MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Concerten & festivals in Duitsland

zoeken in:
buizen
Onze oosterburen vormen voor veel artiesten een grote afzetmarkt, derhalve wordt Duitsland in geen enkele European Tour overgeslagen.
Minder bekende artiesten en bands willen Nederland soms zelfs wel eens overslaan, en in zulke gevallen loont het de moeite de Duitse concertagenda in de gaten te houden.
Als het om de reisafstand gaat is vanuit Groningen, Overijssel, Gelderland, Brabant en Limburg Duitsland soms een goed alternatief.
Wat bijv. metal- en punk maar ook hardrock betreft kent Duitsland een behoorlijk actieve 'scene' en worden in bijv. Dusseldorf of Gelsenkirchen zeer regelmatig fijne en betaalbare live-optredens geprogrammeerd.

Vertel hier je ervaringen met Duits concertbezoek (is dit anders dan in Nederland?) en/of meld tips over interessante 'muziektenten' of agendering.

buizen
De Mitsubishi Electric Halle in Dusseldorf en Fabrik in Coesfeld http://www.fabrik-tickets.de/ presenteren regelmatig interessante en heel betaalbare concerten.
Vanuit Arnhem is Dusseldorf en ook Coesfeld nog geen 1,5 uur met de auto.

Voor de punkers:
The Exploited (+ 2 support acts) speelt op 20 nov. in Coesfeld, entree slechts 19,- voor drie bands.
(geen optredens van The Exploited in Nederland).

Voor de metalheads:
Kijk eens aan, daar hebben we Saxon en Girlschool! Als voorprogramma's van Motörhead dat op 17 november speelt in de Mitsubishi Electric Halle. Entree: 50,-
(nog geen gepland concert van Motörhead in Nederland).

Tot slot:
Misschien dat ik op een dure site kijk maar voor Bob Dylan tel je in Amsterdam zo 150,-, tot 170,- neer, terwijl in Düsseldorf de tickets varieren van 75,- tot 90,- .

buizen
Londen, New York en Los Angeles staan op de touragenda van Opeth, EN dan nog een optreden in Lubeck (Dld). Op een tweedaags indoorfestival, met o.a. ook Helloween en Black Label Society (de band van Zakk Wylde).
Insgesammt 25 bands, waaronder tevens Destruction, Dagoba, Sepultura en noem ze maar op.
Dagtickets 69,-
Opeth is hoofdact op vrijdag de 13e.. volgende maand.

Ze hebben ook arrangementen incl. tickets en hotelovernachtingen.

In Düsseldorf of Köln zijn inderdaad geregeld leuke concerten. Vanuit Venlo ben ik net zo snel in Düsseldorf als in bijv. Tilburg of Nijmegen. Gebäude 9 (Köln) met o.a. Low, Kurt Vile en Built to Spill op het programma is een aanrader. Ook Zakk in Dusseldorf is prima. Ticketprijzen zijn over het algemeen iets lager dan in Nederland.

buizen
Enkele hardrockconcerten van legendarische bands die de komende tijd in Duitse steden, niet ver van Nederland gelegen, plaats grijpen. Genoemde bands doen tijdens hun tour Nederland in het geheel niet aan:
. Deep Purple [!] 13-11 Oberhausen
. Motley Crue 14-11 Dusseldorf (wereldafscheidstoernee)
. Motorhead 17-11 Dusseldorf
. Manowar 30-1 Dusseldorf
. Slipknot 4-2 Dusseldorf

Ook Scorpions geeft concerten in Dld, maar verder weg, en komen niet in Nl.
Judas Priest geeft een concert in 013, in Dld geven ze meerdere concerten, o.a. in Dusseldorf op 17-12.

