MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Album Top 100 (Studio Brussel)

zoeken in:
Zo speciaal goed vind ik StuBru niet, de enige zender die nog een beetje deftige muziek draait is Radio 1. StuBru is te veel dance naar mijn mening.

Father McKenzie
En de manier van presenteren is echt.... alsof ze zich tegen tienertjes richten... wat ze volgens mij ook doen.
Soms hoor ik nog eens een kwartiertje deze zender, als een vorige collega trucker met mijn truck gereden heeft en ik er nog geen erg in had dat de zender nog op Stu Bru stond... tot ik me alweer maar eens flink erger en gauw een draai aan de knop geef. Radio één is in België beslist de beste zender, al hoor ik echt tot de unserverd audience, meestal draai ik gewoon cd's (copietjes, want originele draai je stuk in de auto, met al die putten in het wegdek...)...

StuBru richt zich inderdaad tot tieners en 'alternatief' kun je deze zender ook niet meer noemen als ze zelfs Lady Gaga draaien ...
Niettemin een mooie album top-100.

_Lynn_
The Oath schreef:
Het gaat de laatste jaren toch echt de slechte kant uit met StuBru. Over laatste hoorde ik gewoon overdag Lady gaga

Ik hoor daar ook heel wat muziek dat ik echt zeg van...
Maar toch wil mijn ma niet van post veranderen! Ergh! Ach ja, ik steek wel dopjes in mijn oren...

Zo had je op zondagochtend een programma 'Rock Ahoy!'. Speelden ze vooral nummers uit de jaren 50 en 60.

Gelukkig wel.

Father McKenzie schreef:
En de manier van presenteren is echt.... alsof ze zich tegen tienertjes richten... wat ze volgens mij ook doen.

Amen! Zeker Siska Schoeters... Met haar lijkt het wel het kleuter uurtje ofzo...
Volgens mijn pa waren de presentatoren vroeger een pak beter, en wisten ze meer over wat ze eigenlijk aan het spreken waren.

Father McKenzie
@ Lynn, ik heb ongeveer tot rond mijn dertigste naar dit kleuterzendertje geluisterd.... en val gewoon achterover dat 2 collega's die ook tegen de vijftig aanlopen niets, maar dan ook niets geëvolueerd zijn...en nog steeds naar deze kinderzender zitten te luisteren in de truck.... nog een geluk dat ze de juiste bestellingen bij de juiste klanten afleveren, je zou van minder gaan flippen. Echt, samen met MNM zowat de allerslechtste prutzender van België als je het mij vraagt!

De presentatoren kennen niets van muziek, ze kennen niet eens hun klassiekers van de voorbije 6 decennia, iets dat toch een béétje mag verwacht worden van radiopresentatoren. Studio Brussel heeft geen ruggengraat, geen karakter, het draait gewoon hedendaagse pokkeherrie zonder respect voor de grote popmuziekgeschiedenis.... het is huilen met de pet op.

En omdat ik niet altijd geweldig wakker ben als ik in de truck stap, vergeet ik soms de zender te verzetten en hoor ik soms nog een kwartier deze zender... ik zit dan te denken aan mijn eerste leveringen tot het doordringt dat een bovenvermelde collega hiervoor even met de truck had gereden... en ik opeens weer die naar kindertjes of puisterige tienertjes gerichte "stijl" van presenteren hoor en ik huiver en gauw de knop omdraai of nog beter, een ceedeetje in het toestel schuif...

_Lynn_
Ik heb er niet veel meer aan te voegen, enkel dat als er dan een klassieker wordt gedraaid het wel weer ééntje is dat je zegt van "toch niet weer díe?! "
Maar ik geef wel toe ik in die album honderd toch sommige fijne platen voor de eerste keer hoorde (ha ja ik ben pas bijna 17 ) en dat was dan wel weer fijn natuurlijk.

En dan nog zo'n goede album top100 in elkaar weten te zetten!!
Er moet wel een enorme kloof tussen de makers en de luisteraars zitten dan

Die album top 100 valt me nog mee eigenlijk, er zit wel wat rommel tussen maar die strontvervelende platgedraaide ouwe zooi hebben ze wel een beetje vermeden.

_Lynn_
Dat klopt, maar Pearl Jam op 1 blijf ik toch overdreven vinden...

Allerlei posities die discutabel zijn, maar het is geen strontvervelende ouwe zooi geworden zoals trebremmit al schrijft... het gebrek aan electronica is het enige echte minpunt, wat het schrijnende gebrek aan kennis over dat genre weerspiegelt. Maar dat is niet uniek voor StuBru, in andere album toplijstjes is dat minstens zo erg

Misterfool
een toplijst zonder in rock van deep purple
bijna geen oldschool symfo das ook jammer.
yes,genesis en emerson lake en palmer hadden er ook wel ingemogen

daarnaast wel veel spul dat in de nederlandse toplijsten mist zoals nick cave etc.
maar ook ondingen als bob marley en amy zeikhuis

eigenlijk een best goede lijst.

