menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2019

zoeken in:
Het is december, en de meeste saaie lijst van het jaar is al weer bekend.

OOR's Eindlijst 2019: Lana Del Rey maakt album van het jaar (eindlijst) | OOR

Deze vind ik dan een stuk interessanter.

The Quietus | Features | Quietus Charts | Quietus Albums Of The Year 2019 (In Association With Norman Records) - thequietus.com

De komende tijd ben ik wel benieuwd naar die van boomkat en RA.

Er wordt op hoog niveau allerlei muziek gemaakt vaak van redelijke kwaliteit en het lijkt dus bijna een koud kunstje om met een mooi lijstje voor de dag te komen. Verder is het een prachtige gelegenheid om een soort statement te kunnen maken waar je blad of muzieksite voor staat, of om aandacht of erkenning te krijgen, of een objectieve (schijn)waarheid te verkondigen. Al die eindlijsten zijn leuk voor het moment meer niet is mijn ervaring. Hoogst enkele relevante namen zullen blijven hangen en de rest wordt al weer snel vergeten als er zich weer wat nieuws aandient.
De lijst van de Quietus is wel een van de eigenzinnigste en een met onderbouwing.

ohmusica schreef:

De lijst van de Quietus is wel een van de eigenzinnigste en een met onderbouwing.

Wel degene - met die van Boomkat - waaruit ik nog een aantal reële tips heb gehaald; sommige waren al bekend, maar nog niet gecheckt.

Jaarlijst Volkskrant

Interessante lijst met toch wel een verrassende nummer 1 vind ik. In elk geval voor de Volkskrant. Had toch eerder verwacht dat ze voor Lana Del Rey waren gegaan, of eventueel Nick Cave of Tool. Maar die zijn het dus niet geworden.
En altijd leuk dat er, zoals gebruikelijk bij de Volkskrant, platen uit een veelheid aan genres in staan, inclusief jazz en klassiek.

Het is wel een daverend jaar voor vrouwelijke artiesten geweest (in ieder geval in het hoog van de critici). Albumoftheyear verzameld elk jaar de toplijsten van de grote muziek-journalistiek sites en maakt daar een gezamenlijke van:

2019 Music Year End List Aggregate - albumoftheyear.org

Als je de eerste 20 albums bekijkt, zijn 14 albums afkomstig van vrouwelijke artiesten. Tijden zijn wel eens anders geweest

En die van Boomkat, een vlotte blik leert dat dit een fijne lijst is om te 'sneupen'

Boomkat Charts: Boomkat: Top Releases 2019

Leuk dit overzicht van jaarlijsten! Natuurlijk kun je wat aanmerken op de Mania jaarlijst van Plato/Concerto, zeg ik maar alvast voordat anderen dat doen, maar er staan toch heel wat albums die het hier op Musicmeter ook goed doen:

Mania 30 Eindlijst 2019 - src.campayn.com

The Top 15 Traditional Metal Albums of 2019; Ride Into Glory - rideintoglory.com

Zeer interessante lijst. Ik kende al een aantal van de platen en die vind ik allen goed tot geweldig. Hun nummer 1 was mij echter totaal onbekend. Ik luister hem nu en dat bevalt zeer goed! Voor mij dus zeker een lijst waar ik nog veel van ga luisteren de komende tijd.

Kan de toplijst van 2019 van alle MuMe-gebruikers samen nog ergens teruggevonden worden?

Vinck schreef:
Kan de toplijst van 2019 van alle MuMe-gebruikers samen nog ergens teruggevonden worden?

Ja hier: Jaarlijst - MusicMeter.nl

Hartelijk dank! Hoe kan je op die lijst terechtkomen? Door de URL aan te passen kan ik de lijsten van andere jaren ook zien, maar kan je ze nog op een andere manier vinden?

Vinck schreef:
(quote)

Hartelijk dank! Hoe kan je op die lijst terechtkomen? Door de URL aan te passen kan ik de lijsten van andere jaren ook zien, maar kan je ze nog op een andere manier vinden?

Ik vond ergens in een topic op MovieMeter de link naar de lijst, dus zodoende. Volgens mij is het via het invoeren van de URL de enige manier om die lijst te zien. Het zou fijn als de toplijst van het afgelopen een vast plekje krijgt op MusicMeter, net zoals de top 250.

MRDammann schreef:
(quote)

Ik vond ergens in een topic op MovieMeter de link naar de lijst, dus zodoende. Volgens mij is het via het invoeren van de URL de enige manier om die lijst te zien. Het zou fijn als de toplijst van het afgelopen een vast plekje krijgt op MusicMeter, net zoals de top 250.

Dit. Erg irritant dat ze alleen via die link geraadpleegd kunnen worden. Ik heb dit al langer gedacht, maar eindelijk lees ik het ook eens van anderen

Gast
geplaatst: vandaag om 08:56 uur

geplaatst: vandaag om 08:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.