menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Neil Young album top-5

zoeken in:
top 10 ook maar

1. On The Beach
2. Zuma
3. Tonight's the Night
4. Live @ Massey Hall
5. Rust Never Sleeps
6. Everybody Knows this is Nowhere
7. After The Goldrush
8. Ragged Glory
9. Freedom
10.Hawks and Doves

musician schreef:
Vervelen doe je je inderdaad nooit, bij Neil Young en hij is in ieder geval ook een artiest waarbij je altijd met angst en beven (maar ook vol goede moed) in afwachting bent van een nieuw album.

Solo elektrisch lijkt mij prima. Hij is de laatste jaren sowieso vrij stevig, mijn zegen heeft hij!

Een andere vraag is, of hij, met al zijn jarenlange (rock-)experimenten en probeersels, ook béter is (geworden) dan ten tijde van Everybody knows this is nowhere en After the Goldrush. Tja, hm. Daar moet ik nog eens over nadenken.

Nee maar hij kreeg er wel weer zin in, lees ook mijn recensie bij Re-Ac-Tor eens. Op Re-Ac-Tor speelde hij de frustraties van zijn thuissitautie van zich af én hij kwam in aanraking met de synclavier, wat hem in staat stelde een jaar later Trans te maken, in mijn ogen een van zijn meest revolutionaire en beste LP's, wat mij betreft had het overigens bij een EP mogen blijven, zonder de Island in the Sun liedjes.

Neil Young is niet iemand die in het stramien van Geffen pastte, waar Geffen zich in de jaren 90 ontwikkelde tot een gevarieerde maatschappij dat een gokje durfde te nemen (zoals met Nirvana) was het in de jaren 80 behoorlijk conservatief en wilden ze eigenlijk alleen maar albums als Harvest. Dat hij uitgerekend in die periode experimenteerde met allerlei stijlen stak ze natuurlijk wel een beetje. Niet alles even succesvol, maar ja beter dan the Eagles; op zich zijn de individuele albums niet slecht, maar ze klinken wel allemaal hetzelfde.

Ik vind het ook een van de selling points van Neil Young; dat je niet weet wat je mag verwachten, zo speelde hij in 1971 een hoop nummers van wat zijn meest succesvolle album allertijden zou worden; Harvest en in 1973, toen hij na het succes van Harvest aan zijn grootste tour ooit begon speelde hij gedeeltelijk waar het publiek voor kwam, materiaal van Harvest, Gold Rush en Everybody Knows, maar dus ook het duistere materiaal van Time Fades Away. Daar kwamen ze er nog gunstig vanaf, want later dat jaar bestond de setlist voornamelijk uit nummers van Tonight's the Night, soms speelde hij het titelnummer wel drie keer op een avond. Ook in 1974 was hij eigenlijk de enige met nieuwe nummers en sindsdien hebben zijn tours altijd in het teken gestaan van het spelen van nieuwe nummers, al wordt hij daar wel wat terughoudender in, mede door de publieke opinie. Al heeft ie met zijn recente tour wel weer van zich laten spreken.

Om even terug te komen waar dit topic over gaat, de Neil Young top 5; ik zou met geen mogelijkheid een lijst kunnen maken van AL zijn albums. Soms staat mijn pet meer naar Time Fades Away, dan meer naar Zuma of Gold Rush. Maar naast de 10/15 top albums zijn er een hoop albums waar ik onderling geen voorkeur aan de één of ander kan geven.

Die top 5 van mij is ook echt een moment opname, als ik een complete lijst van favoriete albums moet geven, chronologisch:

Everybody Knows this is Nowhere
(Deja Vu)
After the Gold Rush
Harvest
Time Fades Away
On the Beach
Tonight's the Night
Zuma
(Decade)
Comes a Time
Rust Never Sleeps
Live Rust
Trans
Freedom
Ragged Glory
Weld
Sleeps with Angels
Greendale
Living with War
Prairie Wind
Chrome Dreams II
Live at the Fillmore East
Live at Massey Hall
Sugar Mountain Live
(Archives Vol. 1)
Dreamin' Man Live

De tour de force van de jaren 70 is voorbij, maar dat is ook niet gek, het niveau van zijn beste werk van toen haalt hij echter nog wel af en toe, de laatste 20 jaar, zoals op Ragged Glory, Greendale en Living with War.

