MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Enjoy the Depeche Mode Top 50.

zoeken in:
https://postimg.cc/sMHYnTJz

In de herkansing: mijn Depeche Mode top 50. De bedoeling van het topic is dat ieder die zich geroepen voelt na deze lijst aan de gang gaat met die van hem- haarzelf. Laten we af en toe de schijnwerpers richten op wat één van de beste bands ter wereld is.

Depeche Mode leerde ik al heel vroeg kennen, ik meen ergens in 1982. Ik zag een poster van de band aan de muur hangen in de slaapkamer van mijn oudere nicht en ik raakte geïnteresseerd.

Mijn eerste zelf gekochte Depeche Mode album als 13-jarige brugpieper was Construction Time Again (1983). Daarna volgde alle andere albums en tot de dag van vandaag ben ik de band blijven volgen.

Het viel nog niet mee om 50 nummers te rangschikken, maar uiteindelijk ben ik er uit gekomen.

50. See You (A Broken Frame, 1982)

Hier is mijn interesse ontstaan naar aanleiding van die poster die ik zag hangen op de slaapkamermuur van mijn oudere nicht. Jonge ventjes nog.
Ze liet me nummers van ongetwijfeld dit album horen en See You viel wel op.

Ik was niet gelijk een fan of zo, dat was nog aan Doe Maar voorbehouden en ik had net mijn eerste stappen in de wereld der muziekverzamelaars gezet. U kent het wel: top 40 halen elke week, veel nummers van de radio tapen en heel af en toe een single kopen en nog wat zeldzamer als het zakgeld voldoende was een lp. Die eerste lp van Depeche Mode zou een jaar later volgen.

Het jaar 1982. Ja Depeche Mode: I See You!

49. New Life (Speak & Spell, 1981)

Het allereerste nummer van het eerste album. Niet meer te vergelijken met het latere werk. Als tiener was ik enorm fan van dit nummer. Er was iets wat ik heel erg tof vond aan dit nummer.

Anno nu is het meer jeugdsentiment moet ik eerlijk toegeven, en als ik dan het filmpje zie: zo liefjes allemaal nog. Schoolvrienden in een bandje. Maar dat bandje zou wel heel groot worden.

48. Little 15 (Music for the Masses, 1987)

Een nummer dat morgen in mijn top 10 zou kunnen staan en nu op 48. Het hangt zo enorm af van mijn stemming met dit wat opvallende nummer. Mysterieus en niet goed te plaatsen voor mij. Soms irriteert het me, en dan raak ik erdoor in vervoering. Misschien wel hét nummer waar ik het minst goed raad mee weet.

Ja, zo'n nummer is het wel...

luigifort schreef:
Ja, zo'n nummer is het wel...

Als in zelfde gevoel erbij? Dan weer wel dan weer niet?

Kon er in het begin weinig mee, te apartig. Nu inmiddels wel. Past ms beter op Black Celebration...

47. Leave in Silence (A Broken Frame, 1982)

Ik blijf nog even bij de ouwetjes. Een favoriet nummer van A Broken Frame. Nog lekker pop en minder donker. Een typisch geluid voor die jaren.
Een beetje een ondergewaardeerde single als je het mij vraagt, of zou het komen omdat het misschien wat gedateerd overkomt?

aERodynamIC schreef:
47. Leave in Silence (A Broken Frame, 1982)

(embed)

Ik blijf nog even bij de ouwetjes. Een favoriet nummer van A Broken Frame. Nog lekker pop en minder donker. Een typisch geluid voor die jaren.
Een beetje een ondergewaardeerde single als je het mij vraagt, of zou het komen omdat het misschien wat gedateerd overkomt?

Gedateerd is een ander perspectief op omgaan met ouder worden

Dit nummer klinkt gewoon fris en doet vol weemoed terug denken aan de tijd dat de lucht schoon was, stikstof geen issue, mensen een hart van goud hadden en 'ekte' mannen van staal waren - ik vind het een van de betere nummers van het album.

Ook een 'ekte' fave van mij, samen met My Secret Garden (top 10 bij mij).

