MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Spotify Top 500 artiesten van het moment

zoeken in:
jordidj1 schreef:
Biggie nog aardig populair.

Komt heel erg door deze track van de Noorse dance-producer Matoma. Top 10-hit in Zweden een paar jaar terug, en zelfs bijna nummer 1 in Noorwegen. Het is op Spotify zelfs Biggie's meest gedraaide nummer met 186M plays, tegenover 138M voor Hypnotize en 130M voor Juicy.

Recentelijk heeft Matoma een vergelijkbare track uitgebracht, alweer Biggie's raps over tropical house heen, en die track wordt momenteel veel gedraaid.

Die tracks zorgen samen al voor een hoop plays, maar zullen er ook voor zorgen dat jongeren de muziek van The Notorious B.I.G. ontdekken.

Editors is volgens mij echt typisch zo'n band die in de Benelux flink succesvol is maar in eigen land nog niet in de schaduw kan staan van een Kasabian of Libertines, die hier dan weer vrij klein zijn. Elbow heeft dat ook wel.

Tof lijstje verder Arrie! Wel geinig dat ik de helft van deze artiesten gewoon niet ken, al heb ik in de een aantal gevallen wel een 'aha, dat was deze dus'-gevoel.
Het verbaast me wel weer dat een PSY nog maar op 1.3 miljoen zit, zelfs al was het wel snel duidelijk dat het een beetje een one day fly zou worden. Gangnam Style zelf ook 'maar' 153 miljoen, nog geen derde van bijvoorbeeld Cake By The Ocean (die ik dan weer erg leuk vind). Of zou JijBuis hier teveel in de weg zitten?

Taylor Swift is trouwens net op tijd geweest met het droppen van haar nummers, pikt ze dit lijstje ook even mee.

Het gaat om de afgelopen maand, dus dan vind ik het eigenlijk nog heel veel.

Hee zou beter zijn als ze de lijst op jaarbasis zouden doen, dan zouden er wat minder flavours of the month in staan.

Grappige lijst, vol aangename en/of vreemde verrassingen. Je zou toch niet verwachten dat The Clash nog zo leeft onder de jongeren van de wereld bijvoorbeeld, maar ze stonden dus op 408. Dat een schijnbaar weggedeemsterd bandje als Cage The Elephant dan nog vijf plaatsjes hoger staat, maakt het allemaal des te onvoorspelbaarder en eigenlijk ook leuker.

Nu wel heel benieuwd naar de hoogstgenoteerde oude artiest. Nu The Beatles, U2, The Rolling Stones, David Bowie, Prince, Metallica en Madonna (inderdaad veel te laag, hoewel, als ze volgende week iets doet of zegt waardoor ze weer volop in de social media-aandacht zit, kan ze zo honderden plaatsen stijgen) geweest zijn, gok ik ook op MJ en Queen.

catchup
http://www.volkskrant.nl/media/spotify-broederliefde-meest-gestreamd-in-nederland-drake-wereldwijd-op-nummer-1~a4425402/
2016 - open.spotify.com
Wat lijstjes van vorig jaar volgens het bedrijf zelf. 140 miljoen gebruikers inmiddels, maar ik kan geen data over die gebruikers vinden.

123poetertjes schreef:

Het verbaast me wel weer dat een PSY nog maar op 1.3 miljoen zit, zelfs al was het wel snel duidelijk dat het een beetje een one day fly zou worden. Gangnam Style zelf ook 'maar' 153 miljoen, nog geen derde van bijvoorbeeld Cake By The Ocean (die ik dan weer erg leuk vind). Of zou JijBuis hier teveel in de weg zitten?

Mijn vermoeden is dat heel veel YouTube-views vanuit Oost-Azië komen maar er daarzo ook heel weinig tot geen Spotify wordt gebruikt. In een land als Zuid-Korea is Spotify bijvoorbeeld niet eens beschikbaar, en dat geldt voor het grootste gedeelte van Azië. In bijvoorbeeld Japan is er wel Spotify, maar ik heb het idee dat het daar voornamelijk door mensen met een westerse achtergrond wordt gebruikt, aangezien de Japanse top 50 nauwelijks Japanse muziek bevat. (Al denk ik ook niet dat Japanners veel naar Koreaanse muziek luisteren.)