[quote]harm1985 schreef:
Ja, dat is echt de meest grote onzin die ik ooit heb gehoord, Neil Young die na de jaren 70 een grote herhalingsoefening van zichzelf is geworden. Als er 1 artiest veelzijdig is en vernieuwing niet schuwt is het Neil Young wel. De jaren 80 zijn daar een prima voorbeeld van. Geen enkel album uit de jaren 80 lijkt op elkaar, met experimenten in Bluegrass, Country, Rockabilly, New Wave, Techno, Blues, etc.

Je hebt gelijk. In de jaren 80 was hij de weg kwijt met al die verschillende stijlen. Het heeft volgens mij geen meesterwerk opgeleverd. Eigenlijk zijn er maar 2 stijlen, waar hij echt goed in is: akoestisch solo en elektrisch in bandverband. Dat heeft hij echt het beste gedaan t/m '75. Volgens mij zijn de inzenders van dit forum het ermee eens. Maak maar eens een totaallijst van alle lijsten. Ik denk niet dat er een moderne Young van na 75 tussen in de top 5 zal staan.

Akoestisch solo is ook wel weer erg kort door de bocht. Eigenlijk alleen Live at Massey Hall is akoestisch solo. Op platen als Harvest en Prairie Wind heeft Neil ook een band achter zich. Dan zou je nog een onderscheid kunnen maken tussen folk(rock) en country(rock).

Harvest Moon en Freedom worden hier toch ook af en toe genoemd. Dat latere platen misschien niet tot de top 5 van zijn albums behoren betekent niet dat Neil daarom na 1975 niets meer gepresteerd heeft (laat staan zichzelf herhalen). Ik vind het nogal kortzichtig allemaal. Als ik zo jou stemmen zie bij Neil Young zie ik ook maar weinig stemmen bij latere albums, ken je dat werk wel, en hoe goed ken je dat werk dan?

Grappig, want door fans wordt juist het werk van 75-78 beschouwd als het beste dat ie heeft gemaakt, pest is alleen dat daar een joop nooit van is uitgekomen. Maar goed, the Archives Vol. 2 zullen mijn gelijk wel bewijzen. Bovendien is de blik van de gemiddelde consument altijd wat kortzichtig, Harvest is nu eenmaal DE standaard plaat die je als muziekliefhebber in huis hebt, zoals Dark Side of the Moon dat is voor Pink Floyd, Blue van Joni Mitchell, Tapestry van Carole King, Led Zeppelin VI van LedZep en Rumours van Fleetwood Mac.

Als je verder kijkt dan dat, en je verdiept in het hele oeuvre, inclusief bootlegs, dan hoor je dat ik gelijk heb. De live concerten met the Shockin' Pinks (ten tijde van Everybody's Rockin, een rockabilly over het algmeen beschouwd als 1 van zijn slechtste ooit) zijn heel erg goed, zoals je kan horen op Lucky Thirteen (Don't Take Your Love Away From Me en get Gone). Hetzelfde geld voor the International Harvesters (ten tijde van Old Ways, een country album) zoals te horen is op het album zelf, want California Sunset is een live-opname. Ook de Blue Notes (This Note's for You, een Blues Album) zijn live verrekte goed, een live plaat stond in de planning (twee nummers staan op Lucky Thirteen, This Note's For You en Ain't It the Truth) maar is om onduidelijke redenen geschrapt. Met de Trans Band en Crazy Horse sloeg hij in de jaren 80 flink de plank mis, omdat het Trans Materiaal zich nu eenmaal moeilijk leent om live te spelen en de band kut was, met name de bassist, Bruce Palmer. Crazy Horse is hetzelfde verhaal, want Landing on Water (zijn slechtste ooit) is zonder hen opgenomen, maar ze moesten live wel die nummers spelen, slecht idee. Waarom denk je dat Neil Young met Crazy Horse, op een enkele keer in 76 na Southern Man nooit live speelde? Frank Sampedro kwam pas in 75 bij de band en kende eigenlijk alleen maar Everybody Knows... heel erg goed. Life werd opgenomen tijdens de tour van Landing on Water, dus die is inderdaad ook niet al te best.

