MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pitch Festival

zoeken in:
panjoe (moderator)
Ten Walls heeft al zijn optredens afgezegd, en is van de site van zijn booking agency afgehaald. Hoezo sociale kamikaze.

The Gaslamp Killer is de special guest op Pitch Festival (zaterdag 18u-19u30 Kaap). Geen idee of het zijn Experience betreft of dat hij een DJ-set komt geven. Ik hoop het eerste.

Verder kondigde de organisatie op Facebook aan dat ze alle bezoekers een waterflesje (zonder dop) van 500ml laten meenemen zodat ze elk moment kunnen bijvullen aan de gratis waterkranen op het festival.

Ploppesteksel schreef:
The Gaslamp Killer is de special guest op Pitch Festival (zaterdag 18u-19u30 Kaap). Geen idee of het zijn Experience betreft of dat hij een DJ-set komt geven. Ik hoop het eerste.
Klopt niet. Staat zaterdag zonder zijn Experience in de Gashouder 19u45-20u45. Dit is de volledige timetable:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11224763_1014697345242104_4765227026324951440_n.png?oh=d4c325f6d69a349eb0113b703215f2a8&oe=561656A7

Gaat een heet feestje worden.
Ga dit jaar alleen de zaterdag, zal ongeveer zo verlopen:
Maribou State - Jamie XX - Gold Panda - Jungle - Weval/Hopkins - Talabot - Siriusmodeselektor - Clap! Clap!

Zoiets denk ik:

03/07
James Holden - Hot Chip - Simian Mobile Disco - Lido - Flume - James Blake - Applescal - SOPHIE

04/07
Kwabs/Maribou State - Jamie XX - Gold Panda - Jungle - Jon Hopkins - John Talabot/Siriusmodeselektor - Clap! Clap! - Acid Arab?

Dat gaat druk worden bij Jamie XX!

Ik ga ook alleen op zaterdag voor: Maribou State - Jamie XX - Jungle - Young Fathers - John Talabot - Siriusmodeselektor....En dan snel weer met de trein terug naar Nijmegen.

De hitte leek een fameuze spelbreker te gaan worden (zeker aangezien wij op een camping verbleven), maar al bij al viel dat goed mee. Een pluim voor Pitch is bij dezen zeker terecht

Vrijdag
Muzikaal gezien was het ook een topper. Vrijdag werd ik al aan de inkom aangesproken door Utrechtenaars (zeg ik dat goed?) die me complimenteerden voor mijn old skool Le Le-shirt ("Click hier, buy das!" ten tijde van MySpace). Zelfs Rimer London keek later op de avond verbaasd dat nog iemand zo'n shirt in de kast had hangen, of dat had een vriend in ieder geval opgemerkt. Het moge duidelijk zijn: de eerste act die ik had aangestipt was Le Le. Ik had ze eerder slechts één keer gezien ondanks dat het één van mijn favoriete groepen is. Op Pukkelpop in 2008: lang geleden, maar nog steeds een traumatische ervaring... Faberyayo gooide toen een t-shirt recht in mijn handen, ware het niet dat een gespierde klootzak het t-shirt zowat uit mijn handen trok en me ervoor tegen het canvas sleurde. Ach. Opdat zulks niet weer zou gebeuren, ging ik op 'onwerpbare' afstand staan zodat ik veel ruimte had om te dansen op allerhande Flage-tracks. Het moet gezegd worden: Show Monaco & Breakfast waren ongetwijfeld de twee prijsnummers van de dag. Het nieuwe materiaal klonk slechts zelden flets; Rimer London kan nu eenmaal zeer dansvloergerichte edoch ietwat verrassende, tegendraadse muziek maken. Jammer genoeg werden er geen Marble of La Bouche-tracks gespeeld en was Faberyayo niet echt in vorm. Het leek zelfs of hij sommige teksten helemaal vergeten was... Waarom hij heel de tijd achter de tafel bleef staan - Neen daargelaten - is ook een raadsel. Daardoor verdween de flow soms wat in het optreden. Tja, kijken naar de schetsen van Parra is dan een leuk alternatief Al bij al een degelijk optreden om de dag te starten!

Snel verder naar de Gashouder alwaar James Holden zou aantreden. Ik verwachtte een stampvolle Gashouder, maar niets bleek minder waar. Het volk druppelde gestaag binnen, maar was net zo snel weer buiten. Oorzaak? Een Holden die naar mijn mening zelfs Renata wist te verknallen. Om de een of andere reden leek hij alles nodeloos te rekken zonder dat het echt interessant werd. Omdat ik behoorlijk had uitgekeken naar dit optreden, viel het dus best tegen. Naar het einde toe beterde het wat en het afsluitende nieuwe nummer was misschien nog wel het beste. Kortom: niet slecht, wel erg gezapig.

