menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Now That's What I Call 50 !

zoeken in:
avatar van dazzler
geplaatst:
24. R.E.M. - Orange Crush

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=_mSmOcmk7uQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Green (1988) van R.E.M. is een dijk van een plaat. In het jeugdhuis hadden we het volledige album en dat werd op avonden dat er geen dansgelegenheid was opgezet om de gesprekken op te luisteren. Van het bloodmooie Hairshirt tot het potige Get Up: een brede waaier van songs en de ene al beter dan de andere. Stand, Popsong '89, World Leader Pretend en het onoverwinnelijke Orange Crush konden dan weer op bijval rekenen tijdens drukke feestmomenten. Ik zag de band in 1989 op Werchter. Stipe dirigeert de weide door de megafoon. Green (1988) was het album waarop de prille student in mij ontgroend werd.

avatar van dazzler
geplaatst:
25. LOU REED & JOHN CALE - Style It Takes

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=kZ1NI2IMTV8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Ik heb ervoor gekozen om al mijn muziekfragmenten tussen 1977 en 1992 te zoeken. Dat zijn ook de parameters die ik hanteer voor mijn vinylverzameling: van Never Mind (The Bollocks) tot Nevermind, zeg ik dan, als men mij vraagt waarom. Het is ook de tijdspanne waarbinnen de meeste muzikale helden zich aan mij openbaarden. Ik hou van de banaan van The Velvet Underground, van Transformer en Berlin van Lou Reed en van Paris 1919 van John Cale. En al die eigenzinnige schoonheid smelt mooi samen in Style It Takes van Songs For Drella (1990). Warhol zal me worst wezen. En toch ontroert dit nummer me tot bloedens toe.

avatar van dazzler
geplaatst:
26. HAROLD BUDD, ELISABETH FRASER, SIMON RAYMONDE & ROBIN GUTHRIE - Sea Swallow Me

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=I_Nug2zXA5g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Van het album The Moon And The Melodies (1986). Eigenlijk een halve Cocteau Twins plaat waarop ook minimalist Harold Budd compositorisch en muzikaal bijdraagt. Laat je de vier instrumentale stukken weg en leg je de vier vocale nummers naast de vier tracks van de EP Love's Easy Tears dan krijg je een album met acht nummers in gelijkaardige vorm. Voeg er Crushed (van de 4AD sampler Lonely Is An Eyesore (1987)) en het instrumentaaltje Bloody And Blunt aan toe en je hebt zelf een tien nummers tellende langspeler. Je bent voor of tegen Cocteau Twins. Een middenweg bestaat niet, hoewel verstokte new wavers het vaak koppig bij de eerste drie albums houden. Ik vind de muziek van de drie Schotten schitterend. Hun nummers bezitten een ongekend poëtische kracht. Ik werd verliefd op Liz Fraser door een verslag in het stripweekblad Kuifje van een live optreden op 1 november 1985 met als lyrische titel Een Zwaluw Maakt De Lente Wel.

Alternatief Cocteau Twins album tussen Victorialand (1986) en Blue Bell Knoll (1988) in.

Side 1

Sea Swallow Me
Eyes Are Mosaics
She Will Destroy You
Bloody And Blunt
Ooze Out And Away Onehow

Side 2

Crushed
Love's Easy Tears
Orange Appled
Those Eyes That Mouth
Sigh's Smell Of Farewell

Ik heb een bijzonder band met de Noordzee.
Ik denk dat ik er de voorbije halve eeuw ongeveer elk jaar van mijn leven geweest ben.
In de zilte zeebries vind ik mijn overleden grootouders en vader weer.

In de branding hoor ik een sirene zingen.
Het kan ook Elisabeth Fraser zijn.

avatar van dazzler
geplaatst:
27. ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA - This Is The News

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Bzehb_yeZtU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



En plots valt ie zomaar uit de lucht. Een song waarvan je niet wist dat je hem kende. Natuurlijk kent iedereen de intro van de VPRO televisie. Maar dat er achter die intro nog een knap nummer schuil ging waarmee Jeff Lynn bewees dat hij zijn elektrisch versterk lichtorkest netjes kon updaten naar de vroege jaren '80 heb ik echt maar een jaar of twee geleden ontdekt. Gisteren kocht ik de remaster van het fraai vormgegeven conceptalbum Time (1981) waarvan ik alleen het rockende Hold On Tight kende. Het gebeurt me nog maar zelden, maar als het gebeurt is het een zalig moment. Liedjes die je als een teletijdmachine terug katapulteren (A) omdat je ze als kind ergens in je onderbewustzijn hebt opgeslagen of (B) omdat de muziek zelf je weer meeneemt naar de tijd (New Musik, OMD, The Nits) waarin hij vereeuwigd werd.

