menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / Now That's What I Call 50 !

zoeken in:
geplaatst:
In juli word ik 50 en zit ik 11 jaar op MusicMeter. Wie mij een beetje kent, associeert mij wellicht met mijn jaren '80 poppraatjes. Ik kan namelijk best genieten van een goed geschreven hitparadeparel. Wie mij beter kent weet dat ik op deze site talloze recensies schreef bij mijn favoriete platen. Maar wat zijn nu eigenlijk mijn favoriete songs? Dat is voor mij een zo goed als onoplosbare vraag. Ik vind zoveel mooi dat ik al die fantastische muziek nooit zou kunnen samenvatten in een top 10. Laat staan dat ik mijn lievelingsnummers zou kunnen rangschikken van 1 tot 100 of omgekeerd. En toch wil ik ter gelegenheid van mijn 50ste verjaardag die oefening maken. Wat zijn de 50 nummers die me vandaag nog steeds kippenvel bezorgen? Welke songs hebben mij mee gemaakt tot wie ik nu ben? Ik stel ze een voor een aan jullie voor in willekeurige volgorde. Goed beseffend dat die lijst er binnen 50 dagen toch weer anders zou kunnen uitzien. Toch hoop ik een beetje van de muzikale magie met jullie te kunnen delen.

geplaatst:
Ik maak het mezelf gemakkelijk door te beginnen met een tiental commerciële toppers.
Laat die dan maar model staan van wat ik zonet de goed geschreven hitparadeparel noemde.

01. A-HA - Take On Me

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Toen ik 16 was droomde ik wel eens van een mooi meisje. Maar ik zat tegelijk nog met mijn wijsneus in de stripverhalen. Geen videoclip verbeelde beter dat scharniermoment tussen de wonderjaren en het hormonenspel van de puberteit dan Take On Me van a-ha. In het echte leven was ik een bakvis, maar in mijn muzikaal universum een superheld. Het nummer voert me bij elke beluistering nog steeds mee naar dat fantastische moment waarop het leven en de liefde zich nog volop moesten ontpoppen.

geplaatst:
02. BLACK - Wonderful Life

https://www.youtube.com/watch?v=u1ZoHfJZACA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Een paar weken geleden herontdekte ik Wonderful Life van Black (alias Colin Vearncombe). Ik heb het altijd een geweldig nummer gevonden, maar toen ik de hit uit 1987 naast mijn eigen levenswandel legde in datzelfde jaar, werkte het lied wonderwel als een soundtrack. Het beschrijft immers precies hoe ik me voelde toen ik het secundair onderwijs verliet en het studentenleven instapte. Het nummer grijpt me sindsdien zo sterk aan dat ik het wel moest opnemen in mijn overzicht van levensbepalende songs.

geplaatst:
03. THE STRANGLERS - Skin Deep

https://www.youtube.com/watch?v=aw9mEFn38to

The Stranglers mogen niet ontbreken op mijn verjaardagsfeestje. Het is een van de bands die ik in het wonderlijke popjaar 1984 leerde kennen en nog steeds vaak gedraaid worden. Na het vertrek van oppergaai Hugh Cornwell haakte ik weliswaar af. Ik heb zijn teksten en zijn ironisch snerende ondertoon nodig om van The Stranglers te kunnen genieten. Hier hadden veel songs kunnen staan. Ik ga voor Skin Deep dat elke keer weer tot diep in mijn poriën doordringt. Ik ben van nature wantrouwig als het over menselijke relaties gaat. Laat ik het daar op houden. Let op het zalvend gitaarakkoordje en op de kwinkslag in de baslijn.

geplaatst:
04. THE CHURCH - Under The Milky Way

https://www.youtube.com/watch?v=pWxJEIz7sSA

We zijn nog maar vier songs ver of ik verlaat al het pad van de mainstream hits. Laat ik dit topic toch vooral organisch invullen. Under The Milky Way van The Church draag ik op aan mijn vrienden van de jongerenvereniging voor sterrenkunde waar ik tussen 1985 en 1994 deel van uitmaakte. Als het helder weer was, lagen we buiten de sterren te tellen. En was het bewolkt dan trokken we naar het jeugdhuis alwaar muziek als die van de Australische Church graag gedraaid werd. Aan saaie nachten ontbrak het ons nooit. En het was in het jeugdhuis dat we voor het eerst de liefde in de ogen keken.

