MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Misterfool
Niet zo zeer een ergernis, aangezien het ergens ook wel een leuk onderdeel van de muziekliefhebberij is. Ik heb als (bijna afgestudeerde) student niet het grootste budget van de wereld. Ik kan vaak maar 1 à 2 albums tegelijkertijd kopen. Daarom ben ik vaak lange tijd bezig met uitzoeken welk album ik in de winkelwagen stop. Tsja, hoe weegt een mens in godsnaam af of je nou dat album wat je al jaren op youtube beluisterde koopt, of nou juist dat ingewikkelde album dat wellicht een parel is dat na meerdere malen beluisteren mischien zijn ware schoonheid prijsgeeft. Lastig....

Ik zou een album kopen dat je in ieder geval goed vindt en waaraan je geen geld weggooit.. Dat ingewikkelde album zou ik dan nog even youtuben of spotifyen.

buizen
Vooropgesteld: ben net zo blij met youtube tegenwoordig als dat ik vroeger blij was lid te zijn van de fonotheek. Wat een fantastisch medium Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat filmpjes maximaal 10minuten konden zijn. Wou je een concert of docu kijken van een uur dan moest je deel 1 t/m 6 bij langs. Nu staan er memorabele concerten van 3,5 uur lang op! En er komen steeds meer onder het stof gehaalde bijna vergeten opnamen naar voren. Echt geweldig!

Maarr..
Iedereen kan maar alles op youtube plempen en zo kom je ook erg onzorgvuldige bijdragen tegen. Bij elke youtubeconcertfilm kun je op "meer weergeven" klikken maar wat je daar dan soms tegen komt is erbarmelijk. Soms helemaal niets. Soms bijna niets.
Bij een concert hoort een setlist in goede volgorde en met de filmtijden der onderscheidelijke nummers van het concert. En dat ontbreekt er nogal eens aan! Ergerlijk, bij goede concerten.

Nou, dat zou natuurlijk wel prettig zijn, maar om het nou als keiharde eis te gaan stellen aan een amateur die zijn product gratis aan jou ter beschikking stelt...

buizen
Brunniepoo schreef:
om het nou als keiharde eis te gaan stellen aan een amateur die zijn product gratis aan jou ter beschikking stelt...

Zoiets kan niemand afdwingen. Ja, youtube zelf. Maar ik wou het maar even gezegd hebben, het is een grote ergernis.
Als je de moeite neemt een heel concert te plaatsen doe dan meteen iets meer moeite zou ik zeggen.

Ik vind het juist wel wat hebben als er geen setlist bij staat. Die heb je ook niet als je naar een concert gaat. Ooit zat ik bij Neil Young op zo'n beroerde 'beperkt zicht'-plaats naast het podium, dat ik de setlist kon zien, er hing een papier aan het keyboard. Nou, daar vond ik meteen niks meer aan.

buizen
AdrieMeijer schreef:
Ik vind het juist wel wat hebben als er geen setlist bij staat. Die heb je ook niet als je naar een concert gaat. Ooit zat ik bij Neil Young... (

Dat is totaal wat anders. Jij hebt het nu over de live-beleving van een concert en dan is het inderdaad niet fijn als je bij de ingang al een flyertje in je handen krijgt gedrukt met de exacte setlist en schuingedrukt het tijdstip waarop je opgerot moet zijn uit de zaal.
Maar dit gaat om het achteraf plaatsen van beeld en geluid van geweldige concerten, daar hoort een nette setlist met tijden bij, het is youtube.

Is het iets van de laatste jaren dat er steeds meer van die zangeresjes en deelnemers van die talentenjachten gewoon schreeuwen ipv zingen? Als je wilt weten waar ik het precies over heb dan moet je even hier op klikken, op eigen risico dus wees gewaarschuwd als je er net zoals ik niet tegen kunt.

Tevens heb ik het idee dat de commerciele muziek ook steeds harder staat in warenhuizen, winkelcentra, fastfoodketens etc overal in Europa, maakt het overduidelijk dat ze je die gemaakte muziek echt op willen dringen, het wordt steeds vervelender en hierdoor is mijn bezoek aan dit soort plaatsen zowat tot 0 gezakt.

bewerk: nee echt niet? Probeer Regina Love eens, zomaar het eerste wat ik tegen kom. Als dat geen schreeuwen is, dan weet ik het niet meer.

