Muziek / MusicMeter Live! / Grauzone Festival
zoeken in:
0
geplaatst: 26 november 2016, 12:33 uur
Festival verhuist van Amsterdam naar Den Haag, en debuteert daar met een behoorlijk rijtje eerste namen:
MARTIN REV PLAYS SUICIDE
CHROME
AGENT SIDE GRINDER
FRED & TOODY (DEAD MOON)
THE UNDERGROUND YOUTH
WHISPERING SONS
ZANIAS
Ook komt er een expositie over The Sound, worden films getoond (Adrian Borland: Walking In the Opposite Direction) en symposia gehouden.
MARTIN REV PLAYS SUICIDE
CHROME
AGENT SIDE GRINDER
FRED & TOODY (DEAD MOON)
THE UNDERGROUND YOUTH
WHISPERING SONS
ZANIAS
Ook komt er een expositie over The Sound, worden films getoond (Adrian Borland: Walking In the Opposite Direction) en symposia gehouden.
0
geplaatst: 17 november 2017, 17:03 uur
Op zaterdag 10 februari 2018 vindt de vijfde editie van Grauzone festival plaats.
GRAUZONE Festival maakt de eerste namen van de line-up bekend:
Cabaret Voltaire (uk)
Michael Gira (us)
IDLES (uk)
Motorama (ru)
Drab Majesty (us)
Schwefelgelb (ger)
Bashan (uk)
Dune Messiah (dk).
(Bashan project Gemma Thompson van Savages, Motorama = frontman van Utro, CV is alleen Richard H Kirk)
Cabaret Voltaire (uk)
Michael Gira (us)
IDLES (uk)
Motorama (ru)
Drab Majesty (us)
Schwefelgelb (ger)
Bashan (uk)
Dune Messiah (dk).
(Bashan project Gemma Thompson van Savages, Motorama = frontman van Utro, CV is alleen Richard H Kirk)
0
geplaatst: 21 december 2017, 21:23 uur
Masimo schreef:
Op zaterdag 10 februari 2018 vindt de vijfde editie van Grauzone festival plaats.
Cabaret Voltaire (uk)
Michael Gira (us)
IDLES (uk)
Motorama (ru)
Drab Majesty (us)
Schwefelgelb (ger)
Bashan (uk)
Dune Messiah (dk).
Cabaret Voltaire (uk)
Michael Gira (us)
IDLES (uk)
Motorama (ru)
Drab Majesty (us)
Schwefelgelb (ger)
Bashan (uk)
Dune Messiah (dk).
Ben geen kenner, maar na de laatste toevoegingen (oa Soft Moon), kunnen we hier imo wel spreken van een hele sterke line-up. Er is bijna geen naam die ik niet wil zien.
Gaan al die namen alleen op zaterdag 10 feb het podium op? Lees hier en daar dat het feestje duurt van 9 - 11 februari.
0
geplaatst: 21 december 2017, 22:13 uur
angelin schreef:
Gaan al die namen alleen op zaterdag 10 feb het podium op? Lees hier en daar dat het feestje duurt van 9 - 11 februari.
Als het goed is wel, vorig jaar was het in ieder geval op één dag. Op 9 feb draaien er iig DJ's (pre-party), over 11 feb weet ik niets. Het lijkt me dat deze namen op de 10e spelen, staat ook (als enige datum) erg groot op de poster.Gaan al die namen alleen op zaterdag 10 feb het podium op? Lees hier en daar dat het feestje duurt van 9 - 11 februari.
De nieuwe toevoegingen zijn:
The Soft Moon,
Lydia Lunch & Weasel Walter
Brutal Measures
Cocaine Piss
The Myrrors
Ulrika Spacek
hackedepicciotto (Einstürzende Neubauten)
Sally Dige
unit moebius (live)
Volition Immanent (Parrish Smith / Knekelhuis)
1
geplaatst: 12 januari 2018, 20:59 uur
Inmiddels al heel veel zin in! Ongekend sterke line-up. Hopen op een gunstig schema. Idles inmiddels zeer gewaardeerd hier. Fris en fijne teksten.