PSY is in Oost-Azië namelijk veel groter, zeker in Zuid-Korea zelf. Daar scoort hij al sinds 2001 nummer 1-hits.

ArthurDZ schreef:
Dat een schijnbaar weggedeemsterd bandje als Cage The Elephant dan nog vijf plaatsjes hoger staat, maakt het allemaal des te onvoorspelbaarder en eigenlijk ook leuker.

Ik heb het idee dat wat hier voor de Editors (etc.) geldt, in de VS voor Cage the Elephant geldt. Hun singles worden daar nog altijd veel op de alternatieve radiostations gedraaid. Ze hebben in 2008, 2009, 2010, 2013, 2014, 2015 en 2016 een nummer 1-hit in de Billboard Alternative Chart gescoord. Er zijn maar vijf bands die meer nummer 1-hits in die chart hebben gescoord (RHCP, Linkin Park, Green Day, Foo Fighters, U2). Vooruit, het Amerikaanse 'alternatief' is duidelijk niet vergelijkbaar met het Nederlandse 'alternatief' (a la Editors), maar Cage the Elephant is daar duidelijk erg groot.

Overigens scoren de Editors in de VS helemaal niet (en in Engeland niet meer, in de jaren '00 waren ze daar nog wel erg populair).

Het doet me afvragen hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende continenten. Hoeveel zijn de luisteraars verdeeld over Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Het doet aan de ene kant wat voorkomen dat de VS een grote invloed op de lijst heeft, wat logisch is gezien het hoge aantal inwoners, maar aan de andere kant zijn er juist een aantal andere streamingservices die daar stevige concurrentie vormen, ik geloof dat Pandora daar misschien wel groter is dan Spotify.

Arrie schreef:
(quote)

Ik heb het idee dat wat hier voor de Editors (etc.) geldt, in de VS voor Cage the Elephant geldt. Hun singles worden daar nog altijd veel op de alternatieve radiostations gedraaid. Ze hebben in 2008, 2009, 2010, 2013, 2014, 2015 en 2016 een nummer 1-hit in de Billboard Alternative Chart gescoord. Er zijn maar vijf bands die meer nummer 1-hits in die chart hebben gescoord (RHCP, Linkin Park, Green Day, Foo Fighters, U2). Vooruit, het Amerikaanse 'alternatief' is duidelijk niet vergelijkbaar met het Nederlandse 'alternatief' (a la Editors), maar Cage the Elephant is daar duidelijk erg groot.

Toch zit de band in een negatieve spiraal op commercieel vlak (hun eerste album werd platina in de VS en de opvolger haalde de 2de plek in de billboard 200, dat soort cijfers kunnen ze met hun laatste twee albums niet meer voorleggen) dus vandaar dat ik het vreemd vind dat ze nog altijd meer gestreamd worden dan pakweg ABBA. Bovendien is de Alternative Songs-lijst gebaseerd op radio-airplay en hebben streams daar dus nul invloed op. Het is natuurlijk wel een beetje een indicator, wat veel op de radio gedraaid wordt zal ook makkelijker opgepikt worden door de gebruikers van Spotify. Ben nu dus wel benieuwd op welke positie de band in pakweg 2012 stond, als ze nu nog steeds kantje boordje top 400 staan.

Grappig trouwens dat het hier ook ter sprake komt, maar ik verbaas me er al een aantal jaar over hoe onevenredig populair Editors in de Lage Landen blijft tegenover de rest van de wereld. Hun albums blijven hier blockbusters, en in België hebben ze zelfs twee nummers 1-singles gehad. Snap ik helemaal niks van, mede omdat ik het op zijn best maar een middelmatig bandje vind. Ik verdenk goede contacten bij OOR, Studio Brussel, etc. die de boel hier levendig houden voor hen.

