MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Noodgeval staat op 41vielip

herman schreef:
Atlantic Ocean - Waterfall

Toch wel bijzonder dat ik er nu pas achter kom dat dit nummer van Nederlandse makelij is

Mijn lijstje:

De 5 die de lijst hebben gehaald:
Abel - Onderweg (#47)
Johan - Tumble And Fall (#247)
Bettie Serveert - Palomine (#401)
The Dutch - This Is Welfare (#415)
Rosemary's Sons & Ilse DeLange - Shine (#450)

En de volgende 15 die niet in de eindlijst terecht zijn gekomen:
Alquin - Wheelchair Groupie
New Adventures - Come On
Partner - Kayuta Hill
Earth & Fire - Maybe Tomorrow Maybe Tonight
Earth & Fire - Seasons
Kayak - Chance For A Lifetime
Kayak - Mammoth
Greenfield & Cook - Easy Boy
Caesar - Situations Complication
Goldband - De Langste Nacht
Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
Het Goede Doel - Gijzelaar

GrafGantz schreef:
(quote)

Toch wel bijzonder dat ik er nu pas achter kom dat dit nummer van Nederlandse makelij is

Een van de twee heren komt zelfs uit Dordrecht.
'Die hit draai ik niet meer' | Dordrecht | AD.nl

herman schreef:
(quote)

Een van de twee heren komt zelfs uit Dordrecht.
'Die hit draai ik niet meer' | Dordrecht | AD.nl

Ach ja, er was nog geen internet destijds. En mijn muzikale interesses lagen toen ook niet echt bij top 40 trance en house moet ik bekennen

50tracks schreef:
Noodgeval staat op 41vielip

Ah oké die had ik gemist blijkbaar

Maar ik had deze ook wel in de Top 10 verwacht vielip Ik snapte je tip wel.

Hier ook nog even mijn lijstje. Ik heb alleen nummers uit de keuzelijst genomen.

Abel - Onderweg
Atlantic Ocean - Waterfall
Chaplin Band - Il Veliero
Extince - Kaal Of Kammen
Fox The Fox - Precious Little Diamond
Frank Boeijen Groep - Hier Komt De Storm
Jaydee - Plastic Dreams
King Bee - Must Be The Music
Klatsch - Oh Boy
Mai Tai - What Goes On
Nits - Nescio
Renee - High Time He Went
René et Gaston - Vallée Des Larmes
The Scene - Open
Spinvis - Kom Terug
Splitsing - Recht Uit Het Hart
Time Bandits - Endless Road
Tony Scott - The Chief
2 Unlimited - Get Ready For This
What Fun - The Right Side Won

Dan zal Eefje het wel halen, toch?

Die 500 nummers worden wel overdag tussen 11 en 15 december gedraaid, dus het is losgekoppeld van de overige 2000 nummers. Aan de ene kant is het jammer, aan de andere kant bied het misschien ook wat ruimte voor alternatieve/minder bekende nummers die het normaal gesproken niet halen (al zal er ook genoeg bagger tussen zitten). En wellicht komen ze hierdoor ook die verdraaide keuzelijst binnen.

Dat er wordt gesjoemeld met de lijst is wel bekend, maar voor het eerst dat iemand van achter de schermen dit aangeeft.

'Ede Staal kreeg meeste stemmen voor Top 2000 in 2007' - RTV Noord - rtvnoord.nl

Doet me denken aan het onderzoek van Lukas, was ook ergens in die periode.

Het is in die zin doorgestoken kaart dat andere acties wél werden gehonoreerd, zoals het Pokémon-lied en Angel of Death (in beide gevallen terecht natuurlijk). Ik meen dat er, afgezien van de problematiek rond de keuzelijst, verder op zich niets wordt getweakt aan de volgorde van de lijst van 2000, toch?

jasper1991 schreef:
Het is in die zin doorgestoken kaart dat andere acties wél werden gehonoreerd, zoals het Pokémon-lied en Angel of Death (in beide gevallen terecht natuurlijk). Ik meen dat er, afgezien van de problematiek rond de keuzelijst, verder op zich niets wordt getweakt aan de volgorde van de lijst van 2000, toch?

Andere tijdgeest. Tegenwoordig staat Ede er toch ook 'gewoon' in?

Ik probeer altijd die top 2000 zoveel mogelijk te ontregelen door op bepaalde muziek te stemmen. Een vast nummer door mij gekozen is dan ook altijd deze.

Ik geloof dat mijn broer altijd op deze stemt.

jasper1991 schreef:

Nou, het is dan wel erg toevallig dat Angel of Death altijd 's nachts gedraaid wordt.

Poek schreef:
(quote)

Nou, het is dan wel erg toevallig dat Angel of Death altijd 's nachts gedraaid wordt.

Ja, net als Dream On van Aerosmith. Ik neem aan dat er een notoire Aerosmith-hater bij Radio 2 zit!

Poek schreef:
(quote)

Niet altijd hoor. Rond 200 is vaak 's nachts te horen. In 2020 en 2021 konden we er tijdens etenstijd van genieten.

jasper1991 schreef:

Destijds werden er wel nummers buiten de lijst gehouden. Hallelujah van Leonard Cohen stond bv. altijd bij de hoogste 200 maar is uit de lijst gehaald in het jaar dat Lisa Lois binnenkwam met haar cover van Hallelujah.