Must-sees; Cabaret Voltaire, Unit Moebius, The Soft Moon, Idles, The Myrrors.
Plan B; hackedepicciotto, Michael Gira, Cocaine Piss en ook daarachter nog best leuke dingen.
Kan zo maar eens een heel mooi muziekdagje worden.
Must-sees; Cabaret Voltaire, Unit Moebius, The Soft Moon, Idles, The Myrrors.
Plan B; hackedepicciotto, Michael Gira, Cocaine Piss en ook daarachter nog best leuke dingen.
Kan zo maar eens een heel mooi muziekdagje worden.
0
geplaatst: 15 januari 2018, 17:05 uur
Met zo'n goede line-up zijn keuzes maken onvermijdelijk, maar de timetable is wel heel pijnlijk.
Gelukkig kan ik Idles, The Soft Moon (of toch The Myrrors) en Cabaret Voltaire (allemaal in de grote zaal) zien, maar gezien de korte pauzes tussen de verschillende acts door, lijkt iets anders tussendoor bezoeken me vrij lastig.
Unit Moebius van 0300-0400 vind ik wel heel jammer. Dat wordt me echt te laat.
Gelukkig kan ik Idles, The Soft Moon (of toch The Myrrors) en Cabaret Voltaire (allemaal in de grote zaal) zien, maar gezien de korte pauzes tussen de verschillende acts door, lijkt iets anders tussendoor bezoeken me vrij lastig.
Unit Moebius van 0300-0400 vind ik wel heel jammer. Dat wordt me echt te laat.
0
geplaatst: 17 januari 2018, 12:25 uur
Voor mij een iets prettigere timetable: IDLES, Motorama (hoop dat ze werk van Utro spelen), Cocaine Piss, Cabaret Voltaire en dan Michael Gira of Bashan. Alleen bij die laatste acts zal door kwartier overlap CV het lastig worden qua plaats: Gira in kleine zaal?, en Koorenhuis niet al te groot.
Unit Moebius mogen ze wat mij betreft van plaats wisselen met die afterparty DJ's
Unit Moebius mogen ze wat mij betreft van plaats wisselen met die afterparty DJ's

0
geplaatst: 18 januari 2018, 20:45 uur
Masimo schreef:
Voor mij een iets prettigere timetable: IDLES, Motorama (hoop dat ze werk van Utro spelen), Cocaine Piss, Cabaret Voltaire en dan Michael Gira of Bashan. Alleen bij die laatste acts zal door kwartier overlap CV het lastig worden qua plaats: Gira in kleine zaal?, en Koorenhuis niet al te groot.
Eigenlijk moet ik ook niet klagen. Als ik laat opblijf
kan ik 4 van mijn 5 eerste keuzes gewoon checken.Grauzone heeft bij mij voor gezorgd voor een impuls in mijn zoektocht naar nieuwe muziek. En dat kon ik wel gebruiken.
Ontdek net dat I-f onderdeel was van Unit Moebius. Ga ik wellicht ook zien op DTRH.
0
geplaatst: 28 januari 2018, 15:54 uur
Timetable was ongeveer twee weken geleden online gezet, toch lijkt het erop dat er vele hebben geklaagd....
Vandaag staat er namelijk een nieuwe (LET OP!!) nieuwe timetable online, met enkele kleine veranderingen.
Ik kijk er enorm naar uit, maar eerlijk gezegd puur om The Soft Moon weer live te kunnen zien. In plaats daarvoor naar Amsterdam of Nijmegen voor af te moeten reizen. Ik weet nog wel de vorige editie van Grauzone, toen was The Soft Moon headliner en kon ik dat niet halen in verband met openbaar vervoer. Gelukkig zag ik de band vorig jaar tijdens het Le Guess Who? festival en met veel geluk volgende maand weer.
Verder pak ik nog Drab Majesty mee als ontdekking en Motorama als ervaring! Zin in!