avatar van dazzler
geplaatst:
28. EDIE BRICKELL & NEW BOHEMIANS - What I Am

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=tDl3bdE3YQA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Een van de vele songs uit de periode 1987-1992 toen ik in het jeugdhuis actief was die altijd op een volle dansvloer kon rekenen. Een goeie popsong met een tekst die iets vertelde over het leven van de adolescenten die elkaar daar aan de toog en op de dansvloer ontmoetten. What I Am is afkomstig van Brickells onderschatte debuut Shooting Rubberbands At The Stars (1989) die met het liefelijke Circle een misschien nog net iets bekender hitje herbergt. Een plaat om te ontdekken en daarna stilletjes te koesteren.

avatar van dazzler
geplaatst:
29. BIG COUNTRY - Harvest Home

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FD118-35Plc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Knallende drums en doedelzak gitaren. The Crossing (1983) was een openbaring toen ik de plaat onder mijn naald schoof in de jaren '80. Een lekker lang album ook waarop geen enkele song verveelde. Hoe goed de hitsingles ook waren, het debuut Harvest Home had de vlotste dans in de groeven (maar dan met een voorkeur voor de albumversie). Terwijl in Londen de new romantisch met hun kapsels, garderobe en synthesizers de hitparade beklommen, viel er aan de rand van Engeland nog onversneden rock te oogsten. In Ierland hees U2 de vlag, in Wales zong The Alarm haar slogans en in Schotland danste Big Country de schapen naar de stal. Alsof er in de weilanden meer ademruimte is voor het betere gitaarwerk.

avatar van dazzler
geplaatst:
30. THE POGUES - Turkish Song Of The Damned

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=4LzQOlX7Xl8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Hoewel ik mij als geheelonthouder ver van de Guinness hou, ben ik altijd doordrongen geweest door folkmuziek. En zeker als die met de nodige panache wordt gebracht zoals bijvoorbeeld de Britse Pogues of het Franse Mano Negra dat konden. Hoewel de twee eerste albums met hun kletterende covers van Ierse traditionals misschien net iets mooier klinken, werd het door Steve Lillywhite van knallende drums voorziene If I Should Fall From Grace WIth God (1988) het classic album van The Pogues. Met de kerstparel Fairytale Of New York, de galopperende titeltrack en het bruisende Fiesta als singles. Maar ik noem hier zomaar gratis en voor niets drie andere meesterwerkjes waaronder het historisch verslag Thousands Are Sailing, de smartlap Lullaby Of London en het stinkende Turkish Song Of The Damned. Ik kies vandaag voor die laatste al was het maar omdat hij zo verrassend hard een versnelling hoger gaat in de finale.

avatar van dazzler
geplaatst:
31. KRAFTWERK - The Hall Of Mirrors

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=_TPAySIthMo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Ik hou wel van een streep minimalisme. Muziek die ten dienste staat van de melodie. Kraftwerk waren er meesters in. The Hall Of Mirrors van mijn favoriete KW album Trans Europe Express (1977) bestaat uit de volgende elementen. Een vliedend motiefje krinkelt doorheen het nummer, sinistere voetstappen geven het ritme aan, een onheilspellende baslijn draagt bij tot de suspens en dan horen we de zuivere Kraftwerk melodie. De Engelstalige stem met het Duitse accent completeert de compositie. Na een minuut of vijf voegt Kraftwerk er heel even een tweede tegendraadse melodie aan toe. In het refrein verspringt telkens het werkwoord. Vier muzikale sporen en een vocale lijn. Briljant in zijn eenvoud.

avatar van dazzler
geplaatst:
32. JAPAN - The Experience Of Swimming

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=imdeJzUWJGM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Soms gebeurt het dat ik helemaal in de ban geraak van een nummer. Dat speel ik dan een aantal keren na elkaar. Een paar jaar geleden was dit het geval met The Experience Of Swimming, één van de bonustracks bij de single Gentlemen Take Polaroids van Japan. Ik probeer die magische betovering van zo'n moment dan te begrijpen vanuit mijn muzikale onderbewustzijn. Toen ik een tiener was luister ik met mijn transistorradio onder de lakens naar het maandagavondprogramma Manoeuvres In Het Donker van de betreurde Flor Berkenbosch. Die draaide een uurtje bestaande synthesizermuziek en een half uurtje synthesizer huisvlijt die door luisteraars werd gecomponeerd en ingezonden. Dat ging van Steve Reich tot Jean Michel Jarre, van Vangelis tot Tangerine Dream en van Kitaro tot Japan. Ik ben er bijna zeker van dat het fantastische The Experience Of Swimming daar ook gedraaid werd en ik het zo heb opgeslagen.

