MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Spotify Top 500 artiesten van het moment

zoeken in:
Dua Lipa

#03 (08) Calvin Harris

Vorig jaar hadden we Daddy Yankee en Luis Fonsi op 2 en 3 omdat ze samen dé wereldhit van dat moment te pakken hadden. Nu staan Calvin Harris en Dua Lipa gezamenlijk op 3 en 4, met One Kiss als wereldhit. Natuurlijk zijn zij beiden wel meer dan die ene hit, sterker nog: Calvin Harris was een paar jaar terug (en wellicht nog steeds?) de best betaalde dj ter wereld. Ik denk dat één van zijn krachten is dat hij zich telkens ontwikkelt. Net als mensen uitgekeken dreigen te raken op zijn muziek, dan gooit ie het weer over een andere boeg. Dat resulteerde vorig jaar in een album met funky producties en samenwerkingen met allerlei urban artiesten. Nu is ie echter voor de 90s house gegaan, en dat is een onwaarschijnlijk succes geworden. One Kiss staat nu 16 weken op 1 in de Top 40, een nieuw record!

#02 (58) J Balvin

En daar hebben we de allerpopulairste artiest in de latin-hoek (reggaeton, latin trap, etc), de colombiaan J Balvin. Hij heeft recentelijk ook op een aantal wereldhits meegedaan: Mi Gente met Willy William, X met Nicky Jam en nu ook Cardi B’s I Like It. Ook zijn verrassende samenwerking met Liam Payne gaat lekker, waardoor ie ook meteen meer aansluiting vindt met het niet-Spaanse gedeelte van de wereld. In dat Spaanse gedeelte heeft ie trouwens nog wel een langere lijst aan grote hits. Zo heeft solotrack Ay Vamos ook al 1,5 miljard aan YouTube-views.

#01 (04) Drake

En natuurlijk, zoals verwacht... Drake op één! Het kon ook niet anders. De man blijft telkens weer alle records verpulveren. Hij brengt een nieuw album uit, en dan is het geen verrassing dat iemand een dansje bij één van de tracks moet bedenken, het vervolgens viral gaat, en nu dus iedereen dat dansje doet. De man heeft weliswaar veel haters, maar duidelijk nog veel meer liefhebbers.

Balvin nooit van gehoord.
Blijkt de wereld toch een stuk groter te zijn dan Nederland en omstreken

Rudi S schreef:

Haha same here, daarom is dit topic zo leuk om te volgen! Bedankt weer Arrie! En ja, 2018 zal toch de geschiedenis ingaan als het jaar van Drake, wat een chartdominantie op dit moment in Amerika en Engeland! Zelf vind ik God's Plan, I'm Upset en zeker Nice For What wel veel betere recente Drake-singles dan In My Feelings, maar goed, wie ben ik

Balwie zegt u?

Rudi S schreef:
Blijkt de wereld toch een stuk groter te zijn dan Nederland en omstreken

In Nederland toch ook wel een paar hele grote hits gehad. Laatste nummer met Cardi B vind ik wel een van de leukere pophits van de laatste maanden.

Verder weer leuk om dit topic te volgen Arnout!

Deze ranking is trouwens ook wel interessant om in de gaten te houden. Neemt niet alleen de populariteit op spotify mee.

Global Digital Artist Ranking - kworb.net

Komt hier ooit nog een nieuwe editie van, Arrie? Schoot me plots random te binnen wat een leuk en leerrijk topic ik dit destijds vond, dus ik dacht, ik vraag het even

Wie weet. Ben momenteel gefocust op andere dingen

Gretz schreef:
Deze ranking is trouwens ook wel interessant om in de gaten te houden. Neemt niet alleen de populariteit op spotify mee.

Global Digital Artist Ranking - kworb.net

Måneskin dankzij 1 liedje nu boven Ed Sheeran en The Weeknd
Enige die hoger staat is Olivia Rodrigo

Maneskin is op Spotify #47, zie ik, wat alsnog erg hoog is voor een Eurovisie-artiest, anderhalve maand na Eurovisie. De populariteit van het festival is hoger dan ooit, tof om te zien! Top 3 op Spotify is The Weeknd, Dua, en the Biebs op 1. Olivia op 5.

Arrie schreef:

Helemaal primajima!

Arrie schreef:
Maneskin is op Spotify #47, zie ik, wat alsnog erg hoog is voor een Eurovisie-artiest, anderhalve maand na Eurovisie. De populariteit van het festival is hoger dan ooit, tof om te zien! Top 3 op Spotify is The Weeknd, Dua, en the Biebs op 1. Olivia op 5.

Geen BTS stevig op 1 verankerd?

Nee, BTS is populairder op YouTube (en mogelijk andere streamingapplicaties? maar dat weet ik niet).

Is er ergens een lijst met populairste Spotify-liedjes per decennium of jaar? Zou op zich wel interessant zijn.

Of ever? Dan kunnen we ms een leuke K.O. spelen

Uit de top 500 zal ik waarschijnlijk enkel min of meer wat bijdragen aan The Doors, The Cure, Charli XCX, Radiohead, Disclosure, Tame Impala, hoewel de laatste tijd niet ik niet veel naar The Doors of Disclosure heb geluisterd. In 2021 staan uit de Spotify top 500 enkel Charli XCX (1), Radiohead (2) en Tame Impala (3) in mijn top 50.

In (veel) mindere mate draag ik misschien wat bij aan Avril Lavigne, Amy Winehouse, Earth Wind & Fire, Nirvana, Dua Lipa, Jorja Smith & Ariana Grande, en wat passeert in de MuMeladder bvb.

Echt heel veel luister ik niet naar populaire muziek blijkbaar.

Arrie schreef:

#97 (==) Billie Eilish
Dankt haar succes aan: lovely, haar duet met Khalid voor de soundtrack van 13 Reasons Why, maar ook liedjes als Ocean Eyes en idontwannabeyouanymore doen het goed

Alweer een nieuwe binnenkomer, maar van haar verwacht ik meer dan van bovenstaande namen. Ze is nog maar zestien, maar wist in 2016 al enigszins – op kleinere schaal – door te breken: toen was ze dus nog maar 14! Ze bracht Ocean Eyes dat jaar uit, wat goed opgepikt werd en geremixt werd door grotere namen. Sindsdien groeit ze steeds verder door, en blijft ze goede, subtiele, maar ook wat eigenzinnige popliedjes schrijven. Ze is geen vanzelfsprekende popster: zo zingt ze over het vermoorden van haar vrienden, en is ze ook qua uitstraling niet je doorsnee popster. Ze is daarmee echter wél een persoonlijkheid, en bovendien niet zonder talent. Een intrigerende artiest waarvan we het laatste nog niet gehoord hebben.

Leuk om terug te lezen. #1 op dit moment

Gretz schreef:
Arme TayTay. Die aspiraties om de grootste vrouwelijke popster te blijven kunnen nu wel voorgoed in de ijskast. #53 op Spotify is gewoon een beetje beschamend
Knap wat ze allemaal bereikt heeft in de afgelopen 5 jaar. Sinds Lover ben ik ook officieel mee.

Tijd voor een update!

Arrie schreef:

Gast
geplaatst: vandaag om 19:45 uur

geplaatst: vandaag om 19:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.