Vandaag staat er namelijk een nieuwe (LET OP!!) nieuwe timetable online, met enkele kleine veranderingen.
Ik kijk er enorm naar uit, maar eerlijk gezegd puur om The Soft Moon weer live te kunnen zien. In plaats daarvoor naar Amsterdam of Nijmegen voor af te moeten reizen. Ik weet nog wel de vorige editie van Grauzone, toen was The Soft Moon headliner en kon ik dat niet halen in verband met openbaar vervoer. Gelukkig zag ik de band vorig jaar tijdens het Le Guess Who? festival en met veel geluk volgende maand weer.
Verder pak ik nog Drab Majesty mee als ontdekking en Motorama als ervaring! Zin in!
0
geplaatst: 28 januari 2018, 17:18 uur
Lars Muziek. schreef:
Timetable was ongeveer twee weken geleden online gezet, toch lijkt het erop dat er vele hebben geklaagd....
Vandaag staat er namelijk een nieuwe (LET OP!!) nieuwe timetable online, met enkele kleine veranderingen
Nohhhh, nu moet ik kiezen tussen Cocaine Piss en Cabaret Voltaire Timetable was ongeveer twee weken geleden online gezet, toch lijkt het erop dat er vele hebben geklaagd....
Vandaag staat er namelijk een nieuwe (LET OP!!) nieuwe timetable online, met enkele kleine veranderingen

0
geplaatst: 29 januari 2018, 17:59 uur
Persoonlijk zou ik voor Cabaret Voltaire kiezen. Cocaine Piss lijkt mij een band die langzamerhand meer in beeld gaat komen en wellicht nog wel vaker op tour gaat en daarbij clubshows gaat doen.
4
geplaatst: 26 september 2018, 23:12 uur
Namen voor de 2019-editie (9 feb), angelin, Lars Muziek. en misschien Ataloona
LINE UP:
Shellac
Blixa Bargeld
Lebanon Hanover
Ancient Methods
Rendez - Vous
Snapped Ankles
Tempers
Maggot Heart
Fatamorgana
Steve Albini (symposium)
Garçon Taupe (preparty)
Twee knallers van headliners, en ook Rendez-Vous en Snapped Ankles zijn tof.
LINE UP:
Shellac
Blixa Bargeld
Lebanon Hanover
Ancient Methods
Rendez - Vous
Snapped Ankles
Tempers
Maggot Heart
Fatamorgana
Steve Albini (symposium)
Garçon Taupe (preparty)
0
geplaatst: 27 september 2018, 14:31 uur
Super! Dit was mijn al opgevallen! Helaas ken ik enkel Rendez-Vous, die ik zeker wel weer live wil zien! Ik heb bij de andere namen nog wel wat te ontdekken, maar heb wel vertrouwen in dit toffe festival!
0
geplaatst: 27 september 2018, 21:44 uur
Masimo schreef:
LINE UP:
Shellac
Blixa Bargeld
Lebanon Hanover
Ancient Methods
Rendez - Vous
Snapped Ankles
Tempers
Maggot Heart
Fatamorgana
Steve Albini (symposium)
Garçon Taupe (preparty)
LINE UP:
Shellac
Blixa Bargeld
Lebanon Hanover
Ancient Methods
Rendez - Vous
Snapped Ankles
Tempers
Maggot Heart
Fatamorgana
Steve Albini (symposium)
Garçon Taupe (preparty)
Ik was al aan een paar kanten op de hoogte gesteld door mede liefhebbers van Snapped Ankles enerzijds en Shellac anderzijds. Nu zie ik laatstgenoemde letterlijk ieder jaar in Spanje, maar dat deert de pret niet: Ik probeer erbij te zijn. Blixa! Snapped Ankles!
1
geplaatst: 11 december 2018, 14:45 uur
Zeer content met de mooie nieuwe toevoegingen. Met onder andere Lee Ranaldo, Messthetics, Snapped Ankles (ja oké, die stonden er al, maar mag ik even blij zijn?), The Cosmic Dead, Ancient Methods en Sink Ya Teeth.
