menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / Now That's What I Call 50 !

zoeken in:
avatar van dazzler
geplaatst:
In juli word ik 50 en zit ik 11 jaar op MusicMeter. Wie mij een beetje kent, associeert mij wellicht met mijn jaren '80 poppraatjes. Ik kan namelijk best genieten van een goed geschreven hitparadeparel. Wie mij beter kent weet dat ik op deze site talloze recensies schreef bij mijn favoriete platen. Maar wat zijn nu eigenlijk mijn favoriete songs? Dat is voor mij een zo goed als onoplosbare vraag. Ik vind zoveel mooi dat ik al die fantastische muziek nooit zou kunnen samenvatten in een top 10. Laat staan dat ik mijn lievelingsnummers zou kunnen rangschikken van 1 tot 100 of omgekeerd. En toch wil ik ter gelegenheid van mijn 50ste verjaardag die oefening maken. Wat zijn de 50 nummers die me vandaag nog steeds kippenvel bezorgen? Welke songs hebben mij mee gemaakt tot wie ik nu ben? Ik stel ze een voor een aan jullie voor in willekeurige volgorde. Goed beseffend dat die lijst er binnen 50 dagen toch weer anders zou kunnen uitzien. Toch hoop ik een beetje van de muzikale magie met jullie te kunnen delen.

avatar van dazzler
geplaatst:
Ik maak het mezelf gemakkelijk door te beginnen met een tiental commerciële toppers.
Laat die dan maar model staan van wat ik zonet de goed geschreven hitparadeparel noemde.

01. A-HA - Take On Me

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Toen ik 16 was droomde ik wel eens van een mooi meisje. Maar ik zat tegelijk nog met mijn wijsneus in de stripverhalen. Geen videoclip verbeelde beter dat scharniermoment tussen de wonderjaren en het hormonenspel van de puberteit dan Take On Me van a-ha. In het echte leven was ik een bakvis, maar in mijn muzikaal universum een superheld. Het nummer voert me bij elke beluistering nog steeds mee naar dat fantastische moment waarop het leven en de liefde zich nog volop moesten ontpoppen.

avatar van dazzler
geplaatst:
02. BLACK - Wonderful Life

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=u1ZoHfJZACA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Een paar weken geleden herontdekte ik Wonderful Life van Black (alias Colin Vearncombe). Ik heb het altijd een geweldig nummer gevonden, maar toen ik de hit uit 1987 naast mijn eigen levenswandel legde in datzelfde jaar, werkte het lied wonderwel als een soundtrack. Het beschrijft immers precies hoe ik me voelde toen ik het secundair onderwijs verliet en het studentenleven instapte. Het nummer grijpt me sindsdien zo sterk aan dat ik het wel moest opnemen in mijn overzicht van levensbepalende songs.

avatar van dazzler
geplaatst:
03. THE STRANGLERS - Skin Deep

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=aw9mEFn38to

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



The Stranglers mogen niet ontbreken op mijn verjaardagsfeestje. Het is een van de bands die ik in het wonderlijke popjaar 1984 leerde kennen en nog steeds vaak gedraaid worden. Na het vertrek van oppergaai Hugh Cornwell haakte ik weliswaar af. Ik heb zijn teksten en zijn ironisch snerende ondertoon nodig om van The Stranglers te kunnen genieten. Hier hadden veel songs kunnen staan. Ik ga voor Skin Deep dat elke keer weer tot diep in mijn poriën doordringt. Ik ben van nature wantrouwig als het over menselijke relaties gaat. Laat ik het daar op houden. Let op het zalvend gitaarakkoordje en op de kwinkslag in de baslijn.

avatar van dazzler
geplaatst:
04. THE CHURCH - Under The Milky Way

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pWxJEIz7sSA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