geplaatst:
Leuk Dazzler, ik ga het volgen!

geplaatst:
05. THE SISTERS OF MERCY - Black Planet

https://www.youtube.com/watch?v=Ok_llV8jMuo

Europa is tanende. Het continent kraakt in zijn voegen. Het geboortecijfer daalt. Migranten stromen toe. Europa verkrampt en rukt naar rechts. Jonge klimaatactivisten worden weggehoond. De euro moet rollen. Black Planet van The Sisters Of Mercy is al meer dan 30 jaar actueel. Ik geloof niet in restauratiepolitiek. Europa is een rokende schoorsteen van fossiele brandstoffen en wapentrafiek. Sinds de kolonisatie van Afrika, Amerika en Azië kreunt de planeet onder de genadeloze expansiedrift van de bange blankeman.

06. THE SOUND - Sense Of Purpose

https://www.youtube.com/watch?v=tyBRSTU7lok

Sommige platen ontdek je veel later. En toch lijkt het alsof je die muziek al jarenlang kent. Het classic album From The Lion's Mouth (1981) was zo'n plaat die ik pas dankzij MusicMeter leerde kennen en naar waarde schatten. Ik wist dat The Sound een begrip was in postpunk kringen, maar om de een of andere reden was ik in mijn eigen jonge jaren nooit verder geraakt dat Missiles op een new wave verzamelaar. Sense Of Purpose is een nummer dat het tanende Westen in deze tumultueuze tijden meer dan ooit nodig heeft.

07. NEW MUSIK - On Islands (1979)

https://www.youtube.com/watch?v=src91aSUSFk

New Musik is nog een band die ik via MusicMeter leerde kennen. Toen ik me liet verleiden tot het ontdekken van hun debuutalbum From A To B (1980) was ik meteen verkocht. De groep rond latere producer Tony Mansfield blonk drie albums uit in het vervaardigen van strak in het pak new wave. Ik noem het klare lijn pop naar analogie met de tekenstijl van Hergé, de geestelijke vader van Kuifje. Ook Kraftwerk en The Nits reken ik onder die noemer. Strak vormgegeven pop met heldere melodieën. Het was alsof ik de muziek van New Musik altijd onbewust gekend had. Het nummer On Islands neemt me bijvoorbeeld onmiddellijk mee naar 1980 toen ik zelf nog in korte broek rondliep, net zoals de jongen in de outro van het lied.

New Musik is de eerste onbekende. Wel heel passend in het tijdsgewricht

08. KATE BUSH - Cloudbusting

https://www.youtube.com/watch?v=pllRW9wETzw

Vader uitvinder probeert koppig een kinderdroom te realiseren als een soort van kwakzalverij betichte wetenschapper. Dochter (of zoon) zet de droom van vader verder op een tekst die zwanger is van de mythische referenties. Andermaal een verhaal over de schemerzone tussen kindertijd en volwassenheid. Waar mythe en werkelijkheid hand in hand gaan. Toen de dieren nog spraken en de wereld een wonder heette. En God Sprak: laat er licht zijn. En er was licht. De magie van het woord. Het wonder van een verhaal. De scheppende kracht van een lied. And I don't know when but just saying it could even make it happen.

09. THE NITS - Adieu Sweet Bahnhof

https://www.youtube.com/watch?v=sl37jdWJEZo

The Nits is altijd een beetje reizen. Liefst door Europa van Spanje naar Finland en van Italië naar de Lage Landen. Mijn Nederlandse helden tekenen popsongs in de klare lijn. De muziek van The Nits bezit dat vleugje surrealisme dat in België zo gesmaakt wordt. Elk liedje is een schilderijtje: een portret, een landschp of een stilleven. Toon ik voor het eerst hun Sketches Of Spain hoorde, ging een nieuwe wereld voor mij open. Een popsong kon ook een kunstwerkje zijn. Adieu Sweet Bahnhof werd de soundtrack bij mijn pendelende studentenjaren en meer bepaald de treinritten tussen Leuven en de platenwinkels in Brussel.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.