MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 aller tijden volgens OOR, augustus 2007

zoeken in:
Wat me trouwens opvalt aan de oude lijst is dat 'Berlin' en 'Never Mind The Bullocks' daar in de top 10 staan en nu helemaal niet meer terugkomen.

herman schreef:
Wat me trouwens opvalt aan de oude lijst is dat 'Berlin' en 'Never Mind The Bullocks' daar in de top 10 staan en nu helemaal niet meer terugkomen.

Mij valt direkt op dat die 2 jazzplaten er niet bijstaan.....

en ....natuurlijk het toen al ontbreken van Pink Floyd...wat is er met die band aan de hand ?

Bij muzieklijstjes.nl nu de volledige oude Oorlijst gevonden en warempel ze komen er op voor : nr.113 , 133 , 403 , 545 , 546 (........)

Toch moet ik wel concluderen dat 'Oor' aandacht besteed aan de meeste stromingen binnen de popmuziek . Ook de nieuwe lijst ziet er ' progressiever ' uit dan de 'Rolling Stone ' lijst.

Casartelli schreef:
Ach ja, Stones vs Beatles vs Floyd, het klinkt allemaal wel bekend.

Heeft hier op MuMe eigenlijk al eens iemand vastgesteld dat die Nelis de Jong helemaal niet zo bijzonder is? Zo niet, dan wil ik graag de eerste zijn.

Tsja het niet allemaal zo glad klinken als Asia

Maar goed op elk lijstje valt wel wat aan te merken. Ik snap dan bijvoorbeeld die enorme waardering voor Van Morrison weer niet. Ik bedoel ik vind het best aardige muziek, maar in mijn opinie is er zoveel mooiers gemaakt. Verder is natuurlijk opvallend dat Pink Floyd niet in de lijst voorkomt en Godbluff dan wel op 61 staat... lijkt me een duidelijk geval van een ziekte die wel meer onder (zelfverklaarde) muziekkenners voorkomt: namelijk het omlaag halen van populaire muziek en het de hemel inprijzen van onbekende muziek... gelukkig heb ik geen lijstjes nodig om te bepalen wat ik mooie muziek vind

titan (crew)
In totaal zijn 6 verschillende albums van Pink floyd genoemd. Alleen The beatles, Miles Davis, Bob Dylan en David Bowie evenaren dit aantal. Davis en Bowie haalden uiteindelijk met slechts 1 album de eindlijst. PF wordt dus zeker niet ondergewaardeerd en heeft gewoon de pech dat hun stemmen versnipperd zijn geraakt. Blijkbaar bestaat er bij andere bands meer consensus over wat hun beste plaat is.

Wel grappig om te lezen dat Oor meteen maar wordt gekwalificeerd tot onbenullig blaadje o.i.d. omdat de lijst niet helemaal naar de zin is van de personen die deze woorden gebruiken. Je moet zo'n lijst niet overschatten. Het is maar een lijstje zoals er zoveel van zijn.

titan schreef:

Wel grappig om te lezen dat Oor meteen maar wordt gekwalificeerd tot onbenullig blaadje o.i.d. omdat de lijst niet helemaal naar de zin is van de personen die deze woorden gebruiken. Je moet zo'n lijst niet overschatten. Het is maar een lijstje zoals er zoveel van zijn.

volledig mee eens!
(maar dat mocht al duidelijk zijn)

titan schreef:
In totaal zijn 6 verschillende albums van Pink floyd genoemd. Alleen The beatles, Miles Davis, Bob Dylan en David Bowie evenaren dit aantal. Davis en Bowie haalden uiteindelijk met slechts 1 album de eindlijst. PF wordt dus zeker niet ondergewaardeerd en heeft gewoon de pech dat hun stemmen versnipperd zijn geraakt. Blijkbaar bestaat er bij andere bands meer consensus over wat hun beste plaat is.

Nou ja , Oor zal best nog wel eens komen met een beste groepen/artiesten lijst. Er bestaat dus nog hoop voor de PF fan.

