MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van de jaren '00

zoeken in:
Ik vind het bijzonder dat iemand Sufjan stevens zo slecht vind. Maar sommige mensen houden nou eenmaal van overdrijven. Hij behoort wat mij betreft nog hoger te staan. Overigens staan wel al mijn top 10 platen in de top 100 en heb ik van de top 20 alleen nummer 9 en 19 niet in mijn collectie maar die laatste wil ik al een tijdje halen Dus wat dat betreft een erg goede lijst.

Wat een trieste nummer 1 van het decennium: Kid A....
Dit album hoort toch echt tot het slechtste wat Radiohead gemaakt heeft. Wat een baggermuziek staat er tussen wat aardige nummers in.
En dat terwijl ze in het vorige decennium zulke goede muziek maakten.

Bedankt fanclub van Radiohead!

Er is maar één echt absolute nummer 1 van de jaren '00: Arcade Fire met Funeral. Zonder enige fanclubsteun bijna net zo veel punten gehaald.

En inderdaad..... de fanclub van Sufjan Stevens is ook weer bezig geweest. Een veel en veel te hoge notering voor deze man. En dan Sigur Ros: hetzelfde verhaal.

Gevolg van al deze fanclubs die de lijst zo vertroebelen: the Arctic Monkeys met Whatever People Say I Am...: 9e.... : echt veel te laag.

't is maar een lijstje West...?

VanDeGriend schreef:
Anyway, ik geloof dat ik zelfs de Oor top 100 leuker vind. Slechts 1 plaat uit mijn toch niet al te ingewikkelde top 10 heeft het gehaald. Een 87ste plaats voor 16HP. Verder staan maar liefst 3 platen die ik tot de vreselijkste van het decennium reken, in de top 10

Ik zie de volgende 3 verschrikkelijke platen van het decennium in de top 10 staan:
Radiohead - Kid Aaaaaaaaah!
Sigur Ros - O o o o o o o oh!
Sufjan Stevens - Illinois Suf jan Suf jan

Ik denk ook dat ik tot mijn verbazing de Oor top 100 leuker en verantwoorder vind: het is een beter overzicht van dit decennium.

Marty McFly schreef:
't is maar een lijstje West...?

Je hebt gelijk: ik zit me iets te druk te maken. Aan de andere kant zijn er mensen die er veel tijd en moeite in steken, om zo veel mogelijk andere mensen op een album van Sufjan te laten stemmen. Dat is aan de andere kant eigenlijk ook wel weer grappig.

Casartelli (moderator)
west schreef:
Je hebt gelijk: ik zit me iets te druk te maken. Aan de andere kant zijn er mensen die er veel tijd en moeite in steken, om zo veel mogelijk andere mensen op een album van Sufjan te laten stemmen.

Nou en... dan voer jij toch nog wat campagne voor de Arctic Monkeys? Met circa 1400 stemmen inderdaad nog vrij onbekend.

Zonder fanclubalbums als Kid A, Sufjan en Sigur krijg je naar mijn idee een veel beter overzicht van dit decennium:

1. Funeral - Arcade Fire
2. In Rainbows -Radiohead
3. Turn on the Bright Lights - Interpol
4. Coldplay - A Rush of Blood to the Head
5. Elbow - The Seldom Seen Kid
6. Arctic Monkeys - Whatever People Say...
7. Muse - Origin of Symmetry
8. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf
9. Tool - Lazerus
10 The Strokes - This Is It

De top 10 eindigt dan met de nummer 1 van het decennium bij OOR.

Aan de andere kant zijn er mensen die er veel tijd en moeite in steken, om zo veel mogelijk andere mensen op een album van Sufjan te laten stemmen

Hoe kom je daar nu weer bij? Die plaat staat erin omdat veel mensen het een goede plaat vinden, niet omdat ze aangespoord worden erop te stemmen.

Casartelli schreef:
(quote)

Nou en... dan voer jij toch nog wat campagne voor de Arctic Monkeys? Met circa 1400 stemmen inderdaad nog vrij onbekend.

Ik zeg: lever gewoon je eigen lijstje in zoals gevraagd en ga verder niet allerlei fratsen uithalen, waardoor jouw favorieten hoog in deze lijst komen te staan. Ik denk dat dit de lijst heeft vervuild.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik vind Kid A oprecht de op twee na beste plaat van de eeuw tot nu toe, en ik ben niet gehypnotiseerd door de fanclub, geloof ik. Maar ja, als het een samenzwering was zou ik dat ook zeggen natuurlijk.

Sandokan-veld schreef:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik vind Kid A oprecht de op twee na beste plaat van de eeuw tot nu toe, en ik ben niet gehypnotiseerd door de fanclub, geloof ik. Maar ja, als het een samenzwering was zou ik dat ook zeggen natuurlijk.