Next stop: Westerunie, voor 2562 & Heleen Blanken. Dave & Heleen waren er al, van andere 2562-aanhangers of nieuwsgierigen geen sprake. Gelukkig kwam er tegen 18u30 toch nog behoorlijk wat volk binnengestroomd. Ik verwachtte een weinig dansbare set, naar analogie met zijn laatste album, en kreeg uiteindelijk het compleet tegenovergestelde. 2562 grasduinde door zijn werk (toch vooral het nieuwe album) en zorgde voor een gevarieerde set die op het einde wat experimenteler werd met o.m. een angstaanjagend Drumroll. Uiteindelijk bleven er nog slechts een paar diehards over. Die klapten allen heel luid, en terecht! Heleen Blanken haar rol was overigens minimaal. Er speelde een filmpje zich af, dat constant in- en uitzoomde, maar waarom stond zij ernaast? Ik gok dat ze wel iets deed, al was dat wel erg onduidelijk. Geen slechte visuals; ze maakten me wel nieuwsgierig naar wat er nu eigenlijk te zien was. Dat bleef echter onbeantwoord.

Net toen ik een falafel wilde bestellen, viel de elektriciteit uit. De start van LA Priest verliep ongeveer een halfuur later ook niet zonder problemen. De geluidsman ving de signalen niet op dat hij de muziek moest afzetten. De ex-frontman van Late of the Pier stond al ruim 3 minuten te zwaaien dat het geluid af mocht, toen hij uiteindelijk zijn zin kreeg. Dat zette een beetje een verkeerde toon; het publiek leek allesbehalve geïnteresseerd en praatte erop los terwijl LA Priest als een soort Jezus dartelend over de zee/het podium het beste van zichzelf gaf. Pas na een kwartier kwam er wat schwung in het optreden. Toen Oino werd ingezet had hij de festivalgangers toch plots in hun greep. Niet veel later zette hij die andere hit Learning to Love in met dat heel funky baslijntje. Ik vroeg me af waar hij de rest van het uur nog mee zou vullen. Het antwoord: met niets. Learning to Love was een hoogtepunt, en op hoogtepunten hoor je te stoppen.

Dilemma 1: populair hitjeswonder Flume meepikken of de iets minder toegankelijke beats van Evian Christ in de Gashouder aanschouwen? Het werd het tweede, zij het met de clausule om voortijdig een goed plaatsje te bemachtigen bij James Blake. Heel divers kan ik de set van Evian Christ bezwaarlijk noemen. Desalniettemin was ik erg onder de indruk. Staalharde (trap)beats ondersteund door visuals die uit louter witte strepen bestonden. Hypnotiserend en bezwerend. Na een vroeg hoogtepunt in de vorm van Salt Carousel besloten we toch richting de Westertent te trekken voor James Blake.

James Blake kon me met Overgrown niet overtuigen, maar deed dat met 200 Press dan weer wel. Nu verwachtte ik vooral materiaal uit zijn twee soloalbums en hoopte ik dus op veel nummers van het debuut. Openen met CMYK en I Never Learnt To Share was kortom een schot in de roos. A Case of You & To the Last hadden niet bepaald gehoeven voor mij. Gelukkig is de rest van de setlist om van te smullen: Digital Lion (mijn favoriete Overgrown-nummer), Limit To Your Love, The Wilhelm Scream, ... en fucking 200 Press! Dat zag ik helemaal niet aankomen en ik was dan ook blij verrast. Terwijl het merendeel van het publiek net toen stilviel, kwam ik helemaal op gang: "Gather round the beat like a campfire. Eeeeaaaaauuuuu-o-uwooooo". Héérlijk lekker! To Care (Like You) had ik nog graag gehoord, al was The Wilhelm Scream een prachtige afsluiter. Heel goed concert, met een zeer aardige en oprechte James Blake die zijn medecompagnons de credits gaf die ze verdienden!

De beentjes begonnen intussen al wat tegen te stribbelen, al moest het nachtwerk nog beginnen. Terwijl iedereen snakkend naar adem na de set van Rustie de Gashouder uitliep, liep ik naar binnen. Awanto 3 ("a one two three"?) stond reeds te draaien. Is dat nu trap dat die meneer van Rush Hour zit te draaien? Jawel. Hij leek bewust even verder te gaan op het elan van Rustie alvorens stevige technoplaten de revue te laten passeren. Af en toe had hij me compleet mee, vooral met de plaatjes die me deden denken aan Mike Dehnert of TWR72.

