspreekt over zijn verrichtingen.
In andere worden: verwerp je favoriete artiest (doe het liefst in grote getale
) en de prijzen dalen 
Het geld dat je publiek (geld = fictief vertrouwen toch) veil heeft om je kunsten aan te schouwen, zou je kunnen beschouwen als de waardemeter voor het entertainment dat de artiest brengt.
Ben je relatief onbekend/onbemind, dan resulteert dat meestal in een lagere status. De status die een artiest toegekend wordt is het perfide (?) product van de appreciatie die het publiek uitspreekt over zijn verrichtingen.
In andere worden: verwerp je favoriete artiest (doe het liefst in grote getale
) en de prijzen dalen 
0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:28 uur
toch vind ik het niet zo vreemd dat ze meer dan 30 euro vragen, kijk bijvoorbeeld naar een voetbalwedstrijd, een los kaartje kost 27.50 euro (bij Roda JC) een theatervoorstelling betaal je geloof ik ook al meer dan 30 euro, waarom zou een concert datzelfde niet mogen vragen ? je vermaakt je toch ook 2 uur of meer.
en er komt ook nog eens bij dat artiesten meer gaan vragen bij concerten, omdat de inkomsten van cd's tegenvallen vanwege het downloaden vanaf internet, concerten leveren voor artiesten het meeste op tegenwoordig, dat heeft Steve Lukather ook zo gezegd, het loont zich voor hun niet om ieder jaar een nieuwe album uit te brengen, nu doen ze dat om de 4 jaar ongeveer en geven ze veel meer concerten ieder jaar
en er komt ook nog eens bij dat artiesten meer gaan vragen bij concerten, omdat de inkomsten van cd's tegenvallen vanwege het downloaden vanaf internet, concerten leveren voor artiesten het meeste op tegenwoordig, dat heeft Steve Lukather ook zo gezegd, het loont zich voor hun niet om ieder jaar een nieuwe album uit te brengen, nu doen ze dat om de 4 jaar ongeveer en geven ze veel meer concerten ieder jaar
0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:35 uur
TOTO schreef:
een theatervoorstelling betaal je geloof ik ook al meer dan 30 euro, waarom zou een concert datzelfde niet mogen vragen ? je vermaakt je toch ook 2 uur of meer.
een theatervoorstelling betaal je geloof ik ook al meer dan 30 euro, waarom zou een concert datzelfde niet mogen vragen ? je vermaakt je toch ook 2 uur of meer.
Een theatervoorstelling van 30 €, wat voor voorstelling mag dat zijn? Is er overvloedig oesterslurpen inbegrepen, misschien?

0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:43 uur
Zachary de toegangsprijs is natuurlijk niet zomaar een waarde die voortvloeit uit de factor 'waardemeter voor het entertainment'. Iedereen weet, dat als je een product op de markt brengt (band=product, hoe hard er binnenin ons ook iets schreeuwt dat het niet klopt). Iets kan ook (gemanipuleerde) waarde krijgen omdat het duur is. Het werkt: "Pfoe, twintig euri, dan zal het wel wat zijn." En TOTO heeft een punt, ik geloof dat het stijgen van de concertprijzen hand in hand gaat met het downloaden van muziek en wie zonder zonde is, vervolge dit topic. (Ik bestelde trouwens vanmiddag met een vriend twee koffie en twee appelgebak en betaalde twaalf euro. Hadden we ook gezaam voor naar Sioen gekund. Ik vind het allemaal wel meevallen).
0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:48 uur
lebowski schreef:
Zachary de toegangsprijs is natuurlijk niet zomaar een waarde die voortvloeit uit de factor 'waardemeter voor het entertainment'.
Zachary de toegangsprijs is natuurlijk niet zomaar een waarde die voortvloeit uit de factor 'waardemeter voor het entertainment'.
Ik moest natuurlijk "fictieve waardemeter" geschreven hebben

En voetbal is soms leuker in 2de provinciale

0
geplaatst: 30 mei 2005, 20:54 uur
Het ligt volgens mij aan (a) het podium (Rotown is spotgoedkoop, Tivoli is relatief duur) (b) hoeveel geld een artiest vraagt (Toto vraagt meer dan Ted Leo) en (c) een soort van 'richtprijs'. Vroeger kostte een betrekkelijk grote undergroundband 25 gulden, tegenwoordig tussen de 15 of 20 euro. Echte publiekstrekkers die zeker uitverkochten kostten vroeger zo'n 40 gulden, tegenwoordig zo'n 30 euro. Allemaal nette ronde prijzen.