Alvorens ik aan de top 100 begin, wil ik nog wat zeggen over featurings. Hoe worden die meegerekend? Daar is dus geen eenduidig systeem voor, ben ik achtergekomen. De ene keer wordt een track wel meegerekend bij de gefeaturede artiest, de andere keer niet. Een paar voorbeelden:

Justin Bieber heeft de laatste tijd een rijtje succesvolle featurings gedaan. I'm the One, Despacito en 2U. Geen van deze nummers worden echter bij zijn plays meegerekend, ze komen namelijk niet tevoorschijn bij zijn actuele 'Top 5 Populair' en ik ben er vrij zeker van dat hij anders veel hoger zou moeten staan. Dit geldt überhaupt voor allevier de featurings op I'm the One. Dat wordt ook wel bewezen doordat Quavo niet in de top 500 staat. Dus, dacht ik, DJ Khaled heeft daar gewoon voor gekozen voor al zijn featurings. Maar nee, want Wild Thoughts telt wél mee voor Rihanna, maar dan weer niet voor Bryson Tiller. Huh? Misschien gaat het om de grootte van de bijdrage, maar nee, want dan zou Bieber sowieso moeten worden meegerekend op 2U.

Sommige artiesten, zoals Lil Wayne en Ty Dolla $ign worden echter wel weer regelmatig meegerekend bij hun featurings. Het zal mogelijk ook een verschil maken in hoeveel een track via Spotify oplevert, en dan vraag ik me af: worden de inkomsten van één track over de artiesten verdeeld? Ik zou denken van wel. En dan zal het iets zijn dat artiesten met elkaar overleggen bij het uitbrengen van een samenwerking. Wellicht is Bieber niet iemand die met zijn vuist op tafel slaat, of heeft hij ondertussen zoveel geld dat hij het allemaal wel gelooft. Bovendien krijgt hij ook al geld als co-writer natuurlijk.

Hoe dan ook: het is soms nogal bepalend voor de plaats in deze top 500.

Nog mensen die zich aan een voorspelling van de top 10 willen wagen?

Vrij commercieel rijtje denk ik. Mijn prognose is:

1. Ed Sheeran
2. Rihanna
3. Drake
4. Twenty One Pilots
5. Coldplay
6. The Chainsmokers
7. Imagine Dragons
8. Martin Garrix
9. The Weeknd
10. Kendrick Lamar

Vermoedelijk staan alle features van Despacito gewoon op 1, 2, 3 etc. afhankelijk van hoeveel erkend zijn door Spotify. Enige die daar in de buurt komt is Ed Sheeran. Verder verwacht ik ook eigenlijk alle acts die momenteel één nummer in de wereldwijde singletoptien hebben staan bij de eerste vijftien. Drake kan net als Ed Sheeran ook in de breedte luisteraars trekken en heeft nog recent een plaat uit, dus die er ook wel tussen.

Wat in de onderste helft van de tophonderd staat vind ik eerlijk gezegd spannender.

Arrie schreef:

Een leuke functie is dat er een top 500 van artiesten bestaat, gerekend naar aantal plays van de afgelopen maand, wereldwijd.

Dit zei ik trouwens niet goed. Het gaat om het aantal luisteraars, niet het aantal plays. Ik had dat zelf ook verkeerd in m'n hoofd, stom genoeg.

123poetertjes schreef:
Vermoedelijk staan alle features van Despacito gewoon op 1, 2, 3 etc. afhankelijk van hoeveel erkend zijn door Spotify.

Zoals ik zal zei wordt Bieber op zijn featurijgs niet 'erkend' door Spotify. Dan hou je alleen Luis Fonsi en Daddy Yankee over, het is geen nummer met heel veel featurings ofzo.

jordidj1 schreef:
Vrij commercieel rijtje denk ik. Mijn prognose is:

1. Ed Sheeran
2. Rihanna
3. Drake
4. Twenty One Pilots
5. Coldplay
6. The Chainsmokers
7. Imagine Dragons
8. Martin Garrix
9. The Weeknd
10. Kendrick Lamar
Lijkt me een aardige gok. Ik zou Calvin Harris ook nog noemen. En dus DJ Khaled, maar dat hangt er dus volledig vanaf wanneer die wel/niet meegenomen wordt.

Ik vermoed dat Kanye en Adele ook wel in de top 10 zullen staan. Misschien in de plaats van Martin Garrix en Imagine Dragons? #wildegokalert

Luis Fonsi en Daddy Yankee moeten sowieso in de Top 10 staan, als dat nummer echt al maanden het populairste is. Ik verwacht dat Ed Sheeran overall nog iets populairder is.

chevy93 schreef:
(quote)
Lijkt me een aardige gok. Ik zou Calvin Harris ook nog noemen. En dus DJ Khaled, maar dat hangt er dus volledig vanaf wanneer die wel/niet meegenomen wordt.