0
geplaatst: 14 oktober 2019, 20:54 uur
Goed begin!
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
2
geplaatst: 20 november 2019, 11:07 uur
+
Cabaret Nocturne
Legowelt
Thurston Moore
Automatic
Black Marble
The Murder Capital
U-Bahn
Test Department
Eerder gedropt;
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
Vorig was de line-up niet in mijn straatje, maar heb nu mijn weekendticket al binnen. Masimo, Ataloona, Lars Muziek.?
Cabaret Nocturne
Legowelt
Thurston Moore
Automatic
Black Marble
The Murder Capital
U-Bahn
Test Department
Eerder gedropt;
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
Vorig was de line-up niet in mijn straatje, maar heb nu mijn weekendticket al binnen. Masimo, Ataloona, Lars Muziek.?
0
geplaatst: 20 november 2019, 12:44 uur
angelin schreef:
+
Cabaret Nocturne
Legowelt
Thurston Moore
Automatic
Black Marble
The Murder Capital
U-Bahn
Test Department
Eerder gedropt;
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
+
Cabaret Nocturne
Legowelt
Thurston Moore
Automatic
Black Marble
The Murder Capital
U-Bahn
Test Department
Eerder gedropt;
Shame
Damo Suzuki
De Ambassade
Jozef van Wissem
Stephen Mallinder
Linea Aspera
Qual
Tamaryn
Group A
Hante
Esya
Zeker weten Richard! De editie van volgend jaar moet wel top gaan worden! Vorig jaar vond ik het trouwens ook wel erg goed, maar nu met Black Marble ben ik al helemaal om!! Maar ook Qual, The Murder Capital en Thurston Moore weten mij over te halen en al niet meer wat er nog te ontdekken valt. Ja, ik ben er volgend jaar bij!
1
geplaatst: 20 november 2019, 12:58 uur
angelin schreef:
Zeker! Vorig jaar, niet zozeer door de muziek, een top weekend gehad in Den Haag. Kaartje was dus al snel binnen.
1
geplaatst: 25 december 2019, 14:24 uur
Huiswerk inmiddels gedaan en wel benieuwd naar het blokkenschema. Mustsees in hoofdletters. Naar de rest benieuwd. Zin in!
Vrijdag:
THE MURDER CAPITAL
QUAL
Rakta
Test Department
Legowelt
Thurston Moore Group
Parrish Smith
Esya
Zaterdag:
SHAME
AUTOMATIC
DE AMBASSADE
OZGUR BABA
Black Marble
Vrijdag:
THE MURDER CAPITAL
QUAL
Rakta
Test Department
Legowelt
Thurston Moore Group
Parrish Smith
Esya
Zaterdag:
SHAME
AUTOMATIC
DE AMBASSADE
OZGUR BABA
Black Marble
0
geplaatst: 17 januari 2020, 19:01 uur
Blokkenschema online. Zal zoiets worden:
Vrijdag
19.00 - 19.50 Skemer
19.45 - 20.45 Shortparis
20.20 - 21.20 Esya
21.15 - 22.15 The Murder Capital
23.00 - 23.50 Qual
23.45 - 01.00 Test Dept
00.30 - 01.15 Rakta
Zaterdag
19.00 - 19.45 De Ambassade of Ozgur Baba
19.45 - 20.45 Automatic
20.40 - 21.20 Bragolin
21.30 - 22.20 Black Marble
23.15 - 00.15 Shame
Vrijdag
19.00 - 19.50 Skemer
19.45 - 20.45 Shortparis
20.20 - 21.20 Esya
21.15 - 22.15 The Murder Capital
23.00 - 23.50 Qual
23.45 - 01.00 Test Dept
00.30 - 01.15 Rakta
Zaterdag
19.00 - 19.45 De Ambassade of Ozgur Baba
19.45 - 20.45 Automatic
20.40 - 21.20 Bragolin
21.30 - 22.20 Black Marble
23.15 - 00.15 Shame
0
geplaatst: 17 januari 2020, 20:20 uur
Zijn wel erg veel clashes met dit tijdschema. Maar de grootste mustsees staan niet echt tegenover elkaar op eerste aangezicht. Valt iets van te maken
0
geplaatst: 1 februari 2020, 16:38 uur
Attentie! Tijdschema zaterdag is veranderd.