0
geplaatst: 30 mei 2005, 21:03 uur
Oh, met 'vroeger' bedoel ik natuurlijk begin deze eeuw. 
Kun je allemaal nazoeken op archive.org, bv. de oude pagina's van Paradiso.

Kun je allemaal nazoeken op archive.org, bv. de oude pagina's van Paradiso.
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2005, 01:35 uur
[ontzettent gezeik]
ik vind als we het dan over downloaden gaan hebben dat, dat zo'n onzin is. Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer 900€ aan platen en cd's gekocht (is aan de lage kant geschat) Omdat ik dus wel echt van muziek hou en naast het downloaden gewoon netjes mijn platen en cd's blijf kopen extra hard wordt genaaid. En als of een artiest als Sigur Ros er echt onder te lijden heeft...meeste mensen die dat goed vinden kopen dat gewoon. En dan toch durft paradiso 22 euro te vragen.
Een kleine rekensom verteld mij dat dat 1200x22= 26400 euro aan geld binnen haalt. Dan vraagt de band bijv. 5000 euro (wat denk ik een aardig bedrag is voor zo'n band, anders misschien wel 7000) goed blijft er dus 19000 over (gewoon er ergens tussen in zitten) Moeten mensen worden betaald voor werk. 30 mensen (is denk ik wat veel) met een gemiddeld inkomen van 15€ per uur. Per persoon gemiddeld 6 uur werk...is 2700 euro, houden we over 16000 euro. Gaan we door met elektra, gas en water...een avondje goed draaien (das dus 2 uur optreden en dan er om heen nog 2 uur andere zooi) 500€, vooruit, we doen duur 1000€ (veel meer kan het niet zijn) Over 15000 euro. Goed ik heb de belasting nog niet mee gerekend, god, laten we 10.000 euro over houden. Nou vooruit, 8.000 omdat ik het ze gun. Gaan we nog een keer denken en rekenen. Reken 150 van dit soort concerten in paradiso op jaar basis...denk ik wat weinig, maar goed 150x8.000=120.000 euro. Dan is hier nog niet bij ingegrepen de inkomsten van dansavonden zoals Noodlanding en inkomsten van de lidmaatschap kaarten. Daarnaast krijgt paradiso voor vrij veel evenementen subsidie.
En dan gaan vraag ik me nu af, naar wie gaat dat geld...en vooral waarom. Naar mijn inziens dus allemaal een ontzettende grote onzin die dure kaartjes...
Natuurlijk is dit een hele zwart/wit afschildering van de werkelijkheid, maar de boodschap mag duidelijk zijn. Het is gewoon pure geldkloperij en het kan makkelijk 5 euro goedkoper.
En omdan de artiest nog maar ff een pluim in de aars te steken. Laat ze 50 optredens doen in een jaar. 50x7000=350.000...
(een artiest als Fennesz doet er ongeveer 4 per maand, en hij is dan vrij onbekent, vraagt ook maar 1500€)
Verdeel het over het aantal band leden...ik neem er gewoon 4, klinkt als een mooi getal. (onwetenschappelijk gesjoemel) ongeveer 90.000 per persoon. Gaat natuurlijk belasting van af, houden we 50.000 over (bij wijze van) ...goed en omdat er altijd zeikerds rond lopen maar ik natuurlijk van die 50.000 per persoon gewoon 30.000 €.
Komt daar de inkomsten van albums bij en meer van dat soort dingen, laat dat ook nog 10.000 € per band lid zijn (is aan de hele lage kant...reken bijv. 1 € voor een verkochte cd naar de artiesten, verkoop er 100.000 van wereldwijd (nee dat is niet veel, maar goed ik maar er 60.000 van omdat ik in een goede bui ben) ...dan denk ik dat die mensen niet moeten zeuren...Ze doen toch wat ze leuk vinden, het gaat toch om de muziek? Toch niet om het geld.
