MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Gothic Top 10

zoeken in:
Met gothic bedoel ik "echte" gothic, niet de nu-gothic, zoals Within Temptation of Evanesque en soortgelijken.

1. Shroud - Fields of the Nephilim (2005)
2. In the Flat Field - Bauhaus (1980)
3. The Woods - The Call (1987)
4. A Passage in Time -Dead Can Dance (1984)
5. The Hollow Man - Cocteau Twins (1982)
6. As It Happens - Lowlife (1986)
7. In a Lonely Place - New Order (1981)
8. Marian - Sisters of Mercy (1985)
9. Medusa - Clan of Xymox (1986)
10. One Hundred Years - The Cure (1982)

Premonition schreef:
Met gothic bedoel ik "echte" gothic, niet de nu-gothic, zoals Within Temptation of Evanesque en soortgelijken.

Gothic is Gothic!
Dat Evanesence geen gothic is, weet iedereen!
Maar within temptation heeft toevallig wel twee knappe gothic platen: Enter en Mother Earth.

En Dead Can Dance is absoluut geen gothic, dat zou ook iedereen moeten weten.

Een band die spirituele groei en een positieve levenshouding als uitgangspunt heeft, is natuurlijk geen gothic.

TIP voor gothic-lovers: zoek de Italiaanse cult-act Monumentum eens op. (Albums: In Absentia Christi, Metastasi)

PS: Ik hanteer als uitgangspunt voor een stijl de inhoud en thematiek die een band hanteert, en NIET de soort muziek die iemand maakt (die al dan niet donker kan zijn, maar zonder gezweep met Baudelaire of iets romantisch is er nauwelijks tot geen sprake van gothic, zoals bij DCD).

1. The Cure - Disintegration
2. Siouxsie and the Banshees - Peepshow
3. Sisters Of Mercy - A Slight Case of Overbombing
4. Bauhaus - In the Flat Field
5. Joy Division - Unknown Pleasures
6. Dead Can Dance - The Serpent's Egg
7. Rasputina - Thanks for the Ether
8. The Crüxshadows - ...Night Crawls In
9. London After Midnight - Selected Scenes from the End of the World
10. The Birthday Party - Junkyard

Het wordt meer een discussie dan een top 10. Prima. Wat is gothic voor mij?
Gothic is voor mij de muziek, niet de kledingstijl of de levenshouding. De muziek is donker, met veel ijle gitaren en synthesizers in wolken echo gedrenkt, zware melodische baslijn en een dramatische zang in veel galm die af en toe over het randje van pathos heen gaat. Zoiets...
Voor mij betekent dat DCD en Cocteau Twins op eerste albums gothic maken.

Premonition schreef:
Gothic is voor mij de muziek, niet de kledingstijl of de levenshouding.
En niet de Thematiek, datgene dat de band wil uitdragen naar zijn publiek toe? Niet de teksten?
Vreemd.

Premonition schreef:
De muziek is donker, met veel ijle gitaren en synthesizers in wolken echo gedrenkt, zware melodische baslijn en een dramatische zang in veel galm die af en toe over het randje van pathos heen gaat.
Voor mij klinkt dit meer als darkwave eigenlijk.

Premonition schreef:
OK, het eerste album van DCD is enigszins gothic, maar des te vreemder dat je in je top-10 juist een verzamelaar noemt (A Passage in Time).

EDIT: ik zie het al, je bedoelt de song A Passage in Time van hun debuut wellicht, en niet de verzamelaar.

Sanvean schreef:
Voor mij klinkt dit meer als darkwave eigenlijk.

Over de terminologie kun je twisten. Gothic wordt inderdaad soms darkwave of postpunk genoemd.

[/quote="Sanvean"]OK, het eerste album van DCD is enigszins gothic, maar des te vreemder dat je in je top-10 juist een verzamelaar noemt (A Passage in Time).