DJ Khaled zelf wel natuurlijk, hij is juist altijd de 'hoofdartiest', ondanks dat hij niks doet.

ArthurDZ schreef:
Ik vermoed dat Kanye en Adele ook wel in de top 10 zullen staan. Misschien in de plaats van Martin Garrix en Imagine Dragons? #wildegokalert
Ik zou zeggen dat Twenty One Pilots geen top 10 waardig (meer) is. Die hebben al een tijdje geen hit meer gehad, toch?

#100 Kehlani
Populairste tracks: Good Life, Gangsta, Distraction
We beginnen de top 100 al meteen met een zangeres die hier in Nederland niet al te bekend is. Het sneue is dat ze haar eerste bekendheid bij veel mensen vergaarde met een zelfmoordpoging. Naar aanleiding van een onterechte beschuldiging van vreemdgaan op sociale media, ontstond er een totale shitstorm, waarop ze uiteindelijk haar eigen polsen doorsneed. Ze overleefde het en bovenal: ze herpakte zich. Later dat jaar beleefde ze haar muzikale doorbraak met een bijdrage aan de zeer succesvolle soundtrack van de film Suicide Squad. Dat nummer, Gangsta, is een sterke R&B-track die zich onderscheidt door de donkere, onheilspellende sfeer. Recentelijk scoorde ze ook goed door het refrein in te zingen van G-Eazy’s Good Life. Desondanks heeft ze zelfs in de VS niet in de top 40 gestaan. Dat neemt niet weg dat ze volgens mij een aardige achterban heeft.

#99 Ozuna
Populairste tracks: Tu Foto, Ahora Dice (featuring bij Chris Jeday), Dile Que Tu Me Quieres
Er wonen slechts zo’n 3,5 miljoen mensen maar toch komen een hoop grote artiesten van nu er vandaan: Puerto Rico. Reggaeton lijkt hun exportproduct nummer 1 te zijn. Een voorbeeld daarvan is Ozuna, een opkomende ster in Zuid-Amerika. Laten we er een willekeurig land uit Zuid-Amerika bij pakken en de top 50 van dit moment bekijken. Ozuna is een featuring op nummers 3, 6, 18, 22, en 28 en staat met eigen hits ook nog op 11 en 36. Kortom: als je in Zuid-Amerika woont, kun je niet om Ozuna heen. Hij vermengt reggaeton met wat R&B en dat maakt hem duidelijk erg geliefd. In Nederland zullen we weinig van hem merken, tenzij hij toevallig eens een hitje scoort hierzo, want af en toe komt er wat overwaaien. Grappig genoeg heeft ie nog niet eens een Engelse Wikipediapagina.

#98 James Blunt
Populairste tracks: OK (featuring bij Robin Schulz), You're Beautiful, Goodbye My Lover
De muziek van James Blunt wordt op een site als deze weliswaar verguisd, maar wordt echt nog wel op grote schaal gedraaid. Toch was zijn succes tanende. Dat heeft ie opgelost door een track van
Robin Schulz in te zingen, het heeft hem een enorme boost gegeven. En zo is hij dus weer eens in de top 100 te vinden.

#97 Linkin Park
Populairste tracks: In the End, Numb, Heavy
Het is wel een beetje lullig: breng je nieuwe muziek uit, luistert men alsnog meer naar je oude werk. Bij het gros van de artiesten die onlangs nieuw werk heeft uitgebracht, staat er een recente single bovenaan in de top 5, maar de recenste single van Linkin Park (Heavy) staat slechts op 3, en moet In the End en Numb voor zich laten. Maar de nu-metal van begin jaren ’00 leeft nog enorm, getuige ook de positie van Papa Roach (op 333).

#96 Michael Jackson
Populairste tracks: Billie Jean, Love Never Felt So Good, Beat It
Hij werd al genoemd, en daar is ie dan: The King of Pop. In de jaren ’80 een grootheid, maar in de jaren ’00 was zijn succes toch minder groot en begon het wacko jacko-imago het over te nemen. Na zijn dood in 2009 is de eer van Michael Jackson echter volledig hersteld, het wordt nu als een icoon gezien en niemand heeft het meer over die gekke capriolen van hem. Zijn muziek leeft. Onder jong en oud.