Om de avond af te sluiten trokken we voor de eerste keer naar het Transformatorhuis om SOPHIE aan het werk te zien. Wederom werd een transgender het podium opgezwierd die helemaal niets leek te doen en helemaal geen contact maakte met het publiek. Een beetje een vreemde bedoening. Dat zou weinig impact hebben gehad mocht SOPHIE een uur lang geknald hebben, maar ik heb nog nooit een DJ (nuja, ze deed waarschijnlijk niets) zo slecht zien inspelen op het publiek. Dat ging los elke keer er weer een of andere crazy drop kwam, om vervolgens vijf jaar te moeten wachten op een nieuw nummer dat misschien niet eens ergens naartoe ging. Als je dan ook nog eens je grootste hit, zijnde Bipp, inzet en afbreekt alvorens het refrein begint, dan ben je het publiek gewoon aan het naaien. En daar had ik op dat tijdstip helemaal geen zin in. Bezin, SOPHIE, whoever you are.

SOPHIE maakte mij en mijn vrienden er niet bepaald actiever en blijer op waardoor we op een gegeven moment met drie tegen de muur moe stonden te wezen. "Vinden jullie het nog leuk?" kregen we al snel om de oren. Is dat iets wat Nederlanders vaker doen? We hebben het een paar keer te horen gekregen (vooral mijn vrienden, omdat het geen festivalgangers zijn die snel danspasjes inzetten). In België is zoiets haast ondenkbaar; als je dat tegen de verkeerde persoon zegt, krijg je waarschijnlijk eerder een scheldwoord (of erger: een vuist) naar je hoofd geslingerd. Hier leek het echter een soort van middel om elkaar wat op te peppen. De Nederlands waren in ieder geval zeer vriendelijk en joviaal, waarvoor dank!

Nog een opsomming van de acts die ik hierboven beschreef:
Le Le - 7,5/10
Holden - 4/10
2562 - 8/10
LA Priest - 6,5/10
Evian Christ (2/3) - 8/10
James Blake - 9/10
Awanto 3 - 7,5/10
SOPHIE - ???/10

Ja, ook van mijn kant ongelofelijk veel lof voor Pitch. Vorig jaar 1 dag geweest, nu 2 dagen en de kans is zeer groot dat ik er volgend jaar weer het hele weekend bij ben. Het mooiste elektronische muziekfestival wat ik ken.

Ik had vrijdagmiddag wat vertraging en was net te laat in Amsterdam voor Holden, waar ik nog een aantal uur flink van baalde. Enfin, ik was die gemiste kans ook weer snel vergeten met de geweldige optredens van oa. Hot Chip, Flume en James Blake (!). Nu ik lees dat Holden voor zijn doen een erg matig optreden gaf vind ik het al helemaal niet erg. Kan ik hem beter een keer in een zaal zien zoals het concertgebouw. Heb SOPHIE ook helemaal gezien en die maakte op mij ook een verwarde indruk. Had een mooi feestje verwacht, maar behalve een wat matige versie van Bipp was het inderdaad nogal tegenvallend.

De zaterdag was voor mij wel van begin tot eind helemaal fantastisch. Voornamelijk in en rondom de Westertent gehangen en daarna ongelofelijk veel genoten van Jamie xx, Jungle, Jon Hopkins en Siriusmodeselektor. Ik zou wel willen dat ik me die dag in tweeën had kunnen splitsen, want The Gaslamp Killers, Weval, Young Fathers, John Talabot, Jack Garratt schenen aan de Gashouderkant van het terrein ook allemaal geweldige optredens te hebben gegeven.

Later misschien meer.

Ik kon dit jaar helaas maar 1 dag gaan, hier ook even mijn bevindingen:

Jamie XX: 8,5

Erg blij dat ik deze man een keer kon gaan zien. Setlist was erg goed, bijna alle nummers van zijn laatste album. Ik miste alleen All Under One Roof Raving. Overigens ook geen idee waarom dat nummer het album niet gehaald heeft. Met zijn remix kwaliteiten zat het wel goed, vooral de overgang naar Girl via het deuntje van Let Me Blow Ya Mind was erg lekker. Ook werd er op een heerlijke manier toegewerkt naar Seasaw en het slotnummer Loud Places, waarvan de melodie op een plezant plagerige manier werd uitgesteld om er daarna alsnog vol in te knallen. Of het kwam door de hitte of het vroege tijdstip van spelen, ik vond het publiek af en toe nogal gelaten. Zelf kwam ik na al het gedans helemaal bezweet, maar voldaan terug uit de Westertent.