EDIT: ik zie het al, je bedoelt de song A Passage in Time van hun debuut wellicht, en niet de verzamelaar.[/quote]

Inderdaad, ik bedoel het nummer van het eerste album.

Sanvean schreef:
En Dead Can Dance is absoluut geen gothic, dat zou ook iedereen moeten weten

Ik kan je verzekeren dat zeker 80 % van het publiek tijdens het laatste concert van DCD in Den Haag dat NIET weet dan. Ik was, samen met mijn vrouw, zo'n beetje de enige die zich niet in Gothic gewaden had gehuld....

Heb er veel meer moeite mee als Within Tempation c.s. de term Gothic opgeplakt krijgt. Imo meer bombastische metalband met zangeres in aparte, maar niet perse Gothic, jurk. Die mogen zich echt niet vergelijken met de iconen van de Gothic hoor (niet dat ze dat zelf doen overigens)

Premonition schreef:

Wat ook gewoon klopt

Qua mening hierover:

En het is inderdaad een beetje suf om muziek die ook door "gothics" (wat zijn dat eigenlijk, mensen die in het weekend met wat zwarte make-up rondlopen of iemand die er al 30 jaar zijn levenswerk van maakt en boeken van de Sade leest bij zijn altaartje..?) wordt gewaardeerd meteen als "gothic"-muziek te bestempelen.
Je kan beter de muziek en de artiesten in kwestie zelf beoordelen op "gothic". Dan valt al heel veel muziek af, en sommige blijft in een twijfelzone hangen.. prima toch? Waarom altijd hermetische hokjes?
Daarnaast heb je nog de kwestie hoe "gothic" van nu zich verhoudt met de "gothic" uit de begintijd... dat is haast geen vergelijk De muziek waarmee goths zich nu op laten voorstaan, als je ze al goths mag noemen, is van een geheel andere orde dan de oude gothrock bands zoals Fields Of The Nephilim, Clan Of Xymox, X-Mal Deutschland of Bauhaus.

Nu rangeert het van gothmetal (within, after forever, gathering, etc etc..) t/m zware electronische stamptechno (keiharde ebm) zoals combichrist of dulce liquido.
Op een aantal gothfeesjes wordt echter ook nog gretig geplukt uit de new wave hoogtijdagen (Joy Division, Cure, Bunnymen, Siouxsie, Chameleons, Depeche Mode) alswel uit sommig commercieel aanbod nu (Rammstein, Placebo, Elastica, Interpol)... muziek waar de zgn. "gothics" dus ook graag naar luisteren, omdat het donkerder is dan de gemiddelde muziek en meer appeleert aan hun smaak.
Dat wil dus niet zeggen dat die bands qua muziek of levenshouding meteen als "gothic" bestempelt kunnen worden, verre van!

London After Midnight - Psycho Magnet
X-Mal Deutschland - Viva
Bauhaus - In the Flat Field
Cocteau Twins - Garlands
Fields Of The Nephilim - The Nephilim
Dead Can Dance - Dead Can Dance
Sisters Of Mercy - Floodland
Crüxshadows - Mystery Of The Whisper
Blutengel - The Oxidising Angel

Zomaar wat titels die wat mij betreft wel onder de noemer "gothic" of "gothrock kunnen worden geschaard. In ieder geval geen pukkelige metalhoofden met een bevallig zangeresje in een poederjurk

Enkele albums die nog niet genoemd zijn en zeker in mijn top-30 van gothic-albums staan:

And Also The Trees - Virus Meadow
Bauhaus - Mask
Nösferätu - Rise
Virgin Prunes - ...If I Die, I Die
Goethes Erben - Der Traum an Die Erinnerung
Tiamat - A Deeper Kind of Slumber
Dorsetshire - Das Letzte Gefecht
The Eternal Afflict - Trauma Rouge (..Now Mind Revolution)
Faith & The Muse - Evidence Of Heaven
The Mission - Carved In Sand

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.