Eh, wat heeft Avril Lavigne met talentenjachten te maken? Bovendien had die al wat schreeuwerige nummers op d'r debuutalbum staan (wat stevige rocknummers) en dat is al bijna vijftien jaar terug dus ik zie je punt niet helemaal.

Heb je wellicht een ander voorbeeld?

Onweerwolf
buizen schreef:
(quote)

Dat is totaal wat anders. Jij hebt het nu over de live-beleving van een concert en dan is het inderdaad niet fijn als je bij de ingang al een flyertje in je handen krijgt gedrukt met de exacte setlist en schuingedrukt het tijdstip waarop je opgerot moet zijn uit de zaal.

Dat vind jij misschien. Andere mensen denken daar anders over.

Ik zoek met regelmaat setlists van eerdere tourdata op als ik een band ga zien, vaak ook gevolgd door het extra voorbeluisteren van de verwachtte nummers.

PEN15 schreef:
Is het iets van de laatste jaren dat er steeds meer van die zangeresjes en deelnemers van die talentenjachten gewoon schreeuwen ipv zingen?

Inderdaad. Zangeressen die zingen zijn deze eeuw zeldzaam geworden.

buizen
Dat zeer getalenteerde revolutionaire of gewoon sympathieke muzikanten veel te vroeg zijn overleden.
Jimi Hendrix; Elvis Presley, Razzle (drummer Hanoi Rocks), John Bonham (drummer Led Zeppelin), Cozy Powell (drummer Rainbow e.a.); Keith Moon (drummer The Who); Michael Jackson, Miles Davis, Buddy Holly, . Etc. Te veel.

buizen
Al eerder over geschreven, maar: de kosten van het bezoeken van een leuk concert van een wat grotere band. Een kleine vergelijking tussen Nederland en Duitsland.

Massive Attack:
25 febr. '16: HMH-Amsterdam
2x tickets + kosten = 101,20
annuleringsverzx2 = 5,90
parkeerkaart 13,20
Totaal = 133,50

Bron: https://www.ticketmaster.nl/checkout/additionalItems.php

16 febr. '16: Palladium - Keulen
2x tickets + kosten = 88,-
(ann.verz.inbegrepen)
parkeerkaart 3,-
Totaal = 91,-

Bron: MCT Ticket Shop | tickets.de - Shopping Cart - mct.tickets.de
E-Werk Cologne: Parkplätze - e-werk-cologne.com

De prijs van Massive Attack is in Nederland 146,7 % van de prijs in Duitsland.

En het bier, de cola, het broodje hamburger en de benzine zijn in Nederland ook duurder.

Tot slot:
Iemand die als begeleider mee gaat voor een muziekfan in een rolstoel dient in Nederland gewoon de volle mep te betalen en ook een ticket te kopen.
Jemand die als begeleider mee gaat voor een Behinderte in Duitsland heeft gratis entree, hoeft geen ticket te betalen.

buizen schreef:

het broodje hamburger
|

ik dacht dat wij in de Big Mac index ≤ t.o.v. Duitsland stonden.

Beetje vreemd bericht voor mensen die bijvoorbeeld in Puttershoek, Goedereede, Schipluiden, Abcoude, Veghel, Sleeuwijk, Valkenswaard, Reusel of Obdam wonen. Nederland is nou eenmaal groter dan de oostelijke wingewesten. Vermeld dan meteen hoe vaak de (buurt)bus bij jou in de buurt rijd.