Bob Marley hoort er ongetwijfeld in thuis maar ik mis naast Deep Purple ook soulalbums (Stevie Wonder, Marvin Gaye). Recente albums als die van Arctic Monkeys en Kings of Leon vind ik wel wat overroepen.
Inderdaad veel overeenkomsten met de MuMe-lijst.

1 (2) NIRVANA - Nevermind
2 (1) PEARL JAM - Ten
3 (6) QUEENS OF THE STONE AGE - Songs For The Deaf
4 (4) PINK FLOYD - Dark Side Of The Moon
5 (5) METALLICA - The Black Album
6 (3) RADIOHEAD - OK Computer
7 (9) ARCTIC MONKEYS - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
8 (10) BEATLES - Sgt. Pepper's Lonely Heart Club Band
9 (8) METALLICA - Master Of Puppets
10 (28) NIRVANA - Unplugged In New York
11 (7) MUSE - Origin Of Symmetry
12 (22) EDITORS - An End Has A Start
13 (12) U2 - Achtung Baby
14 (17) THE DOORS - The Doors
15 (42) PINK FLOYD - The Wall
16 (30) MICHAEL JACKSON - Thriller
17 (54) FLEETWOOD MAC - Rumours
18 (11) EELS - Beautiful Freak
19 (18) BEATLES - The White Album
20 (36) MUSE - Black Holes & Revelations
21 (41) U2 - The Joshua Tree
22 (23) RED HOT CHILI PEPPERS - Californication
23 (-) ARCADE FIRE - The Suburbs
24 (31) PINK FLOYD - Wish You Were Here
25 (13) BLOC PARTY - Silent Alarm
26 (39) GREEN DAY - American Idiot
27 (19) JEFF BUCKLEY - Grace
28 (84) ELBOW - The Seldom Seen Kid
29 (-) MUMFORD & SONS - Sigh No More
30 (50) THE SMITHS - The Queen Is Dead
31 (21) TOOL - Aenima
32 (15) RAGE AGAINST THE MACHINE - Rage Against The Machine
33 (26) JIMI HENDRIX - Electric Ladyland
34 (35) COLDPLAY - A Rush Of Blood To The Head
35 (52) ARCADE FIRE - Funeral
36 (14) KINGS OF LEON - Only By The Night
37 (40) RADIOHEAD - In Rainbows
38 (58) MUSE - The Resistance
39 (45) LED ZEPPELIN - Led Zeppelin IV
40 (25) PIXIES - Doolittle
41 (16) NEIL YOUNG - Harvest
42 (56) IRON MAIDEN - The Number Of The Beast
43 (29) dEUS - Worst Case Scenario
44 (55) GUNS 'N' ROSES - Appetite For Destruction
45 (24) THE CURE - Disintegration
46 (27) TOOL - Lateralus
47 (59) FOO FIGHTERS - The Coulour & The Shape
48 (32) RADIOHEAD - The Bends
49 (47) THE VELVET UNDERGROUND & NICO - The Velvet Underground & Nico
50 (33) MUSE - Absolution
51 (34) PRINCE - Sign O' The Times
52 (46) METALLICA - And Justice For All
53 (-) THE NATIONAL - High Violet
54 (20) OASIS - (What's The Story) Morning Glory?
55 (61) RADIOHEAD - Kid A
56 (60) RED HOT CHILI PEPPERS - Blood Sugar Sex Magik
57 (72) THERAPY? - Troublegum
58 (43) TOM WAITS - Closing Time
59 (83) PRINCE - Purple Rain
60 (73) AC/DC - Back in Black
61 (44) DAFT PUNK - Homework
62 (-) BON IVER - For Emma, Forever Ago
63 (71) MASSIVE ATTACK - Mezzanine
64 (53) SMASHING PUMPKINS - Mellon Collie & The Infinite Sadness
65 (64) REM - Automatic For The People
66 (-) BEATLES - Abbey Road
67 (88) WHITE STRIPES - Elephant
68 (38) JOY DIVISION - Unknown Pleasures
69 (-) DAFT PUNK - Alive 2007
70 (-) ABSYNTHE MINDED - Absynthe Minded
71 (-) LINKIN PARK - Hybrid Theory
72 (75) MOBY - Play
73 (-) DIRE STRAITS - Brothers In Arms
74 (68) BEATLES - Revolver
75 (90) BLACK BOX REVELATION - Set Your Head On Fire
76 (74) COLDPLAY - Viva La Vida
77 (-) FLORENCE & THE MACHINE - Lungs
78 (81) ROLLING STONES - Exile On Main Street
79 (37) PIXIES - Surfer Rosa & Come On Pelgrim
80 (-) XX - XX
81 (57) THE CLASH - London Calling
82 (-) ADELE - 21
83 (48) BRUCE SPRINGSTEEN - Born To Run
84 (76) SEX PISTOLS - Never Mind The Bollocks
85 (-) THE STROKES - Is This It
86 (51) SIMPLE MINDS - New Gold Dream
87 (-) QUEEN - A Night At The Opera
88 (70) THE DOORS - LA Woman
89 (77) LIVE - Throwing Copper
90 (49) dEUS - Ideal Crash
91 (-) BOB MARLEY - Legend
92 (-) LED ZEPPELIN - Led Zeppelin II
93 (95) SIGUR ROS - Agaetis Byrjun
94 (96) LOU REED - Berlin
95 (67) BOB DYLAN - Blood On The Tracks
96 (93) KILLERS - Hot Fuss
97 (78) OASIS - Definitely Maybe
98 (-) FOO FIGHTERS - In Your Honor
99 (-) THE CURE - 17 Seconds
100 (-) TALKING HEADS - Stop Making Sense