Dusseldorf en Oberhausen zijn beide vanaf Utrecht prima te bereizen per trein: resp. 1uur 45min. en 1,5 uur.

buizen schreef:
Enkele hardrockconcerten van legendarische bands die de komende tijd in Duitse steden, niet ver van Nederland gelegen, plaatsgrijpen. Genoemde bands doen tijdens hun tour Nederland in het geheel niet aan:
. Deep Purple [!] 13-11 Oberhausen
. Motley Crue 14-11 Dusseldorf (wereldafscheidstoernee)
. Motorhead 17-11 Dusseldorf
. Manowar 30-1 Dusseldorf
. Slipknot 4-2 Dusseldorf

Ook Scorpions geeft concerten in Dld, maar verder weg, en komen niet in Nl.
Judas Priest geeft een concert in 013, in Dld geven ze meerdere concerten, o.a. in Dusseldorf op 17-12.

Dusseldorf en Oberhausen zijn beide vanaf Utrecht prima te bereizen per trein: resp. 1uur 45min. en 1,5 uur.

De bus is een aanrader. Flixbus is nieuw en goedkoop.

buizen
Von Helsing schreef:
(quote)

Top! Dat zijn fijne toevoegingen voor dit topic dat gaat over concertbezoek in Duitsland, vanuit Nederland. De hele OV-wereld ben ik niet bekend mee, dus mooi dat je hier op wijst, Von Helsing.
Even die Flixbussite bekeken. Helemaal niet verkeerd.
Belangrijke toevoeging: je kunt echt niet ff met de bus naar Oberhausen of Dusseldorf en dan dezelfde late avond weer met de bus terug. Dat moeten mensen wel weten. Een overnachting is dus noodzakelijk. Maar in genoemde steden zijn hotels te kust en te keur, in iedere prijsklasse.
Voor 80,- zit je in deze winter al in een viersterrenhotel. Ben je met z'n tweeen dan is dat 40,- de man/vrouw. Plak je er toch mooi een dagje de stad in aan vast?
Voor de kosten van de Flixbusreis hoef je het niet te doen.

Stel je wilt de (vrijdag de) 13e november naar Deep Purple in Oberhausen: enkele reis vanaf Utrecht is maar 11,- Hotelovernachting erbij en je bent heen/terug + overnachting klaar voor 62,- p.p.

Overigens geldt ook voor het reizen per trein dat je 's avonds niet terug kunt naar Nederland. Ja het kan wel, maar als je de internationale reisplanner van NS raadpleegt zie je dat je bij vertrek uit Dusseldorf om 12 uur 's nachts de volgende dag om 8.00 ofziets in Utrecht bent. Terwijl de heenreis maar 2 uurtjes duurt. Je belandt dus om 01.00 uur ergens in Eindhoven o.i.d. en daar mag je wachten op de eerste trein 's ochtens richting Utrecht..

buizen
Zoek je tickets, let dan op welke site je raadpleegt. Het kan enorm in prijs verschillen.

Boek liever niet via Worldticketshop of aanverwante akelige sites.
Bestellen kan ook via bijv. Eventim met normale prijzen.

buizen schreef:
(quote)

Top! Dat zijn fijne toevoegingen voor dit topic dat gaat over concertbezoek in Duitsland, vanuit Nederland. De hele OV-wereld ben ik niet bekend mee, dus mooi dat je hier op wijst, Von Helsing.
Even die Flixbussite bekeken. Helemaal niet verkeerd.
Belangrijke toevoeging: je kunt echt niet ff met de bus naar Oberhausen of Dusseldorf en dan dezelfde late avond weer met de bus terug. Dat moeten mensen wel weten. Een overnachting is dus noodzakelijk. Maar in genoemde steden zijn hotels te kust en te keur, in iedere prijsklasse.
Voor 80,- zit je in deze winter al in een viersterrenhotel. Ben je met z'n tweeen dan is dat 40,- de man/vrouw. Plak je er toch mooi een dagje de stad in aan vast?
Voor de kosten van de Flixbusreis hoef je het niet te doen.

Stel je wilt de (vrijdag de) 13e november naar Deep Purple in Oberhausen: enkele reis vanaf Utrecht is maar 11,- Hotelovernachting erbij en je bent heen/terug + overnachting klaar voor 62,- p.p.

