MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wait for Waits: Tom Waits Top 100

zoeken in:
https://64.media.tumblr.com/0aa60a5afd64740931d630424fa407d8/dcb9b2f34b813611-ac/s500x750/744c169ef43d166b7953341123a74e3d44e43a78.jpg

Ik liep al langer met het idee rond om eens een top whatever van een van mijn favoriete artiesten te maken. De David Bowie top 100 van Eric trok mij over de streep, het is ontzettend leuk om te volgen en nummers zo gerangschikt te zien en de top 100 van een andere liefhebber plaatst bepaalde nummers in een hele andere context. Door de Depeche Mode top 50 begon ik zelfs die band ineens leuk te vinden, het is dus ook een mooie manier om artiesten te ontdekken waar je eigenlijk in eerste instantie niet eens zo veel mee hebt.

Tom Waits leerde ik begin jaren negentig kennen dankzij I Don't Wanna Grow Up, de clip was regelmatig op MTV te zien, ik meen bij 120 Minutes, het programma gepresenteerd door Paul King met alternatieve muziek. Een paar jaar later had ik een vriendin die Bone Machine vaak opzette en mijn Tom Waits liefde was geboren, wat een geweldige muziek. Met Mule Variations in 1999 werd ik pas echt fan. Waits weet elk album weer een sfeer te scheppen waar ik helemaal in weg kan dromen, zelfs mindere albums sleuren je mee een rokerige nachtclub of een bizar circus in.

100. Old Shoes - Closing Time 1973

De aftrapper is een plaat uit mijn geboortejaar. Closing Time, Tom's debuut uit 1973 bevat een hoop mooie nummers, dit blijft voor mij altijd een lekkere meezinger.

99. Kommienezuspadt - Alice (2002)

Geweldig nummer, geen idee waar het over gaat behalve dat hij niet te laat wil komen maar het swingt de pan uit. Het heeft een paar jaar geduurd voor ik Alice echt kon waarderen, waarschijnlijk heeft dat er ook mee te maken dat Blood Money tegelijkertijd verscheen en ik dat album zo geweldig vond. Inmiddels behoort het album tot mijn favorieten.

98. New years Eve - Bad As Me (2011)

Een nummer van Tom's laatste studioalbum, uit 2011 alweer. Een mooie melancholieke song, vooral de overgang naar Auld Lang Syne vind ik prachtig.
Tom's agent heeft in een interview onlangs gezegd dat hij weer bezig is met nieuwe muziek en dat er een album in het verschiet ligt, laten we het hopen.

97. Little Boy Blue - One from The Heart (1982)

One From The Heart, een soundtrack van een film die ik nooit heb gezien, de muziek met Crystal Gayle is in ieder geval erg mooi. Little boy Blue is voor mij het hoogtepunt, alleen dat geweldige orgel is al de moeite waard.

96. I Don't Wanna Grow Up - Bone Machine (1992)

Mijn kennismaking met Tom Waits, het blijft een leuk nummer. Niet het beste nummer op Bone Machine, bij lange na niet maar verdient zeker een plek in een top 100.

95. Poor Edward - Alice (2002)

Een prachtig en triest nummer over de misvormde Edward Mordrake van het album Alice. De trieste viool maakt het nummer helemaal af...

94. Please Call Me Baby - The heart Of Saturday Night (1974)

Een jaar na zijn debuut verscheen The Heart Of Saturday Night. Waar Closing Time nog een hoop country invloeden had gaat Tom hier al veel meer de blues en nachtclub jazz kant op.

93. I'll Be Gone - Franks Wild Years (1987)

In 1987 had ik nog geen idee wie Tom Waits was, op mijn pick-upje lagen toen Mel & Kim, Michael Jackson, Kylie Minoque, Duran Duran, ik denk ook niet dat ik een nummer als dit toen al had kunnen waarderen.

Franks Wild Years, het derde album Tom Waits nieuwe stijl en van begin tot einde een prachtig album.

92. Heartattack and Vine - Heartattack and Vine (1980)

Heartattack and Vine is een bluesy album, best lekker maar niet heel bijzonder vergeleken met de rest van oeuvre. Dit is toch wel een erg fijn nummer.

91. Everything You Can Think - Alice (2002)

En weer een prachtig nummer van Alice. Leuk ook dat er ook instrumentale stukjes uit Misery Is The River Of The World voorbijkomen.

90. How's It Gonna End - Real Gone (2004)

Tom vertelt hier weer een prachtig verhaal en het klinkt allemaal nog erg lekker ook.

89. Hell Broke Luce - Bad As Me (2011)

Dit is wel even wat anders dan de rokerige, nachtclub jazzy Tom Waits. Van Tom's laatste album komt Hell Broke Luce, geweldige clip en song. Ik krijg altijd een beetje Faith No More vibes van dit nummer...

