MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wait for Waits: Tom Waits Top 100

zoeken in:
23. (Looking for) The Heart of Saturday Night (The Heart of Saturday Night)

Van de herrie naar de romantiek. Het contrast kan niet groter zijn. Dat is ook het leuke aan de muziek van Tom: de eerste twee albums zijn compleet anders dan zijn jaren '80 werk, wat weer heel anders is dan zijn laatste albums (waar wel een beetje een mengeling van beide tijdsperken ontstond).

22. Long Way Home (Orphans)

Een schitterend klein gehouden liedje te vinden op Orphans.

Norah Jones heeft het ook opgenomen, nogal een verschil: lieve, zoete Norah of rauwe Tom, alhoewel hij zich hier enorm weet in te houden.

edit: ik zie dat MarkS73 ook Norah Jones erbij heeft gehaald en dat dit ook zijn nummer 1 had kunnen zijn.

21. Cemetry Polka (Rain Dogs)

Denk ik aan Rain Dogs dan schiet genoeg dit nummer meestal als eerste te binnen. Het is zo ongelooflijk karakteristiek. Niet te missen gewoon. Een lied mooi van vreemdheid wellicht.

Helaas heb ik hem nooit live kunnen zien, dus dan is het extra genieten als je dit soort clipjes voorbij ziet komen:

"Mooi van vreemdheid", dat is best een goeie definitie van Rain Dogs inderdaad.

Hoop (en denk ) dat dit niet de laatste is van dat album? En van het debuut mogen ook nog enkele pareltjes volgen, ben benieuwd naar de ontknoping!

20. Goin' Out West (Bone Machine)

Ik mag dan wel roepen dat ik met Bone Machine wat meer moeite heb, maar ondertussen ben ik nog niet klaar met dat album want we hebben Goin' Out West nog.
Dat zware, donkere geluid is wat me trekt. Ik heb het al eerder genoemd en doe het nu weer: de mannen van dEUS zijn fan en dat hoor je terug in hun muziek, zeker wel bij dit soort nummers.

19. Tom Traubert's Blues (Four Sheets to the Wind in Copenhagen) (Small Change)

Wellicht één van de bekendste Waits nummers denk ik. De oude bard die zijn nummer aan ons laat horen, zo ervaar ik dit telkens weer.
Een triest verhaal wel over een zwerver die een schaap steelt en zichzelf in een kreek verdrinkt als hij opgepakt dreigt te worden.
Niks walsende Matilda ook, want een matilda is blijkbaar een plunjezak.

Informatie die opgezocht moet worden, want zelf zou ik het er nooit uit opgemaakt hebben.

Tja over het meezeulen van een tas, maar dat is slecht een middel om over de afschuw van oorlogen te vertellen.
Tom " leent " van The Band Played Waltzing Matilda lied van Eric Bogle
Door vele gecoverd maar mijn favoriet is die van The Pogues.
Triest maar prachtig liedje over de gruwel van oorlog.

18. Christmas Card from a Hooker in Minneapolis (Blue Valentine)

Nog zo'n vrij bekend nummer van Tom. Het was mooi geweest als dit nummer op 25 december tevoorschijn kwam, maar dat heb ik niet zo uitgekiend (wel wil ik deze lijst op 31 december uitkomen bij nummer 1).
Ook hier horen we weer een echte verhalenverteller op muziek.

Elke kerst komt het in huize aERo wel voorbij tussen alle jingle bells en andere kerstnummers. Overigens staat het nummer met Gavin Bryars Jesus' Blood Never Failed Me Yet wel regelmatig op allerhande kerstverzamelaars. Dit nummer heb ik trouwens niet opgenomen in de lijst en besef dat ik dat best had kunnen doen.

17. Ol' 55 (Closing Time)

Natuurlijk komt het debuut nog aan bod AOVV. Zo'n prachtig album waar elk nummer raak is. Het heeft niet voor niets 5* gekregen van mij (samen met Rain Dogs).
Van een melancholiek nummer als dit word je dan toch ook gewoon echt heel melancholiek?! Zeker met de grauwe grijze luchten die bij deze tijd horen en het besef dat de feestdagen nu wel klaar zijn en we een lange grauwe periode tegemoet gaan. Perfect moment om dan Tom's debuut op te zetten.

Klopt helemaal aERo, heerlijk wegdromen.

16. Big in Japan (Mule Variantions)

Ik ben altijd gefascineerd geweest door het openingsnummer Big in Japan van Mule Variations (met die schitterende hoes). Het heeft uiteraard niks te maken met het nummer van Alphaville uit de jaren '80.
Het rauwe en toch ook het swingende. En wederom: ik denk dat mijn liefde voor dEUS ergens al ontstaan is in de vorm van Tom Waits (niet dit nummer, want toen kende ik de Belgische band al).