#95 Wisin
Populairste tracks: Escápate Conmigo, Vacaciones + remix, Nota de Amor
De volgende Puerto Ricaan, en een oude rot in het reggaetonvak. Wisin is al vanaf eind jaren ’90 bezig, aanvankelijk samen met een schoolvriend als Wisin & Yandel. Yandel is lager in de lijst te vinden. Net als bijvoorbeeld Daddy Yankee of Don Omar is het een artiest die voornamelijk erg populair is in het Spaanstalige gedeelte van de wereld. In tegenstelling tot Daddy Yankee en Don Omar is er van hem echter nooit een hit naar de rest van de wereld overgewaaid. Neemt niet weg dat hij een grote is. Vorig jaar deed hij wel mee op de zomerhit van Enrique Iglesias, Duele el Corazon. Op dat moment scoort hij in de VS een hitje met de hierboven genoemde Ozuna.

#94 2 Chainz
Populairst tracks: 4 AM, It's a Vibe, Both Eyes Closed (featuring bij Gucci Mane)
Dé populaire stroming binnen de hiphop is op dit moment trap, of zoals 2 Chainz het zegt in de titel van zijn laatste album: Pretty Girls Like Trap Music. De rapper is ook al sinds eind jaren ’90 bezig, maar heeft lang moeten wachten op z’n doorbraak. Tegenwoordig is het een gewilde rapper voor de featurings (bijv. op Talk Dirty van Jason Derulo). Zijn nieuwe album is net uit, en gaat als zoete broodjes door de streamingservices heen. Het slaat enorm aan, vermoedelijk omdat trap groter dan ooit is.

#93 Red Hot Chili Peppers
Populairste tracks: Californication, Under the Bridge, Can't Stop
Als je als band meer dan dertig jaar bezig bent, en toch nog de hitlijsten weet te halen, dan ben je een grote. Dark Necessities haalde vorig jaar in Nederland de Top 40, maar ook in Engeland en de VS haalde het de charts. Maar de band leeft dus ook nog enorm.

#92 Alan Walker
Populairste tracks: Tired, Faded, Alone
Er komen een hoop succesvolle dance-producers uit Noorwegen en Zweden. Alan Walker scoorde in Nederland één van de grootste hits van vorig jaar, met Faded. Melancholische EDM. Hij haalde er zelfs in Amerika de onderste regionen van de Hot 100 mee. Daarna hoorden we niet veel meer van hem, maar in Scandinavië blijft hij onverminderd populair. Zijn nieuwste single is met Gavin James, en doet me bij momenten wat denken aan Avicii. Het zou zomaar een hit kunnen worden als de radio het oppikt. Maar of ze het nou doen of niet, gestreamd wordt het wel. In Noorwegen zou het zijn vierde nummer 1-hit kunnen worden.

#91 Queen
Populairste tracks: Bohemian Rhapsody, Don't Stop Me Now, Another One Bites the Dust
Ook Queen werd al door meerdere mensen genoemd, en inderdaad: zij zijn de populairste ‘oudere’ artiest. Bohemian Rhapsody is ook onder jongeren een klassieker zoals er maar weinig zijn. Hoeveel feestjes zijn er wel niet, waarop men op een gegeven moment met z’n allen Bohemian Rhapsody besluit mee te blèren?

chevy93 schreef:
(quote)

ik zat persoonlijk ook te denken aan Khaled, maar denk dat ie overall (nog) onderdoet voor de andere artiesten.

Maar je weet het niet

Sorry jongens, ik had het druk met werken en popquizzen winnen! Later vandaag hoop ik weer een update te plaatsen.

#90 Little Mix
Populairste tracks: Touch, Power, No More Sad Songs

Zowel girl groups als boy bands floreerden eind jaren '90/ begin jaren '00. In Nederland is die populariteit echter wel verdwenen na pak 'm beet de laatste hits van de Sugababes en de Pussycat Dolls. In Engeland zijn ze echter dol op boy bands en girl groups, en dat is nooit verdwenen. Dé meidengroep van dit moment is in Engeland Little Mix. Wereldwijd is een andere meidengroep nog wat groter, dus daar komen we nog op.