Overigens geldt ook voor het reizen per trein dat je 's avonds niet terug kunt naar Nederland. Ja het kan wel, maar als je de internationale reisplanner van NS raadpleegt zie je dat je bij vertrek uit Dusseldorf om 12 uur 's nachts de volgende dag om 8.00 ofziets in Utrecht bent. Terwijl de heenreis maar 2 uurtjes duurt. Je belandt dus om 01.00 uur ergens in Eindhoven o.i.d. en daar mag je wachten op de eerste trein 's ochtens richting Utrecht..

Ik neem meestal wel een overnachting erbij. Een aanrader qua concerten is het complex in Oberhausen:
Turbinenhalle
Konzerte - turbinenhalle.de

König Pilsener Arena
http://www.koenig-pilsener-arena.de/

Goed hotel op 5 minuten loopafstand:
Hotel Haus Union
http://www.hotel-hausunion.de/

Dit is ook een aanrader:

B&B-Hotels - hotelbb.de

Zitten door heel Duitsland en voor een nachtje goed te doen.

In Nürnberg stopt Flixbus voor de deur en is ook de opstaphalte.

buizen
Bedankt voor je bijdragen, Von Helsing.
Bruikbare, concrete tips. Ook voor de low-budget-concert-fanaticus.

Dat is de bedoeling van dit topic.
Overigens heb ik natuurlijk het liefst dat mensen in Nederland concerten bezoeken en de economie laten rollen, maar soms breekt nood wet want treden bands gewoonweg niet op in Nederland of is het uitverkocht. Open staan voor concertbezoek in Duitsland opent dan een nieuwe wereld.
De undergroundscene (trashmetal, punk) is helemaal een wereld apart, in Duitsland..

buizen schreef:
Bedankt voor je bijdragen, Von Helsing.
Bruikbare, concrete tips. Ook voor de low-budget-concert-fanaticus.

Dat is de bedoeling van dit topic.
Overigens heb ik natuurlijk het liefst dat mensen in Nederland concerten bezoeken en de economie laten rollen, maar soms breekt nood wet want treden bands gewoonweg niet op in Nederland of is het uitverkocht. Open staan voor concertbezoek in Duitsland opent dan een nieuwe wereld.
De undergroundscene (trashmetal, punk) is helemaal een wereld apart, in Duitsland..

Mijn vriendin en ik hebben dezelfde muzieksmaak en een aantal bands komen zelden naar Nederland. Zo hebben wij al drie keer Empyrium gezien in Duitsland en ook Lacrimosa vorige maand in Oberhausen.

Dit jaar zijn wij ook naar Summerbreeze gegaan omdat het, na Brutal Assault in Tsjechië, toch op de route lag. Om de kosten een beetje te drukken Flexbus van Praag naar Nürenberg genomen en na één overnachting trein richting SB.

Vorige maand naar Prophecy Fest gegaan in Balvé, de dag na Lacrimosa. Mooie locatie.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Balve-BalverHoehle1-Asio.JPG

PROPHECY FEST 2015 • 3RD-EYE Magazine - 3rdeyemag.net

buizen
Von Helsing schreef:
(quote)

Mijn vriendin en ik hebben dezelfde muzieksmaak en .......Zo hebben wij al drie keer Empyrium gezien in Duitsland ...en ook Lacrimosa vorige maand in Oberhausen....

Dit jaar zijn wij ook naar Summerbreeze gegaan omdat .......toch op de route lag. Om de kosten een beetje te drukken Flexbus van Praag naar Nürenberg genomen en na één overnachting trein richting SB.