Er zijn mensen in de (zelfs in westerse landen...waar ze dus vaak zelf vandaan komen) die het moeten doen met minder dan 1/3 van dat geld. Een leuk bijstandsmoedertje heeft kan het in Nederland ook met minder dan 900€ in de maand doen...reken uit je winst. Oeverloos gezeik...over slecht geld verdienen. BLERGH
K*t kapitalisten....
[/ontzettent gezeik]
ik vind als we het dan over downloaden gaan hebben dat, dat zo'n onzin is. Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer 900€ aan platen en cd's gekocht (is aan de lage kant geschat) Omdat ik dus wel echt van muziek hou en naast het downloaden gewoon netjes mijn platen en cd's blijf kopen extra hard wordt genaaid. En als of een artiest als Sigur Ros er echt onder te lijden heeft...meeste mensen die dat goed vinden kopen dat gewoon. En dan toch durft paradiso 22 euro te vragen.
Een kleine rekensom verteld mij dat dat 1200x22= 26400 euro aan geld binnen haalt. Dan vraagt de band bijv. 5000 euro (wat denk ik een aardig bedrag is voor zo'n band, anders misschien wel 7000) goed blijft er dus 19000 over (gewoon er ergens tussen in zitten) Moeten mensen worden betaald voor werk. 30 mensen (is denk ik wat veel) met een gemiddeld inkomen van 15€ per uur. Per persoon gemiddeld 6 uur werk...is 2700 euro, houden we over 16000 euro. Gaan we door met elektra, gas en water...een avondje goed draaien (das dus 2 uur optreden en dan er om heen nog 2 uur andere zooi) 500€, vooruit, we doen duur 1000€ (veel meer kan het niet zijn) Over 15000 euro. Goed ik heb de belasting nog niet mee gerekend, god, laten we 10.000 euro over houden. Nou vooruit, 8.000 omdat ik het ze gun. Gaan we nog een keer denken en rekenen. Reken 150 van dit soort concerten in paradiso op jaar basis...denk ik wat weinig, maar goed 150x8.000=120.000 euro. Dan is hier nog niet bij ingegrepen de inkomsten van dansavonden zoals Noodlanding en inkomsten van de lidmaatschap kaarten. Daarnaast krijgt paradiso voor vrij veel evenementen subsidie.
En dan gaan vraag ik me nu af, naar wie gaat dat geld...en vooral waarom. Naar mijn inziens dus allemaal een ontzettende grote onzin die dure kaartjes...
Natuurlijk is dit een hele zwart/wit afschildering van de werkelijkheid, maar de boodschap mag duidelijk zijn. Het is gewoon pure geldkloperij en het kan makkelijk 5 euro goedkoper.
En omdan de artiest nog maar ff een pluim in de aars te steken. Laat ze 50 optredens doen in een jaar. 50x7000=350.000...
(een artiest als Fennesz doet er ongeveer 4 per maand, en hij is dan vrij onbekent, vraagt ook maar 1500€)
Verdeel het over het aantal band leden...ik neem er gewoon 4, klinkt als een mooi getal. (onwetenschappelijk gesjoemel) ongeveer 90.000 per persoon. Gaat natuurlijk belasting van af, houden we 50.000 over (bij wijze van) ...goed en omdat er altijd zeikerds rond lopen maar ik natuurlijk van die 50.000 per persoon gewoon 30.000 €.
Komt daar de inkomsten van albums bij en meer van dat soort dingen, laat dat ook nog 10.000 € per band lid zijn (is aan de hele lage kant...reken bijv. 1 € voor een verkochte cd naar de artiesten, verkoop er 100.000 van wereldwijd (nee dat is niet veel, maar goed ik maar er 60.000 van omdat ik in een goede bui ben) ...dan denk ik dat die mensen niet moeten zeuren...Ze doen toch wat ze leuk vinden, het gaat toch om de muziek? Toch niet om het geld.
Er zijn mensen in de (zelfs in westerse landen...waar ze dus vaak zelf vandaan komen) die het moeten doen met minder dan 1/3 van dat geld. Een leuk bijstandsmoedertje heeft kan het in Nederland ook met minder dan 900€ in de maand doen...reken uit je winst. Oeverloos gezeik...over slecht geld verdienen. BLERGH
K*t kapitalisten....