Concertprijzen zijn nou eenmaal een gegeven - take it or leave. D'r wonen - ruwweg - 5* zoveel mensen als hier; benzine is goedkoper, boeken zijn goedkoper en het bier is er goedkoper, ook op het terras in de grote stad en in de horeca voel je je nog klant. Dat heeft echter allemaal niets met muzikale ergernissen te maken - maar met economische. Oja - voor ik kap: auto's zijn in Duitsland ook véél goedkoper, met name tweedehandse luxe versies van sportieve modellen.

buizen
Mjuman: Een opmerking over reisafstand zat er aan te komen natuurlijk. Vanuit Schipluiden met het OV zal inderdaad een crime zijn. Maar met de auto is vanuit Venlo Keulen dichterbij dan Amsterdam, en vanuit Groningen of Eindhoven scheelt het slechts hooguit enige tientallen km's.
Je moet iets als uitgangspunt nemen, ik nam concertbezoek met de auto even als een voorbeeld.

Of het een muziekgerelateerde ergernis is, tja daar zou je gelijk in kunnen hebben dat het niet zo is. Heb het breder opgevat als "muziekwereld (bezoek concert)"-gerelateerder ergernis.

Onweerwolf
Duitse metalfestivals zijn ook veel gezelliger wegens het ontbreken van die pleurislijers van een Mojo Concerts.

buizen schreef:
Massive Attack:
25 febr. '16: HMH-Amsterdam
2x tickets + kosten = 101,20
annuleringsverzx2 = 5,90

Waarom zou je een annuleringsverzekering nemen als je tegenwoordig ook ticketswap hebt? Bij uitverkochte concerten raak je het ticket vrijwel altijd voor dezelfde prijs. Als niet uitverkocht is biedt je ze voor iets goedkoper aan en dan is er meestal ook wel iemand te vinden die ze wil overnemen.

Tip voor parkeren: de P&R op Diemen-Zuid is gratis. Vanaf daar is het nog maar een klein stukje met de metro naar Bijlmer-ArenA.

buizen schreef:
Mjuman: Een opmerking over reisafstand zat er aan te komen natuurlijk. Vanuit Schipluiden met het OV zal inderdaad een crime zijn. .

hoho laat ons vredelievende dorpje er even buiten wil je. Met een minuut of 10 ben je vanaf Schiplui met de bus in Delft bij het station en ligt de gehele wereld aan je voeten

buizen schreef:

Je moet iets als uitgangspunt nemen, ik nam concertbezoek met de auto even als een voorbeeld.

Of het een muziekgerelateerde ergernis is, tja daar zou je gelijk in kunnen hebben dat het niet zo is. Heb het breder opgevat als "muziekwereld (bezoek concert)"-gerelateerder ergernis.

Jawel, en dan nog nader gespecificeerd als "vanuit de regio Noordoost Nederland". Opvallend is het daarbij dat regionalio's veelal 'kilometervreters' zijn, terwijl het de stadsmens eigen is op te zien tegen verplaatsing - niet zozeer vanwege de kilometers rijden, maar vanwege de ' hassle' stad in en stad uit. Was je op weg naar NSJ in Den Haag, stond je stil voorbij Voorburg, dacht je what the heck, I' m almost there - had je zeker nog 3/4 uur te gaan

Een afbeelding van de NL bevolkingsspreiding zal aangeven dat voor 70% van de bevolking de rit naar Duitsland geen reele optie is; je kunt ook een passer pakken en vanuit D'dorf of Keulen een halve cirkel trekken met een radius van zeg 150 km - kan je zien welke kernen er nog in vallen. Utrecht haal je dan niet eens, en Zwolle ook niet.

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Een afbeelding van de NL bevolkingsspreiding zal aangeven dat voor 70% van de bevolking de rit naar Duitsland geen reele optie is; je kunt ook een passer pakken en vanuit D'dorf of Keulen een halve cirkel trekken met een radius van zeg 150 km - kan je zien welke kernen er nog in vallen. Utrecht haal je dan niet eens, en Zwolle ook niet.

Dank voor je relativeringen, Mjuman.
Keulen reicht toch al gauw tot de hele provincie Limburg en een stad als Dusseldorf: als je met een passer een cirkel tekent (prima idee) behelst toch binnen 150km al gauw heel Limburg, Brabant t/m Tilburg, Achterhoek, Twente, Arnhem, Nijmegen. Niet echt een kleine niche.