Vorige maand naar Prophecy Fest gegaan in Balvé, de dag na Lacrimosa. Mooie locatie.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Balve-BalverHoehle1-Asio.JPG

PROPHECY FEST 2015 • 3RD-EYE Magazine - 3rdeyemag.net

buizen
Morgen een rockconcertje in Dusseldorf. We gaan op tijd weg. Heb namelijk ontdekt dat Dusseldorf, na Londen en Parijs, de grootste Little Tokyo (Japanse wijk) heeft. Even een kijkje nemen en vooral een hapje eten..
En het grappige is dat toevallig de optredend artiest zeer populair is in Japan.
Benieuwd hoeveel Japanners er bij het concert aanwezig zijn. Denk je ook in Duitsland te zijn..

buizen, als je van Japanse cuisine houdt en weer es in Düsseldorf bent, kan ik Yabase van harte aanbevelen.

buizen
Holden schreef:
.. als je van Japanse cuisine houdt en weer es in Düsseldorf bent, kan ik Yabase van harte aanbevelen.

Mooie tip, Holden! De site even bekeken en bij de foto's van de hapjes en het eten loopt het water je uit de mond. Japanse tekens kan ik alleen niet lezen, dus geen idee wat wat is aan gerechten.
We waren as ususal weer wat aan de late kant maar zijn de Japanse wijk nog wel in geweest en hebben er ook gegeten, weet helaas niet meer hoe het heet. Maar het was een heel simpele uitspanning, een Japanse snackbar wil ik het niet noemen, maar snelle hapjes met noedels en met sushi, echt heerlijk aanbod.
Heb allang door dat Dusseldorf een behoorlijk culturele stad is, op muziekgebied wordt van alles georganiseerd en je hebt diverse 'clubscene' tenten, undergroundholen en grotere professionele hallen. Wij waren in ZAKK, daar wordt van alles aan muziek maar ook eten georganiseerd. (het is ooit opgezet door twee broers waarvan een chefkok die dol is op muziek en eens wat anders: een droom, wilde.). Na het concert zijn we niet blijven hangen maar in 1 streep door naar huis i.v.m. (heel) vroege verplichtingen de volgende dag van die maat van me. Dat hadden we zo afgesproken. Net na 00.00 uur waren we weer thuis, gewoon planken op die rustige Autobahn.
Dusseldorf is een ontdekking op concertgebied. Dank voor je restauranttip.

NB: Hoe ze het doen weet ik niet maar ondanks dat het een stad van 500.000 inwoners is, was overal waar we waren parkeerplek voor de deur. Zeker bij die zaal zelf, zit in een zijstraat en echt plenty (gratis) parkeergelegenheid daar.

Graag gedaan, buizen. Zakk ken ik (zie hierboven in ditzelfde draadje). Leuk zaaltje. Düsseldorf is inderdaad een prima stad voor concerten. Kom er graag.

buizen
Een (soms al best zomerse) voorjaarsdag(en) in mei en vooral als ambiance een amphitheater: wat is een mooiere setting voor een festival? Denk hierbij o.a. De Loreley.
Van 13 - 15 mei 2016 is er in het amphitheater theater van Gelsenkirchen, vlak over de grens bij Venlo, het Rock Hard Festival.
Bevestigde bands o.a. Blind Guardian, Moonspell, Tribulation, Year Of The Goat en de thrashformatie Destruction.
Tickets: 82,50 in pre-sale (voor 3 dagen).

buizen
Von Helsing schreef:
(quote)

Overigens, Von Helsing: NS vreest concurrentie buslijnen.

buizen schreef:
(quote)

Overigens, Von Helsing: NS vreest concurrentie buslijnen.

Haha...ik wilde net dit bericht plaatsen
NS kan weer mooi huilie-huilie gaan zitten doen, maar ze worden hoe langer hoe overbodiger.

Jeemig to het peemigje NS, kijk eens wat een LUXE die Flixbussen bieden. Zelfs geen vierkante wielen.
Twitter

buizen
Stalin schreef:
(quote)

NS kan weer mooi huilie-huilie gaan zitten doen, maar ze worden hoe langer hoe overbodiger.