See You is V&D romantiek

aERodynamIC schreef:
48. Little 15 (Music for the Masses, 1987)

(embed)

Een nummer dat morgen in mijn top 10 zou kunnen staan en nu op 48. Het hangt zo enorm af van mijn stemming met dit wat opvallende nummer. Mysterieus en niet goed te plaatsen voor mij. Soms irriteert het me, en dan raak ik erdoor in vervoering. Misschien wel hét nummer waar ik het minst goed raad mee weet.

Ik ben niet echt een DM kenner of liefhebber maar dit is een mooi nummer zeg...

DjFrankie (moderator)
Little 15 is een pr8nummer, mijn vriendin is fan, dus alle nummers staan hier in huis.

DjFrankie schreef:
Little 15 is een pr8nummer, mijn vriendin is fan, dus alle nummers staan hier in huis.

Tja, als je alle nummers in huis hebt, hoef je alleen maar aan bij te zijn als er nieuw nummertje wordt gemaakt

46. Black Celebration (Black Celebration, 1986)

De titelsong van het album Black Celebration, met dat schitterende intro. De hoogtijdagen van de band begonnen en gek genoeg liep Nederland er niet echt warm voor. Ik wel. De band stond in mei dat jaar wel in Ahoy trouwens (waar ze andere jaren ons land oversloegen).

In 1986 was het een raar jaar voor mij als 16-jarige. Ik kreeg de behoefte om naar live concerten te gaan. Prince in Ahoy had de eerste moeten worden, maar ik was met mijn ouders op vakantie in Frankrijk dus dat kon ik vergeten.

Maar in Frankrijk zelf zag ik allemaal posters met de aankondiging van een Depeche Mode concert (augustus 1986). Ik had nog het gekke idee daar naartoe te gaan. Maar dat was een onzinnige gedachte uiteraard. Ik had nog geen ervaring met kaarten kopen voor concerten, laat staan in het buitenland (we leefden nog niet in het internet tijdperk) en ik denk niet dat mijn ouders tijdens hun vakantie hier aan mee zouden werken. Geen Prince live en zeker ook geen Depeche Mode live dat jaar.
Prince zou het jaar erna plaats gaan vinden en Depeche Mode weer wat jaartjes daarna.

DjFrankie schreef:

Favoriete DM track van mijn moeder. En dat het nummer uitkwam toen ik 15 jaar was, berust puur op toeval...

45. Told You So (Construction Time Again, 1983)

Ondanks dat Construction Time mijn eerste lp van de band is (sowieso één van de eerste lp's die ik zelf kocht) is het heel lang niet bepaald een favoriet geweest. Geen idee waarom niet. Misschien het wat kille geluid.

Pas toen ze grote hits gingen scoren zoals People Are People ging het vuurtje op een hoger standje bij mij.

Inmiddels ben ik dit album meer en meer gaan waarderen en Told You So heeft wel vanaf het begin mijn waardering kunnen krijgen.

Je draait je even om en hoppa...de eerste 5 nummers zijn al gepasseerd
Leuk om weer eens wat nummers te horen die hier te verstoffen lagen

perrospicados schreef:
Je draait je even om en hoppa...de eerste 5 nummers zijn al gepasseerd
Leuk om weer eens wat nummers te horen die hier te verstoffen lagen

Als je ze maar wel hebt genummerd

Overigens dat 'koele' geluid kan (deels) worden verklaard door het type synth dat toen door DM werd gebruikt. Met een beetje zoeken vind welke dat waren en zeker met de introductie van de Oberheim OBX werden de geluiden gevarieerder en dieper (voor mijn gevoel dan). Fave synth samples, tjongejonge ...

Een kleine aanvulling nog: met name in het gebruik van en het soort samples kan je de creatieve ontwikkeling van DM aflezen - net als de sidestep naar "meer gitaar" - daar hebben we meer bands van.

44. Two Minute Warning (Construction Time Again, 1983)

Ik blijf even bij Construction Time Again. Kraftwerk zal ongetwijfeld een invloed zijn geweest in die tijd voor de heren.
Wel kan gezegd worden dat Depeche Mode behoorlijk innovatief was op het elektronica vlak. We hebben het immers wel over de beginjaren '80.

