MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste gitaarsolo ooit

zoeken in:
Voor mij één gitarist die er met kop en schouder bovenuit steekt, wanneer ie achteloos en subtiel (nooit té lang) zijn snaren liefkoost........

Richard Thompson!

Ace
JonnieBrasco schreef:
Keane - Bedshaped. De solo hier is eigenlijk vrij simpel, maar het heeft wel de kenmerken van een goede solo: Mooi ingeleid, mooi begeleid, dienende als een doordringende climax van de song... (Is het trouwens wel een gitaarsolo?)

Neen. Het 'bijzondere' aan de band is dat het zonder gitarist speelt...

Voor mij is het de solo na Sultans of Swing van Dire Straits op Alchemy. Als goede tweede komt ongeveer 50 procent van de solo's van Gilmour.

Het zijn er zoveel.......Mijn favoriet is denk ik die van Metallica's One of Pink Floyd's Comfortably Numb

Ik hoorde zojuist ook een heel erg mooie solo, Judas Priest - Hell Bent For Leather, 1:35

Hmmz, ik dacht toch echt dat ik hier al een berichtje had geplaatst..

Snow Patrol - Run. Heerlijke solo van een krappe minuut.

Ik vind de solo in de live-uitvoering van 'Fuck You' van Smashing Pumpkins tijdens hun laatste live-optreden (Metro, Chicago, 02/12/2000) briljant. Dit nummer staat op hun best of dvd. Lekker snelle solo!

ik vind de solo van mark knophler van dire straits de top

maaite schreef:
ik vind de solo van mark knophler van dire straits de top

Oja die!

Pink Floyd - Comfortably Numb "Live versie"

(afbeelding)

Ik vind dat de gitaarsolo in dienst moet staan van het nummer en niet zoals Guns'n Roses een minuut lang laten horen hoe goed je gitaar kan spelen. Maar hier zullen andere wel anders over denken.

Bij goede gitaarsolo's denk ik aan:

Jimi Hendrix - All Along the Watchtower
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Franz Ferdinand - Take me Out

En op 1!:

Radiohead - Electionering

Hotel California - The Eagles
De gitaarsolo uit Hotel California - The Eagles

Vind dat nou niet bepaald een briljante solo.

Dat samenspel van die 2 gasten is nog best aardig. De rest van het nummer is echter verschrikkelijk.

Highway Star (live) - Deep Purple

Wanneer de solo langzaam op komt borrelen, na het keyboard geweld dat eraan vooraf gaat, ga ik helemaal uit mijn plaat. Dit is virtuositeit ten top.

Jeanicious schreef:
Highway Star (live) - Deep Purple

Wanneer de solo langzaam op komt borrelen, na het keyboard geweld dat eraan vooraf gaat, ga ik helemaal uit mijn plaat. Dit is virtuositeit ten top.

Live heb ik het nog niet gehoord, maar de solo('s) in Highway Star zijn zeker van de beste die ik ken

The Light
Judas Priest - Painkiller, het nummer zelf vind ik maar matig, maar die solo is geweldig. Alsof alles uit die gitaren wordt getrokken, zodat ze daarna weggegooid kunnen worden

Niet te vergeten ook:

E. Van Halen in 'Eruption'

Arno schreef:
Live heb ik het nog niet gehoord, maar de solo('s) in Highway Star zijn zeker van de beste die ik ken

Het nummer komt van een vrij goed beschikbaar album ( niet echt een album voor de DieHard maar mijn vader heeft hem ): The Very Best Deep Purple Album Ever en het nummer staat op deze manier aangeduid: Highway Star (live In Japan). Deze versie is een stuk rauwer, en vliegt hier en daar een beetje uit de bocht ( op een positieve manier )

Aanrader.

Nog eentje (waar ik nu naar aan het luisteren ben):
Metallica - Fade to Black

Electro_
Daft Punk - Digital Love

shappy1010
Electro_ schreef:
Daft Punk - Digital Love

is idd echt geweldig die solo!!!!! Weet alleen niet of het een gitaar is

Een paar die nog niet genoemd zijn:

Caught in the Balance - Steve Lukather (Toto)... vrij ongelooflijk...
Beat It (MJ) - Eddy van Halen
Rough Boy (ZZ-Top) - errug mooi

shappy1010 schreef:
(quote)

is idd echt geweldig die solo!!!!! Weet alleen niet of het een gitaar is

Een paar die nog niet genoemd zijn:

Caught in the Balance - Steve Lukather (Toto)... vrij ongelooflijk...
Beat It (MJ) - Eddy van Halen
Rough Boy (ZZ-Top) - errug mooi

Tip: beluister de cd's van ZZ Top uit de jaren 70 eens,zitten prima solo's in !

met vriendelijke groet the viking

Led Zeppelin - Stairway to Heaven

On-ster-fe-lijk mooi.
Maar Page heeft nog véél meer topsolo's geschreven.

Nog een beauty:

Parisienne Walkways - Gary Moore en dan met name de live-versie.

Het is een cliché, maar toch: Pink Floyd - Comfortably numb. Al jaren keer op keer overal kippenvel

Viva Vernon

Ik geloof nooit in beste ooit;

maar ik vind dit wel een aardig solootje

nicolas
Dazed & Confused - Led Zeppelin op 'How the west was won' = een versie van 25 min. met overgang naar The Crunge en Walter's Walk. prachtig gewoon! Maar de beste is niet zozeer de mooiste en omgekeerd. Zo is Comfortably Numb voor mij een van de mooiste, terwijl hij eigenlijk heel makkelijk in elkaar zit. Het is een gewone pentatonische toonladder, beste liefhebbers (oké dan ), maar begrijp me niet verkeerd, deze solo is en blijft fantastisch. Hij is wat vergelijkbaar met die van 'Hey You' op het einde. Free bird kan me eerlijk gezegd niet echt bekoren, omwille van het feit dat alles zich herhaalt en er amper 5 verschillende noten worden gespeeld... Dan hoeft het niet. November blijft natuurlijk ook prachtig, na al die tijd, en zal dat eveneens altijd blijven. Ook ik geloof niet in een allerbeste-megazotte-sjieke-extreme-fantastische solo ooit, maar zou wel een top 10 kunnen opstellen, wat ik wel eens zal doen...

nicolas
Ik heb het uiteraard over November RAIN. En de uitbarsting op het halfuur durende Dazed & Confused begint op 12.08, maar je kan best beginnen rond 11.35, die aanloop is echt een staaltje gitaar/strijkkunst!

Voor mij zijn er veel mooie gitaar solo's zoals die van Sweet Child O' Mine - Guns N' Roses en One - Metallica maar ook een hele mooie is die nieuwe The Ecstacy of Gold van Metallica maar dan wel met gitaar en niet de S&M versie gespeelt door het orkest (die overigens ook mooi is) voor de rest zijn Estranged - Guns N' Roses, Don't Cry - Guns N' Roses en Nothing Else Matters - Metallica ook mooi (de solo's en de nummers) er zijn natuurlijk heel veel mooie solo's van vele bands maar als je van mooire gitaar verwerkt in nummers houd kan ik je mijn favoriete bands aanraden, alsof je het nog niet had gemerkt ....Metallica & Guns N' Roses

Mick Taylor in Can´t you hear me knockin´van de Rolling stones )Album Sticky Fingers '

Gast
geplaatst: vandaag om 20:16 uur

geplaatst: vandaag om 20:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.