Tja, het is wat. In Duitsland heet het dan weer Meinfernbus. Kwam er achter omdat op een bepaalde datum op een bepaald traject Enschede niet kon, en je werd doorverwezen naar het vlak over de grens gelegen Bad Bentheim. Een ritje vanaf daar naar Berlijn kost 22,-

Had hierover gelezen: "In Nederland mogen bussen nog niet op dezelfde trajecten als treinen rijden." Maar in de Volkskrant staat dan weer "Het was busondernemingen bij wet verboden verbindingen aan te bieden op afstanden waar ook een treinverbinding voor bestaat.
Die concurrentiebescherming voor het spoor is, mede door invoering van Europese regels, komen te vervallen." (Dat wordt over Duitsland geschreven.)
Kwestie van tijd voor ook Nederland massaal aan de Flixbus gaat, de tevredenheid over punctualiteit en prijs is immers groot.

buizen
Als het om felbegeerde tickets gaat adviseer ik toch even goed na te vragen (bellen). Voor het legendarische Monsters of Rock festival met Rainbow volgend jaar op de Loreley had ik bijv. de ticketorganisatie gebeld en die verwees me naar een plek op de site waar de Vorverkaufstellen staan genoemd (Postzahl intikken, of Ort), echter ik belde een van die Vorverkaufers (een Reisebüro) uit de lijst en de mevrouw aan de lijn zei dat haar naam Haas was. Ze deden niet aan voorverkoop voor die organisatie: "Dass ist falsch". Heb de organisatie terug gebeld en dit gemeld. Netjes excuses natuurlijk, zo zijn Duitsers.
Anyway: eindelijk een adres gevonden waar de fysieke kaarten morgen verkocht worden (die tent natuurlijk ook gebeld om te checken).
De voorverkoop was woensdag nog aangekondigd als 6 nov. om 09.00 uur maar inmiddes staat op de site (en dit ook geverifieerd) dat het start om 10.00 uur. Beter. Eerlijker. Want die winkels daar in Duitsland gaan meestal pas om 09.30 of zelfs 10.00 open.
Telefonisch of via internet bestellen dorst ik niet: straks ben je door vertragingen omdat het inter-landelijk is te laat.

buizen
Zomaar een kostenvergelijking, zie: Muziek >> Algemeen >> Algemene muziekgerelateerde ergernissen

(In een voorbeeld een uitkomst dat tickets/kosten/parkeren in Nederland een kleine 147% is van de prijzen in Duitsland).

buizen
Wel fijn als een zaal uitgebreide logistieke info geeft over een concert.
De parkeer kosten zijn 5,-. En de mensen die met het OV komen hebben met hun Motorheadticket gratis een OV-reisje in Dusseldorf in bezit.

Die Eintrittskarten sind übrigens KombiTickets, d.h. sie gelten für die Hin- und Rückfahrt (bis 03:00 Uhr morgens am Folgetag) im VRR Preisstufe D Region Süd 2. Klasse! Infos zum Gültigkeitsbereich erhalten Sie hier.

Kom daar nog eens om in Nederland. Motorhead treedt er trouwens niet eens op.

Detail:
De Duitse Mitsubishi Electric Halle heette vroeger de Philipshalle .

buizen
Een bedoeling van dit topic is om zoveel mogelijk concertervaringen, tips over zalen, hallen, undergroundtenten, kosten, logistiek, sfeerimpressies kortom allerlei wederwaardigheden rond concertbezoek in Duitsland voor het voetlicht te brengen.
Inmiddels hebben diverse MuMe;ers al fijne en nuttige tips en ervaringen ingebracht, waarvoor dank(e)

Recent een oldskoolhardrockavondje in de Mitsubishi Electric Halle te Dusseldorf bezocht.
Een eerder bezoek aan (een andere tent in) Düsseldorf leerde me dat het 's middags op de 'centrumring'(en) in de stad stapvoets rijden kan zijn. File dus. Extra tijd. Kost je zo een half uur.
Veel concerten beginnen met iets van zaal open om 18.30 of 19.00 uur dus de kans is groot dat je net in de avondspits Dusseldorf binnen komt fahren. Houd daar rekening mee.