Opmerkelijk dat dit nummer nooit als single is uitgebracht. Ik vind het behoorlijk pakkend.

43. Dream On (Exciter 2001)

Exciter is altijd wel een album geweest waar ik nooit echt lekker warm voor loop. Het is het allemaal net niet of zo.
En toch is dat ook weer niet helemaal zo getuige nummers als Dream On.

De warme sfeer, de zang van Dave... het is allemaal tiptop in orde.

42. Shake the Disease (The Singles 81-85, 1985)

Afkomstig van de verzamelaar The Singles 81-85, mijn tweede aanschaf na Construction Time Again. Een nummer welke ik kan dromen onderhand omdat die verzamelaar echt ongelooflijk vaak gedraaid werd door tiener aERo.

Nog steeds een mooie single en zoals ik in mijn recente Bowie lijst al opmerkte: soms dan hoor je het nummer weer en denk je 'waarom heb ik deze zo laag geplaatst'. Denk dat ik dat gevoel nu ook weer heb....

Veullllllssss te laag....

41. Something to Do (Some Great Reward, 1984)

Some Great Reward is het album waardoor ik definitief over de streep getrokken werd. Het jachtige Something to Do ging al snel tot mijn favoriete nummers van het album behoren. Je hoort ook al de eerste lichte trekjes van hun meer donkere geluid dat later zou volgen.

40. Barrel of a Gun (Ultra, 1997)

Over donkerder geluid gesproken. Daar is hier wel sprake van. De clip van Anton Corbijn past er dan ook goed bij. Industriële elektronische muziek. Grauw en duister.

Niet altijd ben ik in de mood voor die kant van Depeche Mode, maar waarderen kan ik het zeer zeker. Eigenlijk kan ik alle kanten wel op met dit gezelschap en dat maakt ze dan ook niet voor niets tot één van mijn favoriete bands.

39. Heaven (Delta Machine, 2013)

Dave Gahan heeft inmiddels solo-albums opgenomen en was actief met Soulsavers. Dat laatste hoor ik terug op het nummer Heaven van Delta Machine.
Vooral de samenzang op dit nummer bevalt me goed. Misschien allemaal wat minder spannend, de mannen worden ouder, maar ik vind dit toch wel een fijn nummer.
Waarschijnlijk wel het meest toegankelijke en lieve nummer van het album.

38. Before We Drown (Memento Mori, 2023)

Memento Mori zal wel heel hoog gaan eindigen in mijn top 10 van 2023. Wat een geweldig album is dat toch geworden.

Ook hun concert eerder dit jaar in Amsterdam was weer te gek. Niet erg afwijkend van andere tours, maar altijd feest en een feest vind ik het laatste album ook waarvan Before We Drown gewoon een degelijk, goed Depeche Mode nummer is.

37. So Much Love (Spirit, 2017)

Ik vind Spirit een prima album. So Much Love is wel een topper daarvan, en volgens mij vinden meet mensen op deze site dat ook.
Wederom is het 'gedreven ritme' wat mij uit mijn stoel doet komen. Enige nadeel is misschien dat de zang van Dave een beetje minder uit de verf komt.

36. I Feel Loved (Exciter, 2001)

Ik ben toch nog niet klaar met Exciter, dat voor mij wat lastig te doorgronden album. En dan ontdek ik door het maken van deze lijst ook ineens de videoclip van I Feel Loved die ik niet eerder gezien heb.
Behoorlijk dansbaar nummer en ik vind het wat afwijkend van hun andere nummers, maar dat is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt, want de band is sowieso redelijk veranderlijk geweest door de jaren heen.

aERodynamIC schreef:
38. Before We Drown (Memento Mori, 2023)

(embed)

Memento Mori zal wel heel hoog gaan eindigen in mijn top 10 van 2023. Wat een geweldig album is dat toch geworden.

.

Ik heb het album op mijn MP3 speler gezet en luister het al een week op de fiets, inderdaad een mooi album. Kijk, daar is zo'n lijst dan weer goed voor:)

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.