Ach, ik heb een beetje een zwak voor de Duitse muziekscene en veel dingen zijn daar beter geregeld en kan niet laten daar af en toe eens op te wijzen.
Met een beetje Umdencken gaat er in Duitsland een muziekwereld voor je open.
Voor de grensstreekbewoners dan.
En ja, die zijn kilometers maken gewend. Hilarisch en herkenbaar: die randstadgekte.

buizen
Er schiet me een herinnering te binnen.
In het dorp waar ik zo rond m'n 17e - 27e woonde was een wat apart figuur. Een drop out. Maar die jongen was gek van de Stones. Nou jongen, hij was toen 40. Maar hij ging meer met ons om, de jeugd van het jeugdhonk, dan met zijn leeftijdgenoten. Want die werkten allemaal en hadden gezinnen.
En/maar hij had ALLES van de Stones, ALLES.
Een imposante verzameling vinyl. Hij had weinig geluk in het leven om het zacht uit te drukken maar zijn verzameling daar was ie trots op. Er kwamen ook Stonesfans uit den lande bij hem op bezoek soms.
Maar hij deed niets weg. Hij liep altijd in dat eeuwige zwartleren jackie van 'm, met een patch van de Stones.
En op een kwade dag ontstond brand in zijn huis en is zijn hele huis afgefikt, inclusief al zijn elpees.
Hij was niet verzekerd.
Dat vond ik toen heel erg voor 'm. En een ergernis dat juist hem dat nou moest overkomen.

buizen
Schep wel eens op over hoe slim het was (jaren geleden al) de beste provider te kiezen die er is, nl. XS4all (je zult maar Ziggo-klant zijn) maar zometeen begint de top-2000 quiz en Xs4all heeft al uren een algehele TV-ontvanger-storing!!

Er komen steeds meer/frequenter storingen de laatste maanden: banken, telefonie, tv.
Lastig als je dan net naar een fijn muziekprogramma had willen kijken.

Ha, hier ook geen tv (kpn), maar opnemen of uitzendig gremist dan maar.

Rudi S schreef:
Ha, hier ook geen tv (kpn), maar opnemen of uitzendig gremist dan maar.

Ooh.....dan doen we de 2007 top 10 er bij voor je Rudi dit weekend

Mensen die de hun favoriete muziekgenre verkeerd spellen ("ik vind reggea ontzettend chill", "doe mij maar echte muziek zoals bleus").
Of hun favoriete artiest ("Stevie Ray Vaun is me held", "nieuwe Afgan Wighs al gehoord?").

Er gaat een rilling door mij heen als ik dat lees.... die onzorgvuldigheid, die onverschilligheid, dat onvermogen...

Ik vraag me bij termen als postrock, mathrock of freejazz nog wel eens af of ik er een koppelteken tussen moet zetten, en volgens mij doe ik dat uit automatisme nog wel eens, maar hoort het niet... Wel raar dat die dingen aan elkaar meoten maar termen als death metal of freak folk niet (meen ik).

The Scientist schreef:
of ik er een koppelteken tussen moet zetten

postrock - Google zoeken

Vanwege de gerede kans op overbelasting van het taalcentrum in het brein zou ik meer beta-georiënteerden willen adviseren dergelijke samengestelde typeringen ook maar vermijden.

Overigens is het post- (prefix); free jazz en math rock - al begin ik daar niet aan - ik heb geen oor voor formules. Post-modernisme, post-kantoor (is thans appartement).

Ergernis hier: monteurs die je auto een beurt geven en en passant je radio even op 'goeie' zenders herprogrammeren, Sky, Q en meer van die shit.

Nog een ergernis: het massaal omarmen van The Weeknd - je kunt niet meer in 'hippe' tenten komen, ook door de week, en altijd duikt Can't Feel My Face wel op. Zo wordt een artiest er dus ingedraaid, maar daardoor draait ie bij mij uit - "lijkt wel Michael Jackson hoorde ik een paar kippetjes zeggen".

Mjuman schreef:

Ergernis hier: monteurs die je auto een beurt geven en en passant je radio even op 'goeie' zenders herprogrammeren

nou eigenlijk toen toch wel

Gast
geplaatst: vandaag om 01:53 uur

geplaatst: vandaag om 01:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.