George schreef:

Nou ja , Oor zal best nog wel eens komen met een beste groepen/artiesten lijst. Er bestaat dus nog hoop voor de PF fan.

volgens mij (weet dat niet 100% zeker) heeft oor zoiets gehad rond het millennium maar dan in toplijsten onderverdeeld voor dames / heren / groepen.

titan (crew)
In de top 70 van de jaren '70 uit 2004 (een lijst met belangrijkste acts uit de jaren '70) stond Pink floyd op 9.

herman schreef:

ik ken top10'en waar ze nog wel in staan

titan schreef:

Toch raar eigenlijk. Ik dacht dat bijna iedereen het er wel over eens was dat Dark Side het absolute hoogtepunt is in de carriere van Pink Floyd.

titan schreef:
In de top 70 van de jaren '70 uit 2004 (een lijst met belangrijkste acts uit de jaren '70) stond Pink floyd op 9.

Dan zouden ze de all-time artiesten Oor poll top 100 kunnen behalen.

gemaster schreef:
(quote)

Toch raar eigenlijk. Ik dacht dat bijna iedereen het er wel over eens was dat Dark Side het absolute hoogtepunt is in de carriere van Pink Floyd.

Dat dacht ik nou ook altijd , maar is blijkbaar een vergissing......

In onze toplijst staan ook 6 Pink Floyd-albums, waarvan 2 in de top 10 en 3 in de top 30.

Ik dacht vroeger altijd dat The Wall het standaardwerk van deze Britten was...

Omayyad
titan schreef:

Ik neem aan dat je mijn mening inzake de OOR bedoelt, maar dan trek je iets te makkelijk de totaal verkeerde conclusie. Ik vind de OOR al tientallen jaren een onbenullig muziekblad en dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets met deze lijst te maken. Ik heb namelijk andere redenen om de OOR als zodanig te kwalificeren en jouw conclusie is dan ook in mijn geval ietwat voorbarig en helemaal misplaatst...

titan schreef:
Je moet zo'n lijst niet overschatten. Het is maar een lijstje zoals er zoveel van zijn.

Ik ben het dan ook hier helemaal mee eens.

Omayyad
herman schreef:
In onze toplijst staan ook 6 Pink Floyd-albums, waarvan 2 in de top 10 en 3 in de top 30.

Ik dacht vroeger altijd dat The Wall het standaardwerk van deze Britten was...

Uit eigen ervaring weet ik dat men in het geval van Pink Floyd meestal The Piper At The Gates Of Dawn, Dark Side Of The Moon en The Wall als meest essentiële albums opnoemt. Ik laat hierbij even in het midden of deze inderdaad de meest belangrijke platen van deze band zijn.

Sietse
Omayyad, goed gesproken. Je verwoordt zo ongeveer wat ik ook denk. Ik vind al jaren de oor niets meer.
Heb zelfs een jaar geleden op de gok van vrienden een oor pop encyclopedie gehad incl. de bon (ze waren niet zeker of ik dat leuk vond) en ja, die is retour winkel gegaan.
Ik vind het echt niets...

En over die pink floyd albums...idd die drie worden als de essentiële albums gezien...Mijn favoriet zit daar niet bij, maar ja zo gaat dat heh...

EVANSHEWSON
Ik kocht de OOR ook eens, voor deze top 100 allertijden, en het was zeer interessant, leerrijk, maar vooral : ontzettend veel ergernis.

Inderdaad ; amper 1 plaat van Bowie (waar zijn Low, Station to Station en Hunky Dory ??)
Waar zit Pink Floyd (Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, The Piper at the Gates of Dawn en misschien ook The Wall ??) Waar staat Led Zeppelin ???
Waar zijn de prima singer-songwritersalbums ; niets van Randy Newman, haast niets van Bob Dylan...

Er is zoveel prima muziek in het verdomhoekje geduwd, ten voordele van wat ?
Moderne Gitaar- en Noisemuziek, vaak, toch. Leuke evolutie, dit!

Puur ergernis voor oudere jongeren zoals ik. Ik sta hier niet alleen in zie ik!