We zijn nog maar vier songs ver of ik verlaat al het pad van de mainstream hits. Laat ik dit topic toch vooral organisch invullen. Under The Milky Way van The Church draag ik op aan mijn vrienden van de jongerenvereniging voor sterrenkunde waar ik tussen 1985 en 1994 deel van uitmaakte. Als het helder weer was, lagen we buiten de sterren te tellen. En was het bewolkt dan trokken we naar het jeugdhuis alwaar muziek als die van de Australische Church graag gedraaid werd. Aan saaie nachten ontbrak het ons nooit. En het was in het jeugdhuis dat we voor het eerst de liefde in de ogen keken.

avatar van perrospicados
geplaatst:
Leuk Dazzler, ik ga het volgen!

avatar van dazzler
geplaatst:
05. THE SISTERS OF MERCY - Black Planet

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Ok_llV8jMuo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Europa is tanende. Het continent kraakt in zijn voegen. Het geboortecijfer daalt. Migranten stromen toe. Europa verkrampt en rukt naar rechts. Jonge klimaatactivisten worden weggehoond. De euro moet rollen. Black Planet van The Sisters Of Mercy is al meer dan 30 jaar actueel. Ik geloof niet in restauratiepolitiek. Europa is een rokende schoorsteen van fossiele brandstoffen en wapentrafiek. Sinds de kolonisatie van Afrika, Amerika en Azië kreunt de planeet onder de genadeloze expansiedrift van de bange blankeman.

avatar van dazzler
geplaatst:
06. THE SOUND - Sense Of Purpose

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=tyBRSTU7lok

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Sommige platen ontdek je veel later. En toch lijkt het alsof je die muziek al jarenlang kent. Het classic album From The Lion's Mouth (1981) was zo'n plaat die ik pas dankzij MusicMeter leerde kennen en naar waarde schatten. Ik wist dat The Sound een begrip was in postpunk kringen, maar om de een of andere reden was ik in mijn eigen jonge jaren nooit verder geraakt dat Missiles op een new wave verzamelaar. Sense Of Purpose is een nummer dat het tanende Westen in deze tumultueuze tijden meer dan ooit nodig heeft.

avatar van dazzler
geplaatst:
07. NEW MUSIK - On Islands (1979)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=src91aSUSFk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



New Musik is nog een band die ik via MusicMeter leerde kennen. Toen ik me liet verleiden tot het ontdekken van hun debuutalbum From A To B (1980) was ik meteen verkocht. De groep rond latere producer Tony Mansfield blonk drie albums uit in het vervaardigen van strak in het pak new wave. Ik noem het klare lijn pop naar analogie met de tekenstijl van Hergé, de geestelijke vader van Kuifje. Ook Kraftwerk en The Nits reken ik onder die noemer. Strak vormgegeven pop met heldere melodieën. Het was alsof ik de muziek van New Musik altijd onbewust gekend had. Het nummer On Islands neemt me bijvoorbeeld onmiddellijk mee naar 1980 toen ik zelf nog in korte broek rondliep, net zoals de jongen in de outro van het lied.

avatar van perrospicados
geplaatst:
New Musik is de eerste onbekende. Wel heel passend in het tijdsgewricht

avatar van dazzler
geplaatst:
08. KATE BUSH - Cloudbusting

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pllRW9wETzw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Vader uitvinder probeert koppig een kinderdroom te realiseren als een soort van kwakzalverij betichte wetenschapper. Dochter (of zoon) zet de droom van vader verder op een tekst die zwanger is van de mythische referenties. Andermaal een verhaal over de schemerzone tussen kindertijd en volwassenheid. Waar mythe en werkelijkheid hand in hand gaan. Toen de dieren nog spraken en de wereld een wonder heette. En God Sprak: laat er licht zijn. En er was licht. De magie van het woord. Het wonder van een verhaal. De scheppende kracht van een lied. And I don't know when but just saying it could even make it happen.

avatar van dazzler
geplaatst:
09. THE NITS - Adieu Sweet Bahnhof

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=sl37jdWJEZo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