Aquila
Neil Young (zonder gek paard, maar ook live):
5.0* - After the Gold Rush
4.5* - On the Beach
4.5* - Live at Massey Hall
4.5* - Freedom
3.5* - Harvest Moon

Ik ken Time Fades Away niet - erg benieuwd naar.

Neil Young (met gek paard én ook live):
5.0* - Weld
5.0* - Everybody Knows This is Nowhere
4.5* - Live Rust
4.5* - Never Sleeps
4.5* - Zuma

Update (met de wetenschap dat ik een hoop nog niet ken):

1. Harvest
2. Everybody Knows This Is Nowhere
3. On the Beach
4. Freedom
5. Tonight's the Night
6. Prairie Wind
7. Sleeps With Angels
8. Mirror Ball
9. Chrome Dreams II
10. Living with War
-------------------------------------------------------
11. Le Noise (maar die moet nog wat draaibeurten krijgen om het beter in te schatten)

Geen groot kenner dus

1. Live at Massey Hall 1971
2. Zuma
3. Weld
4. Ragged Glory
5. On the Beach
6. Tonight's the Night
7. Greendale
8. Everybody Knows This Is Nowhere
9. After the Gold Rush
10. Live Rust

misja82 schreef:
1. on the beach
2. everybody knows this is nowhere
3. tonight's the night
4. zuma
5. harvest

update:

1 on the beach
2 live at massey hall
3 tonight's the night
4 everybody knows this is nowhere
5 time fades away

1. Harvest Moon
2. After The Gold Rush
3. On The Beach
4. Everybody Knows This Is Nowhere
5. Harvest
6. Zuma
7. Comes A Time
8. Freedom
9. Le Noise
10. American Stars 'n Bars

Van de albums die ik tot nu toe heb beoordeeld..

Maar er zijn er nog zoveel, dus deze lijst kan nog wel serieus veranderen, en onderling kunnen er ook nog veranderingen optreden, natuurlijk..

Ik ken niet zo heel veel van Neil Young, daarom een top 5:

Harvest Moon
Comes A Time
On The Beach
Harvest
Freedom

Buiten mededinging omdat ik compilaties en live-albums niet meereken, maar desalniettemin geweldig:

Live at Massey Hall 1971
Decade
Unplugged

Niet aan mij besteed:

Silver & Gold (saai)
After The Gold Rush (erg weinig afwisseling)
Ragged Glory (Crazy Horse heeft me nooit echt kunnen bekoren).

Ik ken lang niet alles van hem, hij heeft wel erg veel gemaakt (ik ben bekend met ongeveer de helft van zijn muziek, ben druk bezig met de inhaalslag). Maar wat ik wel van hem ken en zoals ik er nu over denk (deze momentopname wordt een top 9):

1. After The Gold Rush
2. Harvest
3. Everybody Knows...
4. Rust Never Sleeps
5. On The Beach
6. Zuma
7. Freedom
8. Mirror Ball
9. Harvest Moon

Hoewel ik Live At Massey Hall zeer goed vind, heb ik hem niet opgenomen, omdat ik alleen studioalbums heb laten passeren. Het album Greatest Hits uit 2004 vind ik ook prachtig (al is dat zeker geen complete verzamelaar te noemen, maar daar staan wel enkel juweeltjes op).

ik denk dat je dan Decade eens moet proberen, Rogier. Een geweldige instapper, beter dan Greatest Hits.

Zo te lezen kent 'ie alles wat daar op staat al wel, op wellicht de paar 'rarities' van Decade na.

Ik zou Tonight's the Night proberen als ik hem was

The Scientist schreef:
Ik zou Tonight's the Night proberen als ik hem was

Lolbroek!

Decades heb ik nog niet eerder geluisterd, maar als ik er zo naar kijk ken ik het overgrote deel wel.
En ik ken ongeveer de helft van de albums van Neil, dus een instapper is niet echt nodig, vind ik!
Ik moet Stijn in deze (weer) gelijk geven.