Jungle: 6

Oke, nogmaals op naar de Westertent. Vorig jaar gemist op Lowlands dus ik was wel benieuwd of Jungle zich buiten Time en Busy Earnin staande zou kunnen houden. Nee dus, een niet geheel geslaagd concert omdat alles wel heel veel op elkaar leek. Wat meer afwisseling zou zeker geen kwaad kunnen. Het ging er echter wel in bij het publiek. Terwijl ik pas echt opleefde toen ze hun concert in stijl afsloten met Busy Earnin en Time.

Young Fathers: 7

Nu moest ik gewoon gaan kiezen tussen Young Fathers, Jon Hopkins en John Talabot. Helse keuze, maar aangezien ik niet de rest van het jaar door wilde gaan als de mainstream hoer van Pitch, besloot ik af te reizen naar het charmante Transformatorhuis. Het begon allemaal wat moeizaam, wat ook niet hielp was dat als ze net even een lekkere beat hadden die bijna gelijk weer werd afgekapt en opgevolgd werd door een doordringende stilte. Publiek liep ook massaal weg, gelukkig werd het wel steeds beter. Ik was wel echt blij toen ze Rain or Shine speelden. Al bleef ik het gevoel houden dat hier nog wel wat meer potentieel in had gezeten, op plaat beter dan live vooralsnog....

Siriusmodeselektor: 9,5

En weer terug in de Westertent, ik pikte nog net wat van Jon Hopkins mee en dat klonk echt goed + mooie visuals! Publiek ging in ieder geval volledig uit zijn dak. Concert was ook maar net afgelopen of de volgende artiest stond alweer paraat. Siriusmodeselektor dus, met vorig jaar Moderat in gedachten hebbend, was ik zeer benieuwd! Het bleek het meest euforisch moment van de dag te zijn. Lekker frisse muziek, van pop/funk naar techno en van disco naar minimal. Lekker catchy maar ook geschikt voor het betere beukwerk. En dat alles ondersteund door een prachtige podiumshow en veel interactie met het publiek, waar zie je dat nog?! Net ervoor had ik ook gemeet met Gretz en die bleek al net zo`n enorme stuiterbal als ik te zijn, publiek ging sowieso goed los. Teveel gave momenten, om er een te noemen: de melodie van Video Games werd ingezet en zonder vocalen van Lana werd er van alles omheen gecreëerd. Gelukzalig moment. Nu eerst achter de setlist van gisteren aangaan....Iedereen stond op het eind ook hoopvol op een toegift te wachten....bijna 90 minuten speelplezier was echter nog tekort.

Volgend jaar sowieso weer op naar Pitch, tof festival, fijn publiek!

Ploppesteksel schreef:
Snel verder naar de Gashouder alwaar James Holden zou aantreden. Ik verwachtte een stampvolle Gashouder, maar niets bleek minder waar. Het volk druppelde gestaag binnen, maar was net zo snel weer buiten. Oorzaak? Een Holden die naar mijn mening zelfs Renata wist te verknallen. Om de een of andere reden leek hij alles nodeloos te rekken zonder dat het echt interessant werd. Omdat ik behoorlijk had uitgekeken naar dit optreden, viel het dus best tegen. Naar het einde toe beterde het wat en het afsluitende nieuwe nummer was misschien nog wel het beste. Kortom: niet slecht, wel erg gezapig.

Eerste keer dat je hem zag? Had ik de eerste keer dat ik naar zijn set ging ook last van, ik vond toen vooral de stiltes tussen de nummers niet fijn. 2de en 3de keer juist hypnotiserend mooi, omdat ik toen met totaal andere verwachtingen ging. Geen dansmuziek, wel bezwerende muziek.

Ploppesteksel schreef:
SOPHIE maakte mij en mijn vrienden er niet bepaald actiever en blijer op waardoor we op een gegeven moment met drie tegen de muur moe stonden te wezen. "Vinden jullie het nog leuk?" kregen we al snel om de oren. Is dat iets wat Nederlanders vaker doen? We hebben het een paar keer te horen gekregen (vooral mijn vrienden, omdat het geen festivalgangers zijn die snel danspasjes inzetten). In België is zoiets haast ondenkbaar; als je dat tegen de verkeerde persoon zegt, krijg je waarschijnlijk eerder een scheldwoord (of erger: een vuist) naar je hoofd geslingerd. Hier leek het echter een soort van middel om elkaar wat op te peppen.