Maar gisteren ging het verbazingwekkend goed en behoudens even wat file die zo'n 10 minuten duurde, op de snelweg, rijd je als het ware zo in een streep vanaf de Autobahn de afslag Oberbilk / MBEH af en na 2 km linksaf en je rijd zo het laantje op waar de aanpalende parkeerplaatsen (capaciteit 900, dus kom op tijd met de auto) zijn. Wellicht had het te maken met een die dag uitgeroepen weeralarm (dat, gezien de terugweg zeker terecht was, maar ja metalheads houd je met geen 10 paarden tegen op weg naar Motorhead). Vlak voor de hoofdingang van de hal. Niks honderden meters lopen. De parkeerkosten zijn 5,-.
De jongeman die me aansprak door het opengedraaide raampje sprak ik toe dat ik momenteel wat moeilijk loop, dus of eh.. En hij zei meteen dat ik verderop moest umdreeen en dan achter hem aan moest rijden. Even later gooide hij een hek open en wees me de weg naar een parkeerplaatsje echt vlakbij de hoofdingang (maar niet te vlakbij). Wat een service.
Gezien de actualiteit van een recente terreuraanslag werd iedereen gefouilleerd dus dat gaf even oponthoud. Nou, dan roken we toch even een shaggie bij de auto, met een muziekje, als de rij weg is gaan we wel naar binnen. En zo geschiedde.

Het is een mooie hal met goede voorzieningen, zoals het een moderne hal betaamt (dit is overigens een al wat oudere hal juist, maar regelmatig verbouwd, vroeger heette het de Philipshalle, maar de lampen in het plafond zijn volgens mij nog steeds van Philips).

Biertje kost er 3,50. Aan munten doen ze niet, gewoon contant betalen en met wisselgeld.
Het biertje of de cola komt in een stevige transparante plastic grote beker met handvat (zoals de pullen) en er zit Pfand (statiegeld) op, liefst 1,-. Je zag er na afloop ook bekerscharrelaars, die weggegooide bekers verzamelden en zo een leuke cent even verdienden. De garderobe is er verzorgd en bewaakt.

De hal heeft een beroerde akoestiek. De qua geluidsbeleving allerbeste concerten zul je hier vrees ik niet mee maken. De capaciteit is 7500 en op de hardrockavond zat de zaal bijna nokje vol. Echt geweldig, zo'n sfeer van duizenden hardrockers die allemaal voor 1 band en 1 persoon komen: Lemmy van Motorhead.
Dat de metal zo leeft in Dusseldorf spreekt me sowieso heel erg aan daar. En je hebt ook zo contact met mensen, vriendelijk volk dat om niets een babbeltje met je begint.

Je kunt er (uiteraard) staan maar ook zitten. Heb een ideale (zit)plek ontdekt aan de zijring vlak bij het podium met een uitstekend zicht op het podium, over alle hoofden heen. En aangezien het publiek erg enthousiast was was op die manier een concert beleven heel tof, al die armen en vuisten in de lucht en het meebrullen: waande me even in 1985). Volgende keer gaat er een camera mee maar dit terzijde. Want heb allang gezien dat dat best kan, ook ondanks fouilleren (even in een pauze naar buiten en naar de auto).
Kwa inwendige mens kun je er een Bockwurst kopen voor 2,50 of een pizzaplakkaat voor 4,-.
Een biertje is daar geen waterig goedje dat via een slang in je kleine plastic glaasje wordt 'geschonken' maar de oudere dames achter de toog ontkurken een echte fles en schenken die voor je in in een grote plastic pul. Ambachtelijk werk dus.

Vlakbij de hal is een groot 24uurs bemand tankstation, ivm evt. benzine voor de terugweg.

Samengevat:
. goed bereikbaar per auto, houdt rekening met vroeg aanrijden ivm kans op Stau en ivm parkeerplek.
. diverse goede sta- / zitmogelijkheden als publiek in de zaal.
. niet zo goede akoestiek
. parkeerkosten: laag
. consumptiekosten: gemiddeld tot hoog, wel goede kwaliteit
. fantastische concertsfeer

De Mitsubishi Electric Halle is al met al zeker eens een bezoekje waard.

buizen
Op het journaal is al nieuws over die Flixbus waarover eerder in dit topic werd geschreven. Er wordt daar gezegd dat dit soort busverbindingen 'wettelijk' niet mogen tussen steden die een rechtstreekse treinverbinding hebben. In Nederland.
Jaja.
Die Flixbus is juist in Duitsland zo populair geworden omdat dit volgens EU-wetgeving nu kan.
Nederlandse burgers worden volgens mij weer dom gehouden.