The Nits is altijd een beetje reizen. Liefst door Europa van Spanje naar Finland en van Italië naar de Lage Landen. Mijn Nederlandse helden tekenen popsongs in de klare lijn. De muziek van The Nits bezit dat vleugje surrealisme dat in België zo gesmaakt wordt. Elk liedje is een schilderijtje: een portret, een landschp of een stilleven. Toon ik voor het eerst hun Sketches Of Spain hoorde, ging een nieuwe wereld voor mij open. Een popsong kon ook een kunstwerkje zijn. Adieu Sweet Bahnhof werd de soundtrack bij mijn pendelende studentenjaren en meer bepaald de treinritten tussen Leuven en de platenwinkels in Brussel.

avatar van dazzler
geplaatst:
10. ANNE CLARK - Nothing At All

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=E94X1TtN26Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Een bilan van 50 jaar in dit tranendal.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan deze Britse dichteres.

All this tenderness has come to nothing
All that we require is being rearranged
I've no wish to look to the future
For my exspectations will no doubt be changed

Just rolloing along on the rest of the waves
My statements and strategies are quickly dismissed
Poisoned pens in invisible paper
Steel knuckles concealed by velvet fists

What is the chance of us living
Some of our simplest dreams
Are all the structures we build here
Really as frail as they seem

The dying are the lovers of this modern world
The power and the glory survives
With radio active bargaining
And the valueness of our lives

My turn to crumble
My turn to fall
From so very humble
To nothing al all


Immer actueel en vooral die laatste metafoor is treffend.
Van het witte schrijfpapier naar het verschrompelend herfstblad.

avatar van dazzler
geplaatst:
11. THIS MORTAL COIL - Kangaroo

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WByGMjdejD4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Het ene lied roept het andere op. Kangaroo is de opener van It'll End In Tears (1984), het eerste album van This Mortal Coil met onder meer Song To The Siren van Cocteau Twins. Op de plaat spelen de belangrijkste protagonisten uit de 4AD stal van Ivo Watts-Russell mee. Gordon Sharp (zanger van het Schotse Cindytalk) covert het origineel van Alex Chilton op een zo bloedstollend mooie wijze dat er geen woorden voor zijn.

I first saw you
You had on blue jeans
Your eyes couldn't hide
Anything

I saw you breathing
And I saw you staring out in space

I next saw you, it was at a party
Thought you was uncool
Oh so flirty

I came against

You didn't say excuse
You knew what I was doing
We looked very fine
'cause we were leaving

Like Saint Joan
Doing a cool, cool jerk
Oh I want you
Oh I want you

Like a kangaroo

avatar van dazzler
geplaatst:
12. ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK - Maid Of Orleans

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=vmwMhjbThKg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Het is maar een kleine stap van Saint Joan (uit Kangaroo) naar Joan Of Arc. Maid Of Orleans, de in de lage landen nog steeds populaire 80s hit van OMD was voor mij de eerste muzikale coup de foudre. Vooreerst was er de muziek met het contrast tussen de geschifte intro, de antieke drumroffel en romantische melodiebogen. Maar vooral de clip bliksemde me van mijn paard. Met zijn religieuze symboliek en zijn twee volstrekt normale bandleden. Geen exuberante kapsels of blitse kleren. Andy en Paul droegen mijn foute truien. Ik voelde me als twaalfjarige meteen begrepen door Orchestral Manoeuvres In The Dark, een synthipop band die ik als beloning mijn muzikale leven lang van nabij zou blijven volgen.

avatar van Rufus
geplaatst:
Prachtig dazzler, ga het volgen.

avatar van dazzler
geplaatst:
13. MIDNIGHT OIL - The Dead Heart

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=16bFBzx7I_0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Muziek hoort mensen samen te brengen. Muziek hoort mensen te bevrijden. Muziek die aan die twee essentiële taken verzaakt heet lawaai. Het Australische Midnight Oil heeft een bijzondere plaats in mijn hart. De albums Diesel And Dust (1987) en Blue Sky Mining (1990) vormen een fantastisch tweeluik. Brengt het eerste album de niets ontziende ecologische en socio-economische voetafdruk van de blanke kolonisator in kaart, dan tackelt de tweede langspeler het klimaatvraagstuk. The Dead Heart maakt gebruik van een even simpele als verscheurende metafoor. Het dood gewaande hart van de aboriginal klopt verder in Uluru (Ayers Rock), de oranje steenformatie die zich ook werkelijk in het hart van Australië bevindt. In de grotten schilderde deze unieke cultuur haar duizenden jaren durende geschiedenis. Als het Westen wat van duurzaamheid kan leren, dan is het van volkeren die de Aarde niet in stukken sneden en verkochten aan de meest biedende multinational. Wie verkoopt immers de schoot waarin hij geschapen werd?