Blijft een moeilijke keuze om de dag mee te beginnen.
19.00 - 19.45 Black Marble of Ozgur Baba
19.45 - 20.45 Automatic
20.40 - 21.20 Bragolin
21.30 - 22.15 De Ambassade
21.55 - 22.45 ET Explore Me
23.15 - 00.15 Shame
Blijft een moeilijke keuze om de dag mee te beginnen.
19.00 - 19.45 Black Marble of Ozgur Baba
19.45 - 20.45 Automatic
20.40 - 21.20 Bragolin
21.30 - 22.15 De Ambassade
21.55 - 22.45 ET Explore Me
23.15 - 00.15 Shame
1
geplaatst: 16 februari 2020, 19:30 uur
Dag 1
Grauzone start de eerste dag vol met agressieve bands waarvan de zangers hatende blikken tonen die je de grond in doen borren. Niet op de sfeer zelf gericht, want deze was weer vanouds zoals op eerdere edities. De agressie zat vooral in de bands die op deze avond speelde.
Skamer is daar niet een van, het Belgische duo opende gemoedelijk de avond in de kleine zaal. Dreunende postpunk industrial met zang in de echo. Niet al te spannend of vernieuwend, maar zeker leuk om mee te beginnen. De zangeres weet wel helemaal in haar element te komen en kruipt en sluipt over het podium in haar leren pak. Na dit Belgische duo wordt Grauzone overlapt door donkere Russiche wolken. De sfeer veranderd en de toon zet aan. Shortparis is een statement op het podium. Typisch Russisch als ik het mag vergelijken met een klein handjevol Russische bands die ik eerder live zag of ken qua muziek. De zanger zet de boventoon met een dodende kwaadaardige blik, waarvan de Russische zang lekker dreigend over komt. De band daaromheen is energie vol. De drummer telt ook nog een twee drums vooraan op het podium waar ritmisch op geslagen wordt. De gitarist is een geconsentreerde speler die meezweeft op zijn gitaarspel. Maar dan de toetsenist, wat de .... ging daar mis. Niks van terug te horen, hier zat geen goede afstemming in. Ook leek hij wat problemen te hebben met zijn toetsen. Het optreden over het algemeen was opzwepend en bij vlagen hypnotiserend.
Andere blikken die ook konden doden kwamen af van de daarop volgende band. The Murder Capital, uit Ierland. De band begint rustig en zeer goed opbouwend aan hun set. Meteen valt op dat de band in goede vorm is en er goed op los speelt in een sterk samenspel. Algauw volgt er wat interactie met het publiek waar tijdens het tweede gespeelde nummer een meisje uit het publiek naar voren wordt gehaald. Andere interactie volgde daarna in de verloop van de set. Rauwdauw en beuk interactie. De donkere wolken boven Grauzone lijken daarbij nog niet weg gewaaid te zijn. Zowel het publiek als de band leeft zich uit. Deze postpunkband heeft wat energie. Als nieuwkomer in het rijtje van Black Midi en Fontain D.C. doen ze het niet slecht, waar het ze zal brengen is mij nog een goede vraag. Want het bijzondere mis ik nog, maar potentie draagt het wel. Waarvan vooral de uitvoering gewoon goed is en dat is fijn tijdens zo'n optreden.
De avond sluit ik af in mijn favoriete Haagse underground venue The Grey Space Basement. Toepasselijk en wel is daar Qual geplaatst. Alsof de agressie nog niet voorbij was op Grauzone loopt William Morris Daar al ijsberend over de betonnenvloer. Hij zet daarbij zelfs een definitieve stempel, want ja laten we eerlijk zijn ... er kan er maar een de agressiefste zijn! Vorig jaar speelde hij nog ijskoude liedjes met zijn band Lebannon Hanover, maar in zijn eentje lijkt hij ook wel in zijn element te zijn. Je moet er maar van houden, dat is wel een dingetje. De recorder speelt af en meneer schreeuwt eroverheen. Instrumentaal klinkt het wel lekker, maar als totaal gehoor is het bijna niet aan te horen. Zonde, maar zo wordt de eerste avond van Grauzone wel in zelfde agressie afgesloten. En dat was mij een avondje wel!
