MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wait for Waits: Tom Waits Top 100

zoeken in:
43. Yesterday Is Here - Franks Wild Years (1987)

Lang geleden had ik met een vriend een repertoire van liedjes dat wij op onze akoestische gitaren speelden, dit was een van die nummers. Om de een of andere reden hadden we geen idee van wie het origineel was, hij had het nummer weer van iemand anders geleerd. Toen ik eenmaal dit album leerde kennen jaren later was het ook een leuke verrassing om dit nummer daarop te horen.

42. Cold Water - Mule Variatons (1999)

Tom zingt vanuit het perspectief van een zwerver, een 'hobo', een man die er uit ziet als 47 maar pas 24 jaar oud is, die dit bestaan als absolute vrijheid ziet maar toch zet je daar je vraagtekens daarbij als je het lied luistert, vind hij het echt allemaal wel zo leuk? . Dit komt voornamelijk door de wat desolate sfeer van het nummer, althans, zo interpreteer ik dat allemaal...

Prachtige lijst natuurlijk. Ik zou het zelf niet kunnen om een top zoveel te maken. Gek eigenlijk, maar ik vind dit nog moeilijker dan alle andere artiesten die ik al onder handen heb genomen.

Ik vind elk album z'n eigen sfeer hebben en kan de nummers lastig uit die context halen (wat bij de andere artiesten wel lukt).

Benieuwd hoe het er straks in de top 10 uit gaat zien.

41. Little Drop Of Poison - Orphans (2006)

Oorspronkelijk opgenomen in 1997 voor de film The End Of Violence maar opnieuw opgenomen in 2003 voor de tweede Shrek film.
Hieronder de oorspronkelijke versie, persoonlijk ga ik voor die van Shrek alhoewel de originele versie ook wel erg goed is.

MarkS73 schreef:
(quote)

Ik ben al twee dagen grieperig, net niet lamlendig genoeg om de dag op de bank door te brengen maar dit is nu wel even een leuke bezigheid

Beterschap.

Ik loop zelf al zes (!) weken met keelpijn rond en daarbij wisselen hoofdpijn, snotteren en hoesten het af. Het heerst vreselijk (ook al besef ik dat zes weken keelpijn niet normaal meer is).

Ik herken dat ziekerige bij de mensen overal wel

aERodynamIC schreef:
Prachtige lijst natuurlijk. Ik zou het zelf niet kunnen om een top zoveel te maken. Gek eigenlijk, maar ik vind dit nog moeilijker dan alle andere artiesten die ik al onder handen heb genomen.

Ik vind elk album z'n eigen sfeer hebben en kan de nummers lastig uit die context halen (wat bij de andere artiesten wel lukt).

Benieuwd hoe het er straks in de top 10 uit gaat zien.

Het is ook best lastig, veel nummers zou ik nu al weer op een andere plek zetten maar heel veel scheelt het niet. Toch vind ik het bij Waits makkelijker dan bij bijvoorbeeld Bowie, bij hem wisselen mijn favorieten te veel. Ik zie dit ook maar meer als een leuk overzicht, op zich vind ik de nummers onder de vijftig dezelfde kwaliteit hebben als de nummers in mijn top 10:)

Ik hoef ik niet al je posts te liken. Ik vind elk nummer geweldig.

Ik hoop Waits ooit nog live te zien, maar vrees dat dat nooit zal gaan gebeuren.

aERodynamIC schreef:
Ik hoef ik niet al je posts te liken. Ik vind elk nummer geweldig.

Ik hoop Waits ooit nog live te zien, maar vrees dat dat nooit zal gaan gebeuren.

Dat is ook mijn grote wens, ik heb ook ontzettende spijt dat ik nooit die kans heb gegrepen. Toch las ik laatst
dat hij weer met nieuwe muziek bezig is en in de toekomst nog een keer wil touren. Volgens zijn manager was hij de afgelopen jaren zo druk met film en ander werk dat muziek er een beetje bij inschoot.

we gaan het zien...

40. 16 Shells from a Thirty-Ought Six - Swordfishtrombones (1983)

Ik heb eigenlijk geen idee waar het nummer gaat, het klinkt in ieder geval geweldig.

39. Hoist That Rag - Real Gone (2004)

Volgens sommigen is dit een protestsong tegen de oorlog in Irak destijds, volgens anderen weer niet. Zelf heeft Tom Waits nooit uitsluitsel gegeven al gaf hij in een interview in 2004 wel toe dat Sins Of My Father en Hoist That Rag ''political songs'' zijn. De teksten van Tom zijn vaak voor meerdere interpretaties vatbaar, zo ook deze.

38. Cemetery Polka - Rain Dogs (1985)

Het zou zo over mijn familie kunnen gaan, geweldige tekst.

En weer een erg mooie live uitvoering...

37. Lord I've been Changed - Orphans (2006)

Een prachtig gospel nummer.

Deze video is in Tom's eigen huis opgenomen, de kinderen die door het raam naar binnen gluren zijn Tom's eigen kinderen.

36. Ain't Goin' Down to the Well - Orphans (2006)

Uit dezelfde documentaire, Freedom Highway: Songs that Shaped a Century uit 2001.

En toch nog even de studioversie, die is toch ook wel erg mooi.

35. Take Care Of All Of My Children - Orphans (2006)

Ik vind dit altijd weer een erg ontroerende tekst als het nummer voorbijkomt.

Wat is je favoriete album? Of geef je dat later prijs?

edit: oh wacht... Rain Dogs staat in je top 10. Die favoriet delen we dus.