Haha, grappig om te lezen. Wordt zelden verkeerd opgevat hier.

Het was inderdaad de eerste keer dat ik Holden zag. Zonder pauzes zou het misschien ook wel beter overkomen, al vond ik het vooral te langdradig. Dat is een teken dat je helemaal niet gehypnotiseerd wordt of in the zone bent. Dat het niet dansbaar is heb ik op zich zeker geen problemen mee hoor. The Inheritors overtuigt mij slechts op sommige momenten en ik hoopte dat dat live anders zou uitpakken. Misschien is Holden gewoon niets voor mij.

En betreft dat tweede: ik vond het best leuk en grappig. Nederlanders zijn veel directer dan Belgen en dat weet ik wel te waarderen

Ploppesteksel schreef:
... en fucking 200 Press! Dat zag ik helemaal niet aankomen en ik was dan ook blij verrast. Terwijl het merendeel van het publiek net toen stilviel, kwam ik helemaal op gang: "Gather round the beat like a campfire. Eeeeaaaaauuuuu-o-uwooooo". Héérlijk lekker!

Die EP is me helemaal ontschoten. Thanks voor de tip. Het titelnummer is inderdaad heerlijk!

30 oktober de tweede editie van Pitch' kleinere broertje Catch in TivoliVredenburg.

Deze namen zijn min of meer al bevestigd:
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11701154_866989790056178_4827298094413300282_n.jpg?oh=9e3af3f7cc291878dce67dba5f8f186a&oe=561D50F2
- Purity Ring
- Nao
- Shamir

Early birds zijn vanaf vandaag verkrijgbaar voor een voordelige prijs van €29.

Zaterdag
Wakker worden omdat je anders dreigt te verdrinken in je eigen zweet: prettig is anders. Om 14u fietsten we reeds richting Westergasfabriek, ondanks dat Maribou State pas om iets voor 16u op het podium zou verschijnen. De afgelopen dagen had ik Portraits wel eens opgezet en ik moet zeggen dat het me wel enigszins beviel. In het Transformatorhuis was dat enigszins anders; alles leek op elkaar, het kabbelde en kabbelde. Ook gastzangeres Holly Walker kon daar geen verandering in brengen. Staand slapen kan ik niet echt, dus wiegde ik voorzichtig heen en weer. Saai is het passende woord. Niet betoverend mooi, gewoon saai.

Dilemma 2: Bob Moses, Gold Panda of toch Jamie xx? Aangezien mijn kompanen liefhebbers zijn van Jamie xx, besloot ik toch mee te gaan hoewel In Colours best teleurstellend was voor mij. In gedachten had ik dus het idee: als het nergens heen gaat, ga ik alsnog naar Bob Moses. Jamie xx verraste me echter en kwam zelfs met ODB's Got Your Money op de proppen na een aarzelend begin met o.m. Good Times en een plaat die letterlijk kapotgespeeld was. Hij leek op weg een fantastische DJ-set te geven totdat hij te veel in eigen materiaal begon te duiken. Vooral Seesaw en Stranger in a Room haalden de vaart er volledig uit en verlamden mijn dansbenen compleet, in tegenstelling tot die van Dance Lover blijkbaar. De verwachte afsluiter Loud Places kreeg het publiek toch nog aan het feest, maar mijn aandacht was inmiddels al een tijdje afgedwaald...

Het tentleven in zulk weer eiste inmiddels toch even zijn tol. Bij Gold Panda viel ik zowaar even in slaap achterin de Gashouder. Veel kan ik er dan ook niet over zeggen. Op Dour in 2012(?) bracht hij op een geweldige wijze vele van zijn plaatjes als Quitter's Raga, Vanilla Minus, You, Snow & Taxis, ... Nu leek hij van al die nummers een soort technoversie te maken. Dansbaar? Ja. Eentonig? Ja. De subtiliteiten werden ingeruild voor non-stop pounding bass. Past wat mij betreft niet bij Gold Panda's muziek.

Energie! Dat had ik nodig, voor de set van The Gaslamp Killer. Nog altijd dezelfde compleet gestoorde weirdo die ditmaal gaarne een 'evil laugh' in zijn set gooide of even wou zeggen dat hij "brand new shit from Tel Aviv" had. De muziek was niet altijd my cup of tea, maar dat enthousiasme van die gekke sekteleider vooraan werkt wel aanstekend zeg. Wat een performer! Wat een visuals! Zelfs al vind je de muziek kut, denk ik nog dat het optreden an sich al wel de moeite waard is, hoewel GLK zich dus vooral als een soort van goeroe opwerpt in plaats van echt te mixen o.i.d.