Update:

1. Live at Massey Hall
2. On the Beach
3. Time Fades Away
4. Rust Never Sleeps
5. Live Rust
6. Everybody Knows This Is Nowhere
7. Comes A Time
8. Tonight's The Night
9. Journey Through the Past
10. After the Gold Rush
11. Live at Fillmore East
12. Zuma
13. Prairie Wind
14. Weld
15. Ragged Glory
16. Le Noise
17. A Treasure
18. Harvest
19. Chrome Dreams II
20. American Stars 'N Bars
21. Mirror Ball
22. Sleeps With Angels
23. Greendale
24. Dreamin' Man
25. Harvest Moon
26. Merkin Ball (EP)
27. Re-Ac-Tor
28. Neil Young
29. Old Ways
30. Silver & Gold
31. Living With War - In the Beginning
32. Living With War
33. This Note's For You
34. Unplugged
35. Long May You Run (Stills-Young Band)
36. Hawks & Doves
37. Road Rock Vol. 1
38. Trans
39. Freedom
40. Year of the Horse
41. Eldorado (EP)
42. Life
43. Are You Passionate?
44. Everybody's Rockin'
45. Where the Buffalo Roam
46. Arc
47. Broken Arrow
48. Landing on Water
49. Fork in the Road
50. Dead Man

1. After the Gold Rush
2. Everybody Knows this is Nowhere
3. Zuma
4. Harvest
5. Comes a Time

Precies vijf in mijn bezit.

Mmm, mijn kennis is nog niet helemaal op het niveau dat ik zo'n uitgebreide lijst aandurf, maar ik kan me redelijk vinden in die van jou, Stijn. Bij mij zouden Tonight's the Night en Greendale wel iets hoger komen, denk ik, Hawks en Doves misschien ook wel. En Sleeps With Angels een flink stuk lager. En kun je die nummer 26 eigenlijk als een Neil Young-release beschouwen? Wel een prachtige EP natuurlijk.

Top-20 (update):

1. Everybody Knows this is Nowhere
2. Live at Massey Hall 1971
3. After the Gold Rush
4. Harvest
5. Unplugged
6. On the Beach
7. Zuma
8. Comes A Time
9. Freedom
10. Ragged Glory

11. Live Rust
12. Harvest Moon
13. Prairie Wind
14. Weld
15. Tonight's the Night
16. Rust Never Sleeps
17. Greendale
18. Living with War
19. Chrome Dreams II
20. American Stars N Bars

Sandokan-veld schreef:
En kun je die nummer 26 eigenlijk als een Neil Young-release beschouwen? Wel een prachtige EP natuurlijk.

Pearl Jam & Neil Young, maar het is meer Pearl Jam inderdaad. Dit komt omdat de platenmaatschappijen weer moesten zeuren, waardoor Pearl Jams rol op Mirror Ball eigenlijk beperkt bleef tot backingband. Jammer, want ik had wel twee nummers in willen wisselen voor de twee van Merkin Ball.

Voor de volledigheid, en de kwaliteit, heb ik 'm in de lijst opgenomen. Het verandert verder ook niets aan de volgorde.

Up Date.
Van de vele platen die ik van de beste man heb een Top 10:

1. Freedom
2. Harvest Moon
3. Prairie Wind
4. Tonight "s The Night
5. Rust Never Sleeps
6. Ragged Glory
7. Harvest
8. Weld
9. Comes A Time
10. Live Rust

Ik vrees echter dat het lijstje morgen weer anders is

1. Live at Massey Hall
2. Time Fades Away
3. On the Beach
4. Rust Never Sleeps
5. After the Gold Rush
6. Tonight's The Night
7. A Treasure
8. Ragged Glory
9. Le Noise
10. Everybody Knows This Is Nowhere

1. Tonight's The Night
2. Everybody Knows This Is Nowhere
3. On The Beach
4. Rust Never Sleeps
5. Time Fades Away
6. Live At Massey Hall 1971
7. Zuma
8. Arc
9. Weld
10. After The Gold Rush

01 - Live At Massey Hall 1971
02 - Everybody Knows This Is Nowhere
03 - Live Rust
04 - After The Gold Rush
05 - Rust Never Sleeps
06 - Harvest
07 - Tonight's The Night
08 - Weld
09 - Zuma
10 - On The Beach

1. Massey Hall. 5*
2. Harvest Moon. 4*
3. Ragged Glorie. 4*
4. Decade. 4*
5. Harvest. 3*
6. After The Gold Rush. 2*

Ik weet niet of je het De Ja Vu album mag mee rekenen, want die zou anders op de vierde plaats komen met 4*.