Dag 2
Een nieuwe avond aangebroken. En als ik het goed heb voor het eerst twee avonden tijdens een editie. Vanavond leken de donkere wolken overgewaaid te zijn en staat onze Grauzoners een heel ander programma te wachten dan gisteren. De avond begint met Black Marble die na 11 jaar (?) weer eens op EU tour is. Al snel blijkt daar een lichte teleurstelling te zijn, geen syntherseizer(s) aanwezig. Alles live vanuit de koude kille 4 snaren en 6 snarige gitaren. De rest volgt vanzelf uit de al afspelende recorder. Toch wel een beetje saai, maar behalve dat was het wel een redelijk optreden. Op deze tweede avond opent Automatic de grote zaal, tijdens aanvang lijkt deze nog niet echt vol te lopen. En in eerste instantie klinkt het allemaal nog niet zo special. Maar er wordt goed op elkaar in gespeeld en het klinkt hier en daar ook wat opzwepend.
Nergens pakt het mij in, dus verlaat ik de zaal even om wat mee te pakken van het Nederlandse Bragolin.
Het Paardcafe zit behoorlijk vol, bijna niet fijn meer om zo krap te staan tussen de mensen. Het duo klinkt tof en het zware postpunk / darkwave geluid bevalt mij wel. Maar na drie gespeelde nummers gehoord te hebben waan ik mij een weg uit de menigte. Terug in de grote zaal bij Automatic lijkt de zaal leeg gelopen te zijn. Vermakelijk kijk ik het optreden af.
Dan opeens lijkt de zalen keuze van de programmeurs tegen te vallen. Met Automatic in de grote zaal halfvol en met een overvolle kleine zaal nog wachtende op De Ambassade. De nieuwe Nederlandse postpunk band is veel belovend zowel voor het Nederlandse aanwezige publiek als voor de vele internationale festivalgangers. En dat viel bovendien ook goed in de smaak. De band weet stevige postpunk tracks neer te zetten waarbij de Nederlandse lyrics eigenlijk nog eens niet zo storend zijn. Deze lyrics zitten namelijk verpakt een lekkere galm, waardoor je het eigenlijk nauwelijks kan verstaan. Hopelijk een band waar we nog veel van gaan horen. Helaas heb ik het bij een halfuur gehouden om vervolgens vooraan te staan in het Koorenhuis voor Tamaryn.
Wat je vaak ziet in het postpunk genre zijn duo's. Veelal 50% live en 50% uit de bandrecorder, vaak jammer, maar andere kant op audio wel anders voor te stellen dan live. Tamaryn is een band wat vanavond als duo optreed, maar normaal in volledige formatie speelt. Wat opvalt, is dat het hier wisselend werkt. Soms spannend en sterk, maar soms ook wat bekrompen. Vooral als live het nummer al is uitgespeeld en de recorder doorloopt waarin je dus hoort dat meerdere gitaren de boventoon voeren. Dan is het gitaarspel live ook niet altijd even goed voor te stellen. Alsnog zet het duo hier een goed optreden neer van een uur. Je waant je ook meer in de act door het dia scherm en de rook wat veel sfeer toe voegt. Tevens speelde het duo alleen maar werk van de laatste twee albums, wat meer uit komt op gothicpop en synthpop.
De avond sluit ik af met twee bezoekjes. U-Bahn in het Paardcafe en Shame in de grote zaal. Tof om te zien dat het publiek goed los kan gaan op de laats genoemde band, ik vond het namelijk te punk. Dat bracht een einde van het festival voor mij, ik heb enorm genoten en een geweldig weekend gehad!