Little Mix heeft dezelfde ontstaansgeschiedenis als One Direction. Afzonderlijke deelnemers van The X-Factor worden bij elkaar gevoegd. Weliswaar niet met het enorme, wereldwijde succes van 1D, maar ze zijn nog wel samen! Opmerkelijk hierbij is dat zowel 1D als Little Mix in Nederland aanzienlijk minder scoren in de hitlijsten. Little Mix heeft zelfs maar één keer de Top 40 gehaald, en was er na een paar weekjes weer uit. In Engeland hebben ze al vier nummer 1-hits.

#89 Twenty One Pilots
Populairste tracks: Ride, Stressed Out, Heathens

Iemand schatte Twenty One Pilots hoog in, maar de heren hebben heel 2017 nog niks van ze laten horen, en tsja, dan zak je weg. Dat kan snel gaan! Toch is het een knappe prestatie voor een band die toch vrij eigenzinnige muziek hoort (vergeleken met de rest van de lijst), rock en hiphop op frisse wijze in de blender gooiend. Tegelijkertijd bestaat hun fanbase grappig genoeg voor een groot deel uit tienermeisjes, heb ik het idee. Een vergelijkbare fanbase als bands als My Chemical Romance, Fall Out Boy en Panic at the Disco tien jaar geleden hadden, enorm toegewijd ook.

#88 Matoma
Populairste tracks: All Night (met The Vamps), Party on the West Coast, Old Thing Back

Eén van de grote, nieuwe genres van de jaren '10 is tropical house. Scandinavische producers als Kygo en Jonas Blue behoren tot de breedst gedragen artiesten ter wereld. Ook Matoma hoort in dat rijtje thuis, maar gek genoeg heeft ie in Nederland nog geen hit weten te scoren. Ik voorspel dat dat nog wel gebeurt. Het grappige is dat hij het ook combineert met de hiphop van The Notorious B.I.G., waarmee hij de legendarische rapper aan een nieuw publiek heeft geïntroduceerd.

#87 Flo Rida
Populairste tracks: My House, Cake, Low

Een rapper wiens muziek eigenlijk nauwelijks meer hiphop te noemen is, als je het mij vraagt. Althans, soms wel, zoals de recente hit G.D.F.R., maar veel van zijn hits zijn pure popmuziek. Hij maakt hiphop die soms eigenlijk helemaal geen hiphoppubliek bereikt, maar bijv. de clubs (Right Round) of de grote radiostations. Enorm toegankelijk, enorm pakkend, enorm oppervlakkig ook. In Nederland scoort hij niet erg meer, in het buitenland wisselt het (My House haalde vorig jaar de top 10 in de VS) maar hits als Low en Right Round blijven gedraaid worden.

#86 John Legend
Populairste tracks: All of Me, Love Me Now, Beauty and the Beast

Waarschijnlijk komt de helft van de luisteraars al puur door All of Me, een nummer dat volgens mij echt een evergreen gaat worden, dat zoveel mensen heeft bereikt en geraakt, wereldwijd. En hij wás al een grote artiest, kan je nagaan. Eén van de grote R&B-sterren van de laatste 15 jaar, samen met o.a. Alicia Keys en Usher, maar ook opvallend in de zin dat hij nooit echt commerciele concessies heeft gedaan.

#85 Migos
Populairste tracks: Slippery, T-Shirt, Bad and Boujee

Bij 2 Chainz gaf ik het al aan: trap-hiphop is hét hiphop-subgenre van de jaren '10. De groep die dat in Amerika écht heeft gepopulariseerd is Migos. Natuurlijk, Future was al een enorm grote naam, en zo waren er nog wel een aantal. Maar Bad and Boujee is in Amerika het grootste hiphopsucces van het laatste jaar, wekenlang stond het op 1. Duizenden memes heeft het geïnspireerd. Aan Nederland is het echter onopgemerkt voorbij gegaan. Sinds het succes van Bad and Boujee zijn de Migos overal te horen. Ze doen mee met Katy Perry, ze doen mee met Sean Paul, ze doen mee met Calvin Harris, oftewel: Migos brengen de trap in de popmuziek. En dan heb ik het niet eens over Migos-lid Quavo die zoveel featurings doet dat hij ongetwijfeld continu teksten in zijn notitieboekje aan het schrijven is.

De trap-muziek van Migos wist zelfs Jimmy Fallon te bereiken.