Een van de amateur inzenders mocht ook een plaatje maken dat daarna volgens mij de begintune werd van het programma. Van Lukas (wellicht een woordspeling op Van Gelis) had goed naar OMD's geluisterd. Er is vooreerst de titel, je hoort vervolgens vaag de roffel van Maid Of Orleans en de melodie kan je terughoren helemaal aan het einde van OMD's Sealand op Architecture & Morality. Van Lukas -The Waltz (1984)

avatar van dazzler
geplaatst:
33. MODERN ENGLISH - Carry Me Down

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=3djU6lkK6NA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Soms koester ik een album zonder dat ik voor de rest wat heb met de band in kwestie. Laat ik als voorbeeld After The Snow (1982) van Modern English uit de 4AD stal noemen. Ik kwam ze op het spoor door hun medewerking aan It'll End In Tears (1984) van This Mortal Coil. En ergens op een new wave verzamelaar stond Life In The Gladhouse. Samen met het lieflijke I Melt With You en het voortreffelijke Someone's Calling de speerpunten van het album. Maar ik kies voor een andere favoriet. Het pastorale Carry Me Down durft het aan om een blok- of dwarsfluitgeluid in te zetten in een lied dat goed de albumtitel belichaamt.

avatar van dazzler
geplaatst:
34. DEAD CAN DANCE - Anywhere Out Of The World

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=-iz0GgihIRM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



We scale the face of reason
To find at least one sign
That could reveal the true dimensions
Of life lest we forget

And maybe it's easier to withdraw from life
With all of it's misery and wretched lies
Away from harm

We lay by cool still waters
And gazed into the sun
And like the moth's great imperfection
Succumbed to her fatal charm

And maybe it's me who dreams unrequited love
The victim of fools who watch and stand in line
Away from harm

In our vain pursuit
Of life for one's own end
Will this crooked path
Ever cease to end?



Een levensmotto.

avatar van dazzler
geplaatst:
35. BANDOLERO - Paris Latino

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ruauz315oms

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Door al dat warme weder krijgt een mens weer zin in een dosis europop uit de jaren '80. 1983 was het europop jaar bij uitstek met Ryan Paris, Righeira en Gazebo bijvoorbeeld. Of evengoed met Nena, Peter Schilling of Laid Back. Ik kies vandaag voor een Frans sinaasappelschijfje op mijn cocktailglas. Met een groove die naadloos op Last Night A DJ Saved My Life van het New Yorkse Indeep past, wervelde Paris Latino door de speakers van de stranddisco's. Ik heb een zwak voor de europop van mijn favoriete decennium. Ik pak vroeg of laat nog wel eens uit met een onvermijdelijk topic hierover.

avatar van dazzler
36. BILLY IDOL - Eyes Without A Face

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=9OFpfTd0EIs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Sommige nummers verslijten nooit. Ik weet nog precies wanneer ik deze kanjer van Billy Idol voor het eerst op de radio hoorde. In augustus 1984 toen we met het gezin in Nieuwpoort aan zee waren. Als een verkwikkende zomerbries blies deze stoere mid tempo ballad met blanke pit over mijn puberende gelaat. Op een zacht synthesizer bedje en met een hartverscheurende gitaarsolo. Waar het nummer over ging was niet belangrijk want in zekere zin ging het over mij. Nog te bakvis om te gaan stappen, maar hormonaal helemaal van plan om dra op zoek te gaan naar een paar liefdevolle ogen. En elke kaar als dit nummer voorbij komt, zelfs na al die jaren, is het opnieuw augustus 1984. De kracht van muziek. Les yeux sans visage...

avatar van dazzler
37. The J. Geils Band - (AIn't Nothin' But A) House Party

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=K0J8T_40CJ8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Ach waarom zou ik me ook beperken tot de jaren '80. Het verklaart misschien waarom er hier geen schot in het topic komt. Bloodshot (1973) is voor mij het definitieve J. Geils Band album. Na twee langspelers voor de helft te hebben vol gespeeld met uitstekende covers en voor de andere helft met voorzichtig eigen werk, pakt de groep groots uit op hun derde plaat. Negen stukken onversneden rhythm 'n' blues met rockabilly, smartlap, funk en reggae invloeden. Elk nummer is een meesterwerkje op zich en slechts twee covers die zoals we dat van gitarist Geils en zijn kornuiten gewend zijn uitstekend worden vertolkt. De muziek van deze uit Boston afkomstige rockband zullen weinigen met mij associëren, maar tussen de eerste drie elpees die ik kocht zaten er twee van deze jongens. En hoewel ik het genre verder nooit verkend heb, blijf ik een fan van hun volledige oeuvre. Een zwaar onderschatte groep. Tijd om daar verandering in te brengen, beste lezers.

avatar van herman
dazzler schreef:
Ik heb een zwak voor de europop van mijn favoriete decennium. Ik pak vroeg of laat nog wel eens uit met een onvermijdelijk topic hierover.