avatar van jellorum
geplaatst:
Allemaal top tot nu toe, die van Nits was nieuw, maar wat een aangename kennismaking! Reeds enkele favorieten zijn ook al de revue gepasseerd. Ik volg.

avatar van dazzler
geplaatst:
14. THE CURE - Pictures Of You

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=UmFFTkjs-O0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



In de winter van 1990 brak ik met mijn eerste liefde. In de winter van 1990 verscheen Pictures Of You van The Cure op single. Elk woord klopte. Het nummer werkt na al die jaren nog steeds als zalf op die allereerste scheur in mijn hart. Ik heb Disintegration (1989) nooit het allerbeste Cure album gevonden (eigenlijk is er dat zelfs niet eens), maar de vier singles in hun extended versie zijn goed voor meer dan een half uur puur genieten. En liefst in deze volgorde: Fascination Street, Lullaby, Lovesong en Pictures Of You. Haar foto's en brieven heb ik allemaal weggegooid. De dierbaarste herinneringen rusten vanbinnen.

avatar van dazzler
15. ABBA - Our Last Summer

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xm3s1sANRDE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Nog een afscheid, maar dan dat van mijn vader die in de zomer van 2001 uit het leven stapte. Hij was een ABBA fan en natuurlijk was het in onze jonge jaren niet cool genoeg om ABBA goed te vinden. Maar ik groeide op met al die ABBA liedjes die mijn vader van de radio op cassette verzamelde. Mijn favoriete ABBA album is in de loop der jaren Super Trouper (1980) geworden omdat het Zweedse viertal daar sublimeert in vocale harmonieën. Weg van de stampende discodreun van Voulez-Vous en met wat meer elektrische gitaren in de achtergrond. De melancholische kracht van Our Last Summer is ontroerend sterk dat het lied me meeneemt naar de vele zomers die mijn vader met zijn gezin aan zee doorbracht.

avatar van dazzler
16. MIKE OLDFIELD - In The Pool

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=7fck2RGkjj4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Mike Oldfield is lang een grote held van me geweest. Hoewel ik een popliefhebber ben, weet ik best getalenteerde muzikanten te onderscheiden. Dat komt ongetwijfeld omdat ik zelf gemusiceerd heb tussen mijn 9de en 16de levensjaar: blokfluit en slagwerk (xylofoon en pauken). En die blokfluit hoorde ik terug in een aantal oude singles van Mike Oldfield (In Dulci Jubilo en Portsmouth bijvoorbeeld). Hoewel Oldfield in de jaren '80 een paar geweldige songs heeft gemaakt, blijf ik zijn instrumentale werk bij Virgin het allerbeste materiaal vinden. Zeker in de combinatie met drummer Simon Phillips maakte Mike schitterende muziek. In The Pool, het b-kantje van To France, vind ik nog altijd een fantastisch ding.

avatar van dazzler
17. NEW ORDER - Blue Monday

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=9Bul0dJVfFQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



1983 was mijn eerste volledige popjaar. Ik zat met mijn bakvisneus in het poptijdschrift Joepie en met mijn Philips cassettes van 90 minuten klaar om de nieuwste binnenkomers te tapen. De helden waren onder meer Culture Club, Kajagoogoo, Wham!, Eurythmics, Nena en Michael Jackson. In de zomer van 1983 kwamen daar Spandau Ballet en The Police bij. En Mike Oldfield met het prachtige Moonlight Shadow. Maar het meest intrigerende nummer was de 12" single van New Order. Een klasgenoot die wat kapitaalkrachtiger was had een exemplaar in huis. Ik weet nog hoe we Blue Monday op cassette zetten om hem gelijk met The Beach af te spelen omdat beide versies volgens ons dezelfde structuur hadden. Later zou ik er het album Power Corruption & Lies (1983) bij ontdekken. De muziek die New Order voor Factory maakte, behoort tot de meest dierbare uit mijn collectie. Deze band spreekt een taal, zowel in haar arrangementen als in haar enigmatische teksten die de mijne is. En New Order zette me op het spoor naar Joy Division.