[/ontzettent gezeik]
0
geplaatst: 31 mei 2005, 10:45 uur
Goh Sietse allemaal rekensommetjes waar ik als bedrijfsecononoom jaren voor gestudeerd heb....en jij gooit het er zo uit. Maar goed ik heb het licht ook gezien......dat bijvoegelijk naamwoord bij kapitalisten, daar kan ik het wel mee eens zijn....bah
0
geplaatst: 31 mei 2005, 15:01 uur
In principe ben ik het met je eens, Sietse, maar ik denk dat Sigur Ros misschien nog wel meer vraagt dan 7000 euro. Ze hebben immers ook altijd Amina Strings mee en dan kom je al snel uit op een band van 10 man...
Als je vanuit een zaal als Paradiso redeneert, moet je misschien ook in overweging nemen dat ze erg veel geld afschrijven op de licht- en geluidsinstallatie.
Maar goed, het klinkt erg interessant zo. Ik zou de echte cijfers wel 's willen weten...
Als je vanuit een zaal als Paradiso redeneert, moet je misschien ook in overweging nemen dat ze erg veel geld afschrijven op de licht- en geluidsinstallatie.
Maar goed, het klinkt erg interessant zo. Ik zou de echte cijfers wel 's willen weten...
0
geplaatst: 31 mei 2005, 15:36 uur
Maar waarom Garbage bijvoorbeeld €32 moet kosten is me echt een raadsel. 32 Euro! En dat voor een niet bijster speciale gitaarband die zijn beste tijd allang gehad heeft! En dan ook nog eens 'gewoon' in de Paradiso, niks geen Ahoy- of Kuip-taferelen waar je vroeger dezelfde prijs (70 piek) voor betaalde voor weet ik veel, de Stones of zo.
Pinkpop kon dit jaar schijnbaar niet veel grote namen boeken omdat artiesten belachelijk veel geld vragen. Zoiets kan natuurlijk meespelen bij een band als Garbage, en het zou een grove schande zijn als Paradiso alleen uit de kosten kan komen door een krankzinnig hoge entreeprijs te vragen. Maar omgekeerd kan Paradiso natuurlijk ook wel redeneren dat er toch wel hele hordes mensen op afkomen, of het kaartje nu 15 euro kost of 30.
Ik ben echt blij dat ik dat soort muziek al vele jaren ontgroeid ben, en tegenwoordig naar véél interessantere bands luister die véél minder kosten om live te zien. Komende maandag, helemaal uit Toronto, Broken Social Scene én Metric! Twee geweldig leuke bands voor zes vijftig in de Rotown.
Pinkpop kon dit jaar schijnbaar niet veel grote namen boeken omdat artiesten belachelijk veel geld vragen. Zoiets kan natuurlijk meespelen bij een band als Garbage, en het zou een grove schande zijn als Paradiso alleen uit de kosten kan komen door een krankzinnig hoge entreeprijs te vragen. Maar omgekeerd kan Paradiso natuurlijk ook wel redeneren dat er toch wel hele hordes mensen op afkomen, of het kaartje nu 15 euro kost of 30.
Ik ben echt blij dat ik dat soort muziek al vele jaren ontgroeid ben, en tegenwoordig naar véél interessantere bands luister die véél minder kosten om live te zien. Komende maandag, helemaal uit Toronto, Broken Social Scene én Metric! Twee geweldig leuke bands voor zes vijftig in de Rotown.
0
geplaatst: 31 mei 2005, 15:43 uur
Dat het duur is zal best, maar een andere mens z'n portefeuille maken is, zoals we in België zeggen, zwatsj. Pure bullshit en onzin. Gekleurde speculatie die in 9 van de 10 keer voor geen meter strekt met de werkelijkheid.
En daarom dus ook beter te vermijden. Als ze het kunnen vragen, en de massa komt en betaald, waarom zouden ze het niet doen ?
En daarom dus ook beter te vermijden. Als ze het kunnen vragen, en de massa komt en betaald, waarom zouden ze het niet doen ?
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2005, 16:00 uur
herman schreef:
Dat is op zich wel een heel goed punt. Gaat per jaar ook enkele 10.000 euro's in om vrees ik.
Maar al met al blijft het veel geld.
* denotes required fields.