15. Hang on St. Christopher (Franks Wild Years)

Uit de 'potten en pannen periode: Hang on St. Christopher van het geweldige Franks Wild Years. Avontuurlijker kan muziek niet zijn en toch blijft het nog redelijk toegankelijk als je je daarvoor openstelt.
Van dit soort nummers krijg ik nooit genoeg. Ik hou er oprecht enorm veel van.

14. I Hope That I Don't Fall in Love with You (Closing Time)

Nou, laat mij dan maar verliefd op dit nummer worden. Closing Time behoort wat mij betreft tot de klassiekers in de muziekwereld. Ik snap dat mensen niks met zijn muziek kunnen vanwege de vreemdheid, het gegrom enzovoort, maar dit is toch duidelijk een andere categorie. Wie kan hier nu niet van houden?

13. Flower's Grave (Alice)

Kijk , dit is net zo sfeervol als het vorige nummer, maar hier snap ik wel dat mensen er minder mee kunnen. En toch.... de muzikale omlijsting is zo mooi, de zang zo melancholiek en de tekst zo prachtig.
Een combinatie die we deze top 100 heel vaak zijn tegengekomen en nog gaan tegenkomen.

12. Hold On (Mule Variations)

Hold On heeft op mij een kalmerend effect. Een wiegenliedje voor volwassenen. Tekstueel gezien natuurlijk weer sterk.
Prachtige videoclip die goed bij zijn werk past.

11. Misery Is the River of the World (Blood Money)

En dan staan we zo ineens voor de top 10. Misery Is the River of the World klopt aan de top 10 deur. Ik vind dit nummer ook passen bij het werk van Marc Almond ten tijde van Mother Fist. Compleet verschillende stemmen natuurlijk, maar het theatrale en het gevoel van donkere, duistere kroegen vol dronken zeemanslieden en hoeren is bij beide aanwezig.

Ik ontdek nu pas dat MarkS73 Misery Is the River of the World ook op 11 heeft staan.

Rudi S schreef:
(quote)

Ha,ha, dat van die s was mij nog nooit opgevallen, favoriete album van Tom voor mij net daarop wat mij betreft ook mooiste liedje van Tom. En die is hier nog niet voorbij gekomen.

Mooi nog steeds is mijn favoriete liedje van Tom niet voorbij gekomen, maar misschien komt hij wel helemaal niet
Het is sowieso een all time top 10 liedje voor mij.
Oh en ook nog tjes voor die piano liedjes van zijn debuut.

Rudi S schreef:
Mooi nog steeds is mijn favoriete liedje van Tom niet voorbij gekomen, maar misschien komt hij wel helemaal niet

Er komt nog één nummer van jouw favoriete album, klein kansje dus toch nog. Alleen heb ik geen idee of dat 'em is dan

Ok ik ga niet hinten maar als er nog een zwaardvis komt dan zal ik wel prijs hebben, voor mij een van de mooiste liedjes ooit.

Ik kom een hoop nummers tegen die niet in mijn lijst staan waarvan ik nu denk dat ze daar prima in hadden gekund;)

MarkS73 schreef:
Ik kom een hoop nummers tegen die niet in mijn lijst staan waarvan ik nu denk dat ze daar prima in hadden gekund;)

Je had gewoon een top 200 moeten maken!

aERodynamIC schreef:
(quote)

Je had gewoon een top 200 moeten maken!

Ik vond dit al veel werk...:)

10. Jockey Full of Bourbon (Rain Dogs)

En zo duiken we alweer de top 10 in, te beginnen met dit nummer van mijn favoriete album Rain Dogs. Of er ook een Rain Dogs nummers op 1 staat is daardoor natuurlijk geen vaststaand gegeven. Het gaat immers om nummers

9. Alice (Alice)

Als het om de slepende Tom Waits nummers gaat (brushes, jazzy sax) dan is dit wel mijn favoriet. De titelsong van Alice. Hoe mooi!

8. In the Neighborhood (Swordfishtrombones)

Zou dit dan het favoriete nummer van Rudi S zijn? In dat geval vinden we het allebei van een enorm hoog niveau en ik denk velen met mij. Niet op nummer 1, maar zeker wel top 10. Niet geheel onverwacht toch?!

Ha,ha, die zag ik komen, vandaar die .
En Mark heeft mijn favoriet ook niet, geen Soldier's Things voor de " kenners" dus.

Martha is ook mooi hoor

Rudi S schreef:
Ha,ha, die zag ik komen, vandaar die .
En Mark heeft mijn favoriet ook niet, geen Soldier's Things voor de " kenners" dus.

Misschien tijd voor jouw lijst binnenkort?

Tja ik heb de nummer 1 al weggeven

Gast
geplaatst: vandaag om 15:34 uur

geplaatst: vandaag om 15:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.