34. Innocent When You Dream - Franks Wild Years (1987)

Op het album staan twee versies, beiden prachtige nummers.

De versie in Big Time.

aERodynamIC schreef:
Wat is je favoriete album? Of geef je dat later prijs?

edit: oh wacht... Rain Dogs staat in je top 10. Die favoriet delen we dus.

Yep, het blijft toch het album dat ik het vaakst draai, niet heel vaak zonder koptelefoon, eigenlijk alleen als ik het huis voor mijzelf heb, mijn vriendin en kinderen vinden het verschrikkelijk...

33 On The Road - Orphans (2006)

Een samenwerking met Primus. Ik vond dit de eerste keer dat ik het hoorde direct een heerlijk nummer, rauw en rammelend en met een geweldig refrein.

32. Rains On Me - Orphans (2006)

Een weer een van Orphans, een fijne meezinger in de trant van That Feel. De eerste keer dat ik het hoorde ging ik er eigenlijk vanuit dat Keith Richards weer mee dat maar dat bleek dus niet het geval.

Er is wel nog een versie met Chuck E. Weiss.

31. Crossroads - The Black Rider (1993)

The Black Rider is een album met studioversies van nummers die Tom schreef voor het toneelstuk The Black Rider. Het is niet bepaald mijn favoriete album, ik luister hem eigenlijk zelden maar Crossroads is wel erg mooi.

30. 29 Dollars - Blue Valentine (1987)

Een heerlijk blues nummer van meer dan acht minuten met Tom op piano.

De live uitvoering is uiteraard weer heel anders maar niet minder mooi.

29. Tom Traubert's Blues - Small Change (1976)

Wat een prachtig nummer is dit.

Lang geleden woonde ik een tijdje in een anti-kraakwoning met wat kennissen. Een van hen had een cassettebandje met The Asylum Years van Tom Waits, mijn eerste kennismaking met de jaren zeventig Tom Waits. Ik weet niet meer hoe het bandje in mijn bezit kwam wel dat ik hem nog steeds ergens heb en hem om een of andere reden nooit meer aan haar heb teruggegeven. Het was nogal een rumoerig huis en dit album gebruikte ik altijd om mee in te slaap te vallen 's avonds. Ik was de enige die vroeg op moest staan om te gaan werken en moest dus ook als enige zorgen dat ik vroeg naar bed ging. Dankzij Tom kon ik elke avond weer heerlijk wegdromen. Nadeel is wel dat ik altijd zin krijg om naar bed te gaan als ik de jaren zeventig Tom opzet:)

De eerste keer dat Waits dit nummer voor publiek speelde was in de BBC2 studios in 1977.

Overigens wel weer frappant dat Rod Stewart wederom met een gladde cover van een geweldig nummer een grote hit weet te scoren.

28. Get Behind The Mule - Mule Variations (1999)

Lange tijd was dit mijn favoriet van Mule Variations, inmiddels is hij wat overschaduwd door andere nummers van het album.

Overigens hebben alle personages in dit nummer echt bestaan. Het idee voor dit nummer ontstond toen zijn vrouw op een keer tegen hem zei ''I didn't marry a man, I married a mule'' waarop hij antwoordde ''you got to get behind the mule'' en zo was weer een Tom Waits nummer geboren, samen hebben ze dit nummer geschreven.

De live uitvoering op Glitter and Doom klinkt ook erg goed.

27. I Hope That I Don't Fall In Love With You - Closing Time (1973)

Van zijn debuut, gewoon een mooi liedje met een mooie tekst.

26. Ol' 55 - Closing Time (1973)

Het is niet veel mensen gegeven om een nummer over hun auto te schrijven en dat dan zo'n mooi resultaat oplevert. Vaak gecoverd door andere artiesten waaronder The Eagles, een cover waar Tom niet echt blij mee was. Als ik het mij goed herinner heeft zelfs Acda & de Munnik hier ooit hun draai aan gegeven.

MarkS73 schreef:
(quote)

Yep, het blijft toch het album dat ik het vaakst draai, niet heel vaak zonder koptelefoon, eigenlijk alleen als ik het huis voor mijzelf heb, mijn vriendin en kinderen vinden het verschrikkelijk...

Ja, Tom is hier thuis ook no go

25. The Heart of Saturday Night - The Heart of Saturday Night (1974)

Zo'n nummer waar je tijdens het luisteren je even de hoofdpersoon waant en met je vriendin over de boulevard rijdt in je oldsmobile en je uitkijkt naar wat je die zaterdagavond allemaal gaat beleven.

24. Piano Has Been Drinking (Not Me) - Small Change (1976)

Een Waits klassieker!

Het leverde ook een paar leuke optredens op in verschillende tv shows.

23. What keeps Mankind Alive - Orphans (2006)

Het origineel is geschreven door Kurt Weil en Bertolt Brecht voor een Duitse musical Die Dreigroschenoper uit de jaren dertig.

Jaren geleden hoorde ik dit eens op de radio voorbijkomen in een programma met nummers die door Bertold Brecht waren geschreven en vertolkt door artiesten als Edith Piaff en dus Tom Waits. Uiteraard opgenomen op een bandje en tijdens mijn vreselijke werk bij de PTT in het sorteercentrum (waar toen ook een nog onbekende Spinvis werkte) het bandje grijsgedraaid. Dit nummer was mijn favoriet.
uiteindelijk kwam het gelukkig terecht op de schitterende Orphans cd's.

22. 2-19 - Orphans (2006)

Een heerlijk nummer is dit met een geweldige tekst.

En zoals je ziet erg dansbaar:)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:45 uur

geplaatst: vandaag om 18:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.