MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 aller tijden volgens OOR, augustus 2007

zoeken in:
En wat vinden we van de top 100 in oor?

Kijken...

sorry er zit een typ fout in forum titel hoe kan ik die veranderen?
110 moet 100 zijn

Gefixt. Maar staat die top 100 ergens online? Want Oor kopen doe ik niet meer...

ff kijke

bedankt en herman ook bedankt voor het fixe van de titel

weer de banaan op 1

Op 57 Master Of Puppets van Metallica die had hoger gemogen

Over de lijst: die had zeker slechter gekund. Natuurlijk kunnen we nu weer allemaal gaan zeuren dat onze persoonlijke favorieten door deze lijst ernstig moeten miskend, maar de kwaliteit van de lijst valt me alles mee. Valt alleen wel op dat symfo/prog helemaal is 'vergeten'. Zelfs Pink Floyd haalt de lijst niet. Laat staan Genesis, Yes, Porcupine Tree of aanverwante artikelen.

Lukas schreef:
Over de lijst: die had zeker slechter gekund. Natuurlijk kunnen we nu weer allemaal gaan zeuren dat onze persoonlijke favorieten door deze lijst ernstig moeten miskend, maar de kwaliteit van de lijst valt me alles mee. Valt alleen wel op dat symfo/prog helemaal is 'vergeten'. Zelfs Pink Floyd haalt de lijst niet. Laat staan Genesis, Yes, Porcupine Tree of aanverwante artikelen.

Je hebt gelijk zeker Pink Floyd had er in moeten staan

Had op zich slechter gekund ja. Wat betreft de prog ben ik het met Lukas eens: die is gewoon 'vergeten'. Mochten mensen zelf stemmen, dan kun je me bijna niet wijs maken dat in ieder geval The Dark Side of the Moon ontbreekt. Verder vind ik het raar dat Slayer's Reign in Blood een stuk hoger staat dan Metallica's Master of Puppets. Het doet me dan wel weer goed dat het eindelijk eens een top is waar Master of Puppets wel in staat en dat zwarte geval niet. Andere verassende afwezige is Coldplay. Niet dat ik iets met de muziek heb, maar je ziet het gewoon vaak terug in deze lijstjes. Verder is een zeer opvallende aanwezige Van Halen.

Edit: in de toplijst van 1987 van Oor staat ook al geen Pink Floyd. Door wie is deze lijst eigenlijk samengesteld?

Kasperbert schreef:
.... Het doet me dan wel weer goed dat het eindelijk eens een top is waar Master of Puppets wel in staat en dat zwarte geval niet....

Het zwarte geval vind ik top maar Master of Puppets is een metal icoon.

Kasperbert schreef:
Door wie is deze lijst eigenlijk samengesteld?

Door een stuk of honderd 'kenners' (recensenten e.d.).

jedimaster schreef:
(quote)

Het zwarte geval vind ik top maar Master of Puppets is een metal icoon.

Oh begrijp me niet verkeerd, het zwarte geval is zeker een uitstekende plaat. Maar ik vind het altijd jammer dat die altijd hoger eindigt dan Master of Puppets. Master of Puppets vind ik toch wel een unieke plaat in het genre, The Black Album niet echt.

Muziektijdschrift OOR vroeg honderd smaakmakers – van muziekbladen, kranten, blogs, sites, radiostations en tv-kanalen – plus de festivaldirecteuren van Pinkpop, Lowlands en Noorderslag naar hun persoonlijke lijst met tien beste albums aller tijden. Honderd lijstjes, resulterend in een Top 100 met de belangrijkste cd’s uit inmiddels vijf decennia popmuziek.

Het zou niet mijn lijst zijn, maar slecht is ie zeker niet, vooral omdat de meeste muziekstijlen er in vertegenwoordigd zijn. Neem nou de top 10, met rock, pop, soul, punk, hiphop, grunge, erg gevarieerd. Desalniettemin, Pink Floyd is de grote afwezige, vooral Dark Side zou je hier wel mogen verwachten.

Lukas schreef:
(quote)

Door een stuk of honderd 'kenners' (recensenten e.d.).

jedimaster schreef:
Muziektijdschrift OOR vroeg honderd smaakmakers – van muziekbladen, kranten, blogs, sites, radiostations en tv-kanalen – plus de festivaldirecteuren van Pinkpop, Lowlands en Noorderslag naar hun persoonlijke lijst met tien beste albums aller tijden. Honderd lijstjes, resulterend in een Top 100 met de belangrijkste cd’s uit inmiddels vijf decennia popmuziek.

Ah, dat durf ik nooit een representatieve lijst te noemen, een lijst van 'kenners'. Ik blijf het zien als een smaak van een normaal persoon, niet van iemand die een betere smaak zou hebben dan iemand anders.

Kasperbert schreef:
Andere verassende afwezige is Coldplay.

Verassend? Heeft Hans Brouwer de Coldplay-cd's dan toch allemaal verbrand

Even zonder gekheid, bij de kenners doet Coldplay het natuurlijk niet heel denderend. Des te opvallender dat de Arctic Monkeys dan wel weer op 11 staan trouwens

Kasperbert schreef:
(quote)

Oh begrijp me niet verkeerd, het zwarte geval is zeker een uitstekende plaat. Maar ik vind het altijd jammer dat die altijd hoger eindigt dan Master of Puppets. Master of Puppets vind ik toch wel een unieke plaat in het genre, The Black Album niet echt.

Klopt the black album a.k.a zwarte geval is een knie buiging naar de commercie

Knudde met een rietje

the viking schreef:
Knudde met een rietje

of tewel de lijst zuigt

jedimaster schreef:
Je hebt gelijk zeker Pink Floyd had er in moeten staan

Ik lees toevallig af en toe nog wel de Oor en de reden dat Pink Floyd er niet in staat is dat er op verschillende albums is gestemd en daardoor kwam er geeneen in de lijst.

PS De enige die op Coldplay stemde was...........Giel Beelen.

Tribal Gathering schreef:
(quote)

Ik lees toevallig af en toe nog wel de Oor en de reden dat Pink Floyd er niet in staat is dat er op verschillende albums is gestemd en daardoor kwam er geeneen in de lijst.

Dan nog is de afwezigheid van DSOTM en WYWH opvallend.

Lukas schreef:
(quote)

Dan nog is de afwezigheid van DSOTM en WYWH opvallend.

Het probleem is dat het maar honderd mensen zijn, dan krijg je nooit een representatieve lijst. En dan nog,...wat is representatief ?

(quote)

Het probleem is dat het maar honderd mensen zijn, dan krijg je nooit een representatieve lijst. En dan nog,...wat is representatief ?

musicmeter top 250 is representatief

jedimaster schreef:
musicmeter top 250 is representatief

Niet in Volendam

(quote)

Niet in Volendam

Ha ha ha wel in Venray

Geen een top zoveel is representatief. Smaak blijft een persoonlijk iets. Veel mooie dingen die perfect bij jou als persoon passen, zijn uberhaupt geen eens bekend en komen nooit in zo'n top terecht. Een mooi voorbeeld bij mij is Green Carnation (overigens een aanrader voor elke prog/metal liefhebber )

Green Carnation bedankt voor de tip.
Maar je hebt gelijk smaak blijft een persoonlijk iets zo staan bijvoorbeeld Blue Öyster Cult en Therapy? om maar twee favoriete bands te noemen er niet in.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:15 uur

geplaatst: vandaag om 14:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.