En dan kwam eindelijk de act waar ik al een hele tijd naar uitkeek, zeker nadat ik ze vorig jaar had gemist in de AB omdat ik mentaal een andere datum had genoteerd dan effectief het geval was. Intussen had Young Fathers nog een album op de wereld losgelaten en wat mij betreft mogen ze de Mercury Prize twee jaar op rij meenemen. White Men Are Black Men Too bevat wederom enkele ongelooflijke parels. Ik stond dus erg ver vooraan, zag dat Young Fathers met wat nummers van op hun TAPES begonnen. Na het derde nummer kwam er een heel stille "thank you" uit de mond van Alloysious, die verder net als de rest van de groep niet met het publiek interageerde. Of jawel, Graham zei voor het inzetten van Shame nog: "Ay lads, you've been standing there all day. Do you wanna dance?". En Graham smeet ook nog een penisvormig waterpistool terug naar de voorste rij; die smeten het wederom het terug het podium op, waarop Alloysious er een beetje mee speelde en het uiteindelijk ergens op het podium weggooide. Je zou haast denken dat Kayus een ondergeschikte rol speelde, maar niets is minder waar: hij vloog als een bezetene over het podium. Soms was hij jammer genoeg niet te verstaan, iets waar de andere twee helemaal geen last van hadden. Vanaf War had ik de indruk dat het helemaal los ging, en zoals Dance Lover was ik ook erg onder de indruk van Rain Or Shine (wat een nummer! ). Het slotakkoord Low - Shame - I Heard mocht er ook zeker wezen. Wat een geweldig optreden! De power, de drive, de agressie, ... Heerlijk. Alloysious keek - omdat ik vaak meezong/rapte(?) - nogal vaak indringend recht in mijn ogen, zo leek het wel. Dat maakte het allemaal nog net wat intenser. Knappe performance!

Tijd om weer even te bekomen. Met Siriusmodeselektor op de achtergrond. Klonk allemaal zeer behoorlijk waardoor ik half dansend op de bank zat. Me echt omverblazen deden ze niet, want heel vernieuwend was het nu ook weer niet; wel perfect voor de dansvloer. Na ongeveer de helft van de set te hebben meegepikt van buiten de tent, besloten we eens een kijkje te nemen bij de silent disco, een fenomeen dat hier in België nog helemaal niet bekend lijkt te zijn. Briljant gewoonweg! Silent disco, maar vooral Jackie Hooft (meen ik me te herinneren). Wat passeerde er allemaal de revue: Hot In Herre, remix van Get Ur Freak On, Ignition (Remix), Re-Rewind, Drank & Drugs, No Type, All Day, ... M.a.w. een festijn van tracks die iedereen kende en waar ontzettend hard op gedanst werd. Als je daar dan ook nog wat UK garage en o.a. Seasons van Lil Silva tegenaan smijt, krijg je een fantastische set. Mijn benen zwengelden alle kanten op en ik brulde soms zo luid mee dat ik even vergat dat het silent disco was. Mensen keken. Ach ja. Om 24u kwam een nieuwe DJ en die pakte het wat housier aan. Op de tonen van Get Down van Paul Johnson besloten we toch nog even de oversteek te wagen en Clap! Clap! aan het werk te zien.

Geen slechte keuze, zo bleek. Terwijl mijn vrienden een mooie portie Kung Fu Kip naar binnen werkten, ging ik al naar binnen. Stampvol. Vanachter was er gelukkig nog genoeg ruimte om een beetje mal te dansen. Clap! Clap! draaide naast veel eigen werk ook Dex van MMM; m.a.w. het was een dik feestje. Ik mengde me niet in het feestgedruis vooraan, maar gaf mijn benen een stevige work-out achteraan in de zaal. Dan had de securitydame ook nog iets om mee te lachen, dacht ik op compleet altruïstische wijze. Het tempo werd stelselmatig opgeschroefd en op den duur zat ik als het ware te hakken, om maar te zeggen dat die Clap! Clap! gewoon shit van 170 BPM of hoger zat af te vuren op het publiek. Kort daarna gaf hij er wel de brui aan. Compleet terecht. Triomfantelijke passage!