Grauzone start de eerste dag vol met agressieve bands waarvan de zangers hatende blikken tonen die je de grond in doen borren. Niet op de sfeer zelf gericht, want deze was weer vanouds zoals op eerdere edities. De agressie zat vooral in de bands die op deze avond speelde.
Skamer is daar niet een van, het Belgische duo opende gemoedelijk de avond in de kleine zaal. Dreunende postpunk industrial met zang in de echo. Niet al te spannend of vernieuwend, maar zeker leuk om mee te beginnen. De zangeres weet wel helemaal in haar element te komen en kruipt en sluipt over het podium in haar leren pak. Na dit Belgische duo wordt Grauzone overlapt door donkere Russiche wolken. De sfeer veranderd en de toon zet aan. Shortparis is een statement op het podium. Typisch Russisch als ik het mag vergelijken met een klein handjevol Russische bands die ik eerder live zag of ken qua muziek. De zanger zet de boventoon met een dodende kwaadaardige blik, waarvan de Russische zang lekker dreigend over komt. De band daaromheen is energie vol. De drummer telt ook nog een twee drums vooraan op het podium waar ritmisch op geslagen wordt. De gitarist is een geconsentreerde speler die meezweeft op zijn gitaarspel. Maar dan de toetsenist, wat de .... ging daar mis. Niks van terug te horen, hier zat geen goede afstemming in. Ook leek hij wat problemen te hebben met zijn toetsen. Het optreden over het algemeen was opzwepend en bij vlagen hypnotiserend.
Andere blikken die ook konden doden kwamen af van de daarop volgende band. The Murder Capital, uit Ierland. De band begint rustig en zeer goed opbouwend aan hun set. Meteen valt op dat de band in goede vorm is en er goed op los speelt in een sterk samenspel. Algauw volgt er wat interactie met het publiek waar tijdens het tweede gespeelde nummer een meisje uit het publiek naar voren wordt gehaald. Andere interactie volgde daarna in de verloop van de set. Rauwdauw en beuk interactie. De donkere wolken boven Grauzone lijken daarbij nog niet weg gewaaid te zijn. Zowel het publiek als de band leeft zich uit. Deze postpunkband heeft wat energie. Als nieuwkomer in het rijtje van Black Midi en Fontain D.C. doen ze het niet slecht, waar het ze zal brengen is mij nog een goede vraag. Want het bijzondere mis ik nog, maar potentie draagt het wel. Waarvan vooral de uitvoering gewoon goed is en dat is fijn tijdens zo'n optreden.
De avond sluit ik af in mijn favoriete Haagse underground venue The Grey Space Basement. Toepasselijk en wel is daar Qual geplaatst. Alsof de agressie nog niet voorbij was op Grauzone loopt William Morris Daar al ijsberend over de betonnenvloer. Hij zet daarbij zelfs een definitieve stempel, want ja laten we eerlijk zijn ... er kan er maar een de agressiefste zijn! Vorig jaar speelde hij nog ijskoude liedjes met zijn band Lebannon Hanover, maar in zijn eentje lijkt hij ook wel in zijn element te zijn. Je moet er maar van houden, dat is wel een dingetje. De recorder speelt af en meneer schreeuwt eroverheen. Instrumentaal klinkt het wel lekker, maar als totaal gehoor is het bijna niet aan te horen. Zonde, maar zo wordt de eerste avond van Grauzone wel in zelfde agressie afgesloten. En dat was mij een avondje wel!
Dag 2
Een nieuwe avond aangebroken. En als ik het goed heb voor het eerst twee avonden tijdens een editie. Vanavond leken de donkere wolken overgewaaid te zijn en staat onze Grauzoners een heel ander programma te wachten dan gisteren. De avond begint met Black Marble die na 11 jaar (?) weer eens op EU tour is. Al snel blijkt daar een lichte teleurstelling te zijn, geen syntherseizer(s) aanwezig. Alles live vanuit de koude kille 4 snaren en 6 snarige gitaren. De rest volgt vanzelf uit de al afspelende recorder. Toch wel een beetje saai, maar behalve dat was het wel een redelijk optreden. Op deze tweede avond opent Automatic de grote zaal, tijdens aanvang lijkt deze nog niet echt vol te lopen. En in eerste instantie klinkt het allemaal nog niet zo special. Maar er wordt goed op elkaar in gespeeld en het klinkt hier en daar ook wat opzwepend.