Nou ja, laat deze top 100 door duizend mensen opmaken en je krijgt natuurlijk duizend verschillende top honderds, dat is natuurlijk ook waar.
Maar ik blijf me ergeren aan deze krakkemikkige en zo slecht samengestelde top honderd!

EVANSHEWSON schreef:
Ik kocht de OOR ook eens, voor deze top 100 allertijden, en het was zeer interessant, leerrijk, maar vooral : ontzettend veel ergernis.

Inderdaad ; amper 1 plaat van Bowie (waar zijn Low, Station to Station en Hunky Dory ??)
Waar zit Pink Floyd (Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, The Piper at the Gates of Dawn en misschien ook The Wall ??) Waar staat Led Zeppelin ???
Waar zijn de prima singer-songwritersalbums ; niets van Randy Newman, haast niets van Bob Dylan...

Er is zoveel prima muziek in het verdomhoekje geduwd, ten voordele van wat ?
Moderne Gitaar- en Noisemuziek, vaak, toch. Leuke evolutie, dit!

Puur ergernis voor oudere jongeren zoals ik. Ik sta hier niet alleen in zie ik!

Nou ja, laat deze top 100 door duizend mensen opmaken en je krijgt natuurlijk duizend verschillende top honderds, dat is natuurlijk ook waar.
Maar ik blijf me ergeren aan deze krakkemikkige en zo slecht samengestelde top honderd!

Ga die lijst van de all time Rollin Stone 500 maar eens bekijken , EH . Samengesteld door musici , producers , critici e.a. 'kenners' .
Word jij weer blij . Dat wil ik graag.

Mojo Pin
Over smaak valt niet te twisten.

EVANSHEWSON
Mojo Pin schreef:

En te shaken, rock'n rollen of te jiven ???

Mààr je hebt wel gelijk : chacun son goût!

Mojo Pin
Ik zou zeggen: probeer het.

Mojo Pin schreef:

Die uitspraak kan ik ZO HARD ontkrachten.

fredpit
smaak valt wel te ontwikkelen.
Of het zin heeft er over te twisten moet je per geval bekijken

Sietse
ik zeg altijd maar zo "over smaak valt niet te twisten, maar het is wel verdomde leuk"

verder heb ik natuurlijk gewoon de beste smaak

Casartelli (moderator)
Titmeister schreef:
Tsja het niet allemaal zo glad klinken als Asia

Neen, de strijd tegen Asia is altijd verloren uiteraard!

Over glad gesproken, ik zag dat Survivor nog wel in de 1987-editie stond...

Mojo Pin
En nu de lezers:

1. Radiohead – OK Computer (1997)
2. Nirvana – Nevermind (1991)
3. The Beatles – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967)
4. The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico (1967)
5. The Beatles – The Beatles (AKA The White Album) (1968)
6. Pearl Jam – Ten (1991)
7. Jeff Buckley – Grace (1994)
8. Tool – Ænima (1996)
9. U2 – Achtung Baby (1991)
10. Joy Division – Closer (1980)
11. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon (1973)
12. Talking Heads – Remain In Light (1980)
13. The Smiths – The Queen Is Dead (1986)
14. The Beach Boys – Pet Sounds (1966)
15. Love – Forever Changes (1967)
16. Neil Young – After The Gold Rush (1970)
17. The Beatles – Revolver (1966)
18. Pink Floyd – The Wall (1979)
19. dEUS – The Ideal Crash (1999)
20. Radiohead – Kid A (2000)
21. Neil Young – Harvest (1972)
22. Lou Reed – Berlin (1973)
23. The Stone Roses – The Stone Roses (1989)
24. Genesis – Selling England By The Pound (1973)
25. Marvin Gaye – What’s Going On (1971)
26. Metallica – Master Of Puppets (1986)
27. Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
28. Prince – Sign ‘O’ The Times (1987)
29. Red Hot Chili Peppers – Californication (1999)
30. Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (2006)
31. dEUS – Worst Case Scenario (1994)
32. The Sound – From The Lions Mouth (1981)
33. The Clash – London Calling (1979)
34. Depeche Mode – Violator (1990)
35. Queens Of The Stone Age – Songs For The Deaf (2002)
36. Slayer – Reign In Blood (1986)
37. The Strokes – Is This It (2001)
38. The Beatles – Abbey Road (1969)
39. The Doors – LA Woman (1971)
40. Joy Division – Unknown Pleasures (1979)
41. Queen – A Night At The Opera (1975)
42. Sex Pistols – Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols (1977)
43. Brian Wilson – Smile (2004)
44. The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (1968)
45. Radiohead – The Bends (1995)
46. Coldplay – A Rush Of Blood To The Head (2002)
47. Metallica – Black Album (1991)
48. The Smashing Pumpkins – Mellon Collie And The Infinite Sadness (1995)
49. Arcade Fire – Funeral (2004)
50. Pixies – Surfer Rosa (1988)
51. Bob Dylan – Blood On The Tracks (1975)
52. David Bowie – The Rise & Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972)
53. Oasis – (What’s The Story) Morning Glory? (1995)
54. R.E.M. – Green (1988)
55. The Rolling Stones – Sticky Fingers (1971)
56. The Beatles – Rubber Soul (1965)
57. Led Zeppelin – Led Zeppelin IV (1971)
58. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life (1976)
59. Tom Waits – Rain Dogs (1985)
60. Deep Purple – Deep Purple In Rock (1970)
61. The Doors – The Doors (1967)
62. Massive Attack – Blue Lines (1991)
63. Sufjan Stevens – Illinois (2005)
64. Bruce Springsteen – Born To Run (1975)
65. Bruce Springsteen – Darkness On The Edge Of Town (1978)
66. Editors – The Back Room (2005)
67. Franz Ferdinand – Franz Ferdinand (2004)
68. Massive Attack – Mezzanine (1998)
69. Patti Smith – Horses (1975)
70. Red Hot Chili Peppers – Blood Sugar Sex Magic (1991)
71. The Smashing Pumpkins – Siamese Dream (1993)
72. Crosby, Stills, Nash & Young – Déjà Vu (1970)
73. Pink Floyd – The Piper At The Gates Of Dawn (1967)
74. Pixies – Doolittle (1989)
75. The Rolling Stones – Exile On Main St. (1972)
76. The Who – Who’s Next (1971)
77. Wire – 154 (1979)
78. Antony & The Johnsons – I’m A Bird Now (2005)
79. Beastie Boys – Paul’s Boutique (1989)
80. Guns N’ Roses – Appetite For Destruction (1987)
81. Muse – Black Holes And Revelations (2006)
82. Neil Young With Crazy Horse – Everybody Knows This Is Nowhere (1969)
83. PJ Harvey – To Bring You My Love (1995)
84. The Rolling Stones – Let It Bleed (1969)
85. The Velvet Underground – The Velvet Underground (1969)
86. Rush – Moving Pictures (1981)
87. 16 Horsepower – Sackcloth ‘N’ Ashes (1996)
88. Ramones – Ramones (1976)
89. Tom Waits – Closing Time (1973)
90. Elliott Smith – XO (1998)
91. Daft Punk – Homework (1997)
92. The White Stripes – White Blood Cells (2001)
93. The Cult – Love (1985)
94. Belle And Sebastian – If You’re Feeling Sinister (1996)
95. Blur – 13 (1999)
96. The Cure – Seventeen Seconds (1980)
97. Frank Zappa & The Mothers Of Invention – Roxy & Elsewhere (1974)
98. Soundgarden – Superunknown (1994)
99. Joe Henry – Shuffletown (1990)
100. Neil Young – On The Beach (1974)

zie OOR.nl

Kijk, dat is al een aanzienlijk mooier lijstje. Nog steeds behoorlijk veel bekende rommel, maar bijvoorbeeld The Piper At The Gates Of Dawn en Moving Pictures zijn aangename verrassingen.

Mojo Pin
En niet te vergeten: een mooie notering voor Berlin (22).

Daar zit al helemaal geen variatie meer in.

Ben ik het mee eens ja.. weer een standaardgeval van een 13 in een dozijn lijstje zonder verrassing, dan liever die andere

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.