Tijd voor wat Kung Fu Kip of my own, dacht ik. Jezus, superlekkere kip. Props voor Pitch! Misschien wel het beste festival waar ik al ben geweest. Goeie namen, goed georganiseerd, allemaal heel erg vriendelijke mensen, ... Noisey schreef:
Maar wat een festival pas echt geslaagd maakt, is het publiek. Al staat God de Vader op een Funktion-One de hele avond bangers te draaien, als er alleen maar corpsballen of huisvrouwen zijn, is de lol er snel vanaf. Het fijne aan Pitch is dat de hiervoor genoemde corpsballen en huisvrouwen ongetwijfeld aanwezig waren, maar doordat het publiek zo divers en chillax is, leidt het nergens tot ergernissen. De security is vriendelijk, het barpersoneel aardig, zelfs het social media-gedrag van de organisatie is aangenaam en betrokken. Kortom: ze zouden dit festival aan kunnen bieden als cursus van hoe je op een leuke manier met andere mensen om kunt gaan. En ja, achteraf gezien denk ik dat zo’n Ten Walls inderdaad niet iemand is die je erbij wilt hebben.
En daar kan ik me wel in vinden.

Tot slot passeerden we 's nachts nog de Silent Disco. Toen de mensen duidelijk September van Earth, Wind & Fire zaten te brallen, gingen we toch nog maar eens een kijkje nemen, hopend op een even epische set als die van Jackie. Geen idee wie er nu de decks bemande, al was dat zeker geen Jackie. In plaats van gezellige shit, kregen we al die dubstepbangers van 4 jaar geleden op ons bord. Denk Emalkay, Zomboy, Flux Pavilion (I Can't Stop, bah!), Skrillex, ... Best leuk en nostalgisch, maar lang niet zo episch als Jackie. Daar kon een sitdown bij de Flux Pavilion's Bass Cannon niets aan verhelpen. Hop, terug op de fiets naar camping Zeeburg alvorens de lange trip richting de Kempense metropool Herentals weer aan te vatten.

Nog even wat scores op een rijtje:
Maribou State: 5/10
Jamie xx: 7/10
Gold Panda (half slapend): 5/10
The Gaslamp Killer: 7/10
Young Fathers: 9,5/10
Siriusmodeselektor (1/2 achtergrond): 7,5/10
Jackie Hooft (Harrie Hossel): Shiiiiiit/10
Clap! Clap!: 8/10
Kung Fu Kip: Superlekker
Afsluitende DJ (Harrie Hossel): 6/10

Pitch 2015, heerlijk feestje, dikke duim voor de organisatie en het publiek. Muziek viel ten opzichte van vorig jaar wat tegen. Ben alleen de zaterdag geweest, begonnen met een relatief tamme Jamie XX, zelfs de klappers op het nieuwe album kregen het publiek niet volledig los. Nog even inkomen, denk ik. Bij Jungle ging het dak eraf, de 7 a 8-koppige band maakte er een gezellig feestje van, al waren het vooral de hitjes Busy Earnin' en The Heat die het goed deden bij het publiek. De rest van het album is toch net wat minder. Lekker los op Hopkins, zeer strakke set. Talabot in de Gashouder, altijd goed. Het is een vakman, zonder enige interactie met het publiek draait hij de ene klapper aan de ander. Er is gedanst. En hoe. Wel miste ik wat sfeer, af en toe een mooie melodie, sample of stem erdoor had het misschien net dat beetje extra gegeven. Ook van Weval, Gold Panda, Bob Moses en Gaslamp Killer ongeveer 20 minuten each meegepakt, waarvan Bob Moses echt goed was en het bij Gaslamp weer eens helemaal kapot ging. Gekkenhuis. Al met al een redelijke muziekdag, maar een perfecte sfeer, heerlijk zonnetje en fijne mensen. Topdag gehad, volgend jaar weer!

Jamie XX - 6,5
Jungle - 7,5
Jon Hopkins - 8
John Talabot - 7,5

-SprayIt- schreef:
begonnen met een relatief tamme Jamie XX, zelfs de klappers op het nieuwe album kregen het publiek niet volledig los. Nog even inkomen, denk ik.

Waar wij stonden - linksmidden op een kleine 10 meter van het podium - zat de sfeer er wel aardig in het grootste deel van het optreden. Zeker Girl, Gosh en Loud Places werden erg goed ontvangen! Kan natuurlijk zijn dat het in andere delen van de tent een wat tammere bedoening was. Wel eens dat Jamie op een later tijdstip waarschijnlijk (nog) beter was ontvangen. Ik begreep niet helemaal waarom hij als zo'n beetje de bekendste naam zijnde al op zo'n vroeg moment was ingepland. Kan natuurlijk wel mee te maken hebben dat hij de volgende dag op Roskilde moet spelen en zelf niet zo laat nog aan de bak wilde gaan.