Nergens pakt het mij in, dus verlaat ik de zaal even om wat mee te pakken van het Nederlandse Bragolin.
Het Paardcafe zit behoorlijk vol, bijna niet fijn meer om zo krap te staan tussen de mensen. Het duo klinkt tof en het zware postpunk / darkwave geluid bevalt mij wel. Maar na drie gespeelde nummers gehoord te hebben waan ik mij een weg uit de menigte. Terug in de grote zaal bij Automatic lijkt de zaal leeg gelopen te zijn. Vermakelijk kijk ik het optreden af.
Dan opeens lijkt de zalen keuze van de programmeurs tegen te vallen. Met Automatic in de grote zaal halfvol en met een overvolle kleine zaal nog wachtende op De Ambassade. De nieuwe Nederlandse postpunk band is veel belovend zowel voor het Nederlandse aanwezige publiek als voor de vele internationale festivalgangers. En dat viel bovendien ook goed in de smaak. De band weet stevige postpunk tracks neer te zetten waarbij de Nederlandse lyrics eigenlijk nog eens niet zo storend zijn. Deze lyrics zitten namelijk verpakt een lekkere galm, waardoor je het eigenlijk nauwelijks kan verstaan. Hopelijk een band waar we nog veel van gaan horen. Helaas heb ik het bij een halfuur gehouden om vervolgens vooraan te staan in het Koorenhuis voor Tamaryn.
Wat je vaak ziet in het postpunk genre zijn duo's. Veelal 50% live en 50% uit de bandrecorder, vaak jammer, maar andere kant op audio wel anders voor te stellen dan live. Tamaryn is een band wat vanavond als duo optreed, maar normaal in volledige formatie speelt. Wat opvalt, is dat het hier wisselend werkt. Soms spannend en sterk, maar soms ook wat bekrompen. Vooral als live het nummer al is uitgespeeld en de recorder doorloopt waarin je dus hoort dat meerdere gitaren de boventoon voeren. Dan is het gitaarspel live ook niet altijd even goed voor te stellen. Alsnog zet het duo hier een goed optreden neer van een uur. Je waant je ook meer in de act door het dia scherm en de rook wat veel sfeer toe voegt. Tevens speelde het duo alleen maar werk van de laatste twee albums, wat meer uit komt op gothicpop en synthpop.
De avond sluit ik af met twee bezoekjes. U-Bahn in het Paardcafe en Shame in de grote zaal. Tof om te zien dat het publiek goed los kan gaan op de laats genoemde band, ik vond het namelijk te punk. Dat bracht een einde van het festival voor mij, ik heb enorm genoten en een geweldig weekend gehad!
0
geplaatst: 8 februari 2023, 10:52 uur
Zijn er nog mensen die dit jaar naar Grauzone gaan? Mooie line up weer, waaronder A Place to Bury Strangers, Lebanon Hanover, TR/ST, Squrl, Emma Ruth Rundle, VR Sex. Onlangs werd Drab Majesty ook aangekondigd, maar deze heeft helaas moeten annuleren. Ik ben er in ieder geval vrijdag en zaterdag bij, zin in!
1
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 9 februari 2023, 07:58 uur
Ik had graag gegaan maar kan niet, hele toffe line-up. WesleyX16 gaat iig zeker.
1
geplaatst: 11 februari 2023, 14:24 uur
Mijn broer en ik gaan vandaag ook naar Grauzone, zin in! De must-sees voor mij zijn Emma Ruth Rundle en Rosa Anschütz, maar verder staat er nog genoeg ander leuks op het programma. Ben erg benieuwd naar dit festival 

* denotes required fields.