Blue Monday van New Order opende voor mij de poorten naar de new wave. Twee zinnetjes uit Blue Monday zijn cruciaal: "How does it feel when your heart grows cold" en "Now I stand here waiting". Dat eerste vers is een metafoor voor de verkenningstocht in de donkerste spelonken van je ziel waarvoor new wave de ideale soundtrack is. Het tweede zinnetje verwijst naar een soort wachten op Godot, een zoektocht die nooit een bestemming zal vinden maar juist omwille van de tocht zelf de moeite waard is. "Now I stand here waiting" verwijst ook naar Ian Curtis die niet kwam opdagen op maandag 19 mei 1980 toen Joy Division zou inschepen voor een tour door Amerika. Van "I've been waiting for a guide to come and take me by the hand" tot "Now I stand here waiting". De gids is dood. Maar New Order en ons leven moves on.

avatar van dazzler
18. CHINA CRISIS - Wishful Thinking

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=oj20LKdg8-8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Terug naar 1984, het laatste van mijn wonderjaren (1982-1984). De jaren waarin de wereld (en niet in het minst de muzikale) voor me open ging. Was 1983 een jaar waarin ik de hitparade binnenste buiten draaide om er zoveel mogelijk in thuis te komen, dan stipte ik in 1984 voorzichtig mijn eerste favorieten aan. Synthipop die aandacht had voor radiovriendelijke liedjes met een iets langere houdbaarheidsdatum. Ik ben zonder twijfel in de eerste plaats een popliefhebber. Scheurende rockgitaren en roffelende drums komen op de tweede plaats: om de duivel uit te drijven. Popsong verheffen de ziel, zetten meer in op schoonheid. En om dat allemaal even te illustreren draai ik Wishful Thinking van China Crisis met die heerlijke hobo.

avatar van dazzler
19. ARNO - Jive To The Beat

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=wpndArWCvjI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Ik ben een Belg en pas daarna een Vlaming. Ik hou van Hergé, Magritte, Brel, Merckx, Stromae en Vincent Kompany. En van Arno die op de tonen van Jive To The Beat door de Brusselse straten slentert met de Oostendse bries in zijn grijze haardos. Take a look at Mona Lisa. She's got the smile of the blues. Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel. Ik luisterde mee op mijn studentenkamer toen Charlatan (1988), de tweede soloplaat van Arno in première ging. Twee uur lang stotterde en musiceerde de koning van de Belpop op de radio. Die stotter kan je trouwens horen als Arno voor de eerste keer het refrein inzet met J-Jive to the beat... Je hoeft geen kettingrokende alcoholicus te zijn om Arno te begrijpen.

avatar van dazzler
20. XTC - Towers Of London

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=nbDuc0UvKVA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Van Brussel naar Londen. XTC is één van de bands die ik leerde kennen toen ik in 1985 de vereiste leeftijd had bereikt om platen te huren in de plaatselijke mediatheek. De nummers van Andy Partridge en Colin Moulding bleken muzikale zoekplaatjes die bij elke draaibeurt meer van hun rijkdom prijsgaven. English Settlement (1982) was mijn favoriete album. Die dubbelaar was in Europa uitgedund tot enkel album. Toen ik jaren later de volledige set beluisterde vond ik hem iets te lang duren om spannend te blijven. Van de voor mijn nieuwe nummers bleef enkel Down In The Cockpit overeind. Mettertijd heeft het van de eerste tot de laatste seconde boeiende Black Sea (1980) de fakkel als beste XTC album overgenomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.