Je kon toen ook per regio zien waar veel op gestemd was, waardoor dit soort dingen makkelijk waren te achterhalen.

Verder zal de volgorde sowieso wel worden getweakt om te zorgen dat de nummers wel netjes binnen het uur passen, nog los van dat Slayer altijd om 5 uur 's nachts wordt gedraaid.

herman schreef:
(quote)

Destijds werden er wel nummers buiten de lijst gehouden. Hallelujah van Leonard Cohen stond bv. altijd bij de hoogste 200 maar is uit de lijst gehaald in het jaar dat Lisa Lois binnenkwam met haar cover van Hallelujah.

Je kon toen ook per regio zien waar veel op gestemd was, waardoor dit soort dingen makkelijk waren te achterhalen.

Verder zal de volgorde sowieso wel worden getweakt om te zorgen dat de nummers wel netjes binnen het uur passen, nog los van dat Slayer altijd om 5 uur 's nachts wordt gedraaid.

Vooral tussen 2005 en ~2012 is er veel gesjoemeld denk ik. Toen dat gedoe van die stemtool uitkwam bleek er ineens een stuk meer mogelijk aan nieuwe binnenkomers en bijzondere stijgers, niet toevallig vooral in dat genre.

herman schreef:

Ik heb dat even gecontroleerd: de versie van Cohen kwam in 2009 binnen op 1838, verliet de lijst in 2010 maar sinds 2011 staat het nummer altijd in de top 200.
De versie van Lois kwam in 2010 binnen (en staat er nog steeds in). Dus je bewering kan kloppen als je de volgorde omdraait
En voor de volledigheid: de versie van Buckley kwam in 2007 binnen, 2008 eruit, 2009 terug op plek 51 en bleef lang hoog staan, maar de laatste jaren wat afgezakt (vorig jaar 335).

Dat die versie van Lois er nog in staat vind ik altijd bizar, wie stemt daarop? Het ligt niet vers in het geheugen, voor fans van Hallelujah zou ik ook niet zeggen dat dat de definitieve versie is en ze heeft daarna nooit meer een hit gescoord.

Een mooi sjoemel voorbeeld is ook Black van Pearl Jam. Radio 2 boycotte acts als Pearl Jam op hun station. Black stond in allerlei andere allertijden lijsten vaak in de Top 10 of zelfs op 1 (Veronica). Toen de boycot in 2009 stopte kwam het nummer slechts op #809 binnen en werden de tere Radio 2 zieltjes langzaam rijp gemaakt voor het nummer. In een aantal gedoseerdestappen (452, 40, 14, 16, 12) kwam het nummer vanaf 2016 in de Top 10 terecht om daar vervolgens in te blijven staan. In de Top 3 zal het in de familiezender waarschijnlijk nooit komen.

Terwijl het toch een nummer bij uitstek voor een familiezender is zou je denken...

50tracks schreef:
Een mooi sjoemel voorbeeld is ook Black van Pearl Jam. Radio 2 boycotte acts als Pearl Jam op hun station. Black stond in allerlei andere allertijden lijsten vaak in de Top 10 of zelfs op 1 (Veronica). Toen de boycot in 2009 stopte kwam het nummer slechts op #809 binnen en werden de tere Radio 2 zieltjes langzaam rijp gemaakt voor het nummer. In een aantal gedoseerdestappen (452, 40, 14, 16, 12) kwam het nummer vanaf 2016 in de Top 10 terecht om daar vervolgens in te blijven staan. In de Top 3 zal het in de familiezender waarschijnlijk nooit komen.
Ik denk wel dat je de populariteit van Black onderschat van de jongere (< 35) en oudere (> 55) generaties.

herman schreef:
(quote)

Beide beweringen zijn toch vrij eenvoudig te factchecken, en zijn beide niet waar.

50tracks schreef:

Ja, ik vermoed dat 2011/12 wel al zo'n beetje 'eerlijk' was, die noteringen in 2009 en 2010 zijn wel 'opvallend' en geven mij ook het sjoemelgevoel

Overigens weet ik niet meer waar, maar er is vrij recentelijk iemand geweest die alle (via Twitter?) gedeelde Top 2000-inzendingen geschraapt heeft en daarmee een lijst berekend heeft. Dat leverde een vrij substantiële dataset op. En ook bleek de uitslag vrij goed overeen te komen met de bevindingen van die analyse.

Onweerwolf
Als je ziet dat ze die verschrikkelijke meuk van Normaal als actie van de Boze Boeren Bende in de top 10 hebben geaccepteerd dan zal het sjoemelen inderdaad wel over zijn.

Telfouten zie ik echter nog wel ruimschoots bestaan.

50tracks schreef:

Vergelijkbaar voorbeeld: Smells Like Teen Spirit knalde in 2005 'ineens' binnen op #108. Tsja, dan lijkt het me duidelijk dat die voorheen gewoon geweigerd werd.

Van die lobby-acties snap ik ergens nog wel dat ze daar niet zo'n zin in hebben. Hillsong United in de top 10 enzo. Aan de andere kant geeft zoiets ook wel weer wat charme aan de lijst, zoals een paar jaar terug een onbekend nummer van Normaal zomaar in de top 10.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.