-SprayIt- schreef:
Bij Jungle ging het dak eraf, de 7 a 8-koppige band maakte er een gezellig feestje van, al waren het vooral de hitjes Busy Earnin' en The Heat die het goed deden bij het publiek.

Mooi feestje inderdaad. Met niet te vergeten Time als geweldige afsluiter.

Misschien dat Pitch ook al vroeg bezoekers wilde lokken? Kwestie dat de mensen die bijna alleen voor Jamie xx komen al vroeg op de festivalsite zijn te vinden en waarschijnlijk een hele poos blijven hangen. Of misschien omdat zij dachten dat Jamie xx beter past bij een zomers weertje (waar ik het niet mee eens zou zijn).

De plaats die jij beschrijft bij Jamie xx is trouwens ook ergens waar ik stond, Gretz. En ja, daar ging het niet echt los, maar er werd inderdaad behoorlijk gedanst door nagenoeg iedereen.

Wat ook nog meespeelde in de pret is dat wij een paar waterpistolen/plantensproeiers hadden en en er op een gegeven moment tijdens Jamie xx een watergevecht ontstond met de mensen om ons heen.

Maar echt compleet los ging het in de Westertent pas bij Jon Hopkins (Open Eye Signal, Collider) en vooral Siriusmodeselektor. Dat ging ook een stuk makkelijker aangezien bij de laatste optredens het volume een stuk verder werd opengedraaid.

Voor zij die op Pitch voor Young Fathers hebben gekozen: integrale set van Jon Hopkins op Glastonbury.
Voor zij die op Pitch voor Jon Hopkins hebben gekozen: integrale set van Young Fathers op Glastonbury.
Vic Crezée stond jammer genoeg niet op Glastonbury.

En voor diegenen die John Talabot gemist hebben: hij treedt vrijdag 7 augustus ook nog op in Beachclub Naturel.

Ploppesteksel schreef:
Voor zij die op Pitch voor Young Fathers hebben gekozen: integrale set van Jon Hopkins op Glastonbury.
Voor zij die op Pitch voor Jon Hopkins hebben gekozen: integrale set van Young Fathers op Glastonbury.
Vic Crezée stond jammer genoeg niet op Glastonbury.

Tof om die setjes terug te kijken zeg! Bedankt

Grimes op Pitch festival 2016. Ik verwacht een stormloop van MuMeteraars.

en voor de rest ook, nu al, een respectabele setting: Pitch Festival 1 en 2 juli.

Mooie toevoegingen dat zeker! Grimes had wat goed te maken nadat ze 1 van haar shows in Nederland deze maand gecanceld had. Mooi dat ze in de zomer terug komt. Ik hoop er dan ook bij te zijn.

Hmm. Ik zie het nu. Niet zo fraai. Wellicht gecancelled omdat zij Pitch al had bevestigd had en 3x Nederland in een jaar teveel is oid?

Op de datum van de Utrechtse show van 29 feb is niets anders ingepland tot op heden.

Sunderland schreef:
Hmm. Ik zie het nu. Niet zo fraai. Wellicht gecancelled omdat zij Pitch al had bevestigd had en 3x Nederland in een jaar teveel is oid?

Op de datum van de Utrechtse show van 29 feb is niets anders ingepland tot op heden.

Nee, de reden leek eerst wat vaag ('scheduling problems'), maar uiteindelijk heeft ze een aantal shows van de komende Europese tour geschrapt vanwege haar gezondheid.
I'm sorry ?? cancelled 4 health reasons, trying to reduce my workload as I have tinnitus/ exhaustion issues

ok, pittig. Tinnitus is zonder inspanning al vermoeiend, dus begrijpelijk. Vervelend voor haar.

BAM! SOULWAS is back! Op pitch 2016. Daarnaast zeeeer blij met The Field!
Nieuwe namen voor Pitch 2016: o.a. de terugkeer van Soulwax - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Oehh Soulwax en The Field. Misschien moet ik toch weer een keertje gaan.

Was weer een fijne editie:
Soulwax: 7,8
David August: 8,3
Floating Points: 7,4
Odesza: 6,5
Weval: 3,5
Polynation: 7,6
Love over Entropy: 7,8

Teunnis schreef:
Oehh Soulwax en The Field. Misschien moet ik toch weer een keertje gaan.

Precies de twee hoogtepunten van de zaterdag

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.