#84 Galantis
Populairste tracks: Hunter, No Money, Love on Me

Galantis is een dance-duo, waarvan het ene lid deel uitmaakt van Miike Snow en Bloodshy & Avant. Dat laatste is een songwriters/producers-duo dat verantwoordelijk is voor tal van grote hits, met als bekende voorbeeld Toxic van Britney. Gevoel voor hits dus, en dat zet hij met Galantis door. De ander maakt dan weer veel tech house en electro onder de naam Style of Eye, en dat resulteert in dus in muziek die enorm catchy én enorm dansbaar is. Een mix die je de hele wereld over kan brengen.

#83 Khalid
Populairste tracks: Location, Young Dumb & Broke, Saved

Eén van de grote R&B-revelaties van dit moment. Net aan 19 toen zijn debuutalbum verscheen, eerder dit jaar. Klinkt echter veel ouder, je zou hem op basis van zijn stem en muziek niet zo jong inschatten. De doorbraaksingle Location klinkt helemaal niet als een hit bij uitstek, maar het bleek in de VS echt een groeier te zijn. Bleef maar doorstegen, om uiteindelijk de top 20 te bereiken. Talentvolle jongen waar we nog wel het een en ander van gaan horen. Wellicht niet op de Nederlandse radio, helaas, daar draaien ze dit niet echt.

#82 Nicky Jam
Populairste tracks: El Amante, Si Tú La Ves, Hasta El Amanecer

Wij kennen hem vooral als die zanger die meedoet op die grote zomerhit van Enrique Iglesias: El Perdón. Maar eigenlijk was dat een hit van Nicky Jam waar Enrique op meedeed. Hij werkt al lang aan zijn muzikale carrière, maar pas de laatste jaren lijkt het écht zijn vruchten af te werpen. Hij is één van de grootste R&B-sterren van dit moment; een track als Hasta el Amanecer heeft meer dan een miljard plays op YouTube.

#81 Axwell / Ingrosso
Populairste tracks: More Than You Know, I Love You, Sun Is Shining

Swedish House Mafia was één van de grootste acts binnen de EDM, met klappers als Save the World en Don't You Worry Child. Groot was het verdriet dan ook bij de vele fans toen ze uit elkaar gingen, maar niet getreurd: het is meer een afsplitsing van Steve Angello. De andere twee zijn gewoon doorgegaan met EDM-hits scoren, en hebben samen een eigen stijl gevonden. Stadion-anthems met een dancebeat, een beetje à la Avicii.

ik had mijn vrienden van 21 Pilots wel wat hoger ingeschat.

Als je deze lijst zo ziet, lijkt het erop alsof Spotify alleen gebruikt wordt in (Latijns) Amerika en Scandinavië.

Leuk overzicht, Arrie! En echt wel verbazingwekkend om grote namen te zien staan en dan op hogere posities artiesten waar ik nog nooit van gehoord heb. Ben benieuwd of er ook in de allerhoogste regionen onbekende namen staan. Zou best kunnen, want ik zag onlangs een top 10 van meest gedraaide artiesten op Nederlandse radio (weet niet meer of het van bepaalde zender was of algemeen) en daar stonden ook twee artiesten die ik niet kende (o.a. een zekere Shawn Mendes geloof ik).

JoaMuse schreef:
artiesten die ik niet kende (o.a. een zekere Shawn Mendes geloof ik).

Echt

Rudi S schreef:
(quote)

Echt
Ja, is dat verrassend? Ik heb hem gegoogeld en hij is nog maar 18 jaar, dus is nog maar net populair aan het worden vermoed ik. En misschien is hij in Nederland bekender dan in België.

Ha,ha,nee 2 tieners in huis, of hij bekender is in NL kan ik zo niet zeggen.
Op radio en TV komt hij hier wel voorbij, thuis soms uit de badspeaker

JoaMuse schreef:
(quote)
Ja, is dat verrassend? Ik heb hem gegoogeld en hij is nog maar 18 jaar, dus is nog maar net populair aan het worden vermoed ik. En misschien is hij in Nederland bekender dan in België.

Ik benijd je. Kampioen zeikmuziek maken die Mendes, mis je niks aan

Gast
geplaatst: vandaag om 22:50 uur

geplaatst: vandaag om 22:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.