Oei, ik klink te veel als een complottheorie?
Ik heb alleen het idee dat bepaalde fanclubs leden hebben opgeroepen om te stemmen hier op Musicmeter. Dat gebeurt ook bij de andere top 100's / 1000's / 2000's. That's it. Bij de top 2000 voeren ze ieder jaar een aantal correcties door.

Een onzinnige verdachtmaking. Je denkt toch niet dat twee van de beste gewaardeerde platen van dit decennium de lijst niet zouden halen?

1. Bloc Party - Silent Alarm (25)
2. Radiohead - In Rainbows (03)
3. Le Le - Flage (--)
4. De Jeugd van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen (--)
5. LCD Soundsystem - Sound of Silver (--)
6. Queens of the Stone Age - Era Vulgaris (--)
7. De Jeugd van Tegenwoordig - De Machine (--)
8. The National - Boxer (14)
9. Foals - Antidotes (--)
10. Crystal Castles - Crystal Castles (--)

Dat Sound of Silver er niet instaat verbaast me toch een beetje.

Casartelli (moderator)
Als ik gewoon eens naar onze toptien kijk en dan focus op stemgemiddelden, aantal stemmen en de eindpositie van de platen, dan zie ik daar niks onnatuurlijks in. Ergo, west, neem je verlies, denk aan je hart en kalmeer een beetje... dan zie je wellicht ook de ironie in mijn eerste bericht.

west schreef:
1. Funeral - Arcade Fire
Kijk, dat vind ik nou de allerbelabberdste plaat uit die hele top 100, wellicht de beroerdste die ik ooit gekocht heb. Toch kan ik er absoluut niet mee zitten dat deze plaat kennelijk ook een fanclub heeft. Net zoals denk ik elke plaat in de top 20 een ferme aanhang heeft. Prima toch. Denk niet dat iemand de notering van Sufjan of welke artiest dan ook in dit lijstje zo belangrijk vindt dat hij heel veel tijd in een campagne steekt. En anders maar wel

Casartelli schreef:
Ergo, west, neem je verlies, denk aan je hart en kalmeer een beetje... dan zie je wellicht ook de ironie in mijn eerste bericht.

Zal ik doen.

VanDeGriend schreef:
(quote)
Kijk, dat vind ik nou de allerbelabberdste plaat uit die hele top 100, wellicht de beroerdste die ik ooit gekocht heb. Toch kan ik er absoluut niet mee zitten dat deze plaat kennelijk ook een fanclub heeft. Net zoals denk ik elke plaat in de top 20 een ferme aanhang heeft. Prima toch. Denk niet dat iemand de notering van Sufjan of welke artiest dan ook in dit lijstje zo belangrijk vindt dat hij heel veel tijd in een campagne steekt. En anders maar wel

Het is een van de 3 platen uit mijn top10 die het gehaald heeft.. zoals ik exact van tevoren ook in had kunnen schatten (Arcade Fire, Newsom en Sigur Ros).... Eigenlijk was deze hele lijstjesmania niet zo nodig denk ik.. ongeveer hetzelfde als de top250 gefilterd op dit decennium...

verbaast me alleen dat Arcade Fire nog zo dicht bij radiohead is gekomen eerlijkgezegd..

haveman
west schreef:
Zonder fanclubalbums als Kid A, Sufjan en Sigur krijg je naar mijn idee een veel beter overzicht van dit decennium:

1. Funeral - Arcade Fire
2. In Rainbows -Radiohead
3. Turn on the Bright Lights - Interpol
4. Coldplay - A Rush of Blood to the Head
5. Elbow - The Seldom Seen Kid
6. Arctic Monkeys - Whatever People Say...
7. Muse - Origin of Symmetry
8. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf
9. Tool - Lazerus
10 The Strokes - This Is It

Pure nieuwsgierigheid:

1. Waarom spreek je perse bij die 3 artiesten van fanclubs?

2. Waarom zou KidA dan volledig uit de top 10 verdwijnen en In Rainbows blijven staan?

Precies.. het is gewoon totaal willekeurig, zonder enige reden onderbouwd... bovendien vind ik het ook duidelijk niet beter... eerder nog poppier en voorspelbaarder...

Wel:
1. The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium (29)
4. Sigur Rós - ( ) (6)
7. The Mars Volta - Frances The Mute (52)

Niet:
2. Ataxia - Automatic Writing
3. Husky Rescue - Ghost Is Not Real
5. John Frusciante - To Record Only Water For Ten Days
6. Beirut - Gulag Orkestar
8. Yann Tiersen - Amélie
9. Yeasayer - All Hour Cymbals
10. The Dø - A Mouthful

elrayo
Sowieso, geen Beirut... Ik had toch minstens verwacht dat die erin zou staan...