Zephyr
QOTSA op 3

The Suburbs boven Funeral.

Wel een wat saaie, belegen lijst vergeleken met hun reguliere programmering.

Zephyr
wat een herrie zeg, in die top-10 met Pearl Jam, Nirvana, Queens Of The Stone Age en 2 x Metallica

Voor sommigen is deze lijst blijkbaar te alternatief. Nu ja, ze verschilt niet zo erg van de MuMe-toplijst, ik kan daar mee inkomen buiten het volledig ontbreken van soul.
De terugkeer van Linkin Park doet wel mijn wenkbrauwen fronsen. En waarom steeds het debuut van Arctic Monkeys wordt gekozen en niet de opvolgers begrijp ik ook niet. Opmerkelijk dat Pink Floyd het erg goed doet, dEUS en Pixies gaan achteruit. De sterke vooruitgang van Arcade Fire en Elbow verheugt mij ook.

Ik was vooral content met de stijging van Rumours van Fleetwood Mac van 54 naar 17.

Mooie lijst, dit jaar gelukkig wel Dire Straits. Wel jammer van albums als Bon Iver, The Strokes, The National en Mumford Edit: En Flurence.

QOTSA ipv Radiohead Redelijk goeie top 10, al hadden ze beter the Black Album met Master of Puppets gewisseld. Ik ben ook enorm teleurgesteld dat Lateralus van Tool zo sterk gedaald is.
En verder: Absolution, serieus?

Meh, Muse's OOS mag nu toch wel in de top 10 staan imo. Slachtoffer van hun eigen succes met 4 albums in de top 50 ntrlk...
Radiohead uit top 3 vind ik een beetje jammer, maar wel lekker dat QOTSA er induikt eigenlijk

chevy93 schreef:
Wel jammer van albums als Bon Iver, en Mumford

Zouden ook niet mijn keuzes zijn geweest, maar wat folk in zo'n door rock genomineerde lijst juich ik wel toe.

Helaas is mijn favoriete album verdwenen uit de lijst, maar nog steeds beter dan veel andere top100 lijsten op het net.

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic):

In die album top 100 van Studio Brussel zit echter wel veel te weinig Bob Dylan, Rolling Stones en Neil Young hetgeen je hier wel hebt. Wel 4 keer Beatles, Radiohead en Muse (wat misschien ook wat veel is) en 3 keer Pink Floyd bij de eerste 25. Wel geen hip-hopplaten aanwezig in die lijst want een minpunt is i.v.m. deze lijst.

Die StuBru lijst getuigt van een publiek met een stuk betere smaak dan het 3FM publiek
Vooral opvallend hoe populair Coldplay is in Nederland. Viva La Vida op 2? Alle albums in de top 35?

Geinig lijstje, maar de geloofwaardigheid is niet heel erg hoog, hoe kan je de Suburs nou boven Funeral zetten? Wel leuk dat het Postpunk-revival genre hier wordt gewaardeerd, Bloc Party en Editors hadden voor mij niet zo hoog hoeven staan, maar klassiekers als die van Arctic Monkeys en The Strokes horen in iedere toplijst.

The Suburbs ligt verser in het geheugen dan Funeral (dat toch veel plaatsen is gestegen), misschien vandaar.
Toch een behoorlijke lijst, enkel van Rage Against the Machine, Linkin Park en Killers ben ik niet zo gecharmeerd. En zoals eerder gezegd, het debuut van Arctic Monkeys vind ik overroepen (itt. opvolger Favorite Worst Nightmare).

Mooie lijst, verheugend is de terugkeer van Stop making sense en Seventeen Seconds van respectievelijk Talking Heads en The Cure.

Ik ben onder de indruk van de smaak van de luisteraars Wat mij betreft één van de beste toplijsten die ik ooit gezien heb. Tom Waits, Bon Iver en Prince staan allen in de lijst. Natuurlijk zitten er een paar mindere albums tussen, maar vooral die mix van genres kan ik zeer waarderen.

Gaaf dat Troublegum van Therapy er in staat. Die mis ik hier in de top 250.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:32 uur

geplaatst: vandaag om 04:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.