Alleen Young, dus geen CSN&Y of Buffalo Springfield.

01. Harvest
02. Weld
03. Live at Massey Hall
04. Zuma
05. Freedom

Opmerkelijk dat mijn beoordelingen niet kloppen als je bekijkt naar hoe ik naar de albums zelf kijk. Zo vind ik Freedom absoluut niet beter dan On The Beach, maar eerstgenoemde krijgt een 4,0* en die daarna een 3,5*.

Dit zou mijn lijst zijn als ik de cijfers negeer:
01. Harvest
02. On The Beach
03. Rust Never Sleeps
04. Weld
05. Live at Massey Hall
06. Zuma
07. Live Rust
08. Neil Young
09. Freedom
10. After The Gold Rush

Update:

1. Massey Hall.5*
2. Live Rust.4.5*
3. Harvest Moon.4.5*
4. On The Beach.4.5*
5. De Ja Vu.4*
6. Ragged Glorie.4*
7. Decade.3.5*
8. Harvest.3.5*
9. After The Gold Rush.3*

Mijn Neil Young top 5 :

1. After the Goldrush (70)

2. Everybody Knows This Nowhere (69)

3. On The beach (74)

4. American stars & bars (77)

5. Harvest (72)

Tussen 2.5 en 3.5 moet ik nog veel herluisteren, maar voor nu een tijdelijke lijst:

01 - 5.0*- Live at Massey Hall 1971
02 - 5.0*- On The Beach
03 - 5.0*- Archives, Vol. 1: 1963-1972
04 - 4.5*- Tonight's the Night
05 - 4.5*- Time Fades Away
06 - 4.5*- Journey Through the Past
07 - 4.0*- Ragged Glory
08 - 4.0*- Rust Never Sleeps
09 - 4.0*- Everybody Knows This Is Nowhere
10 - 4.0*- Sugar Mountain
11 - 4.0*- Decade
12 - 4.0*- Live Rust
13 - 4.0*- Weld
14 - 4.0*- Live at the Fillmore East
15 - 4.0*- After the Gold Rush
16 - 4.0*- Zuma
17 - 4.0*- Comes a Time
18 - 4.0*- Greatest Hits
19 - 4.0*- Harvest
20 - 3.5*- American Stars 'n Bars
21 - 3.5*- Elektra Demos 1965 & More (Bootleg)
22 - 3.5*- A Treasure
23 - 3.5*- Harvest Moon
24 - 3.5*- Dreamin' Man Live '92
25 - 3.5*- Freedom
26 - 3.5*- Chrome Dreams II
27 - 3.5*- Neil Young
28 - 3.5*- Live On Air / Lost Tapes
29 - 3.5*- Living with War: "In the Beginning"
30 - 3.5*- Road Rock, Vol. 1: Friends & Relatives
31 - 3.0*- Le Noise
32 - 3.0*- Eldorado
33 - 3.0*- Long May You Run
34 - 3.0*- Living with War
35 - 3.0*- Unplugged
36 - 3.0*- Sleeps with Angels
37 - 3.0*- Year of the Horse
38 - 3.0*- Mirror Ball
39 - 3.0*- Prairie Wind
40 - 3.0*- Greendale
41 - 3.0*- Hawks & Doves
42 - 3.0*- Old Ways
43 - 3.0*- Lucky Thirteen
44 - 3.0*- Life
45 - 3.0*- Re-ac-tor
46 - 3.0*- This Note's for You
47 - 3.0*- Dead Man
48 - 2.5*- Silver & Gold
49 - 2.5*- Trans
50 - 2.5*- Are You Passionate?
51 - 2.0*- Broken Arrow
52 - 2.0*- Mystery Train
53 - 1.5*- Arc
54 - 1.5*- Fork In The Road
55 - 1.5*- Landing On Water
56 - 1.0*- Everybody's Rockin'

Gast
geplaatst: vandaag om 05:44 uur

geplaatst: vandaag om 05:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.