88. Day After Tomorrow - Real Gone (2004)

Een prachtig nummer met een prachtige tekst. Een soldaat schrijft een brief naar huis waarin hij vertelt over de kleine dingen die hij mist van thuis. Geschreven met zijn vrouw kathleen Brennan in het Bush-tijdperk is dit een van de weinige politiek getinte nummers die Waits heeft geschreven.

87. Temptation - Franks Wild Years (1987)

Wat was de jaren tachtig Tom Waits toch geweldig, theatraal, weird en geniaal dit nummer en clip.

86. Hang On St. Christopher - Franks Wild Years (1987)

De opener van Franks Wild Years. Deze clip komt van de concertvideo Big Time. Jarenlang was dat samen met bijbehorende cd het enige dat ik had aan livemateriaal van Tom Waits. Ik had een VHS video die ik zo vaak had bekeken dat hij helaas vastliep in mijn videorecorder, wat was ik boos toen:)
Het was de tijd net voor internet gebruikelijk werd en je niet zomaar even een vervanging scoorde bij Bol.

85. Chicago - Bad As Me (2011)

De opener van het album Bad as Me, een heel fijn groovend nummer maar ik had altijd het gevoel dat er meer in het nummer had kunnen zitten en dat blijkt dan ook als je het dan live hoort.

84. Sins Of My Father - Real Gone (2004)

Bijna tien minuten duurt Sins Of My Father maar verveelt geen moment. Het doet mij altijd een beetje aan Dylan denken, de muziek die in dienst van het verhaal staat en de tijd nemen om het te vertellen.

83. Satisfied - Bad As Me (2011)

Geweldige clip. Keith Richards neemt hier het gitaarwerk voor zijn rekening.

82. Way Down In The Hole - Franks Wild Years (1987)

En weer een nummer van Franks Wild Years. Jaren later zou The Wire het als titeltrack gebruiken.

81. The Part You Throw Away - Blood Money (2002)

In 2002 verschenen er zomaar twee albums van Tom Waits, Alice en Blood Money, na al die jaren sinds 2011 geen nieuwe albums te hebben gemaakt waren dat toch mooie tijden...

80. That Feel - Bone Machine (1992)

En weer een samenwerking met Keith Richards, ditmaal van Bone Machine uit 1992. Ontzettend lekkere meezinger dit.

79. Singapore - Rain Dogs (1985)

De opener van Rain Dogs uit 1985 en dit zet gelijk de toon voor de rest van het album. Waar veel andere artiesten die nu nog actief zijn nou niet bepaald hun hoogtepunt beleefden in de jaren tachtig, denk aan Bowie, Bob Dylan om maar eens wat te noemen was dat bij Tom Waits wel het geval. Eigenlijk kent Waits wat mij betreft niet echt dieptepunten in zijn lange carrière. De albums uit de eighties lijden gelukkig ook niet echt onder een typische jaren tachtig productie.

78. Medley: Jack and Neal: California Here I Come - Foreign Affairs (1977)

Heerlijk nummer dit. Foreign Affairs is een album dat ik niet vaak luister maar dit nummer klinkt toch wel ontzettend fijn.

77. Mr. Siegal - Heartattack and Vine (1980)

Een niet heel bijzonder nummer voor Tom Waits begrippen maar het klinkt toch erg lekker.

De live versie, heel anders dan de studioversie, is een stuk beter en is ook de reden dat hij mijn top 100 heeft gehaald.

76. Hang Down Your Head - Rain Dogs (1985)

Dit is samen met Downtown Train, Time, Cold Cold Ground en nog wat anderen zo'n nummer dat toen ik in de jaren negentig Tom Waits ontdekte toch bleek te kennen. Van die nummers die ik als klein MarkjeS toch waarschijnlijk op de radio heb gehoord destijds en heb opgeslagen. Toch wel een van de evergreens van Waits.

75. Table Top Joe - Alice (2002)

En weer een nummer van Alice. Table Top Joe gaat over Johnny Eck, The Amazing Half Boy, geboren zonder benen in het begin van de 20e eeuw en werkend in het circus. Verder was hij een begenadigd muzikant en dirigent. En uiteraard de inspiratie voor een heerlijk Tom Waits nummer.

74. The Lowside Of The Road - Mule Variations (1999)

Heerlijk loom nummer, ik waan mij altijd in het zuiden van de VS tussen uitgestrekte maisvelden met af en toe een klein stadje met een klein kerkje als ik dit nummer hoor. Eveneens de titel van de geweldige biografie over Tom Waits van Barney Hoskins.

73. Dirt In The Ground - Bone machine (1992)

Toen ik dit album voor het eerst hoorde was dit direct een van mijn favoriete nummers. Een nummer met een waarheid als een koe..

72. Another Man's Vine - Blood Money (2002)

Zo'n heerlijk meeslepend nummer dit, vooral de overgang naar het refrein...

Gast
geplaatst: vandaag om 15:34 uur

geplaatst: vandaag om 15:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.