MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste gitaarsolo ooit

zoeken in:
ClassicRocker
Er is niets waar ik diepgevoelder van in extase raak als vuurspuwende elektrische gitaren en wat mij betreft kan een song evengoed ten dienste staan van gitaarsoli als vice versa.

De soli in onderstaande track van Dream Theater zijn perfect gedoseerd en zullen zelfs strekken tot welbehagen bij herman en Arrie.

Misterfool
Octavarium is dan weer een voorbeeld waar Dream theater echt imponeert in de goede zin van het woord

Dream Theater vind ik zo ongeveer de ergste muziek denkbaar. Ik pas maar even denk ik.

Paul Bielatowicz in Neal Morse's The Door

Misterfool
Meh

herman schreef:
Dream Theater vind ik zo ongeveer de ergste muziek denkbaar. Ik pas maar even denk ik.

wat heb je tot nu toe beluisterd van DT dan?

Alles wat ze in de jaren '90 hebben uitgebracht (helaas).

Misterfool
Mmm, dat is inderdaad wel redelijk representatief. Het is wel een van mijn favoriete bands.

doe mij deze maar:

herman schreef:
Ik dacht dat die eer naar powermetal ging.

Het intro van When Doves Cry van Prince.
Dacht eerst aan het outro van Purple Rain.
Valt me trouwens op dat Prince hier niet genoemd wordt.

jasper1991 schreef:
Ik dacht dat die eer naar powermetal ging.

Scoort ook hoog inderdaad. Maar genoeg negativiteit... Purple Rain vond ik ook lange tijd een vreselijk nummer, maar de laatste tijd begin ik die wel te waarderen, mede door de solo.

Dan hoop ik dat ik ook die fase nog zal doorstaan.

Door de muzikale veelzijdigheid van Prince wordt vaak vergeten dat hij ook een meesterlijk gitarist is.

Zeker weten! En voor iedereen die twijfelt:

YouTube - ?While my guitar gently weeps? - Prince (guitar) - HQ

Solo van Prince in "While My Guitar Gently Weeps" - George Harrison RNRHOF concert

Show Off: ja
Kick Ass: yep
Tilt nummer naar een hoger niveau: absoluut

ClassicRocker

Misterfool

Blue sky - allman brothers

John Frusciante - Before The Beginning

Die van Lynyrd Skynyrd - Free Bird vind ik echt legendarisch goed.

Ziegler
De solo uit het volgende nummer is gruwelijk goed en onmogelijk tegelijk. Maar wel verschrikkelijk lekker. En echte goede gitaarsolo duurt niet erg lang:

Ik heb niets of weinig met gitaarsolo's die zeg maar op zichzelf staan en enkel een uitdrukking beogen te zijn van het individuele "kunnen" van de gitarist. Ik heb het graag dienstbaar het nummer. Dan hoeft het ook niet technisch hoogstaand te zijn. Een mooi voorbeeld vind ik het volgende nummer. Vanaf 3:10 minuten.

Technisch heel eenvoudig. Maar geweldig hoe Adrian Borland naar een climax toewerkt. Volledig dienstbaar aan het nummer. Geen zie mij eens "geweldig soleren gedoe".

Ziegler
Chameleon Day schreef:
Geen zie mij eens "geweldig soleren gedoe".

Maar daar is een simpele reden voor: dat zou hij ook niet kunnen. Hij zet hier een prima solo neer die inderdaad prima past in dit nummer, maar erg enthousiast word ik er niet van.

Ziegler
deric raven schreef:
Valt me trouwens op dat Prince hier niet genoemd wordt.

Weer een korte: de spetterende eindsolo van ' i hate you'. Nog eentje van staal.

Ziegler schreef:
(quote)

Maar daar is een simpele reden voor: dat zou hij ook niet kunnen. Hij zet hier een prima solo neer die inderdaad prima past in dit nummer, maar erg enthousiast word ik er niet van.

Dat kon hij - RIP - inderdaad niet. Geen technisch hoog begaafd gitarist. Maar mijn punt(je) was dat dat ook helemaal niet hoeft. Belangrijker vind ik wat een solo toevoegt aan het nummer als geheel. Wordt het nummer naar een hoger plan getild. Dat doet Borland uitstekend, heel effectief met eenvoudige techniek. Solo's op zichzelf doen me meestal weinig of niets. Vergelijk het met de technisch zeer goed "pingelende" en solerende voetballer die zijn team echter niet tot resultaat brengt.

Nog een (willekeurig) voorbeeldje van "dienstbaar" soleren. Eigenlijk door het gehele nummer heen, maar vooral vanaf ongeveer 4:45.

Ziegler
Waarom is het toch dat technisch begaafd direct in verband wordt gebracht met pingelen?
Als iemand met beperkte techniek een nummer naar een hoger plan kan tillen, wat moet iemand met een goed ontwikkelde techniek dan niet kunnen?
Als we het dan toch voetbal hebben: Messi is vooral zo sterk, juist vanwege zijn fabuleuse techniek. Vervolgens gaat het er natuurlijk om wat je er mee doet.

Ook erg lekker: Rory Gallagher a million miles away

Chameleon Day schreef:
Vergelijk het met de technisch zeer goed "pingelende" en solerende voetballer die zijn team echter niet tot resultaat brengt.
Die vergelijking loopt wel wat krom, omdat je zegt dat er bijna geen solo's zijn die je kunnen bekoren. Ik kijk toch veel liever naar een schitterende solo dan een zeer dienstdoende speler.

Dit zal in de eerste instantie raar lijken, maar rond 2.50 zit een verassenden solo xD.
Vraag me niet hoe ik het ken...

Beste? Ik weet 't niet maar deze komt voor mij in de buurt (vanaf ongeveer 3:35 en vanaf ongeveer 5:30 het outtro) maar.... waarom zou je niet het hele nummer luisteren Deep Purple met Sometimes I Feel Like Screaming (Steve Morse)

Ace Frehley Speedin'back to my baby
Black Sabbath Sleepin 'Village
Kiss Makin' Love

Gast
geplaatst: vandaag om 20:08 uur

geplaatst: vandaag om 20:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.