1. CocoRosie - La Maison de Mon Rêve (2004)
2. Arcade Fire - Funeral (2004) (2)
3. The Shins - Oh, Inverted World (2001) (83)
4. Beirut - Gulag Orkestar (2006)
5. The Avalanches - Since I Left You (2000)
6. LCD Soundsystem - LCD Soundsystem (2005)
7. Vampire Weekend - Vampire Weekend (2008)
8. Phoenix - It's Never Been Like That (2006)
9. Islands - Return to the Sea (2006)
10. The Postal Service - Give Up (2003)

west schreef:

9. Tool - Lazerus

Correctie is al doorgestuurd

1. Regina Spektor - Soviet Kitsch (--)
2. Portishead - Third (34)
3. Radiohead - In Rainbows (3)
4. Elbow - The Seldom Seen Kid (8)
5. Gazpacho - Tick Tock (--)
6. Radiohead - Kid A (1)
7. Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (98)
8. Sigur Rós - ( ) (6)
9. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (--)
10. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (--)

Ik zat op het laatste moment nog te twijfelen welk album ik van Joanna Newsom erin zou doen. Gelukkig heb ik voor The Milk-Eyed Mender gekozen, nu staat ie in de Top 100

Edit: Het commentaar van west slaat helemaal nergens op, Kid A heeft een behoorlijk hoog gemiddelde voor een Love/Hate-plaat, en over Sigur Rós en Sufjan Stevens hoef ik het niet eens te hebben. Het zijn gewoon drie platen die over het algemeen heel erg hoog gewaardeerd worden en dus terecht in de Top 10 staan. Dat jij die platen wat minder vind mag best, maar ga dan niet zeuren over samenzweringen en fanclubs.

Trouwens, ik zou wel eens willen weten hoe de Top 250 eruit ziet als je alleen de Top 10's neemt van actieve leden, want Arctic Monkeys, Coldplay en Muse staan hier wel een stuk lager dan in de Top 250. Opvallende stijgers zijn Wilco en Bon Iver.

1. The Veils - Nux Vomica (81)
2. Willard Grant Conspiracy - Let It Roll (-)
3. White Lies - To Lose My Life... (-)
4. Anne Clark - The Smallest Acts of Kindness (-)
5. Dragons - Here Are the Roses (-)
6. Editors - The Back Room (33)
7. Within Temptation - Mother Earth (-)
8. Creature With the Atom Brain - Transylvania (-)
9. iLiKETRAiNS - Elegies to Lessons Learnt (-)
10. New Model Army - Today Is a Good Day (-)

1. Antony & the Johnsons - I Am a Bird Now (21)
2. Rufus Wainwright - Release the Stars (-)
3. Sigur Rós - Takk... (30)
4. Scott Matthew - There Is an Ocean That Divides and with My Longing I Can Charge It with a Voltage That's So Violent to Cross It Could Mean Death (-)
5. Zita Swoon - A Band in a Box (-)
6. Saybia - The Second You Sleep (-)
7. Sufjan Stevens - Illinoise (5)
8. Morrissey - You Are the Quarry (61)
9. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (7)
10. Dungen - Ta Det Lugnt (-)

En heerlijk om al dat voorspelbare gemekker over zo'n lijst te lezen

Inderdaad, get a lijst... euh... life.

aERodynamIC schreef:

En heerlijk om al dat voorspelbare gemekker over zo'n lijst te lezen
Toch de enige reden waarom lijstjes leuk zijn...

Er is ook maar één oplossing voor: staar je blind op je eigen lijst, roep een paar keer hoe geweldig het is en laat het daar bij; de lijst der lijsten is een feit (en een betere zul je nooit tegenkomen)!

01. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002) [4]
02. Nicolas Makelberge - Dying in Africa (2006) [-]
03. Jens Lekman - Night Falls over Kortedala (2007) [-]
04. The Knife - Silent Shout (2006) [70]
05. Madrugada - The Nightly Disease (2001) [-]
06. Mercury Rev - All Is Dream (2001) [-]
07. Radiohead - Kid A (2000) [1]
08. Arcade Fire - Funeral (2004) [2]
09. Boards of Canada - In a Beautiful Place Out in the Country (2000) [-]
10. Jens Lekman - When I Said I Wanted to Be Your Dog (2004) [-]

Gebrek aan liefde voor Jens had ik wel verwacht, maar gezien het aantal stemmen en de hoge waarderingen had ik Madrugada en Mercury Rev eigenlijk wel verwacht in de uiteindelijke lijst...

1. Arctic Monkeys - Whatever People Say... (9)
2. Arcade Fire - Funeral (2)
3. Arcade Fire - Neon Bible (48)
4. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (43)
5. Kasabian - The West Ryder Pauper Lunatic Asylum (-)
6. Manic Street Preachers - Journal For Plague Lovers (-)
7. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (36)
8. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (7)
9. Keane - Hopes & Fears (38)
10 Muse - Absolution (37)

Nr. 8 & 9 er op het laatst toch bij gezet, vanwege allerlei herinneringen uit dit decennium (die bij deze muziek horen). Nu in bijna 2010 zouden ze puur vanwege de muziek niet meer in mijn top 10 staan. Maar ja, muziek is (soms?) meer dan alleen wat geluid.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:52 uur

geplaatst: vandaag om 09:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.