Dit nummer heb ik best wel veel gedraaid sinds ik het een paar maanden terug in een popquiz hoorde. Naar zo'n europoptopic ben ik ook wel erg benieuwd.

avatar van dazzler
38. TOWNES VAN ZANDT - Kathleen

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=qStPIqdWFcE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



En welk nummer moet je dan kiezen? Ik kwam de muziek van Townes Van Zandt via mijn broer op het spoor. Die legt zich vooral toe op het (Amerikaanse) singer songwriter genre en heeft zelf ook een bandje. Ik werd aangetrokken door de voortdurend naar mineur glijdende voordracht van Van Zandt en besloot daarom eens in zijn teksten te graven. Ik diepte de ene parel na de andere op en vond een soulmate in deze mistroostige loner. Ik zou hem zelfs stilletjes durven benoemen tot de Ian Curtis van de country. In tegenstelling tot Johnny Cash die ook die zwarte mantel om zijn schouders draagt is Townes Van Zandt romantischer van inborst. Het eeuwig onbeantwoorde of niet inlosbare verlangen loopt als een stoffig pad de zonsondergang en de onvermijdelijke dood tegemoet. Maar wat een kleurengloed weet Townes aan die zonsondergang te geven. Kippenvel songs van de eerste tot de laatste noot.

avatar van dazzler
39. WIM DE CRAENE & DELLA BOSIERS - Mensen van 18

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=kT6bOEbElUQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Er zijn verschillende redenen waarom het hier zo traag loopt. Vooreerst het eeuwige probleem dat als je me vraagt wat mijn 50 favoriete nummers zijn, ik aan kom zetten met 100 liedjes en als je me zou vragen een top 100 te maken, ik niet weet te kiezen uit wel 200 kandidaten. En er is het feit dat ik me momenteel in Nederlandstalige muziek verdiep en ik aanvankelijk niet van plan was om daar wat mee te doen in dit verjaardagstopic. Ik doe het toch. Een knar van 50 als ik kan nog steeds wegdromen bij Mensen Van 18, een lied dat de onfortuinlijke Wim De Craene op zijn vierde langspeler ...Is Ook Nooit Weg liet noteren. Voor de gelegenheid in duet met de fantastische Della Bosiers, moeder van alle vrouwelijke kleinkunstartiesten in Vlaanderen van Eva De Roovere over Mira tot Hannelore Bedert. Della maakt zelf maar drie (plus veel laten nog eentje) albums, maar wat een stem van Della en in het geval van Mensen Van 18, wat een tekst van Wim.

avatar van vigil
De oeuvre box van De Craene wordt flink gekoesterd in huize vigil.

Dit is idd een erg mooi liedje (mooi "onderliggend gitaarwerk en fantastische toetsensolo op t eind), mooie tekst idd enigszins gedateerd wel want tegenwoordig zullen de 18 jarige wat meer van de wereld weten dan toen. ik vind het wel een verrassende keuze.

avatar van dazzler
40. ROBERT LONG - Waarom Huil Je Nou

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=z8KDbMhdxQ8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Als een Nederlandstalige zanger me kan doen janken dan moet het wel Robert Long zijn. Zijn oeuvre bestaat gek genoeg uit twee duidelijk van elkaar te onderscheiden helften. Gaat hij uptempo dan komt de popsmid in Long naar boven en krijgen we uitbundige meezingers. Kiest hij voor het tragere werk dan kan Robert ontroeren als geen ander. Ik kies voor het nummer Waarom Huil Je Nou omdat het precies doet wat de titel belooft. De pianobegeleiding is ook van die aard dat de tranen spontaan gaan stromen. Het idee dat een liefde niet kan blijven duren maar je toch een zekere tederheid voor elkaar bewaart is prachtig. Het lied Strepen doet net hetzelfde met mij. Maar dat komt omdat het precies op het juiste moment in mijn leven kwam. Toen er strepen werden getrokken "onder" maar niet "door" een relatie die uiteindelijk drie jaar later weer zou opflakkeren. Nu is zij de moeder van mijn kinderen. Soms bekruipt me de wat onaangename gedachte dat Waarom Huil Je Nou misschien wel eens het hoofdstuk in mijn leven zou kunnen afsluiten waarmee Strepen begon. Gelukkig is het lied zelf mooi genoeg om er meteen weer troost in te vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.