Dit is een fijne site over allerhande muziekfestivals in Duitsland. Je kunt er op allerlei manieren zoeken. Grote festivals als Rock Am Ring (250,- ticket) maar ook heel kleine festivals in het undergroundcircuit (entree 13,- of 5,-) zijn er te vinden.

Festival aus dem Postleitzahlengebiet 4 - festivalticker.de

Behoorlijk volledig overzicht.

buizen
Düsseldorf, alternatief cultuurcentrum Zakk.
En ze waren dan nog maar 'voorprogramma':

Headliner was Michael Monroe.
Memorabel combi - concert.
The best sleazerock there is nowadays.
Buizen was erbij.

buizen
Blij dat er een beetje een algemeen topic als dit is.
Anders zou je alleen al voor een Rockhard.de-festival alweer een nieuw topic moeten aanmaken (net als Werchter, Graspop, Pinkpop, Lowlands en noem ze maar op).

Dit weekeinde grijpt er in het gezellige amfitheater in Gelsenkirchen het Rockhard Festival plaats.
En dat wordt live gestreamd.

Sowieso hebben die Duiters de zaak goed op orde. En men is er nog menselijk en heel benaderbaar. Ben er vandaag nog even geweest. Was er nog nooit geweest. Ook geen tijd het festival te bezoeken (morgen er heel vroeg uit voor een verplichting) maar wou wel even de sfeer proeven.
Beetje lullen met die parkeerwachten en ... enfin, ik mocht zomaar tot ongeveer de backstagearea doorrijden met de auto (!). Serieus!

Had uitgelegd dat ik gewoon wat sfeerfoto's wou maken met de Iphone en dat kon blijkbaar gewoon.
Wel tijd afgesproken. (max 1 uur). Keurig aan gehouden en ze nog bedankt.

Er waren nog kaartjes aan de Tageskasse, 39,- voor vandaag. 49,- voor morgen (met o.a. Destruction!) of 89,- voor drie hele dagen.
Heb 't geproefd daar en het was alras duidelijk: zeer goede relaxte sfeer met al die metalheads daar.
Zit ook een hele camping en markt bij, ook met veel vinyl voor een tientje.
En het allerbelangrijkste: het was er 23. graden en strakblauwe zonnige hemel.
Je hoorde ook wel Nederlanders.

Op muziek- en organisatiegebied vind ik het in Duitsland altijd super geregeld.
WDR Rockpalast is er ook, oude tijden herleven! (zie de livestream).

blikseminslag Rock am Ring
meerdere gewonden. Hopelijk is iedereen van mume-users ok.

Hendrik68
Er rust een vloek op festivals in Duitsland momenteel. Na bovenstaande nu weer dit:

Vijf mensen in het ziekenhuis na noodweer op Duits festival | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

buizen
Wat veel mensen niet weten is dat in Scandinavië de regeringen de (pop/rock/metal)muziekscenes behoorlijk goed subsidiëren.
Michael Monroe bijvoorbeeld heeft 30.000 euro van de Finse regering gekregen voor zijn album Blackout States. Omdat in Finland de regering gelooft in Michael Monroe (even als voorbeeldartiest).
Fantastisch toch?

En in Nederland gaat een minister in dit klote klimaat bij voorbaat geld beloven bij pech met slecht weer op festivals...
Tja, je kunt je geld op verschillende manieren uitgeven.

Daar in Duitsland is het inderdaad vaak noodweer.
Wij kwamen op de Loreley laatst in juni ook nog redelijk weg.
Het had veel erger kunnen zijn.

buizen

Gast
geplaatst: vandaag om 22:32 uur

geplaatst: vandaag om 22:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.